depressie

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Moedertjevj, 18 feb 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Moedertjevj

Moedertjevj Fanatiek lid

1 jun 2007
    1.351
    97
    48
    Bediende
    hallo dames,

ik ben op 31/01 moeder geworden van een flinke zoon via een ongeplande keizersnede!

de eerste dagen was ik gelukkig, maar na 3 dagen voelde ik me geen moeder meer, ik wou m'n eigen kindje niet verzorgen! ik heb het nu nog maar veel minder, ik krijg paniekaanvallen enzo!

zijn er nog dames die dit hebben/hadden?

2. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Als eerste gefeliciteerd met je kindje!

Ik herken wel veel in wat je verteld. Ongeveer midden in de kraamperiode (dag 4 oid) kreeg ik onwijze huilbuien en paniekaanvallen om van alles. Dat heeft een week of 3 geduurd. Moest ook echt even in het "moeder zijn" komen. Door alle media etc kreeg ik het gevoel dat ik vanaf dag 1 me gelijk moeder moest voelen en alles moest kunnen onderwijl heerlijk op mijn roze wolk zittend, maar het is echt heel normaal als dat moet groeien en er geen roze wolk te bekennen is. Je moet je kindje toch ook leren kennen en als het ook nog je eerste is moet je ook nog leren hoe je je kindje moet verzorgen. Plus dat je moet bijkomen van de bevalling en bij een ks is dat ook niet niets!

Wat kan helpen is veel rust nemen (ik las in een boek: als je kunt zitten, blijf dan niet staan; als je kunt liggen, blijf dan niet zitten; als je kunt slapen, blijf dan niet wakker :) ) en rustig aan je kindje leren kennen. En probeer vooral niet te veel in de toekomst te kijken, want er veranderd echt veel de komende weken. In het begin dacht ik echt dat ik me nooit moeder zou gaan voelen en ik nooit mijn kindje goed zou kunnen verzorgen en nu gaat dat heel soepel.
    Geef jezelf wat tijd en neem ook wat tijd voor jezelf. Als je partner thuis is, kun jij even lekker op bed gaan liggen of een stukje lopen (blokje om is al heel wat hoor :) ) en kan hij voor de kleine zorgen.

Tot slot nog even: hoewel het echt normaal is om je wat labiel te voelen na de bevalling, is het niet normaal als dat maar aanhoudt en je je alleen maar slechter gaat voelen. Als jij (of je partner, die ziet het misschien nog beter) het gevoel hebt dat het uit de hand loopt, schakel dan de vs, de gyn of de ha in!

Groetjes Rosa

ps: nog 1 tip: laat het huishouden lekker voor wat het is en laat het bezoek lekker voor zichzelf zorgen

ps2: als je wilt mag je me altijd pb'en!

3. Niet meer actief

Hi Christy,

Ik weet niet hoe het is om je depressief te voelen na een bevalling maar ik ben wel depressief geweest en het is een vreselijk gevoel.
    Belangrijk... hou het goed in de gaten (laat je hierbij helpen door je partner, ouders, vrienden) duurt het langer dan een week of drie neem alsjeblieft contact op met je huisarts. Bespreek met de HA wat je voelt en hoe je ermee omgaat. Je hoeft dit niet in je eentje op te lossen en je stelt je zeker niet aan! Hulp vragen is juist goed!

Heel veel sterkte!

groetjes,
    Pien

4. Guinevere

Guinevere Fanatiek lid

25 mei 2006
    1.179
    0
    0

Deel Deze Pagina