Hoeveels folikelmetingen is een beetje normaal?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Flippo123, 8 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Flippo123

Flippo123 Niet meer actief

Ik stel deze vraag omdat ik komende vrijdag voor mijn 7e FM alweer moet.
    Ik spuit puregon, net als de cyclus hiervoor met 50 begonnen, op dag 15 opgehoogd naar 75 is dat ik niet reageer op 50.
    Zit nu ondertussen op CD22 en heb net de 6e FM achter de rug.
    Vrijdag weer terug komen, FM7, omdat mijn eitje nu 15mm is.
    Ik begin echt steeds meer het vertrouwen te verliezen en baal er ongelooflijk van.
    Er zijn een paar redenen waarom we in het ziekenhuis lopen (slecht zaad, dubbele daarmoeder, trage eicelrijping, luteale fase insuff.)
    Maar nu we met de 3e IUI bezig zijn is er echt nog helemaal niets in mijn cyclus veranderd...
    Deze cyclus is hij zelfs langer en mijn eisprong dus later dan dat ik in een natuurlijke cyclus zou hebben!
    Daarnaast is het ook zo dat hoe later mijn eisprong is, hoe korter mijn LF is....

Mijn vraag is dus of ik me terrecht zorgen maak of dat ik me onnodig te druk maak...
    Ik loop overigens in het UMC Utrecht.

2. Flippo123

3. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.470
    4.921
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Krijg je ook iets om je luteale fase te verlengen (extra pregnyl/utrogestan)? Anders zou ik daar toch eens naar vragen.
    Heb zelf 8 IUI's gehad in het UMC Utrecht en vaak laten ze je de pregnyl al zetten bij 16mm, dus vrijdag moet het toch bijna wel zo ver zijn...

Al met al denk ik dat je nog niet zo heel extreem bent. Ik ken meiden (hier van het forum) die soms meer dan een maand aan het stimuleren waren en met veel hogere dosis dan jij.
    Ik zou voorstellen of je volgende keer mag beginnen met 75EH. Met een beetje geluk rijpen er dan 2 eitjes ipv 1. Is toch meer kans.
    Mijn ervaring is overigens dat een hogere dosis niet zorgt voor een eerdere eisprong. Ik had ook met puregon mn eisprong ongeveer op dezelfde dag als in mijn natuurlijke cyclus (misschien eens 1 of 2 dagen verschil).

4. Eevie

Eevie Fanatiek lid

7 mrt 2010
    2.491
    0
    0
    NULL
    Brabant
    Hoi,
    Ik moest eerst ook zo'n 6x per week, maar toen de dosis goed was (ik spuit 112,5 menopur ipv 75) en ik Utrogestan had, hoefde ik maar 1x!! Want dan had ik bij de eerste fm al n goed ei. Nu zit ik weer in n rare cyclus; dit is de eerste na m'n miskraam.
    Ik zou me niet te druk maken, maar idd ook vragen bij de volgende ronde of je meteen met 75 kan starten. Maar hopelijk komt die ronde er niet!! Misschien is Utrogestan ook een goede optie voor je?

Succes! X

5. nana33

nana33 VIP lid

17 nov 2008
    5.536
    3
    0
    Ik snap heel goed dat je baalt, maar 50 EH Puregon is ook echt weinig hoor. Gemiddeld beginnen ze vaak met 75 EH en er zijn hier heel veel vrouwen voor wie dat ook nog te weinig is. Misschien moet je gewoon een iets hogere dosis hebben? Zoals Mehra zegt hoeft een hogere dosis niet per se een eerdere rijping te betekenen. Maar wanneer de dosis bij mij aan de hoge kant was, waren mn eitjes toch zo een dag of 5 eerder bij de 18mm dan bij een lagere dosis- dus het kan wel helpen. Overigens betekent een latere eisprong niet per se een kortere LF hoor, alleen als de kwaliteit echt achteruit gaat en zo laat is de jouwe nou ook nog niet. Mocht je LF weer aan de korte kant blijken, dan zou ik zeker om extra pregnyl of utrogestan vragen, dat kan nooit kwaad.

Succes!

6. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Als je niet goed op een bepaalde dosis reageert, dan kan het het zijn dat je inderdaad vaak voor een fm moet. Ik moest soms ook wel 6-7x per cyclus. Maar als ze eenmaal een dosis gevonden hebben waar je lichaam goed op reageert, dan zijn de metingen beter te plannen en hoef je minder vaak. Dan is twee keer vaak genoeg.

7. Flippo123

Over de extra pregnyl of utro... daar heb ik al meerder malen om gevraagd maar dat willen ze me niet geven, daar geloven ze niet in.

Beginnen volgende cyclus weer met 50EH, maar daar reageer ik niet op, zit tot zeker dag 15 zonder ei... dan gaan ze over op 75 en dan duurt het nog een week voordat er wat gaat groeien.
    Heb het idee dat ze niet hoger willen ofzo...

Mijn luteale fase is nu ongeveer zon 6-7 maanden lang tussen de 7 en 9 dagen, afgelopen cyclus 5 dagen...
    Toen ik net met de pil gestopt was was mijn LF 10-12 dagen met bruinverlies vanaf 5DPO.

8. cybi

cybi Fanatiek lid

30 okt 2009
    1.324
    0
    0
    Randstad
    Pfff, het zit je echt niet mee he... Had gehoopt dat het voor jou inmiddels ook raak zou zijn. Sterkte ermee, niet de hoop verliezen hoor!

9. Flippo123

@Cybi: Had ik idd ook wel gehoopt :p maar goed we moeten gewoon nog wat langer wachten.

10. nana33

nana33 VIP lid

17 nov 2008
    5.536
    3
    0
    Jammer, dat ze nu al zeggen dat ze de volgende ronde weer met 50 EH gaan beginnen, terwijl het nu zo langzaam gaat en 50 EH echt niet zoveel is :(. Heb je daar zelf niets over te zeggen? Ik heb zelf ook een tijdlang voor mijn idee te weinig gespoten en heb toen ik het zat werd gewoon gezegd dat ik iets meer wilde spuiten en dat vond de arts toen prima. Als je nu maar 1 ei hebt, lijkt dat me ook een reden om toch meer te spuiten. Ook jammer dat ze je niet aan de pregnyl en utro willlen hebben - het ene zh is hier veel makkelijker is dan het andere, maar misschien heb je dit ook wel echt niet nodig.
    Ik hoop dat dit voorlopig je laatste ronde is en je wachten straks eindelijk wordt beloond!

11. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.470
    4.921
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Vreemd. Ik zou toch weer eens een afspraak maken met je gyn en niet alleen vertrouwen op die fertiliteitsartsen daar. Daar heb ik niet alleen maar positieve ervaringen mee zeg maar (zitten ook goeie tussen hoor, begrijp me niet verkeerd, maar ze hebben gewoon bar-weinig tijd voor je tijdens zo'n FM)...
    Mijn LF was altijd 9a10 dagen. Ik mocht gelijk vanaf moment 1 extra pregnyl spuiten (ik mocht kiezen: extra pregnyl of utrogestan).
    Ik ken je status natuurlijk niet, misschien is er een reden om niet gelijk met 50eh te beginnen, maar bij mij was het geen probleem. Zou het kunnen dat men bij jou juist 2 follikels wil vermijden omdat een mogelijke tweeling extra risico's met zich mee brengt (ivm met je dubbele baarmoeder). Kan ik me zo voorstellen.
    Maar die LF van jou... daar zou ik echt werk van maken hoor!!

12. Eevie

Eevie Fanatiek lid

7 mrt 2010
    2.491
    0
    0
    NULL
    Brabant
    Kun je niet kijken of je bij n andere arts/zh terecht kunt? Ik kies nu heel bewust voor degene die wat sneller reageert, maar toch nog niet te snel is. Met haar hulp vond ik de juiste dosis. En zo'n korte lf schreeuwt bijna om Utrogestan of iets in die richting. Het werkt bij mij super goed, dus het heeft nut.
    Wanneer heb je weer n afspraak?
    X

13. Flippo123

@Eevie: Dit is al het 2e ziekenhuis waar ik zit. Ben in oktober 2010 overgestapt naar dit ziekenhuis.
    Ik heb 20 juni een afspraak bij een van de artsen om ons behandelplan te evalueren gelukkig.
    Die Utro, daar geloven ze dus niet in in mijn ziekenhuis... ze zeggen dat het niet aangetoont is dat het helpt terwijl ik echt overal andere verhalen tegen kom... daarom snap ik mijn artsen niet.
    Als ik het niet van hun krijg, dan ga ik het zelf wel bestellen online... op dat punt zit ik nu :p

@Merah: Tegen mij is gezegt dat er 1 a 2 eitje gerijpt gaan worden. Een tweeling zwangerschap is theoretisch wel mogelijk in mijn geval, wenselijk is een ander verhaal :p Ik heb een dubbele baarmoeder namelijk en het is niet zeker of ik een zwangerschap volledig uit kan dragen.
    Over extra pregnyl of utro, tja wat ik al aan eevie schreef... daar geloven ze niet in in het UMC, althans dat is wat tot nu toe 5 verschillende artsen daar tegen mij hebben gezegt.
    En persoonlijk, ik geloof er wel in aangezien ik hier op het forum al erg vaak heb gezien dat het wel werkt!

14. Flippo123

@eevie: Ik zie trouwens dat we net zo lang bezig zijn ongeveer :) Ik ben ook in juni 2009 gestopt met de pil!

15. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.470
    4.921
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Flippo, ik zit ook in het UMC Utrecht, dus het is spijtig dat jij net artsen treft die er niet in geloven, maar de mijne doet dat wel!
    Die stelde het zelf gelijk voor, nog voordat ik uberhaupt aan IUI begonnen was.
    Ik kan me niet voorstellen dat je al 5 artsen versleten hebt in het UMC, dus ik neem aan dat je de fertiliteitsartsen bedoelt die (vanzelfsprekend) op de afdeling fertiliteit rondlopen.
    Maar wie is je eigen gyn (afdeling gynaecologie)? Daar moet je het mee bespreken.
    Enne... als je wilt experimenteren... ik heb nog liggen...

En 2 eitjes is dus geen probleem? Heb je die al wel eens gehad met 50EH? Zo niet, dan kun je prima met 75EH beginnen. Laat je niet afschepen.
    Als de fertiliteitsartsen er niet aanwillen: hetzelfde verhaal: overleg met je eigen gyn.

16. Flippo123

@Merah: Met 50EH heb ik helemaal niets :p niet eens 1.... met 75EH groeit er heel langzaam 1 eitje...
    CD3-15 50 gespoten, geen eitjes - CD15 tot nu 1 eitje van 15mm (zit nu op CD23)
    Ik heb 20 juni nu een afspraak met een andere arts, een IVF arts. Mijn eigen gyn wilde me niet eens aan de hormonen hebben in principe en IUI ook niet....
    Daar doe ik geen zaken meer mee dus...
    Met een VCM van 3, 0, 5, 9 en 66 en 2 jaar zonder resultaat proberen en cyclussen verschillend tussen de 35-45 dagen net een LF tussen de 7 en 9 dagen... daar helemaal niets mee willen doen in eerste instantie gaat er bij mij niet in...
    Mensen met minder problemen worden namelijk nog eerder geholpen :p

17. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.470
    4.921
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Tjonge, ik word nu wel heel nieuwgierig wie jij als gyn hebt.
    Ik heb dr. K***man en dr. v. Z****veld gehad. Beiden zijn ook 'voortplantingsdeskundigen'. Mijn ervaring, vooral met de eerste, is dat je best veel inspraak hebt in het traject dat gevolgd gaat worden. Ik mocht kiezen: Pregnyl of Utrogestan. Mocht kiezen: IUI in eigen cyclus of met hormonen. Mocht kiezen: nog 3 keer extra IUI of door voor IVF. Mocht kiezen: geopereerd worden aan mn eileiders of IVF en mn eileiders leegzuigen als ze vol zouden lopen met vocht (lang verhaal). Tuurlijk gaf ze ook haar mening, maar de uiteindelijke beslissing lag bij mij. De 2e arts heb ik gehad voor mijn intakegesprek voor IVF. Hij wilde mij eerst minder laten spuiten, omdat ik 1x met IUI veel te veel eitjes had gehad. Ik heb toen mijn argumenten gegeven waarom ik dat niet wilde. Toen mocht ik gewoon de standaard dosis spuiten.
    Het zijn dus niet allemaal horken daar!

Hoop voor je dat je nieuwe IVF-arts beter meedenkt met je!!!

18. Lief

Lief VIP lid

26 sep 2007
    5.040
    2.851
    113
    He kom ik ineens mijn topicgenootje tegen hier :) Ik vind het zoals je weet ook maar stom hoe het er allemaal aan toe gaat... sommige dingen zijn begrijpelijk maar niks aan jouw LF doen en maar 50 mogen spuiten snap ik echt niet?!

Als ik dan zie hoe ze bij ons zijn: ik zeg dat ik altijd al bruinverlies heb vanaf 9 dpo, ow dan mag je utrogestan proberen (zonder ook maar progesteron te prikken ofzo). Na bijna 2 jaar zelf proberen en geen oorzaken geef ik aan dat ik het redelijk zat ben, dan mag ik starten met IUI of de INeS studie.

Bij mij voelt het echt alsof er naar mij geluisterd wordt, en ook mijn gyn zegt: ik snap het volkomen dat je nu iets wilt proberen qua behandelingen. En IK beslis niet wat er gebeurd, die keuzes liggen bij jullie. Natuurlijk zal hij adviseren en moet hij zich aan richtlijnen houden, maar je snapt wat ik bedoel ;)

Zonde dat het zo moet gaan bij jou..

Deel Deze Pagina