Hoi, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met mijn problemen met de borstvoeding. Eerst even een (lang) verhaal zodat je de achtergrond kent. Mijn zoontje is met 42 weken geboren met een spoedkeizersnede. Hij had een zeer moeilijke start (zuurstoftekort, meconium ingeslikt) en heeft daarom de eerste 2 weken in het ziekenhuis gelegen. Meteen na de bevalling ben ik gaan kolven, zodat hij moedermelk kon krijgen zodra hij daar aan toe was (voedingsstoffen kreeg hij via navellijn, mm werd opgebouwd via neussonde). Ik had meteen een goede productie. Na een week hebben we hem voor het eerst geprobeerd aan te leggen, dit ging moeizaam maar is uiteindelijk met behulp van een tepelhoedje gelukt na een kleine week af en toe oefenen (hij had nog niet genoeg kracht en energie om mijn (volgens een lk nogal stevige) borst te pakken). Vanuit het ziekenhuis kregen we het advies mee om totdat hij goed zou drinken uit de borst om en om te kolven/fles te geven en aan te leggen. Inmiddels kan hij de borst ook pakken zonder tepelhoedje en voed ik volledig op verzoek, maar nu hebben we de volgende problemen: - de melk komt er zo makkelijk uit dat hij niet hoeft te zuigen en alleen maar slikt - hij valt in slaap na 1 borst en wil daarna (ook na boertje, verschonen) echt niets meer drinken uit de andere borst, dus die blijft "vol" - hij knijpt zo hard met zijn kaken dat er op een gegevn moment geen bloed meer naar mijn tepel gaat, tepel is dan helemaal wit en pijnlijk. Aanhappen (m.n. links) doet daardoor ook zeer. Die pijn blijft ook na het voeden, mijn tepel ziet regelmatig ook wit (niet-doorbloed) Hebben jullie suggesties hoe ik deze problemen op kan lossen? Alvast bedankt!!
Hoi. Dat is een heftige start geweest. Veel melk: Als je zoontje er geen last van heeft, zou ik me hier geen zorgen om maken en zo laten. Je zou eventueel kort kunnen kolven en daarna aanleggen om te voeden. 1 borst: Het is goed om 1 borst per keer aan te bieden en evt. de 2e als je kindje daar behoefte aan heeft. Door 1 borst "leeg" te laten drinken krijgt je kindje ook de vettere achtermelk. De andere borst hoef je i.p. niets mee te doen, tenzij je er last van hebt. Dan kolf je even de druk eraf, met een kolf of met de hand. Wissel bij elke voeding de linker en de rechter borst af. Witte tepel: - Ik vraag me af op je kindje de hap groot genoeg maakt bij het aanleggen. Het is geen tepelvoeden. Haal je kindje van de borst en leg hem opnieuw aan. Het mag de eerste 30 - max 60 seconden gevoelig zijn, maar niet pijnlijk. Daarna mag het niet meer pijnlijk zijn. - Is er gekeken naar het tongriempje van je kindje? Een witte, pijnlijke tepel met klemmen van de tepel kan komen door een tekort tongriempje.Door een kort tongriempje kan je kindje geen grote hap nemen en met zijn tong de melk uit je borst masseren. Laat hier even naar kijken door een lactatiekudige of je huisarts. Dan kan je dat uitsluiten. - Het kan ook zijn dat je kindje een sterk toeschietreflex probeert te verminderen door de tepel af te klemmen. Als dit zo is, breng dan het toeschietreflex met de hand op gang en laat de eerste druk eraf gaan, leg daarna je kindje aan. Andere optie is om weer met een tepelhoedje te gaan voeden. Die houd dan de eerste melk tegen. Groetjes Saskia
Beste Saskia, bedankt voor je snelle reactie! Veel melk: heeft hij inderdaad geen problemen mee, hij pauzeert gewoon even als het teveel is. Hij krijgt in ieder geval genoeg binnen zo, hij groeit als kool 1 borst: ok, dan ga ik de tweede ook gewoon niet eens meer proberen aan te bieden (tenzij hij na de eerste natuurlijk toch nog honger lijkt te hebben) Witte tepel: hij opent zijn mond heel ver, maar ik weet eigenlijk niet of hij ook genoeg borst in zijn mond heeft. Hoe kan ik dat zien? Ik denk dat het tongriempje geen probleem is, hij kan gewoon zijn tongetje uitsteken (maar deze trekt hij wel weer naar binnen als hij aanhapt) De toeschietreflex zou inderdaad nog wel eens het probleem kunnen zijn, de melk loopt er al uit als ik alleen maar hoor dat hij honger heeft. Ik zal eens proberen of het helpt om eerst een beetje druk eraf te halen.
Hoi. Kijk even op de volgende site. Hier staat duidelijk uitgelegd hoe je je kindje goed aanlegd, met foto's. Groetjes Saskia Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Kraamtijd - Je baby aanleggen en succesvol borstvoeding geven