Hallo Ik heb het idee dat mijn zoontje onverzadigbaar is Hij is in 2 weken 1.4 kg gegroeid . Hij is van 11.12.2015. En heeft vaak honger. Komt overdag om de 1.5 a 2 uur voor een voeding. Snachts slaapt hij wel 5 a 6 uur. Ik kolf elke dag een 120 ml om een voorraad te maken. Maar vaak moet ik hem savonds een fles geven omdat de borsten leeg zijn en hij nog steeds honger heeft. Mijn vraag is kan een baby teveel drinken? Of zit een een rem op. En zo ja hoe ga ik dat aanpakken? Mvg mamamandy1
Op zich is het niet ongewoon op deze leeftijd nog om vaak voor een voeding te komen. Het zou niet nodig hoeven zijn om te kolven (tenzij je een voorraad wil hebben voor als je eens weg gaat) Ook is het zo dat wanneer je kindje elke avond die afgekolfde voeding nodig heeft en je dit blijft geven door op een ander moment te kolven, je dit in stand houdt. Het is normaal dat kindjes in de avond vaker drinken: clusteren noemen we dat. Slokje hier, slokje daar, af en aan de borst. Veel slokjes en snel klaar. Dat is kenmerkend voor de eerste twee maanden en gebeurt veelal einde dag. Enerzijds is het om voldoende te drinken om de nacht in te gaan. Anderzijds lekker veilig bij mama. Door vaak kleinere beetjes te drinken krijgt jouw productie een signaal: je houdt daarmee je melk in stand. Dat clusteren heeft dus een functie. Geef je een fles op dat moment dan cluster je niet en mis je dat moment voor je borsten (en productie) Je vangt dit nu op door op een ander moment te kolven, op zich kan dat maar het is extra werk. Hoe drinkt je kindje per voeding? Er zijn kindjes die heel vaak korter drinken. Die gedijen daar het best bij. Er zijn ook kindjes die heel veel binnen krijgen in korte tijd, bijvoorbeeld omdat mama een zeer ruime productie heeft. De melk spuit in hun mondje en ze kunnen niet anders dan blijven drinken. Vaak zijn ze snel klaar met een voeding, kunnen wat onrustig zijn na het drinken, poepen veel en hebben ook nog wel eens last van overmatig krampjes en boeren. Wanneer je het idee hebt dat je te veel melk maakt en dit moeilijk te behappen is voor je kindje, dan zou ik daar op gaan focussen. Ik kan dat echter moeilijk inschatten zo. Overleg eens op het consultatiebureau of dit een oorzaak kan zijn. Succes!