Moeite met bepaalde letters.

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door beccie, 14 apr 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. beccie

beccie Niet meer actief

Mijn zoon heeft moeite met het uitspreken van woorden met Sp en St
    bv spelen word pelen.
    spook word pook
    staart wordt taart etc.

hij kan de s wel uitspreken in andere woorden zoals zes, bes enzo.

nou krijgt hij al een tijdje logopedie. en ze is nu al weken met dit stukje bezig. mijn zoontje heeft er nu geen zin meer in. omdat ze alleen nog maar deze lettercombinaties oefent.
    mijn zoontje kan het uitspreken als hij er op let. moet dan een slangengeluidje maken bij het woord. zoals sssssssspook en dan lukt het.
    maar zodra hij het woord in een zin moet doen dan valt die s weer weg.

zijn er meer kinderen van bijna 5 die hier moeite mee hebben? kan het ook vanzelf over gaan . of heeft iemand andere tips? hij vind logopedie zo helemaal niet meer leuk.

2. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Ja hoor... Wij hadden het met 4-5 dat ze de sch niet kon uitspreken.
    Boodsappen, saap etc
    We zijn toen zelf al spelenderwijs het af en toe gaan oefenen.
    Gewoon als spelletje.
    Uiteindelijk had ze het ineens door en heeft ze het daarna nooit meer verkeerd gedaan.

3. Janna

Janna Fanatiek lid

Geen herkenning, maar ik zou dit vooral eens met de logopedist overleggen. En dan vooral het gedeelte dat hij nu logopedie niet leuk meer vindt. Misschien is het wel normaal dat kinderen logopedie niet leuk vinden, of kan ze wat meer afwisselen en spelenderwijs doen, zodat het weer wat leuker wordt.

4. adi

adi Niet meer actief

Mijn dochter heeft nog moeite met letter n midden in een woord.
    Ze zegt bijvoorbeeld 'jommens' in plaats van 'jongens'.

Wij wachten even af of ze er vanzelf overheen groeit. Zo kon ze met 4 jaar letters R en L helemaal niet uitspreken, en ineens ging dat prima, uit zichzelf.

5. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Vriendinnetje van mijn dochter kon 'dr' niet uitspreken, 'drie' werd iets van ku-rie. Volgens mij heeft ze geen logopedie gehad, maar sinds kort (5jr) is t over ;)
    Mijn zusje kon idd vroeger ook geen 'sch' zeggen, schommelen werd sjommelen.

6. beccie

beccie Niet meer actief

de schooljuf zei ook al dat het misschien beter is om even te stoppen met logopedie en dan over een paar maanden even te kijken hoe het dan gaat. omdat hij totaal niet meer gemotiveerd is.

ik denk dat ik zelf maar wat met hem ga oefenen en idd even te stoppen met de logopedie. :)

7. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Mja als ie dwars gaat zitten doen daar... Leert hij het ook niet denk ik dan.

8. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    Ik zou ook een therapie stop inlassen.

Wij hebben het hier 6 maanden geleden gedaan. En hij groeide met de week. De r bijvoorbeeld kon hij niet en nu vloeiend. We zijn nu 3 keer geweest om te testen waar hij nu stond in de grafiek. 6 maanden geleden was het 94 op spraak (tussen de 85 en 115 is goed) nu 104!! Hij hoefde dus niet meer terug te komen.
    Hij is zo vooruit gegaan in dat half jaar. Hij heeft lang logo gehad. 2 jaar omdat hij met 2,5 nog niets zei. En nu wens ik af en toe dat hij 5 min zijn mond dicht houd hihi

9. adi

adi Niet meer actief

Als hij het geconcentreerd wel kan, dan is het een kwestie van veel spelend oefenenen.
    Doen wij ook met D, vooral om haar bewust te maken dat ze let op haar uitspraak.

10. laravelk

laravelk Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.970
    2
    38
    Hoe lang krijgt hij al logo? Onze logopediste zei dat met 5 jaar de uitspraak van sommige woorden en letters al zo automatisch gaat dat het meer moeite kost om het geleerde in de spontane spraak in praktijk te brengen. Als ze jonger zijn gaat dat makkelijker. Toch zie ik het bij D. ook. Zo kan hij 'vis', 'fiets' en 'fles' goed uitspreken ala hij er op let, maar het zijn woorden die hij al lang kent en lang verkeerd zei dus ik hoor nog regelmafig 'zis', 'siets' en 'gles'. Al spelenderwijs herinner ik hem eraan en woorden die hij later heeft geleerd, zoals vijver, gaan nu altijd goed.

Deel Deze Pagina