Ik vind het erg lastig een naam te kiezen. Er zijn veel namen die ik leuk vind, maar bij geen enkele naam heb ik echt zooiets van JA die is het. Soms vind ik een paar dagen de ene naam leuk en dan weer ineens een andere leuker... Ik wil wel graag een naam waar ik een persoonlijke betekenis aan kan verbinden, zodat er zeg maar een reden is dat we voor die naam gekozen hebben en zodat je ook niet later kan twijfelen. Nou is vernoemen natuurlijk erg geschikt, maar het feit wil dat mijn ouders en schoonouders allemaal niet echt flitsende namen hebben en we er eigenlijk ook niks van kunnen brouwen waar je een kind mee deze wereld in wilt sturen. Dus wie heeft er nog andere tips waarmee je een naam een persoonlijke betekenis kan geven?
Twijfelen kan altijd, denk ik... Maar goed, wat ik in eerste instantie eigenlijk een vereiste vind is dat je een naam allebei gewoon leuk vind. De rest komt daarna. Misschien kun je bedenken wat je je kind 'mee wilt geven' en dan een naam kiezen die daarbij past? Bv. Koen 'moedig' of Nadine 'hoop' ofzo? Of desnoods vernoemen naar jezelf? Of toch naar een belangrijk persoon in je omgeving en dan maar een iets minder 'flitsende' naam, maar acceptabele naam met een mooie gedachte erachter?
Je kan kijken naar de betekenis van de naam. Hierdoor geef je er een persoonlijke betekenis aan. Als je een favoriet boek of favoriete film hebt kan je hieruit ook een personage nemen.
Hallo! De genoemde tips vond ik heel goed! Je kunt ook naar een speciale herinnering/situatie van jou en jouw partner vernoemen: B.v. als je onder een sterrenhemel voor het eerst hebt gezoend - dan zou je naar namen kunnen kijken die nacht, ster, hemel,... betekenen; of jullie eerste vakantie was naar Parijs - dan misschien een Franse naam voor je kind; Of jullie hebben een song die jullie verbindt - misschien zitten daar nog ideeën in? Of je haalt iets uit de omstandigheden waarin jouw kindje geboren wordt: wordt het in de lente geboren, kun je b.v. kijken naar namen met betekenissen zoals: lente, zonneschijn, bloeien,... Groetjes, Eos
Inderdaad, kijk naar de betekenis van de naam....vind ik zelf heel belangrijk. De namen van onze kinderen (ok de jongste moet nog geboren worden maar naam staat wel vast ) hebben beide een bijzondere betekenis en die betekenis heeft ook weer, in beide gevallen, te maken met (de betekenis van) hun tweede naam, die weer een vernoeming is
zoek in elk geval de betekenissen op van de namen die gevonden hebt. Misschien maakt dat de naam ineens véél mooier.. Zo vind ik de naam 'Zoë' érg mooi vooral door de betekenis: Leven Aangezien ik zelf erg ziek ben geweest vond ik dat erg mooi - het is hem uiteindelijk niet geworden maar zo ben ik wel gaan kijken ook.
Wij hebben naar de betekenis gekeken, maar wel eerst de keuze gemaakt dat het een Italiaanse naam moest worden. (Mn vriend is half Italiaans) Onze zoon zn naam betekend held, wat ik heel toepasselijk vond na het hele traject wat wij hebben doorgelopen om hem te mogen krijgen. Voor ons is hij onze held.
Wij hebben naar verschillende kriteria gekeken. Onze kinderen hebben alle 3 twee namen. 1e naam geinspireerd door een muziekant die wie beide zeer waarderen en de 2e naam geinspereerd door een kunstenaar. Daarnaast moest de naam geen rare betekenis hebben en wilden we de 1e en 2e naam wel in dezefde origine. Bijv. Onze zoon heet Max Salvador (beide braziliaans). Max is een zanger en Salvador een schilder / kunstenaar. Buiten alles moet je natuurlijk ook een klik hebben met een naam. Veel succes met kiezen.
Staan al goede tips tussen, zie ik! Wat wij zelf hebben.. Onze (schoon)ouders, die namen beginnen met een L. Dusss.. Vond ik Levi nog leuker! Je moet sowieso een naam leuk vinden natuurlijk, maar het is wel mooi als het iets 'extra's' heeft. Succes!
Wij wilden graag Arabische/islamitische namen die niet meteen duidelijk Marokkaans zijn. We houden van kort en krachtig en we vonden het belangrijk dat de naam in NL en in Marokko uit te spreken is. De naam van onze oudste is geopperd door mn schoonvader en heeft daardoor een bijzondere betekenis voor ons. Daarnaast lijkt ie erg op mijn vaders naam, wat het nog meer bijzonder maakt. De naam van onze jongste is de naam van de hoofdpersoon uit mijn favoriete boek en verder past ie goed bij de naam van onze oudste doordat het allebei van origine Afghaanse namen zijn. Maar uiteindelijk hebben we voor deze namen gekozen omdat we het prachtige namen vinden, ik denk dat dat het allerbelangrijkst is!