wupsie ik herken dit wel. Mijn dochter is ook 6 weken te vroeg geboren en bij thuiskomst was ze ook onrustig. Je hebt trouwens ook kant en klare voeding in de winkel he? Wel duurder maar ja... Mijn enige tip is laat het los... voedt op verzoek desnoods 20 keer per dag. Kijk niet meer naar de klok maar huur eventueel een weegschaal zodat je kan kijken of hij goed groeit. Pas toen ik me niet meer aan de voedingstijden hield was de rust hier weergekeerd.
Fijn, dat je kereltje thuis. Ik begrijp je ongerustheid helemaal. Ik was ook zo gefocusd op het drinken, dat ik er helemaal zenuwachtig van werd. Probeer rustig te blijven en minimaal 2 uur tussen de voedingen te laten. Zo krijgt hij ook z'n rust en zul je zien, dat hij dan weer goed gaat drinken. Je hebt best kans, dat hij deze week nog niet veel is aangekomen. Drinken kost ook best veel energie.
Wupsie, je gevoel is volkomen normaal, maar ook volkomen onterecht. Je bent geen slechte moeder, je biedt je kindje alles aan wat ie nodig heeft. Die eerste periode is heel lastig, zowel voor hem als voor jou. Je moet even onthouden dat 'thuis' voor hem tot nu toe het ziekenhuis was. Hij is nu overgebracht naar een andere omgeving, totaal onbekend. Met andere geuren en geluiden, andere temperatuur, ander bedje... Hij moet daar aan wennen. Enige vertrouwde zijn jullie, de rest kent ie nog niet. Ik heb die eerste weken thuis ook een beetje verdrongen denk ik, kan me moeilijk iets van herinneren. Weet alleen dat ik de helft van de tijd zat te huilen en helemaal niet sliep. Probeer zelf wat rust te vinden, en geef je kleine voldoende geborgenheid. Als ie bij jou wil slapen, prima. Hij hoort eigenlijk nog in je buik te zitten. Probeer zijn ruimte ook te beperken, zo'n grote bed of ledikant is nog veel te eng. Inbakeren helpt vaak, of gewoon in een doek wikkelen zodat ie beperking voelt. Voedingen komen vanzelf weer goed. Hij moet weer zijn rust vinden en goed wennen. Ik hield in het begin een lijst bij net zoals in het zkh. Hoeveel ze dronken, hoeveel plas- en poepluiers. Dat gaf me overzicht en geruststelling. En aan het eind van de dag bleek dat er toch meer gedronken is dan wat ik in eerste instantie dacht. Heb je nog cuveuse-nazorg? Die zou je wel wat kunnen begeleiden de eerste dagen thuis. Heel veel plezier samen, en probeer elke seconde te genieten van je kleine sterke vent. Hij voelt jou heel goed aan, dus jouw rust geeft hem ook rust!
Het is echt heel normaal zoals je je voelt! Bij ons gaf een weegschaal ook wat meer rust. Ik woog hem om de dag en doordat hij groeide wat ik iets minder gestresst als hij wat minder dronk. Mijn zoontje was ook onrustig en huilde best veel. Ik dacht dat hij dat in het ziekenhuis helemaal niet had. Maar daar laten ze de kindjes natuurlijk ook best eens even huilen, als ze even bezig zijn. Mijn ukkie had het soms ook echt even nodig om 5-10 min. te huilen voordat hij in slaap viel. In het begin haalde ik hem erdan weer uit en daar door werd hij veel te overprikkeld en sliep hij te weinig. Later liet ik hem meer huilen, met de kookwekker erbij (want 5 min. huilen leek voor mij wel een uur) Wij hebben ook vrij snel om een thuisbezoek van de wijkverpleegkundige gevraagd. Zij had nuttige tips en gaf ook de bevestiging dat we het best heel goed deden. En je kunt altijd het inbakeren overwegen en bespreken. Veel succes, Josie PS: En je niet een slechte moeder voelen hoor!! Dat ben je niet!!
Ach meid, Wupsie, je bent echt geen slechte moeder hoor! Ook mijn dochtertje was bij thuiskomst inees heel onrustig. Ging van 7 voedingen zo naar 12 voedingen. Ik hield me eerst ook helemaal vast aan het ziekenhuisschema, maar dat was gewoon niet te doen. Laat het los, voedt op verzoek. Het ritme komt vanzelf wel weer! Houdt je kleintje lekker bij je, zorg dat zijn ruimte wat beperkt wordt, zodat hij zich geborgen voelt. Een draagdoek is een goed idee en ook de kinderwagenbak is niet erg. Je kleintje heeft warmte en veiligheid nodig. En je gevoel, ik herken het zo. Ik kon er ook wel om janken toen! Maar net zoals Adi zegt, ik heb die tijd ook wel een klein beetje verdrongen.... vond het toen ook zoooo moeilijk, maar je komt er echt doorheen! Gewoon je vragen blijven stellen hoor en het van je afschrijven! Kunnen we je er misschien even weer doorheen helpen!
Het drinken gaat beter, stukken beter. Hij dronk gister zelf 2 x 65ml!! Vandaag was: 50, 45, 55 ml. Dus ook allemaal erg goed, aangezien hij 8 x 45 krijgt natuurlijk. (dit licht is pas sinds gister rond de middag hoor!) Het onrustige is erg moeilijk. Je komt zelf amper aan rust en slaap toe, mijn man ziet me zo goed als alleen slapend. Gos wat mis ik het om met hem te knuffelen!! Hij wordt wel regelmatig 1 uur voor zijn voeding wakker. (zeg maar elke 45 minuten, dan heeft hij moeite met weer inslapen). Dat is echt vreselijk frustrerend. Want we houden wel de voedingstijden aan. Het is vooral savonds dat hij dan huilt. Ook weleens bij het op bed leggen. Vreselijk is dat echt een uitputtingsslag (maar dit zullen andere babys ook wel doen denk ik??) Zou echt gelukkig zijn als hij zo de voeding van half 2 niet meer wil. Die mag er al tussenuit, maarja dat pikt hij nog niet!! Sinds gisteravond is het in ieder geval niet meer dat we een half uur minimaal over een fles doen, die er dan maar half ingaat. Nu drinkt hij vaak stevig door en laat boertjes, tussendoor verschoon ik hem en drinkt hij de andere helft. De babyfoon staat snachts uit, we horen hem toch wel huilen, vanacht was ik dat ineens zat, elk zuchtje ik wakker. Nou sliep hij van 2 tot 5 door en van half 6 tot 8!! Dus beetje kunnen slapen. We gaan nu het principe rust en regelmaat invoeren op aanraden van de wijkverpleegkundige. Dus voeden, boeren, voeden, verschonen, geeuwen of slapen is naar bed toe (kinderwagen bak in zijn eigen ledikant). Het is even doorzetten, maar dit zal elke dag een stukje beter moeten gaan! Wel vind ik het moeder zijn tot nu toe vreselijk tegenvallen, maar als hij goed blijft drinken is dat in ieder geval 1 geruststelling die van mijn lijstje af kan. Hij mag 300 ml drinken per dag en gister had hij 360! Nu met 3 voedingen ook al 150!!! En hij krijgt er 8, ben benieuwd. Gister wel wezen wegen. Meneer is 70 gram gegroeid in 2,5 dag. Van 2230 zaterdagmorgen, naar 2300 dinsdagmorgen! Ben blij dat jullie mij herkennen, dit gevoel. Het lastige ervan. Gewoon dat je het af en toe niet meer weet. Ik mis gewoon ook het leven van hiervoor. In de zin van, eens even tijd om met mijn man te knuffelen etc. sorry lang verhaal
Wanneer ging het bij jullie trouwens beter, dat ze minder onrustig waren en de nachtvoeding er af ging? Want die slaap kan ik echt heeeeeeeeel erg goed gebruiken
Ze komt hier nog regelmatig 's nachts. Ik geef haar dan gewoon een fles, want ze heeft het nodig. Zeker als ze overdag niet zo super drinkt. Nienke lag in het begin in een soort nestje van een opgerolde handdoek. Misschien dat eens proberen? Daar lag ze heerlijk geborgen in en half op haar zij en half op haar rug. En warmte, ze heeft 's nachts nu nog een kruikje. En 2 dekentjes, die nog dubbel opgevouwen zijn.
Ukje mag geen kruik van mij Hij heeft snachts gewoon temp van 37,2. Dus kruik erbij is te warm, die rollen helpen niet helaas... Maar elke 45 minuten krijsen is ook maar sommige voedingen
wat ik me afvraag, heb je ook couveuse nazorg aangevraagd? ik kreeg nog 5 dagen 3 uur een kraamverzorgster in huis. Ik vond die eerste weken ook erg wennen. ik kolfde fulltime en gaf dan per fles voeding. werd er stapelgek van, zo weinig tijd over. Uiteindelijk nog heel lang volgehouden, maar vraag me niet hoe.. Je bent al moe van die ziekenhuis periode en dan komt je kleine thuis en verwacht je dat je dan rust hebt, omdat je niet meer hoeft te reizen en je geen zorgen meer hoeft te maken over de gezondheid van je kleine. maar dat valt vies tegen! ik denk dat hij na 1 maand al doorsliep bij ons. de eerste 2 nachten de kleine bij ons op de kamer, ging niet. daarna 1 nacht de babyfoon aan, vierde nacht ging de babyfoon al naar de gang, de vijfde nacht uitgedaan. Succes meid, sla je erdoorheen!
@ kleintje, geen couveuze nazorg. Dachten dat het niet nodig was, en dag later was het niet meer mogelijk.. Lekker dus:S Weer nieuwe ontwikkelingen. Ukje is niet onrustig voor zover wij weten. Hij wordt wakker in bed gelegd en slaapt dan in. Huilt dan amper of 5 minuten. (in het ziekenhuis huilde ukje ook bijna nooit, ja om eten, schone luier of terug in bedje gelegd worden) Nu was het van de 8 voedingen ongeveer 5 tot 6 keer uur van tevoren al krijsen om eten! Stipt een uur van te voren.. En het ziekenhuis blijft volhouden dat de voeding niet anders is.. Tot gisteren hij ineens 450 ml dronk in plaats van de gebruikelijke 320 en nog steeds vroeg om eten... Jaaaaah am me hoela!!! Zegt het cb vandaag dat die voeding wel vullender is (kant en klare dus meer vet). Dus nu is het 1 schepje friso standaard en 1 schepje friso extra (voor hongerige baby). Hij heeft nu de 2de voeding binnen en ligt op bed. Na de eerste voeding met dit moest ik hem wakker maken (toeval of??) Kijken of hij om 5 uur zelf komt, of ik hem wakker moet maken. Als hij over een half uur (uur voor zijn voeding) niet begint te krijsen is dat goed teken!! Hij heeft me vanacht weer vreselijk wakker gehouden, heb weer niet geslapen. Daarom sliep hij vanmorge 2 keer door. Dat ik hem wakker moest maken (uitgeput), net dan na de eerste keer die voeding. Ben nieuwsgierig!! Mag eindelijk wel beter gaan hoor! Maar het wordt wel makkelijk gezegd, hij is onrustig... Heb net gestofzuigd bij zijn bedje, hij bleef gewoon slapen! Hoe druk het hier ook is, hij gaat na de voeding gewoon slapen zonder problemen. Nou dat doet een onrustige baby niet! Pff, het is even echt doorzetten, kan der wel om huilen zo nu en dan. Gister dronk hij soms flessen van 75!!! en dan na 1,5 uur weer komen. Niet gezond dus..
Wupsie, mijn kindjes hadden bij thuiskomst ook niet genoeg aan de hoeveelheid die ik meekreeg in het zkh! Ik heb toen gebeld naar de afdeling. En ze zeiden (wat ik zelf al wist) dat de kindjes in het zkh bijna elke dag omhoog gingen met de voeding en dat gewend zijn. Ik mocht de voeding gewoon een beetje verhogen (met 10cc) en kijken hoe ze reageren. Als ze weer behoefte hebben aan meer, weer verhogen enz. Je kindje moet zoooveeel inhalen qua gewicht dat hij een tijdje waarschijnlijk veel meer gaat drinken dat wat bij zijn gewicht hoort. Onze kinderarts vond dat geen probleem. Mijn kindjes zijn de eerste 4 maanden ong 1.200gram per maand gegroeid. En wanneer nachtvoeding eraf: ik wil je niet ontmoedigen, maar hier ging de voeding van 3uur 'snachts rond 3,5-4 maanden eraf, en de voeding van 23.30 pas bij 5,5 maanden. Wij hebben daar niet op aangedrongen, ik vond het veel belangrijker dat de kinderen goed gingen groeien en het gewicht gingen inhalen. En die onrust 's nachts is toch meestal de behoefte om bij jou te zijn. Wij gingen het kindje dan met de kinderwagenbak en al naast ons bed zetten en dan je hand op hun hoofd of buik houden. Zo sliepen wij verder en het kindje ook, die voelde zich geborgen en veilig. Mijn zoontje had ook moeite met slapen en huilde best veel. Het werd echt veel beter toen we hem gingen inbakeren.
Poeh Wuspie, wat veel herkenning blijf het.... Hier was het ook vooral 's avonds dat ze onrustig was en veel meer en vaker wou drinken, maar dat schijnt heel normaal te zijn bij pasgeborenen. Ik denk dat het bij ons toen ze een maand of 2 thuis was, een stuk beter ging met slapen en voeden. Maar heb er altijd maar aan toegegeven en gewoon gevoed...
Savonds is hij niet meer te troosten door te aaien of te knuffelen, alleen eten eten eten eten. Alleen op mijn buik wil hij nog wel eens in slaap vallen. Nadat hij een half uur heeft geprobeerd of er geen melk uit mijn handen komt Het is gewoon apart. Zaterdag komt hij thuis (na 3 voedingen ziekenhuis melk) en 2 voedingen later (eigen melk) wordt het drama.. En met de dag gaat hij meer voeding vragen. (l. werd al 1,5 week niet meer opgehoogd met voeding in het ziekenhuis, dus dat is het niet. 4 dagen na zijn geboorte zaten ze op 45 en dat zitten ze nu nog steeds. 8x 45 of 7 x 50.) Het cb gaf aan dat hij best extra mag drinken. Zo af en toe eens 60 of 65. Maar niet voedingen van 80 (moeten eigenlijk wel tussen de 300 en 400 ml blijven, je ziet hem namelijk groeien). Hij drinkt nu al voor een 6 ponder. En zijn maag rekt dan teveel op, hij krijgt daar buikpijn van en hij ging extreem veel plassen en poepen. Waarschijnlijk verwerkt zijn lichaam de voeding niet zo goed. Hij dronk net uit een flesje van bibi met speen vanaf 5 maanden ( voeding voor hongerige baby past niet zo goed door de speen van de dodi 123 speen, ook al doe je 50/50, met dodi doet hij er dan 45 minuten over en is doodop) en hij dronk netjes 55! Net in bedje gelegd en hij gaat slapen. Voor deze voeding moest ik hem ook wakker maken! na het flesje is hij dan nog even 10 minuten wakker even knuffelen, geeuwen is bedje, dat snapt hij echt al. Na 2 dagen!!! Als hij zo 7 x 55 gaat drinken, komt hij nog aan de bijna 400. Dus dat lijkt me prima!! Vanavond even aankijken (komt hij op tijd, of wakker maken, of te vroeg). Anders geven we hem om 11 uur volledige voeding voor hongerige babys, kijken hoelang hij doorslaapt. Aangezien hij die nachtvoeding niet nodig heeft. Vaak is het gewoon tutten, drinkt die 30 ofzo, en komt dan 3 uur later weer voor 20:S Hij is er in het ziekenhuis aan gewend geraakt, daarom vraagt hij er nog om. Nu benieuwd of die bibi fles met speen ook goed genoeg is voor zijn zuigbehoefte (hij doet er ongeveer 15 tot 20 minuten over, doet erg rustig aan! Valt halverwege in slaap, dan verschoon ik hem haha!) Zon dagje overdag rust is ook al even bevrijdend. Hij is gewoon zon zoet kind geweest altijd in het ziekenhuis. Ook met rooming in. Tijdens het drinken heerlijk aan het rondkijken en lachen! Wat er ook om hem heen gebeurde, niks interesseerde hem. Ook mept hij zichzelf nu niet meer wakker? Steekt soms rustig zijn handje in zijn mond en ligt vaak met zijn handjes naast zijn hoofd. Net lag hij ook wakker in bed 1 uur naar zijn voeding, gewoon te kijken... Zo lang verhaal. Hoop dat het eindelijk een oplossing is.
Hopelijk is dit de oplossing voor jullie Wupsie. Eerlijk gezegd zou ik zo'n kleine baby nog niet de nacht laten doorslapen, hij weegt nog niet eens 3 kilo, maar jullie weten natuurlijk wat voor hem het beste werkt. Fijn iig dat ie niet zo onrustig is, en trouwens wat raar dat ze zijn voeding niet blijven verhogen, dat is toch normaal tot aan een gemiddelde geboortegewicht (3,5kilo)? En krijgt hij trouwens geen prematurenvoeding? HIer kregen ze tot aan de gemiddelde geboortegewicht voeding voor prematuren, deze is veel sterker dan gewone voeding en de kindjes groeien veel sneller op (wat meer afgestemd op de voeding die de baby in de buik zou krijgen zeg maar). Eigenlijk hoort een prematuur kindje deze te krijgen tot 6 maanden, maar dat vond onze KA niet nodig.
Wij moesten de voeding elke week met 5cc en dan de week daarna met 10cc en dan weer met 5cc verhogen. Lijkt mij ook dat ze toch wat meer nodig hebben tot ze een hoger gewicht hebben. Ik liet mijn dochter ook nog niet doorslapen, max. zes uur 's nachts tot ze 4 maand was geloof ik. Weet ik niet meer precies.
poeh wat een herkenning!!! Ons zoontje woog dan wel 2550 gram bij 35 weken! Toch moest hij blijven hij heeft geen sonde gehad en deed het geweldig (wel 2 dagen onder de lamp gelegen) Ik was ook herstellende van een ks en moest na 3 dagen het zkh verlaten omdat ze bedden nodig hadden en ik al op de been was (ja snel uit bed om er voor mijn zoon te zijn en door dat ik zo snel op de been was hem ik mezelf in de vingers gesneden dat ze me naar huis stuurde dus verder van mijn zoontje af) Ik vond het verschikkelijk, gaf bv en de hormonen hielpen ook niet mee!! Wij hebben we couveuse na zorg gehad omdat ik ook al geen kraamzorg in mijn huis wilde na mijn ks.... Heb nu wel veel moeite om aan een 2e te denken!!! Ik wil dit niet meer mee maken maar door een afwijking in mijn bm is de kans groot dat het nog eerder gaat komen....Dus de keuze is moeilijk als je een gezond vrolijk kindje hebt!!!
Dit herkent denk ik iedere prematuurouder. Meestal ging het nog wel om te gaan na heel veel kusjes en aaitjes, maar als er een huilde op het moment dat we wilden gaan, dan moest ik echt blijven tot hij weer rustig was. Onze jongens waren 8 weken te vroeg. Moesten uiteindelijk precies een maand blijven. Wat mij wel hielp was dat we elke dag even mochten bellen voordat we zelf naar bed gingen. Dan hoorden we even van de diensthebbende verpleegkundige hoe ze de nacht ingingen en dat stelde me steeds wel erg gerust. In het begin belde ik 's middags rond 2 uur ook nog een keer. We gingen elke dag voor de voeding van 8 uur 's ochtends en 8 uur 's avonds. 2 uur zat er dan mooi tussen en dan was de kinderarts al geweest, dus als er veranderingen waren, gingen die om 2 uur in.
hallo, hier geen pramatuur kindje, maar was je verhaal aan het lezen en ik kon er niet uit opmaken of je ook een fopspeen gebruikt. misschien ben je daar wel op tegen, maar t kan voor t slapen en de zuigbehoefte wel heel veel schelen. dan heb je zelf ook meer rust. mijn dochter was ook vaak heel hongerig (dacht ik) tot ik erachter kwam dat ze gewoon echt alleen maar wilde zuigen. hopelijk gaat t steeds beter!