Borstvoeding na borstverkleining

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by Danielle86, Oct 31, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Danielle86

Danielle86 Fanatiek lid

Feb 13, 2012
    2,787
    0
    36
    Noord-Brabant
    Beste lactatiedeskundige,

In dec. 2008 heb ik een borstverkleining gehad. Nu ik zwanger ben rees de vraag: "Zou ik borstvoeding kunnen geven?"

Ik heb onlangs contact opgenomen met de plastisch chirurg en gevraagd of het mogelijk was en welke operatietechniek ze hebben toegepast. Daar werd me verteld dat de tepel helemaal losgesneden is geweest en dat het waarschijnlijk niet zou lukken.
    Toen ik doorvroeg omdat ze 'waarschijnlijk' zei en ik vroeg of ik het wellicht wel kon proberen was het advies:
    "niet proberen, want waarschijnlijk lukt het niet en dan zit je met veel pijn, vraag na de bevalling meteen om tabletjes om de melkproductie te stoppen"

Ik heb me hier min of meer bij neergelegd, maar het gevoel in mijn tepels is de afgelopen 4 jaar enorm teruggekomen, gewoon weer hoe het was. Ze reageren op kou/warm en ze zijn tijdens de zwangerschap ook veranderd. van kleur en van grootte.

En nu zag ik vanochtend dat er druppels uit kwamen! En toen ik er een beetje in kneep kwamen er op meerdere plekjes op de tepel (uit het puntje) vochtdruppels. Sommige doorzichtig, sommige melkachtig van kleur.

En nu is daar weer de twijfel... Zou ik toch borstvoeding kunnen geven?

Wat is jullie advies hierin? Is het verstandig om het toch te proberen of is dat een heel onverstandig besluit?

2. Saskia

Saskia Lactatiekundige

Apr 17, 2012
    818
    0
    0
    Hoi,

Ik begrijp je twijfel.

De keuze is aan jou of je het wilt proberen. Maar ik zou het gewoon proberen.

Er zijn vrouwen die prima borstvoeding kunnen geven. De een volledig, de andere gedeeltelijk, maar helaas ook vrouwen die geen borstvoeding kunnen geven.

Of jij kan borstvoeden zal de tijd gaan uitwijzen.

Tips:
    - Leg je kindje z.s.m. na de bevalling aan de borst.
    - Knuffel veel huid op huid contact.
    - Mogelijk heb je toch minder gevoel in je tepels. Hou deze daarom goed in de gaten op evt. beschadigingen.
    - Leg je kindje 10-12x per dag aan.
    - Weeg je kindje iedere dag, gezien we niet weten of je volledig zou kunnen voeden. Het is belangrijk om het gewicht in de gaten te houden om te kijken of je evt. moet bijvoeden.
    - Als je niet volledig kan voeden, kan je ervoor kiezen om naast aan de borst leggen ook te kolven, zodat je je kindje zoveel mogelijk moedermelk kan geven.
    - Bekijk even of je toeschietreflex goed komt, anders kan je evt. Sintocinon spray gebruiken. (Het toeschietreflex kan minder of verlaat zijn door minder gevoel in je tepels.

Laat tijdig een lactatiekundige meekijken als je denkt dat het niet goed gaat.

Je kan ook preventief een lactatiekundige vlak na de geboorte mee laten kijken of het goed gaat.

Succes met je keuze en je zwangerschap.

Laat je even weten hoe het gaat?

Groetjes Saskia

3. Danielle86

Danielle86 Fanatiek lid

Feb 13, 2012
    2,787
    0
    36
    Noord-Brabant
    Dankjewel voor het antwoord! Ik ga het zeker proberen en zal het in januari laten weten!

Groetjes, Danielle

Share This Page