Heb n paar dagen niets van me kunnen laten horen, ivm de de verhuizing hadden we tijdelijk geen internet! Ik heb even snel alles geprobeerd terug te lezen, maar kan niet overal op reageren (kan namelijk niet onthouden wie nu wat heeft meegemaakt... zwangerschapsdementie) Hellen: Wat heftig allemaal, en wat erg voor die kleine man! Hoop dat het snel beter gaat met alles ook wat betreft slapen. Maar je hoeft je zeker niet schuldig te voelen. De ene dag denk ik ook, kon ik maar weer aan het werk, de andere dag denk ik daar weer totaal anders over. Sterre: Ik heb zelf ook borstvoeding gegeven, ik wilde hier eigenlijk 6mnd mee doorgaan... Ik heb het 4 weken volgehouden, dit ivm tepelkloven (deze waren met de juiste zalf inmiddels wel minder aan het worden) en dreigende borstonstekingen (waardoor ik steeds die borst ook nog moest leegkolven, zeer tijdrovend, zeker ook omdat de kleine vaak niet wilde slapen, wanneer kon ik dan gaan kolven???). Maar de belangrijkste reden dat ik gestopt ben is onzekerheid omdat de kleine zo weinig sliep en veel huilde ging ik ook twijfelen aan mijn productie, hoewel hij wel goed aankwam (zelfs 300 a 500 gram per week). Ik werd toch onzeker omdat wegen een momentopname is, een week later kan de wereld al weer veranderd zijn. Ik vind het al erg knap dat je het zo lang volgehouden hebt, zeker omdat jou kleine ook niet echt slaapt! Het is moeilijk om een keuze te maken, iig de keuze om te stoppen. Doorgaan betekend wellicht minder uitleggen aan je omgeving, maar betekend voor jezelf weer n wat moeilijkere tijd. Maar hoewel ik in eerste instantie vastbesloten was om bv te geven heeft de keuze voor fv me toch meer rust gegeven. Tevens heb ik er meer energie door gekregen, had toch het idee dat bv erg veel van me vroeg. Ik heb overigens geen negatieve reacties gehad vanwege het feit gestopt te zijn met de bv, deze had ik wel verwacht. Ik zou zeggen, denk er goed overna en laat de keuze niet van andere afhangen! Even een korte/lange update wat betreft slapen. De puckababy is tot nu toe slechts 3 dagen effectief geweest, woe. do en vrij. Zaterdag is de kleine ivm de verhuizing naar de oppas geweest, hier heeft hij alleen het slaapje tussen 12 en 15 gehad. Thuis ging het slapen 's-avonds ook niet geheel lekker. Maar de nachten gaan nog steeds prima tussen 3 en 4 een nachtvoeding, maar daarna gewoon doorslapen (soms na kort huilen max 1 min.). De rest van de dagen waren weer RUK. weinig geslapen. Zondag heb ik hem veel in zijn bedje gehad, maar helaas, hij sliep af en toe na wat huilen (jengelhuiltjes met pauzes) maar deze slaapjes duurde max 3 kwartier, vaak nog korter. Daarna sliep hij zelf na wat huilen toch weer in maar dan vaak maar voor 20 min. In de midag deed hij een langer slaapje, om 13.45 sliep hij eindelijk om 15.00 was het al weer etenstijd, hiervoor heb ik m niet wakker gemaakt, en toch dronk hij zijn fles slapend leeg, om 16.15 werd hij wel wakker, toen is hij bij mij redelijk lang tevreden geweest, daarna had hij om 18.00 al honger en heb ik hem dus 1 uur eerder gevoed, daarna viel hij na troosten uiteindelijk om 20.00 in slaap. De voeding eerder maakt verder voor de avondvoeding en de nacht geen verschil. Maandag heb ik het eens anders geprobeerd, ipv huilen ging ik troosten, effect hetzelfde als zondag, alleen geen lang slaapje gedaan, alleen max 3 kwartier. Troosten kost mij alleen veel meer tijd als even laten huilen/jengelen.Toen ik moest gaan koken en eten heb ik hem gewoon bij ons neergezet en was hij prima tevreden weer had hij alleen vroeger honger, tot 19.00 red ik niet als hij langer wakker is geweest hij is dan te moe en te hongerig, maar daarna sliep hij verassend goed en snel in zonder troosten en maar met een kort huiltje van n paar minuten. Afgelopen nacht ging verassend goed, ik was de kleine vergeten te voeden om 23.00, hiervoor moet ik hem namelijk altijd wekken maar ik was vroeg gaan slapen en ben door mijn wekker heen geslapen. Hij werd om 1 uur zelf wakker en dat terwijl hij om 19.30 al sliep. En daarna was het verassend 6.30 waar het voorheen 5 uur geweest zou zijn (wellicht toch een klein effectje van de puckababy). Na de voeding 6.30 nog geslapen en wakker gemaakt om 11.00 maar daarna heeft hij vrijwel niet geslapen, nog wel wat weggedommeld in de kinderwagen maar wel vaak oogjes tussendoor n keer open en/of de tut nog in zijn mond (als hij echt slaapt spuugt hij deze eerst uit). Weer tijdens onze etenstijd de kleine gewoon bij ons gehouden ipv op bed, hij kijkt dan mooi wat rond, totdat hij honger krijgt en echt moe wordt, dan moeten we echt sussen. Na de voeding van 18.00 (19.00 kon ik natuurlijk weer niet halen/rekken) viel hij ook al snel weer in slaap, en hij slaapt nu nog. Volgende week ga ik het cb eens om advies vragen.... Want als hij niet in slaap valt is hij bij ons redelijk lang tevreden te houden, maar wordt op een gegeven moment toch te moe en gaat dan huilen en toch moeilijk slapen. Dus dat is ook niet echt de oplossing. Tevens weet ik dan ooit niet wat hij met het huilen bedoeld, ik denk vaak al snel aan moe door het weinig slapen en zie daardoor wel eens vieze broek over het hoofd. En ik geef hem 's-avonds dus eerder de fles, maar misschien is hij gewoon moe ipv hongerig maar ik kan/wil hem dan niet op bed leggen, want tegen de tijd dat hij dan slaapt is het weer tijd voor de fles (anders kom ik met de fles van 23.00 niet meer uit). Pff... hoop dat het consultatiebureau nog goede tips heeft! Morgen probeer ik het nog eens anders, moe=op bed, even huilen, daarna als hij dan nog niet slaapt troosten, als dat niet lukt dan uit bed, kijken hoe lang hij dan tevreden blijft... Heb nl het idee dat hij niet wil slapen omdat er nog zoveel andere dingen zijn die er te doen zijn, waarom slaapt hij anders 's-avonds en 's-nachts wel snel in en langer door??? Maar waarom slaapt hij sommige dagen wel goed?? Heeft ie dan toch behoefte aan??? En waarom is hij dan niet altijd tevreden als hij wel overdag beneden en bij mij is, is dan toch moe??? En nu denk ik bij ieder huiltje aan moe, want hij heeft dan nog maar weinig geslapen, zie ik zo andere zaken over het hoofd??? Ik heb nog zoveel vragen en onzekerheden! Druif: zoals je in bovenstaande (veel te lange verhaal) kunt lezen (als je daar zin in hebt, wat t is erg lang) heb ik een voeding gegeven tijdens n slaapje, dat lukte prima, wellicht kun je dat proberen als je dochter net ligt te slapen, dan hoef je haar niet wakker te maken. Fijn dat de draagdoek n succes is! Pff, op mijn werk zeggen ze ook altijd al dat ik zo lang van stof ben op papier, dat blijkt wel weer. Hoop maar dat t wel duidelijk en leesbaar is!
Hoi allemaal, Yossie: heel herkenbaar zeg... Troosten of laten huilen maakt hier ook geen verschil. Ik laat het ene beetje afhangen van het soort huiltje. Zolang het niet op vol volume gaat, laat ik het meestal. Soms voel ik me lullig als ze lang blijft huilen, maar anderzijds wat jij ook zegt: troosten kost vaak net zoveel tijd en daarbij ook energie en met steeds oppakken overprikkel je ook. Van het CB hoorde ik dat laten huilen ook niet erg is, ze raken er de spanning mee kwijt, terwijl als je gaat troosten zorg je ervoor dat het zo snel mogelijk stopt met als gevolg dat het er later alsnog uit komt.. tsja... dit is ook 1 visie... het klinkt wel logisch op zich... WEL kan je er naast gaan zitten zonder te troosten maar dat je kind wel rustig wordt van je nabijheid. Ach... de ene keer doe ik het wel, de andere keer niet. Ik bekijk het ook per keer. Als ik al 2x 5 minuten gesust heb of er bij gezeten heb en ze huilt binnen 20 minuten alweer dan laat ik het meestal Dat flesje slapend geven heb ik nog nooit gedaan. Bedoel je echt in bed geven ook? Ik vind het lastig ook om dr op bed te leggen tegen etenstijd want als ze dan huilt bij het wegleggen denk ik al meteen; o, ze heeft vast al honger, logisch dat ze niet wil slapen. En dan zou je 20 minuten moeite doen om dr te sussen en in slaap te krijgen terwijl het dan met 10 minuten alweer "etenstijd' is... Dan wat je schrijft: Zo doe ik het vanaf eergisteren ook. Voordeel is dat je niet meer de ergernis en stress hebt van : zucht, daar gaan we weer, eindeloos aanmodderen met speentjes, heen en weer geloop, sussen/ wiegen etc Nadeel vind ik dat ik vaak ook niet weet of ik er goed aan doe. Zo juist: had dr rond kwart voor 9 op bed gelegd, ze was echt zichtbaar moe. Ze viel ook direct in slaap. Maar 3 kwartier later was ze alweer wakker. Eerst nog 2x met het speentje geprobeerd, toen er maar uit in de box. Ze heeft zich 20 min vermaakt en toen begon ze te mopperen en te huilen Resultaat: ik ben nu zo'n 3 kwartier al bezig met sussen. Ik hoopte dat ze ging dommelen/ knikkebollen en dat ik dr dan weer weg kon leggen, maar ik denk dat ze ook wat kramp had want ze was erg onrustig, maar wie weet ook wel oververmoeid?? Ik herken de huiltjes dus ook nog steeds niet :x Dus misschien had ik dr beter kunnen laten liggen en laten huilen zodat ze in slaap zou vallen in dr bedje? Was ze toch nog moe? Over een uurtje mag ze pas de fles dus hopelijk valt ze voor die tijd nog wel in slaap. Ze rolt ook met dr oogjes en gaapt dus moe is ze zeker!! Nog een uur rekken en wiegen en sussen zie ik eerlijk gezegd ook niet zo zitten Ik merk wel dat ze nu in de leeftijd/ fase komt dat ze niks meer wilt missen en alles wil zien. Maar vind het erg lastig om te beoordelen of ze ook wakker genoeg is daarvoor Ik denk idd al snel: ze zal wel moe zijn als ze huilt, want ze is al zo en zo lang wakker geweest...
Hallo, ik was gisteren niet thuis. Dus heb niet kunnen reageren. Gisteren heeft hij weer na zijn fles van 1200 uur 2 uurtjes geslapen. En ook waren we 's ochtends weer op stap geweest en heeft hij hazeslaapjes gedaan. Ik doe eigenlijk niks bijzonders. Na zijn fles wordt hij na een half uurtje moe en leg ik hem in bed met zijn slaapzak aan. Even mopperen en hij is weg. Nu ligt hij alweer een tijdje op mijn arm te dutten, dus hoop dat hij straks ook nog zijn bed ingaat . Zal hem zo vast de fles geven. Kan hij meteen door.
Ha meiden! Jeetje wat heftig Hellen! Kan me voorstellen dat dat heel veel energie op slokt! Ik hoop dat het snel beter wordt! Dat herkennen van huiltjes is hoor ook wel lastig hoor! Ik denk dat dat ook effe duurt voordat je het echt weet... Mijn ervaring is dat het cb met niet veel andere suggesties komt. Vaak is de conclusie; het is vaak aanmodderen, het wordt vanzelf beter etc. Of ze komen met de rrr... Hier is het ook vaak voor de voeding van 19 uur een lasting ding...vaak is hij eerder wakker. We proberen het echt zoveel mogelijk met elke keer de speen er in. Ik kijk zelf of hij de oogjes dicht/half dicht heeft. Zo ja, nog niet uit bed. Dan maar elke keer er naar toe voor de speen of iets dergelijks. Heeft tie de ogen wijd open doen we minder pogingen met het speentje en mag ie er op een gegeven moment uit. Ik probeer me we Zoveel mogelijk aan 19 uur te houden (lukt echt niet altijd hoor). Hoe is dat bij jullie als jullie met het speentje in de weer gaan? Kijken jullie dan of hij/zij de oogjes open heeft? Hier hebben we vannacht eens geprobeerd om door te laten slapen na de fles van 19 uur omdat we hem altijd wakker moeten maken voor de fles van 23 uur. Toch niet echt een succes. Hij begon om half een te klooien om vervolgens pas tegen twee uur in slaap te vallen. Om 3 uur weer wakker, fles gegeven en geslapen tot 6 uur, weten te rekken tot 7 uur. Vanaaf toch wakker maken en als ie o 4 uur wakker wordt sussen met speentje en niet meer voeden(ik gaf dan 90 cc). Want dat is vannacht dus ook gelukt. Cb zij ook dat als ie om 4 uur wakker wordt en neemt genoegen met 90 cc hij niet echt honger heeft. Dusss, hopen dat we door sussen straks een kleintje hebben die van 23 tot 7 slaapt. Zou wel heeeeel luxe zijn .
Hier is ze uiteindelijk voor ene half uurtje weer terug in slaap gevallen en werd klokslag exact op de flessentijd wakker Nu ligt ze alweer bijna een uurtje wakker in de box en ze moppert nog niet! Hopelijk maakt ze vanmiddag wel een lang slaapje... mbongers: als wij met het speentje in de weer gaan dan doen we het meestal zo: Afhankelijk van het huiltje eerst even laten huilen. Als het aanhoudt en niet minder wordt en ook zonder pauzes is, dan ga ik er heen voor het speentje. Eigenlijk gebruikt ze die vooral om rustig te worden, niet specifiek om in slaap te komen. Speentje erin en weg. Dit herhaal ik max 2/3 keer. Eigenlijk doe ik het net als jou: als ze echt rode kleine oogjes heeft dan hou ik het wel vol, maar als ze echt klaarwakker lijkt en ze is stil als ik bij dr ben dan wil ik haar er wel eerder uithalen. Is ze wakker maar huilt ze dan probeer ik soms nog wel eens te troosten door haar op te pakken en dan met het speentje weer terug leggen. Ik vermoed dan dat ze vermoeid is, maar niet in slaap kan komen? Wat betreft dat overslaan van de voeding van 23 uur: dat zou ik zelf niet doen. Je geeft rond 19 uur een voeding? Als je m niet wakker maakt dan maakt hij zn langste slaapje vanaf 19 uur waarschijnlijk en zal hij snachts weer om de 4 uur komen. Met andere woorden: hij verschuift zn dag en nachtritme. Om dat te voorkomen zal ik m wel overdag ( dus tot 24.00 uur) om de 4, max 4,5 uur wakker maken voor een voeding. Mn dochter moet ik ook 9 van de 10x wakker maken, maar het zij zo. Ik weet nog van mn zoontje dat we pas rond 16 weken die laatste voeding een keer hebben overgeslagen en toen sliep hij ook wel door tot smorgens! Nu is het echt nog te vroeg...
Afhankelijk van hoeveel dat hij geslapen heeft geef ik zijn speen. Gelukkig valt hij hier na zijn avondvoeding zonder speen in slaap en heeft hij hem 's nachts ook niet nodig. Alleen overdag bij het inslapen heeft hij de speen nodig. Hier krijgt hij om 2300 uur fles en dan wanneer hij komt. Tot nu toe ligt dat rond 0400 uur. Hopelijk schuift dat een keer op, want die nachtvoeding breekt echt op
Wat betreft de speen doen wij het ook zoals hierboven beschreven alleen geven als hij nog moe lijkt, wakker = eruit. Wel laat ik hem eerst even huilen om te zien of hij zelf in slaap komt, eea wel afhankelijk van het soort huiltje. 's-avonds krijgt hij zelden een speen omdat hij dan redelijk snel zelf in slaap valt, wel even huilen natuurlijk. Ooit wordt hij dan na een 3 kwartier weer even wakker, huilt/moppert dan even maar valt dan weer zelf in slaap. Tot op heden slaapt de kleine vandaag weer prima, en ik doe toch niets anders, wel 1 gaapje is meteen naar bed. Hij huilt dan nog wel even, maar valt dan wel in slaap. Tussendoor wordt hij wel eens wakker en huilt dan weer even maar valt zelf weer in slaap. Troosten is tot op heden nog niet nodig geweest. Wat de kleine ook doet, is kort huilen (2 min.) lang stil (10 min.) en dan weer kort huilen, zal ik dan even naar hem toe moeten? Of moet ik hem dan gewoon laten liggen? Vaak wordt het daarna wel langer stil, maar dit kan wel 1 uur duren. Wat betreft de voeding van 23.00, deze blijf ik moeilijk vinden, hij slaapt altijd (gister weer slapend de voeding gegeven, ik haal hem dan wel voorzichtig uit bed, maar hij doet zijn ogen geen één keer open), en drinkt zijn fles nooit leeg. En ik heb het idee dat hij dan toch gewoon om de 4 uur komt, en dus geen "lange" ruk meer maakt, deze maakt hij anders dus wel van 19.00 tot een uurtje of 1. En vd week ook na de voeding van 1 uur weer een lange ruk tot 6.30. Dilemma, geen idee wat ik hiermee moet doen. Ben bang dat onze kleine man echt voorlopig nog niet doorslaapt, komt altijd tussen 3 en 4, als het 3 is rek ik deze tot 4 (in de hoop ook dat hij weer in slaap valt). Rekken lukt goed, maar 1x speentje geven is goed voor een half uur, maar echt in slaap vallen doet hij niet. Hij drinkt dan ook altijd zijn fles leeg, en om 23.00 dus nooit, hij is dus echt hongerig (helaas). Hij komt na de voeding van 4 uur ook altijd weer om 7.30 dus zit maar 3,5 uur tussen??? Waar zal dat dan weer aan liggen??? Iemand nog verdere tips hiervoor??? Zal ook eens proberen niet te rekken, misschien dat hij dan beter slaapt daarna en er langer dan 3,5 uur tussen laat zitten. Vannacht werd hij trouwens al om 2.30 wakker, toen heb ik m even laten huilen en hij viel weer in slaap tot een uurtje of 3.15. Vermoeiend hoor, die nachten. Laat binnenkort mijn man maar eens de nachtvoeding doen, alleen hij wordt vaak niet wakker van het huilen dus moet ik m wakker maken dus nog geen onafgebroken nacht. En als ik wakker ben, kom ik ook niet echt snel weer in slaap...
Druif: Je hebt gelijk, als ik zelf de keuze had dan liep de bv gewoon goed natuurlijk. Hoeveel cc drinkt ze nu dan? Anders een extra flesje geven aan het einde van de dag? Aan de draagdoek moeten sommige kindjes wennen dus kan goed zijn dat ze daarom wat onrustig was. Hellen: Jeetje, wat een 'gedoe' met je mannetje Ging het op zijn zij slapen wel goed? Of sliep hij dan ook slecht? Ik heb hetzelfde als jij naar mijn oudste zoon toe. Ik voel me zo lullig dat heel veel aandacht naar de jongste gaat nu Ik heb er alweer 2 halve dagen opzitten (ben iets eerder begonnen v.w. nieuwe baan) maar ik vond het heerlijk! Dus je hoeft je nergens voor te schamen hoor Yossie: Bedankt voor je reactie op de bv! Heel herkenbaar! Lastig he dat uitpluizen hoe zo'n kindje werkt haha.. zat er maar een gebruiksaanwijzing bij denk ik weleens Ik zou hem trouwens laten liggen als hij zo doet (2min huiltje, 10 min stil) Hier gebeurd dat ook maar dan ligt hij gewoon met zijn ogen dicht. Ik weet niet hoe dat bij jou is? Wij hebben 's nachts precies hetzelfde probleem! L krijgt zijn laaste fles om 21.00u a 21.30u. Hij clusterde in het begin veel 's avonds en rond die tijd was hij klaar. Als we hem nu om 23.00u nog zouden voeden wordt hij weer om de 4 uur wakker. Maar hij is zo rommelig met zijn nachten. De ene keer wordt hij om 2 of 3 uur wakker en de andere keer komt hij pas om 5u.. Dat is echt zo vermoeiend Monique: Het gaat dus wel lekker bij jou? MBongers: Als hij huilt en ik stop zijn speentje erin kijk ik altijd even hoe hij reageert. Als hij moe is begint hij wel te sabbelen maar rollen ook zijn oogjes direct wat weg. Als hij honger heeft begint hij wel te sabbelen maar ook te mopperen. Als hij echt wakker is hoeft hij hem niet en haal ik hem op. Hopelijk gaat het lukken met die 90cc! Dat zou inderdaad super fijn zijn All: Gister een redelijke dag gehad. Ik breng hem nu iets sneller naar bed omdat ik het idee kreeg dat ik hem nét te lang ophield. Ik wachtte eerder tot hij een beetje begon te jengelen maar nu is het gapen = slapen. Vanmorgen is hij voor het eerst bij de oppas geweest en heeft hij niet goed geslapen. Wel even tijdens het wandelen. Maar hier kreeg ik er amper voeding in want hij was doodop. Hij ligt nu al 3 kwartier op bed en is na een kort huiltje in slaap gevallen.
Goh eigenlijk mag ik niet klagen zie ik wel. Onze kleine man slaapt overdag erg wisselend de ene keer gaat het prima en de andere keer gaat het niet. Nu krijgt hij meestal rond 19.00 of 19.30 zijn laatste flesje en daarna gaat hij redelijk snel op bedje. Ik maak hem daarna niet meer wakker voor een flesje en meestal word hij dan rond 6 uur weer wakker soms zelfs om 7 uur. Gister hoorde ik hem wel even om 3 uur maar dat zette niet door dus ben ook niet wezen kijken. Ik ga snacht's alleen maar kijken wanneer hij huilt. Vandaag een wat mindere dag, we zijn naar mijn moeder en zusje geweest en hij zou daar zijn middag dutje moeten doen, maar dat was niet echt een succes. Al met al heeft hij denk ik vanaf 13.00 3 x een halfuurtje geslapen waaronder in de auto. Net zijn flesje gehad en ligt nu vrolijk in de box te spartelen. Nu maar hopen dat hij voor de volgende fles nog wil slapen, zal hem straks maar op bedje brengen. Morgen ga ik het anders proberen. Ik geef hem nu ochtends om 9 a 10 uur de tweede fles, maar dan heb ik hem daarvoor wel gewassen en de kleding aan gedaan. Hierdoor is hij dan vaak al een tijdje wakker. Ik wil proberen om het nu zo te doen, bij wakker worden meteen de fles en daarna pas wassen en aankleden. Op deze manier is hij even lang wakker, maar hoop ik beter uit te komen met de tijden. Aangezien ik het bij de eerste fles ook zo doe, hij word dan wakker en krijgt meteen de fles, daarna nog even bij mij zitten! Al met al duurt alles dan een uurtje ofzo (soms iets meer) hierna gaat hij op bed en meestal slaapt hij dan nog weer 2/ 2,5 uur! Dus dan is het ook wel weer tijd voor een nieuwe voeding. Zal dus kijken of dat een beetje werkt. Want op zich is na elke voeding een uur tot anderhalf uur slapen goed genoeg alleen kloppen de tijden vaak niet waardoor het een beetje chaos is.
Ik moet zeggen dat ik er ook vanaf ben gestapt dat hij in bed moet slapen . Alleen na de fles van 12 uur moet hij van mij in bed slapen. Dan is het even mopperen, maar gaat hij uiteindelijk wel slapen. Ik denk dat hij afgelopen week echt last heeft gehad van dat zo genoemde 1e sprongetje, want nu is hij toch weer vrij makkelijk
Sterre hoe ziet jou borstvoedingsschema (in zoverre je die hebt met bv dan uit?) Hoe kom je om 21.00 á 21.30 op de laatste voeding? En hoe slaapt de kleine dan 's-nachts? Wellicht is het hier ook nog een optie die late fles nog eerder te doen. Maar ik ben dan natuurlijk wel weer bang dat ik er dan meerdere keren per nacht uit moet (wat nu ook weleens voorkomt ivm rekken als hij in mijn optiek te vroeg komt, maar goed). En dat ik ook als resultaat de gehele dag weer een "slecht" schema heb. Nu is het nl. 7.00 - 11.00 - 15.00 - 18.30 - 23.00 (met af en toe een halfuurtje eerder of later). Maar als de nacht anders uit komt vind ik het moeilijk weer in een soort van schema te komen... Maar op de nachten is hier ook niet echt een pijl te trekken. Misschien moet ik toch vertrouwen op het bovenstaande schema want dat is het schema dat de meeste mensen met fv volgen, toch? En dan er maar op vertrouwen dat de kleie vanzelf een keer doorslaapt, ik hoop voordat mijn verlof erop zit. Het is inderdaad een hele studie om je kind te leren kennen zeg, ik kan er vaak nog niet echt een pijl op trekken. En van sommige mensen hoor ik dat ze dit in een aantal weken onder de knie hebben, geen idee hoe zij dat doen. Butterfly: Idd zo te zien heb jij niets te klagen. Iig 's-nachts dan heerlijk dat de kleine zo doorslaapt. Hoe oud is hij of zij (weet t even niet meer). Ik zou er in ieder geval voor tekenen als mijn kleine zo zou slapen 's-nachts.
Hihi nee ik klaag wat dat betreft ook niet. Mijn kleine man is nu 10 weken en slaapt sinds ik over ben gegaan op de fles (7 weken) door! Heerlijk, ik besef me ook vaak dat ik meer moet genieten van mijn kleine man! Hij is heel tevreden en vrolijk Ik ben net begonnen met baby massage wat ook heel leuk is om te doen. Ook een tip trouwens, ze zeggen dat het goed is voor kinderen die onrustig zijn en niet willen doorslapen!
@Butterfly: mijn kindje is ook 10 weken, maar hoeveel flessen geef je dan nu dat je om 19 uur al de laatste geeft? 4 al??? Met hoeveel cc?? Dacht dat dat pas "mocht" vanaf 4 maanden? Babymassage is idd erg leuk, maar je kindje moet er wel van houden! Mn zoontje vond dat stilliggen maar niks @Yossie: ik zou toch volhouden wat betreft een voeding rond 23 uur. Dat dag en nacht ritme moet zich nog ontwikkelen dus er zal vanzelf wel een langere ruk komen in de nacht! Door nu om 23 uur wakker te maken doorbreek je wel het ritme van het lange slaapje, maar als het goed is zal hij dat wel weer oppakken en dan hopelijk na 23 uur @sterre: hoe is het verder vandaag gegaan met je nieuwe aanpak van sneller op bed? Logisch wel dat het slapen bij de oppas even minder ging... is ook wennen natuurlijk! Ik ben echt blij dat ik nog niet hoef te werken en dat ze al een week of 17 zal zijn als ze moet... hopelijk zit er dan wat meer regelmaat in! Ik twijfelde even over de hoeveelheid cc, of dat niet moet worden opgehoogd. Vandaag ook weer, ze drinkt de fles best snel leeg en lijkt dan nog niet tevreden ( maar kan natuurlijk ook gewoon zuigbehoefte zijn) en wordt ver voor de fles wakker. Maar heb ook een keer gerekt met de draagdoek en toen viel ze mooi in slaap... niet echt hongerig lijkt me dan?! @Monique: wanneer is er een sprong eigenlijk precies?? Ik heb het idee dat het hier ook beter gaat Hier dus een prima dag! Het gaat echt beter en waarom weet ik eigenlijk niet precies. Ik ben ook niet echt consequent in mn aanpak, maar heb nu wel ene manier gevonden waar ik zefl ook wel tevreden mee ben. En mn dochtertje is ook makkelijk. Vandaag slechts 1 of eigenlijk 2 lastige momentjes gehad. vanmorgen toen ze ruim voor de voeding wakker werd en best onrustig was, maar denk dat ze krampjes had. Toen heb ik dr een tijd bij me gehad en 3 kwartier met dr rondgelopen totdat ze sliep en toen weggelegd... Vanmiddag tussen 16-18 weer het gebruikelijke lastige "uurtje" van de dag. Eerst werd ze 3 kwartier voor de voeding wakker. Ze was huilerig dus ik had de draagdoek gepakt. In het begin was ze wat onrustig maar daarna viel ze in slaap !! Toen heb ik nog voorbij de voedingstijd kunnen rekken! Nog ca 3 kwartier geslapen! We waren na de voeding mn zoontje wezen halen bij de opvang en daarna wilde ze dus niet meer slapen, terwijl ze al ca 1,5 uur wakker was. Erst laten huilen, toen was ze na 5 minuten helemaal overstuur. Toen tot 2x toen met een speentje geprobeerd, maar geen resultaat, ze spuugde hem steeds uit. Maar ik wist dat ik dr echt niet in de box moest doen, want ze was heel moe. Dus echt 10 minuten bij dr gezeten en dr in slaap geaaid en toen sliep ze voor 1,5 uur! En vanavond was weer geen enkel probleem... Dus op vanmiddag na, toen ze met wat hulp moest inslapen, gaat het erg lekker hier! En geen idee waarom het DAN altijd moeilijk moet, maar vooruit... als dat het enige is? Ik zou toch gewoon met dr op pad moeten kunnen gaan?! Een prettige nachtrust iedereen!
Ik geef 5 flesjes van 150/ 170 cc (het laatste flesje is 190/ 200 cc) De eerste om 6 a 7 uur dan volgen de volgende tijden tussen 9 en 11 dan tussen 12.30 en 13.30 dan rond 16.00 a 17.00 en dan dus de laatste rond 19.30/ 20.00 Volgens het CB was dit prima hij krijgt genoeg, groeit goed, heeft genoeg plas en poep luiers en is kerngezond! Dus geen probleem lijkt me. En ik ben niet voor het wakker maken. Heb ik wel eens gedaan maar dat werkte niet bij hem
En hoeveel weegt ie? Het lijkt mij ook wel lekker om de laatste voeding wat eerder te geven, kan ik ook eens wat eerder naar bed Geef nu de laatste rond 23 uur en ze slaapt meestal uit tot 8 uur, soms ook 8:30! Gisteren en eergisteren 7:45 en 7:30 uur. Ik geef 150/5 in elke fles maar ik twijfelde al over ophogen, ook nu ze weer eerder wakker wordt, maar ze is nu ca 5 kilo dus ze krijgt niet te weinig? Overdag zit er vaak maar 3/3,5 uur tussen om aan die 5 flessen te kunnen komen dus echt tijd om honger te krijgen, heeft ze niet
Hij weegt 6,5 kilo hij is dus lekker aan de maat Ik vind het prima zo, vind het niet erg dat de eerste voeding zo vroeg komt! Nu heb ik de avonden lekker voor mezelf na de eerste fles van een uur of 6 a 7 slaapt hij toch ook weer tot 9 a 10 uur! Ik zou hem dus wakker moeten maken voor een flesje om 22 a 23 uur en daar voel ik me niet goed bij
@Druif. Het 1e sprongetje ligt rond de 5 weken en dan komt er weer een rond de 8 weken. Vanavond na de fles van 1900 uur wilde hij moeilijk naar bed. Sliep pas tegen half 9. Misschien toch te wakker naar bed gedaan? Op dit moment krijgt hij de fles van papa. En dan hoop ik dat hij vanacht wat langer slaapt dan 0400 uur.
Hier vanacht niet zo best. Hij komt steeds eerder. Was er al om 3 uur. Half 4 flesje. En toen kwam meneer weer om half 6. Hij poept altijd 's nachts en volgens mij lukt het niet . Daarnaast zit z'n neusje helemaal dicht. Heb hem daarvoor neusdruppels gegeven. En het klinkt beter. Iemand tips voor het poepen?
Heb ik de hele tijd lopen opscheppen, maakte meneer om 3.45 geluid. Heb het even aangehoord en uiteindelijk om 4.15 de fles maar gegeven Daarna was het om 7.15 weer raak, flesje klaargemaakt en om 7.25 uit bed gehaald en meteen de fles maar gegeven. Word hopelijk niet een gewoonte mss sprongetje (maar dan wat later dan met 8 weken, toen had hij namelijk nergens last van.)
Ik heb gister de schrik van mijn leven gekregen, ik lag op bed en mijn man deed de fles van 23.00. Ineens hoor ik de kleine huilen, dat doet hij normaal eigenlijk nooit na deze fles, dus ik roep mijn man een paar keer heel hard. Maar ik kreeg geen gehoor, ga ik kijken op het kamertje van de kleine, ligt de kleine op de grond en mijn man ligt te slapen op de stoel:x. Is ie in slaap gevallen, waarschijnlijk bij het boeren en heeft ie de kleine op de grond laten vallen:x... Gelukkig leek alles goed met de kleine, maar ik was woest op mijn man, ik heb heel de buurt wakker geschreeuwd. Hoe kun je nou in slaap vallen tijdens de voeding???? Uiteindelijk de huisartsenpost gebeld, zij gaven aan dat we de kleine bij ons in bed moesten leggen of om de 1,5 uur wakker moesten maken. Hij heeft dus vannacht bij ons in bed gelegen, en dat is prima gegaan, hij heeft normaal geslapen en gedronken en reageerd normaal. Zometeen voor de zekerheid ook maar even de huisarts bellen. Helaas heeft mijn man vaker van dit soort streken, in mijn kraamweek kreeg ik hem niet wakker, en moest ik met veel pijn en moeite zelf de kleine verschonen 's-nachts etc. En dat terwijl ik amper uit bed kon komen, ben nogal klein en het bed stond nogal hoog en ik had natuurlijk overal pijn. Dus de nachtflessen blijven voorlopig van mij, dat durf ik niet meer aan mijn man over te laten Nu twijfel ik of ik niet te veel geef. Onze kleine krijgt 6 flessen van 150/5, hij weegt naar schatting een kilo of 5, 4 weken geleden namelijk ruim 4,5. Volgens het pak van nutrilon mag hij bij 5 kilo 5 flessen van 180/6 dus dat is gelijk aan 6 van 150, toch?? butterfly: Jammer dat de nacht niet zo goed ging. Monique: ik vind het netjes dat hij na de fles van 19.00 al om 20.30 slaapt. Dat duurt hier vaak ook even. Ne de fles van 18.30 slaapt de kleine vaak om 20.00. Maar kan ook ooit later zijn.