Ik heb advies nodig... Wie van jullie geeft al 4 flessen terwijl ze nog geen 4 maand of 6 kilo zijn? En hebben jullie daar ook gezeur over bij het CB??? Even een korte uitleg. Ze dronk 5x 150+5. Voor de laatste moest ik haar wakker maken en kreeg er met moeite 60 in, tot kokhalzen aan toe. De ochtendfles liet ze daarna ook staan. De rest ging met moeite op. Ze heeft een paar dagen zo lopen rommelen (kwam ze om de 2,5 uur daarna 4 uur enz...) dat er totaal geen ritme meer in zat. Had alles al geprobeerd, nieuwe spenen enz... Niets hielp. Ik ben toen over gegaan op 4 flessen (180+6). Meteen vanaf dag 1 een super regelmaat, heel tevreden. Alleen nog steeds moeite met de eerste en laatste fles. S'ochtends laat ze meestal 30 staan en laatste ongeveer 50. Ze slaapt wel door van 21:30 tot 8. Dan pak ik haar uit bed, want ze komt niet uit zichzelf. 2 weken geleden naar het CB geweest. Gezeur... Ze was nog te licht voor 4 flessen, het verhaal hierboven uitgelegd. Was ze toch wel met me eens dat 4 flessen een betere oplossing was, we moesten het maar proberen. Keana zag er goed uit, gewicht was goed. Vorige week wezen wegen. 95 gram aangekomen. Was wel goed. Weer het probleem van de laatste en eerste fles uitgelegd. Wist ze geen antwoord op. Vandaag, wijkverpleegkundige was er niet. Weer 95 gram aangekomen. Gezeur.... te weinig. - "4 flessen is te weinig voor haar." - "is in overleg gegaan met jose" - "ze is te weinig aangekomen en nog te jong voor 4 flessen" - "wat moet ik doen dan? ik kan het er moeilijk met een trechter ingieten, ze wil niet meer drinken" - "wel raar dat ze ook de eerste laat staan, je zou dan zeggen dat ze juist honger heeft als ze de hele nacht doorslaapt" Weer het hele verhaal opnieuw. Kreeg niet echt reactie deze keer, ze moesten natuurlijk verder met lopende band werk dat ik werd afgescheept. Keana weegt nu 5835 gram. Ze ziet er goed uit, is alert en heeft grote plasluiers. Beetje moeite met ontlasting, maar dat heeft ze vaker. Ik baal ervan dat ze je met een onzeker gevoel wegsturen. Ik kijk naar de behoefte van mijn kind en hier doet ze het goed op. Dat ze dan niet zoveel aankomt kan ik dan weinig aan doen. Niet ieder kind is hetzelfde toch? Hoe moet ik er meer in krijgen als ze niet wil? Moet ik nou weer gaan martellen met 5 flessen, met een ontevreden en zeurderig kindje zitten die totaal geen regelmaat heeft? Of gewoon lekker die 4 flessen aanhouden, ze hoeft tenslotte nog maar 165 gram aan te komen en dan mag het wel.
Is al weer even geleden voor me (gaat echt heel snel, haha), maar doen ze dan echt moeilijk over die paar honderd gram. Moet 6 kilo zijn en je kindje is ruim 5800 gram. Ik denk dat je moet doen wat jij denkt dat goed is. Je kunt het er inderdaad moeilijk met een trechter in gieten... CB gaat uit van het "ideale" kind en die bestaan nou eenmaal niet. Ieder kindje doet het op zijn/haar manier en op zijn/haar tijd. Ik zou lekker 4 flessen geven! Gr. Marieke
Vertrouw op je eigen gevoel! Jij weet wat het beste werkt voor jouw kindje. Ik zou niet gaan martelen met 5 flessen, maar kiezen voor een tevreden kindje met 4 flessen per dag.
Moeilijk dit. Feit is, je kan haar niet dwingen. Maar ze groeit dus ook niet zo hard. Ondanks dat: Ze groeit.... En niet alle kindjes zijn grote eters. Misschien moet ze ook nog wennen aan de grotere flessen. Het IS ook niet zo logisch, dat ze smorgens na die hele nacht geen honger heeft, maarja, niet alles valt te verklaren . Mijn dochter was 3870 gram bij de geboorte, maar is nooit een grote eter geweest. Wij zaten al vrij snel op 4 flessen, omdat ik op verzoek voedde, volgens mij met 10 weken zelfs al. Toen sliep ze van 7 tot 7.. Ze had dan smorgens wel honger hoor. Maar oke. Als ik het groeiboekje van haar pak, lijkt jouw verhaal eigenlijk best op haar verhaal. Met 3 maanden + 7 dagen woog ze : 5820 gram. 2,5 week later, was ze 300 gram gegroeid. En met 4,5 maand woog ze: 6375 gram. Dus ook telkens maar 100-120 gram in de week. Ik kreeg overigens helemaal geen commentaar ofzo. Ze vonden het prima zoals het ging, ze mocht zeker meer, maar zei zeiden zelf ook van: Je kan ze niet dwingen... Ik maakte me juist meer ongerust, dan het cb. Ik zou zeker altijd proberen om haar wat meer te geven, als je de kans er voor hebt, maar wil ze niet, dan houd het ook op. Veel kindjes kunnen het prima zelf regelen. Ik zou dus op die 4 flessen blijven zitten, maar als je kans ziet ergens een halve toe te voegen, kun je dat natuurlijk altijd proberen.
Meid: allereerst, maak je niet druk. Hier hetzelfde (gehad). Ons meisje weegt nu 6800 gram, ze is ruim 7 maanden. Altijd aan de ondergrens gezeten van de curves, maar ze ontwikkeld zich prima. Draait zich op buik, op haar rug, slaapt (bijna altijd) door, is vrolijk, tijgert achteruit, lacht de hele dag, wat wil een mens nog meer??! Ik heb me er ook zo druk om gemaakt in het begin, elke week wegen en elke week moeten horen: jeetje, ze blijft een ukkie, poe, weer zo weinig aangekomen, krijgt ze wel te eten?! Toen ze dat vroegen heb ik even tot 10 geteld en gezegd: wat willen jullie nou? Dat ik het erin DUW? Net zoals ze ganzelever fokken? ZE WIL NIET MEER DRINKEN DAN ZE OPKRIJGT!!!! Toen was het even stil en zeiden ze: ok, probeer het te blijven aanbieden en zolang ze tevreden is, moeten we het dan maar accepteren. Dat was het dan. Sindsdien heb ik het losgelaten en gaat het veel beter. Mijn meisje is nu eenmaal tenger en dat 'de andere kinderen' bijna allemaal 9kg wegen op deze leeftijd, so be it. Ik ben allang blij dat ik geen huilbaby heb, ziek of verkouden is ze nog nooit geweest (AFKLOPPEN!) en dat ze zo lief en tevreden is. Zet het van je af meid en kijk naar je kindje. Is ze tevreden, dan ben jij dat ook! Succes!!
Heb even het boekje erbij gepakt van het CB: hou je vast: Charlotte woog toen ze 3 maanden en 6 dagen was (dus even oud als jouw dochter) 4960 gram! Dus, niet meer druk om maken en zeker je dochter niet dwingen!
Keana ziet er ook heel goed uit. Ze is vrolijk, lacht veel, brabbelt, leert nieuwe dingen enz. Eigenlijk een heel tevreden kindje! Ik vind het heel jammer dat het CB je zo onzeker maakt, ze zijn er juist voor om vragen weg te nemen lijkt mij... Maandag ga ik dit zeker aankaarten, ze moet dan voor haar prikjes. Deze keer hebben wij de arts, moet ik weer het hele verhaal uitleggen!!!