Zindelijkheid: stoppen of doorgaan?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Chocoholic, 25 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chocoholic

Chocoholic Fanatiek lid

25 sep 2011
    2.806
    417
    83
    De volgende met een zindelijkheidstraining dilemma..

Onze dochter is er vroeg bij. Ze vind het potje erg interessant. We zijn dan ook rustig begonnen met zindelijkheidstraining.
    Ze wil erop zitten, zegt als ze gepoept/geplast heeft in dr luier dus hebben we al 2 weken de luier overdag uit. Regelmatig vragen we of ze moet, waarop zij altijd nee antwoord. Vaak staat ze dan binnen 5 min in dr broek te doen. Als dit gebeurd vindt ze het vies en wil zsm dr broek uit. Als ze een luier aan heeft, komt ze met n onderbroekje naar me toe om te zeggen dat ze die aan wil.
    Als ze moet en we haar op het potje zetten, houdt ze het op. Het lijkt wel of ze niet durft. Heel gemixte signalen waardoor wij niet weten of we er nu wel of niet mee door moeten gaan.

Ik heb het idee dat ze er wel aan toe is, maar niet durft. Hoe ging dit bij jullie? Hoort het ineens goed te gaan, dus onze dochter is er nog niet aan toe. Of is dit een fase en moeten we het rustig blijven stimuleren?
    Ik vindt dit zo moeilijk! We dwingen haar nergens toe, ze zegt zelf "poepen potje" etc.

2. Suzanne1984

Suzanne1984 Fanatiek lid

30 dec 2011
    1.613
    0
    36
    Onze jongste was er ook vroeg bij. Toen ze 1 jaar en 3 maand was. Ging ze op het potje zitten en plassen en poepen. Alleen kon ze het toen nog niet goed aan ons duidelijk maken en haar broekje oid naar beneden. Ze vond het toen ook nog niet super erg om een luier aan te hebben. Dus toen hebben we het even gestaakt en haar een luier weer omgedaan. Met anderhalf ging ze het ineens zelf zeggen en ook beter ophouden als er niet meteen een wc in de buurt was. Sindsdien ook geen ongelukjes meer gehad.
    Ik vind het moeilijk om er iets bij jou over te zeggen. Het is vaak je eigen gevoel denk ik. Als je denkt dat ze er aan toe is, zou ik gewoon even rustig doorzetten. En desnoods reserve kleding mee voor als je op pad gaat oid. Maar het is ook geen schande om na een maand of wat weer een poging te doen. Wellicht is ze er dan wat meer aan toe? Volg je eigen gevoel zou ik zeggen.

3. misa

misa Niet meer actief

Ik zeg stoppen. Ze is er duidelijk nog niet klaar voor. Interesse erin zeker! Hier ook al twee keer van die periodes gehad. Maar als het niet redelijk vanzelf gaat, en tig broeken per dag dan ga ik er zeker niet mee door. Hier mag ze wel op de wc als ze de luier aan heeft en benoemd dat ze moet plassen. Luier af en vaak plast ze dan echt. Binnenkort misschien weer een poging. Gaat het niet, dan niet.

4. Chocoholic

Chocoholic Fanatiek lid

25 sep 2011
    2.806
    417
    83
    Oke, dus a het moet wel redelijk vanzelf gaan?
    Wellicht dan toch maar over een tijdje nog eens proberen.. En tot die tijd ook het potje weghalen? Of alleen de luier aan en verder haar zelf aan laten geven wat ze wil?

5. misa

misa Niet meer actief

Ik heb maar een ervaring tot nu toe. En dat ging behoorlijk vanzelf. De mensen om mij heen die er lange dilemmas van hebben gehad zijn naar mijn mening te snel gegaan. De kids waar het sneller bij ging waren er vaak echt aan toe.
    Ik zou stoppen. Een luierbroekje of luier aan en als ze het aangeeft te willen plassen, gewoon naar de wc. Met 1 of 2 plasjes in de luier, kan ze die gerust weer aan hoor. ;)
    Dus niet helemaal vermijden maar haar eigen wens laten volgen. Je kunt het over een maandje zo weer proberen als je denkt dat ze er verder mee is.

Deel Deze Pagina