moeite met pengreep

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Druif78, 18 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Bedankt voor alle tips dames, daar kan ik zeker wat mee!!
    Miep84: altijd fijn, tips van de " professional"!
    De vuistgreep is pas simds de zomervakantie afgeleerd, maar hij zit al vanaf februari op de basisschool heA. Hij is dus al bijna een jaar " bezig". Maar het gaat wel steeds beterr, ik zie de vooruitgang. Wat belize al zei: het is alleen nog zijn wijsvinger!
    Ik ga je tips zeker gebruiken!

3 hoek potloden hebben we ook al, maar ook bij die gebruikt hij zijn wijsvingerr er niet bij :(

Ik corrigeer hem trouwens niet door te zeggen wat hij fout doet, maar door te vertellen hoe het nog makkelijker gaat :D helaas denkt hij er nog anders over :p

Pluk, ik begrijp dat het vooral om die pincet greep gaat. Hij speelt wel veel met lego (5+) dus hij oefent spelenderwijs wel met zijn fijne motoriek.

Belize: ik merk dat het afleren nu al moeilijk gaat :( dat het voor hem prettig voelt om het op deze manier te doen. Vandaar dat ik ook niet 1,5 jaar wil wachten tot groep 3.

Ik heb iig ook zo'n plastic dingetje voor om je pen besteld!

2. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Idd zo'n plastic gripje over de pen heen.
    Mijn dochter hield dr pen ook heel raar vast, maar het gaat nu al veel beter eigenlijk (heb er niet veel aan gedaan; misschien de juf? Of vanwege de goeie potloden op school..)
    Toevallig begint ze sinds een aantal weken ook heel mooi te kleuren, misschien hangt dat ermee samen (waarschijnlijk dat t nu wat makkelijker gaat).

Ik heb een setje driehoekige potloden van Bruynzeel gekocht (5,95) en daarbij nog een paar dure (in roze en paarstinten) van Lyra. Ook driehoekig en wat dikker. Krijgt ze met kerst.
    Zie mijn topic over kleurpotloden ;)
    http://www.zwangerschapspagina.nl/peuter-kleuter/484046-kleurpotloden.html

3. wuppie 01

wuppie 01 Fanatiek lid

1 jun 2007
    1.817
    10
    38
    Bij mijn dochter viel de juf het in de eerste week al op dat ze een potlood verkeerd vastpakte. Zij krijgt op school een stukje buddy in haar handen wat ze tussen drie vingers en haar hand vast moet houden. Op deze manier doet ze het goed, dit is rustig opgebouwd en later juist weggelaten. Nu moet ze er af en toe op gewezen worden en doet ze het zelf goed.

4. Ikapika

Ikapika VIP lid

21 okt 2012
    5.073
    0
    0
    omgeving Haarlem
    Ik ben jaren leerkracht van groep 3 geweest. Ik tekende altijd oogjes op de vingers: binnenkant van duim en wijsvinger en op het eerste kootje van de middelvinger. De oogjes moesten tijdens het schrijven 'toe' zijn, dus bedekt. Dit werkt heel effectief.

5. Sallie

Sallie VIP lid

27 sep 2008
    8.257
    292
    83
    Voor de klas
    Noord-Holland
    Haha deed ik ook toen ik in groep 3 stond!

6. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Leuke tip! Ga ik proberen!

7. hannez91

hannez91 Lid

23 mrt 2012
    93
    0
    0
    NULL
    Schoondijke
    Ik schrijf ook nog steeds hetzelfde als jou zoontje ;)
    Mijn hele basisschooltijd hebben ze geprobeerd het te veranderen, maar dat is niet gelukt blijkbaar :D
    Ik ondervindt er verder geen hinder van en schrijf gewoon net als alle anderen.

Maar verder dus geen tips voor je

8. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    En je schrijft ook gewoon leesbaar en netjes?? Kijk, in dat geval is de noodzaak minder om hem te ]corrigeren! Maar hij is nog jong, ga het natuurlijk wel gewoon proberen, maar dan is de noodzaak wel iets minder.

9. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.205
    432
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Met het 10 min gesprek van ons zoontje op school kregen wij dit ook te horen. Op school wordt hier ook extra aandacht aan besteedt en thuis proberen wij hem er ook bij te helpen.

Wel handige tips las ik!!

10. hannez91

hannez91 Lid

23 mrt 2012
    93
    0
    0
    NULL
    Schoondijke
    Ik schrijf gewoon leesbaar en netjes ;) Wel in blokletters, maar dit doet volgens mij het overgrote deel van de bevolking. Ik vond dit gewoon makkelijker vasthouden en het ging me beter af.
    Maar het komt vast goed met het pen-vast-houden, en zo niet, niks aan de hand. :)

11. Nureen

Nureen Actief lid

12 mei 2010
    311
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik doe ook zoiets,de pengreep heeft men me nooit kunnen leren.

Geen problemen mee gehad :)

12. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.264
    6.159
    113
    Hier ook moeite met de pengreep, zoontje is al wat ouder (5,5) en wel fysio (al valt het volgens de fysio hartstikke mee) omdat ik zelf een trauma aan schrijven door mijn 'slechte motoriek' heb overgehouden. Ik was/ben namelijk linkshandig en moest rechts leren schijven. Zoontje is ook linkshandig en ik moest de juffen dat dus gaan vertellen (die conclusie hadden ze zelf nog niet getrokken en bleven m dus rechts stimuleren;))
    Maar ik wil er nu alles aan doen dat hij niet zo gefrustreerd en angstig wordt als ik vroeger was, omdat het niet lukt.

Maar je zoontje is nog wat jonger en ik zou het spelenderwijs aankijken. Strijkkralen zijn hier echt een hit btw.

13. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.250
    4.480
    113
    DAt hebben ze bij mijn moeder vroeger ook gedaan, die heeft dus nog steeds moeite met het verschil tussen links en rechts.

Gelukkig heeft zowel de fysio als de juffen nooit gedwongen tot een keuze. Op een gegeven moment begon hij de zin met zijn linkerhand te schrijven en halverwege stapte hij over op rechts. Sinds een half jaartje zie je hem echt alleen met rechts nog schrijven.

14. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.968
    3.973
    113
    Driehoekige potloden werken vaak ook goed en die zijn niet zo heel duur, meestal zijn ze ook wat dikker dan normale potloden en samen met de driehoekige vorm wordt de pengreep makkelijker.

15. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Hier hebben we ze ook, maar hebben niet het gewenste effect :( alleen die stabilo potloden wel.

16. missmariska01

missmariska01 Fanatiek lid

onze zoon had hier ook moeite mee op de kleuterschool, toen heb ik van de juf ook zoiets mee gekregen om over het potlood te schuiven.
    thuis wou onze zoon ook niet graag geholpen worden. gelukkig waren er in groep 3 meer kindjes met het zelfde probleem, en was het toen mogelijk dat hij extra hulp kreeg. nu gaat het een stuk beter.

17. Aszz

Aszz Niet meer actief

Hier 1 van 6 die zijn potlood nog steeds niet helemaal goed vast houdt.
    Maar hij schrijft er hartstikke goed mee. Geen problemen met tekenen, snelheid of i.d.

Wel geprobeerd, samen met de lerares, maar het lukte hem gewoon echt niet.
    School maakt er ook geen enkel probleem van, en wij ook niet meer. Wij hebben het los gelaten,want uiteindelijk is het 'resultaat' helemaal prima.

18. tuc

tuc Niet meer actief

Hier een meisje van 5 (groep 2) die het ook niet doet..zeg expres doet want ze weet wel hoe het moet maar het is geen automatisme voor haar dus ze pakt hem steeds verkeerd vast. Heb aan de meneer gevraagd wat en of ik er iets mee moest maar hij zei van niet
    Hij gaf ook aan dat het vroeger wel heel veel gedaan werd (ik kreeg idd ook zo'n ding om mn potlood geschoven) maar dat men daar nu niet meer zo achterstaat. Ze gaan er vanuit dat het vanzelf goed komt en anders maar niet;) zolang het schrijven en tekenen niet belemmerd.

19. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Dit vind ik wel fijn om te horen! Ik moet zeggen dat ik me er ook minder druk om maak. Ik heb zo'n dingetje angeschaft voor over je ootlood. Daar kan hij het wel mee en ook met de stabilo pen. Maar bij al het andere hiudt hij gewoon steevast op de verkeerde manier vast. Op zich kleurt hij toch netjes binnen de lijntjes. Ik maak me er nu dus niet zo druk om, al weet ik niet in hieverre dit belemmerd met leren schrijven. IK ben wel bang dat het nu al zo'n automatisme is dat het er niet meer uit wil als hij gaat leren schrijven... Anderzijds lees ik nu ook wel verhalen hier dat het niet zo uit maakt...

Deel Deze Pagina