Moeite met de Cito toets groep 2.

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by DoubleD, Jan 24, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. DoubleD

DoubleD Bekend lid

Oct 12, 2013
    578
    19
    18
    Hallo,

Pff, ik zit even in de rats. De juffrouw nam mij net even apart om te zeggen dat mijn dochtertje ( 5 jaar, groep 2) moeite heeft met de Cito- toets en ze ons graag even wil spreken door middel van een gesprek volgende week.
    Ik ben best geschrokken, omdat S op ons over komt als een pienter meisje. Zelf geeft S aan de opdrachtjes die ze moet maken erg lastig vindt. Toen ze startte in groep 1 in september moest ze in januari ook een Cito-toets maken die ze ook moeilijk vond. De cito- toets later het jaar had ze gelukkig al flink opgehaald.
    Nou vind ik het moeilijk om af te gaan alleen op die toets. Karakter zal daar ook een rol bij spelen. Ze is nog graag klein, kleurt graag, speelt graag en vind het wat minder om echt te gaan leren. Ze is wel veel bezig met schrijven van namen, maar leest bijvoorbeeld nog niet. Allemaal spookbeelden vliegen door mijn hoofd door die stomme rot cito. Natuurlijk zullen er beweegredenen zijn om deze toets af te nemen, maar het zijn ook maar momentopnames. In hoeverre moet ik mij vastpinnen op die Cito toets naast het feit wat ik thuis zie? Ze is trouwens ontzettend leergierig alleen qua concentratie is ze gewoon nog niet bezig met het echt leren.
    In mijn tijd was groep 2 nog echt een speelklas, met misschien op spelenderwijs wat leren, maar nu moeten ze echt presteren:( met zelfs de tafeltjes en stoelen apart etc. Ze geeft ook aan dat ze school momenteel niet leuk vind en de toetsen al helemaal niet ( wat ook weer wijst naar het nog niet aan toe zijn om echt te leren)

2. ikkie97

ikkie97 VIP lid

May 7, 2011
    10,971
    3,977
    113
    Als het goed is, os de citotoets slechts een klein onderdeel van het totaalpakketje waarop een kind wordt beoordeeld en waarop eventueel wordt gebaseerd of een kind over kan naar groep 3.
    Als een kind slecht scoort op de cito is dat echter wel een signaal voor de juf om te kijken waar dat aan ligt. Is het kind onzeker, snapte het de opdrachten niet, is het cognitief nog niet ver genoeg, of zijn er specifieke onderdelen van de toets die het kind nog niet beheerst. Misschien wil de juf dat gewoon met jullie bespreken?

3. Sweetlakecity

Sweetlakecity Niet meer actief

Maar even...ze is toen ze vier was en pas 4 mnd op school was okk al cito getest??? Ik vind dat van het zotte. Laat ze lekker spelen. Mijn dochter is niet getest komt pas volgend jaar hoor. Ga dr geen trauma s geven met lastige toetsen.

Het laatste half jaar krijgen de meeste een speurt. Zou me er niet druk om maken.
    Helaas heeft school er niets aan als ze het thuis wel doen en daar niet. Het moet op school. Faalangst?

4. taliaa

taliaa VIP lid

Mar 2, 2007
    16,069
    2,204
    113
    Brabant
    Ik zou gewoon t gesprek afwachten. Vooral niet stressen!

5. adi

adi Niet meer actief

Cito toetsen in groepen 1 zijn vorige en deze week afgenomen.

6. tuc

tuc Niet meer actief

Ze krijgen geen trauma van de cito hoor...hier is dochter vorig jaar ook cito getest toen ze 3 maanden op school was. Telde niet mee maar de juf liet haar toch met de klas meedoen. En ze vond het helemaal geweldig. Ze mogen nl in kleine groepjes bij de juf/meneer zitten.
    En vorige week kwam ze helemaal happy uit school: "mama we mochten bij de meneer uit een boekje werken".

7. adi

adi Niet meer actief

Zo hebben ze het hier ook beleefd. Ze mochten in kleine groepjes met werkboekjes werken. Hier hebben ze het verdeeld over 2 dagen, 2x een kwartier geloof ik.

8. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,829
    19,165
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Allereerst: een kind in groep 2 hoeft absoluut niet te kunnen lezen hoor! Dus maak je daar niet druk om.
    Verder zou ik het gesprek even afwachten. Als het goed is, is CITO een aanvulling op andere manieren waarop gekeken wordt wat jouw dochter al kan en welke dingen nog extra geoefend moeten worden met haar. Vaak worden ook observatielijsten gebruikt (zoals bijv. "KIJK") Je kunt dus ook nog vragen hoe ze daar op 'scoort'. Dat geeft een wat completer beeld.

Als het goed is gaat zo'n gesprek niet over wat een kind allemaal niet kan, maar (ook) over wat school en ouders gaan doen om het kind verder te helpen. Zorg dus dat je het gesprek niet verlaat met de gedachte "Ja? En nu??" maar dat voor jou en voor school duidelijk is waarom jullie een gesprek hebben gehad en wat jullie gaan doen.

9. tuc

tuc Niet meer actief

Klopt hier afgelopen week en deze week donderdag en vrijdag.

10. Gentle

Gentle VIP lid

Oct 10, 2007
    6,979
    1
    36
    Overijssel
    Hier ook, alleen maar plezier van. Het zou best kunnen dat juf voorstelt om de hele cito niet te doen, omdat ze het niet leuk lijkt te vinden. Dat heeft weinig met haar niveau te maken. Het ene kind is het andere niet. Mijn dochter vindt de cito prachtig, is ook echt een werkjes kind. Maar goed, ook dat heeft weinig met haar niveau te maken, maar veel meer met haar interesse en karakter!

Gewoon even afwachten, juf ziet je kind vast wel zoals ze is en anders kun je haar meer info geven over haar. Komt best goed!

11. Aszz

Aszz Niet meer actief

Wellicht is deze cito een beetje een bevestiging voor de juf dat ze nog erg bezig is met spelen en tekenen. Wat natuurlijk helemaal prima is gezien haar leeftijd, maar het kan een signaal zijn.

Hier is blijkbaar ook de cito afgenomen afgelopen week, ik heb er niets over gehoord van de oudste.
    Alleen dat de tafels grappig stonden, 'als in een treintje' .

12. tuc

tuc Niet meer actief

Grappig, mijn kind heeft de pest aan werkjes:D maar laat geen kans onbenut om iets samen met de meneer te doen;)

13. Gentle

Gentle VIP lid

Oct 10, 2007
    6,979
    1
    36
    Overijssel
    Verschil tussen werkjes a la knutselen, en werkjes a la opdrachtjes. Dat laatste bedoelde ik ook, werkbladen enzo!

14. tuc

tuc Niet meer actief

Ja dat snapte ik..heeft ze hier dus de pest aan doet liever kleien en in de poppenhoek;) maar als ze dan iets bij de meneer kan doen is ze toch wel te porren voor zo'n werkblad;)

15. DoubleD

DoubleD Bekend lid

Oct 12, 2013
    578
    19
    18
    Nou kon het niet laten en heb gebeld met de school of ze misschien in de middag even tijd had. Dit kon, eenmaal op school aangekomen zijn mij een aantal dingen duidelijk geworden.
    Ze heeft moeite met de logica van een aantal onderdelen. Bijvoorbeeld het plaatje onderstrepen waarbij ze drie onderdelen ziet, doet ze snel en foutloos. Het gaat mis als er gevraagd wordt om het plaatje aan te kruisen waar de meeste onderdelen op staan. Ze heeft het nodig om concreet dingen uit te leggen en het dus niet "vaag" maken.
    Een voorbeeld was: drie plaatjes te zien, zij moest uitkiezen waar ze mee moest spelen als ze maar weinig tijd had.
    Dan had je een plaatje waarbij een kindje met een autootje speelde, een kindje wat in bad speelde, het andere plaatje weet ik zo even niet meer. Dat soort dingen vindt zij lastig.
    Verder kan ze zich moeilijk concentreren, omdat ze nog erg speels is. Er kan iets tegen haar gezegd worden, wat ze bijvoorbeeld niet meer kan herhalen.
    Ik moest mij verder geen zorgen maken, er wordt een beeld geschetst en hierdoor kunnen ze concreet maken wat S moeilijk vindt, waarbij ze extra ondersteund zal worden.
    Wel als aantekening dat Sylvie de jongste is van de groep 2ers en ik het persoonlijk niet erg gek vindt dat ze sommige dingen nog niet begrijpt.
    Het enige wat ik hoop is dat er niet teveel naar de negatieve resultaten wordt gekeken , maar ook naar S zelf en wat ze wél kan en ook het positieve blijven ondersteunen.
    Buiten de Cito komt ze trouwens wel goed mee

16. tuc

tuc Niet meer actief

Maar waarom denk je dat er dan niet naar de positieve dingen gekeken zou worden??
    De cito is toch een soort meetinstrument..die zullen ze wel gebruiken voor de beslissing groep 3 of niet en de cito in juni uiteraard ook.

17. EnKay

EnKay Actief lid

Oct 3, 2013
    419
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn dochter heeft niet eens gemerkt dat ze een cito toets heeft gedaan :D

TS: ik denk daarom ook dat het niet meteen een trauma veroorzaakt maar ik denk ook niet dat je er op deze leeftijd te zwaar aan moet tillen. ze ontwikkelen zo ontzettend snel dat het er over een paar maanden heel anders kan uit zien met precies dezelfde toets.

18. DoubleD

DoubleD Bekend lid

Oct 12, 2013
    578
    19
    18
    Ja je hebt gelijk. Er is wel voorzichtig over gesproken, dat het kan uitlopen op blijven zitten. Mocht dit nodig zijn voor haar ontwikkeling, sta ik daar natuurlijk hartstikke achter. . Mijn man heeft zelf nog een extra jaar moeten kleuteren, van wie zal ze het hebben:cool:. Maar zover is het nog niet.
    De opdrachten vind ik zelf geen kattenpis trouwens, die zijn best pittig zeg!

19. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Hier heb je niks over te zeggen. De cito's worden ook bij 4 jarige afgenomen maar wees gerust, onze 3 kinderen hebben hier absoluut geen problemen mee gehad en vonden het juist leuk. Ze hebben er echt geen trauma van opgelopen hoor.

Onze dochter is van nov 2008 en heeft vorige week de 2e Cito gehad. Ze vond het heel leuk. Ik ben benieuwd.

20. DoubleD

DoubleD Bekend lid

Oct 12, 2013
    578
    19
    18
    Ja en dat was de vorige keer ook. De eerste Cito matig en de tweede al een eind opgehaald. De juffen weten nu ook waar ze het moeilijk mee heeft, dus kunnen zij haar daarin begeleiden. Dat is dan wel weer fijn.

Share This Page