Bewuste keuze voor flesvoeding

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door lovelygwen, 6 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lovelygwen

lovelygwen Actief lid

11 nov 2008
    378
    0
    0
    Studente
    Nijmegen
    Ha mamma's :) ,

Ik heb in het borstvoeding topic al een topic geopend over mijn 'weerstand' tegen borstvoeding. Ik werd alleen getipt dat ik daar natuurlijk heel andere reacties en ervaringen waarschijnlijk zou krijgen dan in het flesvoeding topic.

Ik ben nu (bijna) 36 weken zwanger en zal i.v.m. hoge bloeddruk over 1 a 2 weken ingeleid worden.

Afgelopen 1,5 jaar heb ik een hectisch jaar gehad door stages, scripties en ben daar zelfs nu nog steeds mee bezig. Geen enkele vakantie gehad en merk dat de pijp nu echt leeg is.

Sinds een aantal weken merk ik dat ik steeds meer weerstand begin te krijgen om borstvoeding te geven. Het is niet dat ik het niet wil, maar omdat ik gewoon 0,0 energie meer heb en echt op het punt van instorten sta. Ik zit er daarom over te denken om flesvoeding te gaan geven. Het klinkt egoistisch, maar ik ben bang dat ik gewoon instort anders. Ik wil graag een happy moeder zijn voor mijn zoon en alle energie aan hem geven.

Wie heeft er nog meer bewust gekozen voor flesvoeding? Wat waren je beweegredenen en hoe heb je dit ervaren?

Ik ken de voordelen van borstvoeding, dus hier hoef ik niet van overtuigd te worden. Ik ben echt benieuwd naar mensen die bewust voor flesvoeding gekozen hebben!

Alvast bedankt voor het reageren!

2. Delta

Delta Niet meer actief

Nou, ik wilde van te voren bv geven. Dit heb ik geprobeerd. Maar ze hapte niet goed aan, kraamzorg en in kraamhotel heb ik geen goede begeleiding gehad. Ik had vreselijk veel kloven op mn tepels en het bloed stroomde eruit, het deed nog meer pijn dan bevallen, daarbij had ik tijdens de bevalling ontzettend veel bloed verloren en was ontzettend moe! daarnaast was ik ook nog vreselijk depressief, zag t allemaal niet meer zitten, had me nog nooit zo klote gevoeld, kraamweek was een hell, drie verschillende gezichten, nee 4! en ze waren ook niet gemotiveerd, kortom, gewoon een hell.
    ik heb even getwijfeld of ik naar fv over zou gaan, maar toen ze 2 dagen oud was, savonds heb ik mijn vriend direct naar de super markt gestuurd om fv te halen, ik zou de nacht niet redden met bv en dan zat ik wel met een hongerig en huilend kind van net 2 dagen oud.
    en nu, ze doet het superr op fv, groeit heel goed, is vrolijk, veel energie, teveel soms haha..
    ik zou me echt niet, maar dan ook zeker niet schuldig voelen als je geen bv kan/wil geven om welke reden dan ook!

3. MissSol

MissSol Bekend lid

20 dec 2011
    518
    0
    0
    paraveterinair
    Alkmaar
    Ik heb ook bewust geen bv gegeven en heb er geen moment spijt van gehad. Ik zag het gewoon niet zitten omdat er al zoveel veranderd en dan ook nog eens dat gepruts aan me borsten, nee dat zag ik echt niet zitten. Ik had ook niet een heel makkelijke zwangerschap en wilde gewoon zonder frustatie van mijn kindje kunnen genieten.
    Echt heerlijk was het om gewoon een flesje te geven! Ons mannetje lijkt ook niks te missen, groeit goed en is een zeer tevreden vrolijk mannetje. In het begin heeft ie wel erg last van reflux gehad en dat zou met bv alleen maar erger zijn geworden.
    Doe waar je je goed bij voelt en voel je idd niet schuldig want daar heeft je kindje meer last van dan het missen van bv hoor!

4. rijtjes

rijtjes Niet meer actief

Hoi hoi,

Ik wilde bv geven, heb er ook hard mijn best voor gedaan. Uiteindelijk aan het einde van mijn kraamweek overgegaan op fv. Wat heb ik een verdriet erom gehad. Ik Voelde alsof mijn lichaam mij in de steek liet.

Ik denk sowieso dat je even af kunt wachten, je weet niet hoe jij je na je bevalling voelt. Mijn dochter doet het perfect hoor, gaat echt heel goed met haar en ik geniet ook echt wel van het fles geven. Ook zal ik je niet proberen te overtuigen om toch bv te geven. Maar als je nog twijfelt, waarom zou je het niet proberen? Wat ik zeg, ik heb me echt super schuldig gevoeld.

Maar, inderdaad, ook met fv kunnen kindjes gewoon gezond groeien en groot worden. Ik zou alleen persoonlijk iets niet al bij voorbaat afwijzen, zonder te weten wat het is.

Hier dus wel een bewuste keuze voor fv, maar een waar wel inderdaad veel schuldgevoel bij kwam kijken.

5. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.480
    113
    Bij de eerste stond het voor mij al heel vroeg vast dat ik bv echt niet zag zitten en dus meteen aan de fles.
    Uiteindelijk is het Friso Comfort geworden ivm obstipatie.

Bij de tweede was de keuze ook al snel genomen en dus ook aan de fles. Tot ze 3 dagen oud was en maar bleef afvallen en ik enorm begon te twijfelen. Toen zijn we aan relactatie begonnen, ik gaf haar de borst en kolfde maar 6 dagen later had ik nog maar een opbrengst van 60 ml per dag en toen kon ik niet meer, ik was kapot (en de kleine meid ook).

Heb ik spijt, ja ik heb spijt dat ik aan die relactatie ben begonnen, daardoor heb ik me 5 dagen erg k gevoelt, mijn borsten deden zeer van al het gezuig en gepomp en het is nergens voor geweest.

Mijn tip is kies voor een flesvoeding van een merk waar ze verschillende varianten van aanbieden. Blijkt de normale flesvoeding toch niet de juiste keuze te zijn dan hoef je in ieder geval niet van merk over te stappen.
    Soms moet je een beetje schipperen met flessen en spenen. De oudste dronk het beste uit een difraxfles met een nuby speen, terwijl de jongste het op de dr Brown fles het beste deed.

6. Greyhound

Greyhound Actief lid

27 feb 2012
    405
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben op de laatste dag van mijn kraamweek gestopt met de bv en overgegaan op fv.
    Mijn bevalling was zwaar en ik herstelde niet, het leek net alsof ik de kracht niet meer had om de bv goed te laten lopen. Zoals ik het ervaren heb kost bv energie die ik na mijn bevalling echt niet had. Met het starten van de fv begon ook mijn herstel.

Ik vond het overgaan op fv een verademing. Bij een evt tweede ga ik meteen met fv beginnen.
    (Ook leuk voor de evt partner die dan een flesje kan geven, mijn man geniet daar wel van!)

Met tegenzin bv geven is ook niet lijkt mij, want een kindje heeft ook niks aan zure melk!

7. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    ik geef niet bewust flesvoeding, ik wilde namelijk borstvoeding proberen maar niet ten koste van alles. Het moest wel meteen goed gaan en dat de kleine het er goed op zou doen. Helaas begreep de kleine de borst niet. ik heb in het ziekenhuis het eerste colustrum nog wel gekolft en gegeven door de flesvoeding heen maar dat maakte meteen dat ik het kolven niet zag zitten.

Ik vond het wel iets heel moois als het zou lukken maar heb van te voren wel gedacht: ik ga t vast moeilijk vinden dat ik niet weet wat hij precies binnen krijgt...

maar goed zo ver is het nooit gekomen en als ik jou zo hoor heb je behoorlijk wat twijfels en daarbij komt dan ook nog dat je op bent. Ik zou in jouw geval denk ik gedacht hebben: liever een uitgerustere vrolijke moeder dan een die koste wat koste borst voeding moet geven. Je geeft eigelijk het antwoord zelf al :)

Succes met je keuze....

8. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Ik wilde ook geen borstvoeding geven. Ik zag bv al nooit zitten maar gedurende de zwangerschap toch gedacht dat ik het ging proberen.
    Maar rond dezelfde termijn als jij toch besloten voor flesvoeding te gaan.
    Ik was op, geestelijk echt aan het eind van m'n latijn door hele stressvole zwangerschap en in overleg met mijn VK besloten voor mijn eigen gemoedsrust FV te gaan geven.
    Ik heb er nooit spijt van gehad, ik heb me geen seconde schuldig gevoeld en bij een volgende doe ik het weer zo.

9. Lady7

Lady7 Niet meer actief

Ik heb een paar dagen borstvoeding gegeven, maar het koste erg veel energie. Had net een keizersnee gehad en had nauwelijks energie om te herstellen. Borstvoeding is heel bijzonder om te geven, maar een volgende keer ga ik zeker voor FL. Herstellen en genieten vind ik erg belangrijk en bij mij lukte dat heel moeilijk. T moment dat k overging op de fles ging het stukken beter.

Echt, als je nu al geen energie hebt, zou ik echt de fles kiezen, De fv in Nederland is van zulke goeie kwaliteit daar hoef je je echt niet schuldig over te voelen. Een kindje heeft t meest aan een relaxte mama die zelf ook een beetje geniet :)

10. AnneThamar

AnneThamar Niet meer actief

Ik zou het idd gewoon even afwachten. Misschien lukt het wel gewoon, het is niet altijd horror hoor :p
    Je kunt altijd nog kv gaan halen, dat heb je zo in huis!

Ik heb na een aantal dagen besloten om kv te gaan geven. Ik heb dit ervaren als vreselijk want ik wilde niet, maar ik had zoveel pijn, ik was op. Het was een opluchting want onze ontevreden baby kreeg ineens lekker te eten, en was ineens wel blij.
    Lekker dubbel dus!

Bij een goede vriendin van mij loopt het vanaf het begin al als een trein, dat kun dus echt wel.

11. Bubbels1985

Bubbels1985 Actief lid

13 sep 2012
    207
    1
    18
    Altijd geroepen dat ik nooit de borst zou gaan geven. Oftewel geen tango aan mijn lijf. Tijdens de zwangerschap toch gaan twijfelen en zelfs nadat ze geboren was nog even getwijfeld. Had wel alle spullen voor flesvoeding in huis mocht ik daarvoor kiezen. Uiteindelijk besloten voor mijn eerste gevoel te gaan en direct met de fles te beginnen. Heb me nog wel even schuldig gevoeld (heerlijk die hormonen) maar achteraf denk ik dat dit voor mij en mijn dochter de beste keuze was. Kon heerlijk van haar genieten zonder me druk te maken over het gefrummel aan mijn lijf. Helaas/of gelukkig kan je tegenwoordig de keuze maken, dus ik zou zeggen volg je gevoel en welke keuze je ook maakt voel je vooral niet schuldig kies waarvan je denkt dat dat het beste is voor jou en je kleintje dan komt het echt wel goed. Succes met jou keuze!

12. Mary1981

Mary1981 Bekend lid

8 jan 2009
    772
    0
    16
    Ook hier een bewuste flesvoedingsmama. Waarom? Ik zag het drinken aan de borst gewoon niet zitten. Voelde me al zo niet mezelf tijdens mijn zwangerschap dat ik eigenlijk het liefst mijn eigen leven zo snel mogelijk terug wilde of beter gezegd: me weer mezelf wilde voelen. Ook leek het me vreselijk om de borst te geven met andere mensen in de buurt (hoewel dat ook wel op te lossen is natuurlijk) en benauwde het idee me dat mijn kindje qua voeding helemaal afhankelijk van mij zou zijn. Daar moet ik bij zeggen dat mijn man en ik graag kinderen wilden maar dat de deal was dat alle (zorg)taken gelijk zouden zijn. Alles bij elkaar genomen had ik heel sterk het gevoel dat bv op de een of andere manier gewoon niet bij mij paste. Een betere bewoording heb ik er niet voor.

Dat borstvoeding de meest natuurlijke manier is heb ik trouwens wel na beide zwangerschappen even gevoeld: als ze nog zo heel piepklein zijn en het liefst helemaal in je wegkruipen of happend en volledig afhankelijk tegen je aanliggen, begrijp je opeens toch wat andere moeders zo mooi en fijn vinden aan borstvoeding geven. Toch heb ik nooit getwijfeld en nooit spijt van mijn keuze gehad.

Welke keuze je ook maakt, ik ben echt van mening dat het beste voor je kind is waar jij jou het beste bij voelt. Want bij een gelukkige mama voelen ook kindjes zich het allerbeste.

Praktische voor en nadelen zijn er voor zowel fles- als borstvoeding, maar daar moet je je denk ik niet door laten beinvloeden.

Realiseer je wel dat je altijd kunt proberen bv te geven en heel snel over kunt op de fles, maar dat andersom lastiger is.

Succes met je keus meid. Het komt hoe dan ook goed. Sterkte met de laatste loodjes.

13. Agter

Agter Fanatiek lid

3 mei 2012
    2.266
    0
    0
    In een huis
    Hoe gaan ze er eigenlijk mee om kwa ziekenhuis en kraamzorg als je aangeeft geen bv te willen geven, maar voor kv gaat? Krijg je dan mensen die je proberen over te halen, of die het vreemd vinden?
    Of respecteren ze die keuze meteen?

14. Mary1981

Mary1981 Bekend lid

8 jan 2009
    772
    0
    16
    Die keuze werd zowel in het zh als door de kraamzorg en het cb meteen gerespecteerd. Van allen kreeg ik de vraag wat ik deed of ging doen bv of fv en alsof ze me voor wilde zijn zeiden ze allemaal:"maar je hoeft geen verantwoording af te leggen hoor!". Moet erbij zeggen dat ik ook niet twijfelde. Mijn vriendin deed dat wel en zij werd wel gemotiveerd/gestimuleerd om bv te proberen.

Ook de vk vraagt op een zeker moment wat je wil. Hun protocol is wel dat ze je standaard moeten vertellen dat bv het beste is voor je kind, maar het altijd jouw keuze blijft. Ook hier was er geen discussie. Maar zul je als je twijfelt wel de aanmoediging krijgen bv in ieder geval te proberen.

15. Samba25

Samba25 Fanatiek lid

22 okt 2008
    2.082
    0
    0
    Zuid Holland
    Ik heb bij mijn oudste dochter bewust geen borstvoeding gegeven.
    Ik moest er niets van hebben, zag het niet zitten al die polonaise aan mijn lijf en heb het dus ook niet gedaan. Flesvoeding ging prima moet ik zeggen maar ik vertel er ook bij dat ik ontzettend veel spijt heb gekregen dat ik het niet gedaan had. Omdat wij het inprincipe bij 1 kindje zouden laten heb ik daar echt mee gezeten maar gelukkig was daar onze verrassing en kreeg ik nog een kleine meid, dus ik heb mijn kans gegrepen en het nu wel geprobeerd. En wat ben ik daar blij mee, ik heb 3,5 maand volledig bv gegeven en ik vond het fantastisch! In het begin ( kan) het even zwaar zijn en je moet echt door het begin even heen maar daarna, wow heerlijk. Helaas was het na 3,5 maand op toen ik een voeding wilde vervangen door fv. Zelfs daar heb ik nog spijt van stiekem maar ik geef nu ook weer blij fv hoor. In elk geval, ik ben zeer dankbaar dat ik het mee heb mogen maken. SUcces met je keuze en veel geluk met je kleine mannetje

16. zylly

zylly Actief lid

20 mei 2010
    138
    1
    0
    ik geef ook flesvoeding. Ik wa.s altijd vastberaden om fv te geven omdat het me niet prettig leek. dus ook na de bevalling eigenlijk automatisch gestart met fv. Na een aantal dagen had ik eigenlijk toch wel heel veel spijt dat ik het niet geprobeerd had. ik had mijn dochtertje alsnog aangelegd na een week maar de bv was al zover terug gelopen dat er nog maar een druppel uit kwam en omdat ze het ook zo goed op fv deed wilde ik eigenlijk ook geen gehannes met relacteren enz. maar als ik ooit een tweede kindje mag krijgen zou ik er zeker voor gaan, iig het proberen. Ik had het ook wel fijn gevonden als het ziekenhuispersoneel me na de bevalling nog even had gevraagd, door de hele bevalling had ik er niet over na gedacht vandaar.

Aangezien jij al een kindje bv hebt gegeven weet je al hoe het is, ik denk dat je moet doen wat goed voor jou voelt! maar als ik je een tip mag geven vraag of je man je even wilt helpen herinneren er na de bevalling nog even over na te denken.
    Succes met je keuze!

17. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.154
    3.034
    113
    Nederland
    Ik heb bewust voor fv gekozen. De redenen hiervoor waren/zijn:

* je weet hoeveel ze binnenkrijgt
    * papa kan er snachts ook uit
    * opa, oma etc. kunnen ook fles geven
    * je gaat makkelijker weg omdat je voeding bij je hebt, en weet hoelaat ze ongeveer moet eten. je kunt de fles overal geven. ik zie mezelf nou niet bv geven in een eetcafe oid..
    * je hoeft niet te kolven en dat scheelt veel tijd & ruimte in de diepvries
    * je hoeft niet evt over te stappen op fv en dit in "termijnen" aan te.pakken
    * fv is bijna net zo goed als bv, dus ik bespaar mezelf liever al die ongemakken.

:)

NB; ik hoef hier geen negatieve reacties op. dit is mijn mening/kijk op de voordelen van fv.

18. tulip

tulip Niet meer actief

de verloskundige probeerde mij wel het voordeel van bv in te laten zien, maar die noemde ik zelf al op. Haar uitgelegd waarom ik de bv niet wilde en toen kwam ze tot de conclusie dat ik er heel goed overnagedacht had en ze vond het heel goed dat ik zeker van mn zaak was en er voor de volle 100% achterstond.
    Bij deze zwangerschap zei ze bij de intake: fv???;)

De kraamverzorgster respecteerde de keuze meteen.

Bij een vriendin heb ik het anders meegemaakt, die was een beetje van de wereld na de bevalling en hoewel haar vk wist dat ze absoluut geen bv wilde geven, heeft ze haar vlak na die bevalling over weten te halen. Achteraf vond ze het vreselijk en heeft ze daar geestelijk heel veel moeite mee gehad. Ik vind het schandalig dat iemand dat doet. Haar man wist het ook even niet meer, net vader en dacht dat zn vrouw toch van gedachten veranderd was.
    Ik heb mijn man op het hart gedrukt dat hoe ik er ook aan toe was, ik onder geen beding bv wilde geven en dat hij daar op moest toezien. Hier niet nodig geweest, maar je weet maar nooit.

19. Suzzert

Suzzert Fanatiek lid

12 mei 2012
    3.340
    4
    38
    Rotterdam
    Ik heb een ontzettende goede zwangerschap gehad maar mijn bevalling was behoorlijk pittig. Ik had van te voren bedacht om borstvoeding te gaan geven maar ik heb mijn nooit ingelezen of wat dan ook. Ik had zoeits van 'ik kan dit!' En jawel ik heb zes maandbe zonder weinig problemen boestvoeding gegeven. Ik heb er enorm van genoten. Maar mocht het in het begin nou niet lukken zou ik ook denk ik gewoon op flesvoeding over gestapt zijn.

Ze bijt nu (heeft zes tanden) dus daarom ben ik gestopt. Ik vond bortsvoeding erg makkelijk omdat ik het altijd bij me had op de juiste temperatuur en ik voede ook overal. (Gewoon Eem doek er over)

Misschien moet je het gewoon afwachten?

20. susy26

susy26 Niet meer actief

Heb bij me eerste zoontje geprobeerd bv te geven. dacht ,ik probeer t gewoon, maar na 5 dagen had ik t al gezien. Deed erg zeer, en had allemaal kloven aan me borsten...pff en ook de angst van: ow over 3 uur moet tie weer eten' nou , das niet leuk vond ik om de kleine te voeden , en vooral bij een eerste..moet je tocg gelijk van kunnen genieten. Dus ook over gestapt op de fles, wat een opluchting en rust gaf dat zeg!

Nu ook geen twijfel gehad, gelijk lekker de fles. en het bevalt me super, en hij groeit als kool! Komt allemaal goed.

zeg altijd maar, doen waar JIJ je goed bij voelt!

Deel Deze Pagina