Ja hoor! alleen diegene die soms alleen staan praten wel uit hun zelf tegen anderen en niet tegen mij dan
Het is in het begin ook lastig, want je kent niemand. na een tijdje is dat over. En er zijn veel moeders die niet staan te kletsen hoor. Ik vind het soms ook gewoon fijn om even niet te kletsen. En speeluitnodigingen, daar heb je echt niets over te zeggen als mama. Die regelen ze onderling, dus daar hoef je geen contact voor te zoeken (behalve als ze het graag willen, dan moet je even kortsluiten) En je komt al best ver met een 'wat een weer he!' als je nat en verwaaid van je fiets af komt
Wat een herkenning!,mijn oudste gaat sinds januari naar school. En sta er ook vaak alleen op het plein, voel me dan soms wel heel erg bekeken.Ik ben dan ook 1 van de jongste, krijg dan ook weinig aansluiting tot nu toe. Er zijn dan ook veel vaste kliekjes. Mijn jongste zit op de psz..ik kom daar al ruim 3 jr(mijn oudste heeft er ook gezeten) ook daar sta je elkaar vaak dom in de gang aan te gapen, niemand zegt wat. Heb het vaak geprobeerd, maar het gesprek loopt dan gewoon dood. Ik voel me altijd erg opgelaten.
Ik ben niet onzeker, maar ben daar alleen om mijn zoon te brengen en te halen. Ben een (gekleurde) alleenstaande jonge moeder en vele vinden dat toch een beetje eng, raar en toch ook interesant. Het is ook een klein dorp, dus vele kennen elkaar al heel lang. (woon er net een paar jr). Er werd/wordt ook over mij geroddelt, omdat het men blijkbaar opvalt dat mijn zoon nooit gebracht en/of gehaald wordt door een man. Het is zelfs zo erg geweest dat ze het aan mijn moeder (blanke vrouw, dus ze dachten dat het waarschijnlijk de gastouder was ofzo) gingen vragen wat mijn situatie was. En dat waren moeders die ik niet eens kende en ook geen kids bij mijn zoon in de klas hadden. Praat met een enkeling op het schoolplein en vind dat prima. Als ik wat moet vragen, vraag ik het gewoon en zoniet sta ik lekker met mijn ipod te wachten buiten het hek
Ik dacht van tevoren dat het heel kliekerig zou zijn, maar dat valt op deze school geloof ik wel mee. Sommige ouders staan altijd te kletsen, maar er zijn er ook genoeg die gewoon alleen staan of af en toe wat kletsen. Veel kinderen worden ook door vaders of opa's en oma's gebracht, het zijn lang niet alleen moeders. Mijn zoontje zit voorop de fiets tegen iedereen te kletsen en gedag te roepen, dus dat is bijv. al een manier waarop je tot een kletspraatje komt.
Ik herken het wel, hoor. Zelf ook niet al te zeker geweest op school en nu woon ik in een ander dorp en heb ik echt het idee dat al die moeders elkaar al jaaaaren kennen en dikke vriendinnen zijn. Zo ziet het er tenminste uit op een afstandje... En in dat laatste zit hem nou net de kneep... Het ziet er zo uit, maar dat is helemaal niet zo. Er woont best wat "import" in ons dorp, en misschien kennen ze elkaar wel, maar ze kunnen toch niet allemaal dikke vriendinnen zijn? Dus ik meng me soms in een gesprek, of vraag wat aan een andere moeder. Soms komt er dan een leuk gesprekje en soms klikt het gewoon niet. En dat laatste is dan zo... Ik ga me echt niet meer in allerlei bochten wringen om aardig gevonden te worden, die tijd heb ik gehad en dat werkte toen ook niet... Al doende leert men... Ik moet ook echt nog even wennen, jelle zit pas 3 weken op school en ik weet echt nog niet welke moeders bij welke kindjes horen. Komt wel goed denk ik, als hij speelafspraakjes gaat maken...
Wat jezelf kan proberen is te letten op je houding als je op het schoolplein staat, probeer een positieve open houding aan te nemen dan is het voor andere ook makkelijker om je aan te spreken. En als je zelf iemand aanspreekt niet gelijk afhaken na 1 vraag omdat je een kort antwoord krijgt, die persoon heeft misschien wel hetzelfde probleem als jou en weet niet zo goed te reageren. Mensen waar jij vroeger problemen mee had kunnen nu wel veranderd zijn, wijsheid komt met de jaren, geef ze een kans wie weet valt het mee
onze boef zit ook sinds 3 weken op school, ik kende ook nog geen andere moeders. maar als ik op het plein sta dan kijk ik even goed welke kindjes naar welke ouders lopen, zo weet ik nu een beetje welke kindjes bij welke ouders horen. niet dat ik sta te loeren ofzo maar ik hou zeg maar een beetje mijn ogen en oren open. verder zat ik eraan te denken om toch wat te helpen op school , dan leer je ook weer andere moeders kennen. hier gaat het verder eigenlijk vanzelf, andere moeders spreken me ook aan op de gang en zo heb ik eigenlijk nog geen dag gehad dat ik niet met iemand een praatje heb gemaakt. misschien dat je bij iets op school zou kunnen gaan helpen? groetjes joyce
zelf was ik hier ook bang voor ook omdat ik in een ander land dus helemaal met wildvreemden was en andere taal. maar heb eigenlij ktegendeel heb dr nu al een goeie vriendin aan over gehouden en een hele goeie kennnis. spreek nu minder mama`s omdat onze kleine nu tot 1300 uur blijft en de meesten tot 1200 maar toch krijg ik nog veel mee. ook doe ik meerdere dingen al met de jongste dit heb ik ook met oudste gedaan. dit was babyturnen hier leerde ik al veel moeders kennen dit scheelt heel veel.
mama van jesper@ wat naar zeg dat je daar al 3 jaar komt endat men je maar gewoon wat staat aan te gapen. ik herken dat helemaal niet eigenlijk van onze psz en wij wonen dan zelfs nog nieuw in deze buurt. kan me voorstellen dat je je dan behoorlijk opgelaten voelt zeg. foxymama@ hoe ze jou behandelen daar viel mijn mond van open. over je roddelen vanwege een getinte huidskleur en omdat je alleenstaand bent. so what. net of dat niet vaker voorkomt zeg. en so what dat je een kleurtje hebt. hier praat iedereen gelukkig met iedereen en we hebben vrij veel allochtone mensen in onze wijk. niemand die daar moeilijk over doet of achter de rug over je praat dat ik weet. ik vind het echt heel naar om te lezen hoe jij behandeld wordt.
goh, ik vind het wel leuk. sta er nu voor de 3e dag, en alle moeders staan te wachten. ik knik gewoon vriendelijk als ik oogcontact heb, en kijk wat om me heen dat ik bekenden zie. anderen van vroeger die ook kinderen hebben op school. en dan gaan we thijs wegbrengen of ophalen, dat is ook nieuw. ja, ik vind het wel gezellig en sophie ook!