einde van mn latijn.....

Discussie in 'Prematuur' gestart door MaryWoods, 11 nov 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MaryWoods

MaryWoods Fanatiek lid

2 mei 2007
    2.637
    2
    0
    hoi dames,

moet even mn ei kwijt hoor!
    Ik word er zo verdrietig van dat Thomas de afgelopen 2 a 2,5 maand veel ziek is geweest... En hij blijft maar door kwakkelen. Hij heeft nu twee puffers (Ventolin en Flixotide) ivm benauwdheid en reutelen, maar het blijft wisselend. Soms ook wat verhoging of koorts. Misschien duurt het even voordat die Flixotide wat extra's heeft opgebouwd?
    Het probleem is dat hij zo veel hoest dat het hem enorm belemmert. Hij hoest zichzelf 's nachts wakker (aan het einde van de nacht, omdat hij natuurlijk dan al best lang ligt, waardoor het slijm toch zijn longetjes inloopt) en mkomt dan niet meer in slaap. Verder hoest hij dan 's morgens vroeg zo veel (en nog meer door die pufjes, want hoesten is een bijwerking van o.a. Ventolin), dat er een braakreflex ontstaat en hij zijn pap overgeeft (echt alles met een enorme 'brandweerstraal').

het 'gewone' spugen (reflux achtige problematiek) blijft ook maar doorgaan. Heel vervelend, want ik durf hem nergens mee naar toe te nemen omdat hij misschien de boel wel onderspuugt.

Door dit alles krijgt hij weer iets te weinig vocht binnen en is zijn ontlasting weer hard... Maar ja, wanneer moet ik hem extra vocht geven als het er net zo hard (of soms zelfs meer dan ik geef) weer uitkomt...? Om moedeloos van te worden.
    We geven nu:
    6u30 pap (180+6 en bambix)
    rond 10u00: fruit (2 stuks/200 gr)
    12u00: boterham (incl korstjes) en 150 cc +5 en jbpm
    rond 15u45: 120 cc en 4 schepjes en jbpm
    rond 17u30: sap, zo veel (of weinig) als hij wil 9enige tijdstip dat het er een beetje in blijft)
    18u30 avondhap (200 gr met 30 cc melk erdoorheen + danoontje)

iemand tips of gewoon een hart onder de riem, want zit er ff helemaal doorheen... Stond vanochtend jankend bij het KDV en daarna jankend in de bus naar mn werk en daarna ook weer jankend hier op mn werk... Het lijkt wel of de tranen blijven komen.....
    Thomas is bijna 1 en we kunnen nog steeds niet vrij met hem de dingen doen die we willen... :(

2. Malaika

Malaika Fanatiek lid

27 aug 2006
    1.359
    0
    36
    Limburg
    Allereerst geef ik je even een digiknuffel omdat je er doorheen zit.

Verder vind ik het rot voor je om te lezen dat het steeds niet lekker gaat met Thomas. Is er door de kinderarts al goed gekeken waar dat hoesten en die benauwdheid vandaan komt?
    Zet je z'n bedje 's nachts wat schuin? Dat kan wat helpen tegen het hoesten aan het einde van de nacht.

Als ik je voedingsschema zo bekijk dan lijkt het me dat hij nog erg veel melk krijgt. Patrick kreeg op die leeftijd al veel minder en meer vast voedsel. Maar ik snap wel dat je wilt dat hij vocht binnenkrijgt als hij zoveel spuugt en weer last heeft van z'n ontlasting.

Krijgt hij medicijnen tegen het spugen? Want ik denk dat jullie toe zijn aan iets meer dan alleen maar Nutriton.

Ik heb niet echt tips voor je, maar ik leef wel met je mee.

3. MaryWoods

MaryWoods Fanatiek lid

2 mei 2007
    2.637
    2
    0
    Thanx voor het meeleven!...

Ja reden van die middagfles en 's ochtend nog geen brood is inderdaad het vocht.. We hadden de middagfles er eerst afgehaald, maar de ontlasting werd harder en het spugen werd er ook niet beter op.. Dus vandaar. Nijntje koekjes en liga's enzo vallen ook niet goed en om nu in de middag weer fruit te geven....?
    Voordeel van meer vast voedsel is dat hij het wat beter binnen houdt (veel beter), nadeel is dat als hij dan wel wat spuugt dat het dan echt vies ruikt (zuur/braaksel) en dus dat we dan moeite hebben genoeg vocht te geven. Hoeveel vocht moet een kindje van 11 mnd (9 gecorr) precies binnen krijgen, weet iemand dit?

We hadden het ziekenhuis gebeld ivm de benauwdheid, maar we werden naar de HA-post verwezen... weggestuurd dus. Inmiddels ook bij eigen huisarts geweest en die heeft de flixotide erbij gegeven. De bedoeling is om dat eind van de maand november te evalueren, dan heeft hij het 4 weken gebruikt. 4 dec ga ik dan weer naar de kinderarts en dan ga ik echt even rellen! Zij heeft over het spugen altijd gezegd: als hij goed groeit en er geen last van heeft (dat was een paar maanden geleden ook zo), dan doen we er niks aan. Maar nu heeft hij er wel last van: hij vindt het echt vies en hinderlijk! En het belemmert hem, omdat we echt moeten uitkienen wanneer we hem lekker kunnen laten spelen zonder dat hij de boel onder spuugt. Die nutriton werkte aanvankelijk echt heel goed, maar in eens ging hij toch weer meer spugen... Weet iemand of je resistent kan raken voor die jbpm? Ik ga ook aandringen op medicijnen en ook aangeven dat ik vind dat ze er veel te lang mee heeft gewacht. Het is echt een goede arts, maar voel me in deze toch niet serieus genomen.

Ja bedje schuin dat ga ik toch maar wel doen. Het argument om het niet te doen was steeds dat dan het slijm juist zijn longen inloopt... Maar die gebroken nachten is ook slopend..

4. Malaika

Malaika Fanatiek lid

27 aug 2006
    1.359
    0
    36
    Limburg
    Goed dat je gaat rellen over de benauwdheid en het spugen. Daar heb je groot gelijk in! Ik denk dat Thomas echt gebaat is bij goede maagzuurremmers en dergelijke. Sneu dat hij het zelf ook zo hinderlijk vind.

Wat de hoeveelheid vocht betreft: Patrick is nu gecorrigeerd 11 maanden (ongecorrigeerd bijna 14 ) en moet min. 300 cc melk en ongeveer 400 a 500 cc vocht (incl melk), yoghurt en fruit telt ook mee.
    Met 11 maanden zat hij geloof ik op ongeveer 400cc melk. Hopelijk heb je hier iets aan.

Drinkt hij ook Diksap appel? Dat laxeert nogal (heb ik van horen zeggen), misschien kun je dat proberen? Of Roosvicee laxo?

Sterkte!

5. mj24

mj24 Fanatiek lid

7 jun 2006
    4.321
    0
    0
    Amsterdam
    dikke knuf ook hier. weet niet wat je kan doen. kiwi laxeerd, pruim, en banaan verstopt. bij ons laxeerd pyama papje biscuit ook ;), dus geef het juist niet.

meid ik zou het ziekenhuis anders nog een keer bellen of gewoon een afspraak op de poli maken. die ventolin is ook een drama om te geven toch? en als het niet helpt.

sterkte en ik hoop dat die kleine man snel opknapt

6. prematuur

prematuur Lid

21 nov 2007
    18
    0
    0
    Alhoewel ik bijna nooit reageer wil ik je toch een hart onder de riem steken! Je verhaal klinkt heel herkenbaar en het is heel logisch dat je aan het einde van je latijn bent.

Stijn is geboren met 32+3 weken en je merk ook dat hij zwakke longetjes heeft. Hij was vaak verkouden en benauwd en kreeg regelmatig een Ventolin kuurtje wanneer hij verkouden was.
    Met 9,5 maand is hij in het ziekenhuis opgenomen, hij was zo benauwd dat z'n zuurstofsaturatie flink daalde naar onder de 90%.
    Sindsdien gebruiken we dagelijks 2x per dag Flixotide en tijdens verkoudheid op eigen initiatief Ventolin erbij.
    Hoevaak mag jij Ventolin geven? Als Stijn echt flink aan het hoesten en piepen is, kun je de Ventolin opbouwen naar 3x per dag 2 pufjes en dit helpt meestal best goed. Na een paar dagen bouw je het weer af, de Flixotide blijf je geven. Verder hebben we standaard z'n matrasje wat schuiner staan, geven we bij een hoestbui wat water. Maar afgelopen week hoestte/huilde hij zich ook 's nachts wakker en kun je soms niets anders dan hem kalmeren.
    De Flixotide moet meteen werken, maar hier merk je niet zoveel van. In principe zorgt het er alleen voor dat de immuunreactie in de longen wordt onderdrukt, dus dat virussen en bacterien minder kans hebben om infecties in de longen teweeg te brengen.
    Dat hoesten een bijwerking van Ventolin was, dat wist ik niet. Hier merken wij niets van.

Ook de ontlasting is hier precies hetzelfde: Stijn drinkt niet superveel en heeft altijd last gehad van moeilijk poepen. Sinds augustus gebruiken we elke dag Lactulose en nu gaat het prima! Het is een natuurlijk product waar de darmen niet 'lui' van worden. De kinderarts adviseerde dit op eigen initiatief te gebruiken, zolang het nodig is. Je kunt het ook de huisarts vragen!

Heel veel sterkte, het refluxverhaal en voeding teruggeven lijkt me heel akelig! En ga anders gewoon een keer extra naar de kinderarts, dat kan geen kwaad toch? Succes!

7. mj24

mj24 Fanatiek lid

7 jun 2006
    4.321
    0
    0
    Amsterdam
    mijn meiden krijgen ook nog veel melk hoor. 's morgens pap. 210 ml, 10 uur 180 cc melk en ávonds 17 uur een flesje van 180 cc. niet alles gaat op, maar melk drinken ze goed uit de fles. uit die drinkbekers geef ik limonade of thee, maar ze nemen meestal maar een paar slokken.
    emani moest trouwens 600 ml vocht hebben in het ziekenhuis anders moest ze een sonde. ik vond het erg veel.

8. MaryWoods

MaryWoods Fanatiek lid

2 mei 2007
    2.637
    2
    0
    Dank jullie voor jullie lieve woorden; had ik echt even nodig!

Thomas krijgt nu (nu we de middagfles toch maar weer hebben ingevoerd) 450 cc melk op een dag (180 pap, 150 bij broodje/lunch en 120 in de middag) Het sap wat hij drinkt zal niet meer dan 50-70cc zijn. Meer wil hij niet en dan komt het er ook uit. Maar hij krijgt ook nog 1,5-2 stuks fruit en een danoontje... Dus vocht genoeg zou je zeggen (als t binnen blijft dan he). Pyama-papje biscuit wist ik niet, zal t eens proberen...
    Diksap appel en roosvicee laxo heben we in huis. heeft maar even geholpen, maar we geven het wel. Thee 'lust' hij niet. Rooibos nog niet geprobeerd, dus dat is nog een optie.

Ventolin 'mag' 3x per dag, maar we geven het nu alleen incidenteel als ie echt benauwd is (ook omdat ie er zo van gaat hoesten). Flixotide geven we 2 keer per dag. Lactulose ga ik aankaarten, wist niet dat het een natuurlijk product is! Klinkt wel positief!

Heb volgende week woensdag afspraak bij het CB (maar ja, of je daar iets aan hebt....), ook voor de prikken (mag dat trouwens wel als hij zo kwakkelig is? Het moet toch een keer...)
    En 4 dec ga ik weer naar de kinderarts. We zijn al een keer extra naar de fysio geweest, omdat Thomas nog niet kroop, maar ze was niet ontevreden. Hij is geen hoogvlieger (maar dat waren mijn man en ik zelf als kind ook niet), maar ze vond de kwaliteit van zijn bewegingen goed. En nu kruipt hij niet cht, maar hij komt al tijgerend (eigenlijk meer 'rupsend' ;) ) vooruit! Lichtpuntje dus!

9. prematuur

prematuur Lid

21 nov 2007
    18
    0
    0
    Prikken kan wel als hij maar geen koorts heeft, Stijn is wel een paar dagen niet zo lekker geweest van de prikken, dus kijk maar even wat verstandig is.

Toch denk ik dat Ventolin wel degelijk effect kan hebben als je het een paar dagen 3x per dag toedient. Dus even doorzetten. Hier merken we het effect eigenlijk meteen na een dag goed doorpuffen. Maar bespreek het anders eens met de kinderarts, misschien is de reactie op de Ventolin wel erg heftig (i.c.m. het spugen) en kan die een ander middel voorschrijven?!

Maak je geen zorgen over de ontwikkeling, dat klinkt allemaal goed toch? Vergis je niet hoeveel energie het vraagt de benauwdheid en het kwakkelen, logisch dat de motoriek een klein beetje langzamer gaat.
    Wat betreft vocht: Stijn krijgt precies evenveel melk, daarnaast 100 ml yoghurt na de warme hap en op een dag tussen de 100 en 200 ml sap. Niet veel verschil dus!

Succes!

10. mj24

mj24 Fanatiek lid

7 jun 2006
    4.321
    0
    0
    Amsterdam
    mary, emani is in een keer gaan kruipen, staan en zet nu stapjes langs de tafel. dit allemaal in zeg 3wkn tijd, dus no worry's meid. daarvoor was het klein beetje achteruit. en staan was erg klunzig. alleen kon ze het echt niet en nu met gemak en kruipt ze het huis door

11. MaryWoods

MaryWoods Fanatiek lid

2 mei 2007
    2.637
    2
    0
    pffft echt fijn om zo veel lieve woorden te lezen! Jullie begrijpen tenminste waar ik het over heb! In mijn omgeving alleen maar 'super baby's' die al met 6 a 7 mnd de marathon lopen bij wijze van spreken ;)
    Rationeel weet je wel dat het komt, maar onbewust knaagt het toch...
    Maar dat kruipen komt uiteindelijk wel goed (kan lang duren of kort, maar uiteindelijk komt het...)

Het hoesten baart me veel meer zorgen..
    @ prematuur: Ik dacht dat Ventolin alleen tegen het piepen bij uitademen was en niet tegen het hoesten? Als hij niet piept geef ik hem alleen 2 maal daags Flixotide en geen Ventolin... Pakken we het verkeerd aan?

@ malaika: wat was verder je voedingsschema voor Patrick rond deze leeftijd? Moeilijk te vergelijken natuurlijk, maar is toch een indicatie...

Thanx meiden, voel me weer een beetje beter...

Nu hopen op een goede hoest-vrije nacht......

@

12. Malaika

Malaika Fanatiek lid

27 aug 2006
    1.359
    0
    36
    Limburg
    Het is eigenlijk hetzelfde schema wat ik nu nog aanhou. Alleen het brood was toen wat minder, dat lustte hij toen nog niet zo graag.

7.30uur 180+6 met frisopap, maar ik wil overgaan naar een boterham en 100 cc melk.
    10.00 - soepstengel of beetje fruit en drinken (paar slokken)
    12.00 - 2 boterhammen en 100cc melk
    15.00 - fruit en drinken (paar slokken, water met een smaakje)
    17.30 - warme hap (vers of potje) en paar slokken drinken, soms een danoontje (afhankelijk hoe hij die dag zijn melk heeft gehad)
    18.30 - Bledy Milky
    Tussendoor af en toe nog een paar slokken drinken (in totaal ongeveer 80 -150 cc per dag)
    18.30

Wat de ontwikkeling betreft. Zitten kon Patrick zelf toen hij 11 maanden was. Tijgeren kon hij toen net een paar weken en sinds vorige week kruipt hij pas echt goed, terwijl hij nu een week of 2 zelf gaat staan.

Alles op z'n tijd hoor, Thomas doet het goed, geef hem lekker de tijd en kijk niet teveel naar kindjes van zijn leeftijd die geen moeilijke start hebben gehad. Doe ik ook niet en dat geeft mij veel rust.

13. MaryWoods

MaryWoods Fanatiek lid

2 mei 2007
    2.637
    2
    0
    Nacht is goed gegaan! Heeft van 19u10 tot ongeveer 5u50 geslapen; begon toen wat te hoesten en werd om 6u15 echt wakker (is voor hem 'normale' tijd). Hij werd alleen om 22u45 even wakker, maar was tevreden met een speentje en een aai over zijn bolletje! Pfffft wat een opluchting... Pap bleef er ook weer in vanmorgen op een paar kleine spuugjes na (maar daar kan ik mee leven)... Hopelijk gaat het nu weer de goede kant uit....

Gister op KDV wel weer veel gespuugd, maar volgens mij geven ze daar het fruit en de lunch erg dicht op elkaar. Dat maakt voor de meeste kindjes niet zo veel uit, maar misschienw el voor die van mij.... Ook wilde hij na zijn broodje de fles niet (die wil hij juist altijd perse en liefst meteen!), dus raar verhaal... Maar ja, als het thuis in ieder geval maar goed gaat dan overleven we die 2 dagen KDV ook wel weer. Ze zagen er ook een beetje gestresst uit, dus misschien was het een drukke dag en dan kun je niet precies rekening houden met alle kindjes...

@ malaika: wat is bledy milky? Nooit van gehoord...* shame on me* Is dat een tussendoortje? En koop je dat gewoon bij elke supermarkt?
    Oh, dus je geeft soms ook 2 keer fruit op een dag? Kan ik dan misschien toch ook wel doen (leek me overdreven veel omdat ie 's morgens ook al 1,5-2 stuks krijgt), want dat blijft goed binnen!

14. Malaika

Malaika Fanatiek lid

27 aug 2006
    1.359
    0
    36
    Limburg
    Fijn dat je een goede nacht hebt gehad.

Bledy Milky is yoghurt gemaakt van opvolgmelk, met een smaakje. Het is van het merk Bledina. Ik koop het bij de Super de Boer en het staat bij de babyvoeding.

En als ik twee keer fruit geef dan is dat twee keer een half potje. Meneer is geen fan van vers fruit en potjes blieft hij ook niet helemaal, dus dan maar spreiden over de dag zodat hij toch alles binnenkrijgt. Maar ik doe het niet elke dag, vind ik zielig....

15. MaryWoods

MaryWoods Fanatiek lid

2 mei 2007
    2.637
    2
    0
    Ok, vergelijkbaar met danoontje dus... Zal eens zoeken!

Maf he, dat die kleintjes echt al voorkeuren en afkeer hebben van dingen. Hier gaat vers fruit er zo in! (en blijft er ook het beste in!). Vindt ie heerlijk!
    Met de avondhap, de pap en het brood heeft het lang(er) geduurd voordat ie dat zonder lange tanden en protest op at...:)

@ prematuur: heb nu net toch ook maar weer een pufje ventolin gegeven... Toch vind ik dat t niet super goed werkt (of maar heel kort...), is toch het slijm bij hem wat in de weg zit ofzo...

16. mj24

mj24 Fanatiek lid

7 jun 2006
    4.321
    0
    0
    Amsterdam
    mary, nog even over makkelijkere ontlasting, je kan ook door de avond hap een scheutje olijf olie doen. deed ik bij emani ook een paar maanden geleden.

die ventolin is zo vreselijk. rot spul met die toeter. geef je het hem al hij slaapt?

17. MaryWoods

MaryWoods Fanatiek lid

2 mei 2007
    2.637
    2
    0
    Tsja, toen hij kleiner was deden we maiskiemolie (op advies van ziekenhuis) door de fles. Op een gegeven moment zijn we daar mee gestopt omdat het niet meer hielp. Misschien inderdaad weer eens introduceren alleen dan door de avondhap. We doen door de verse happen nu ook standaard nog 30cc melk voor het vocht.

Gister trouwens spinazie-pasta hap gegeven en het kwam er eindelijk weer eens niet als een knikker uit (maar in een vergelijkbare substantie als ik het er in heb gestopt, hihi ;) ) Maf he?

Nee, ik geef beide puffers als hij wakker is. Flixotide meteen 's morgens vroeg en 's avonds voor het badje en Ventolin indien nodig max 3 keer per dag (en dan moet je dat 20-30 min voor de flixotide geven). Het is heel wisselend hoe hij het ondergaat. Soms hard huilen en die toeter wegduwen en hoofdje wegdraaien, soms zit hij heel rustig en wacht af tot het klaar is. In het eerste geval moet je echt met z'n tweeen zijn, anders lukt het niet..

Gisteren overdag trouwens onrustig geslapen, waardoor hij gisteravond echt gevloerd was... Dus om 18u30 lag ie er l op (ipv 19u00/19u15); hij viel echt om... Gevolg: vanochtend om 5u00 klaar wakker... :(
    Dus vandaag maar ff drie slaapjes doen (heb hem er net opgelegd voor de 3de)...

Hoe is t met jouw meiden mj? Lag Emani nu laatst in het ziekenhuis met RS? Hoe is t nu?

Deel Deze Pagina