Baby van 5 maanden en 1 week word steeds eerder wakker...

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Melovekane, 8 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Melovekane

Melovekane Fanatiek lid

6 mrt 2011
    1.284
    0
    36
    Vrouw
    Lerares aardrijkskunde
    Zuid Holland
    Mijn zoontje is nu 5 maanden en 1 week oud (29-02-2012). We merken dat hij de afgelopen week/weken wat onrustiger is in zijn slapen. Zo deed hij zijn ochtendslaapje altijd heel goed en zijn avond slaapje ook. De slaapjes daar tussen in gingen altijd wat minder. Maar de afgelopen week gaan ook deze 2 slaapjes veel minder. Ik snap dat hij ouder wordt en daardoor ook meer wakker is, maar zo weinig als die nu soms slaapt...

Zijn schema is als volgt:
    6 uur: fles 180/6
    7.30uur naar bed

10uur: fles: 180/6
    11uur: naar bed

14uur: fles 180/6
    15.30uur naar bed

18uur fles 180/6
    19uur naar bed

22uur: fles 180/6 en dan doen we daar nog 2 friso-schepjes rijstebloem bij.

De tijden kunnen iets variëren natuurlijk.
    We merkte dat hij 's nachts meer wakker was, dus toen hebben wij besloten om hem 2 scheppen rijstebloem in zijn fles te doen. Hier door slaapt hij 's nachts weer wat rustiger.

Sinds 29juli laten wij ook al proeven aan groente en fruit. Ieder dag na zijn flesje van 18 uur geven wij hem een paar thee lepeltje groente of fruit.

Nu wordt het dus bij veel flesjes veel eerder wakker dan normaal. Vandaag bijvoorbeeld heeft hij overdag maar 3 uurtjes gemaakt. Wij vragen ons af waardoor dit komt.
    ik heb niet het idee dat hij meer honger heeft. Dan huilde hij altijd veel meer en harder voor zijn flesje. Nu doet hij dat bijna nooit.
    Wel zit Dean onder het eczeem. We zijn al een aantal keer met hem daarvoor bij de huisarts geweest. Daar hebben we creme en zalf gekregen. Soms werkt dit goed, andere keren weer niet.

Hoe kunnen we er voor zorgen dat hij in ieder geval zijn slaapje van 7-10 en van 19 tot 22 weer goed gaat doen?! 's nachts slaapt hij trouwens weer goed!

2. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Voor een kind van zijn leeftijd vind ik wel dat je een vreemd ritme hebt en erg veel slaapjes. Bij ons was het:

8:00 wakker maken + fles
    9:30 -11:00 slapen
    12:00 fles
    13:00 -15:30 slapen
    16:00 fles
    18:00 groenten
    20:00 fles en daarna naar bed tot volgende ochtend.

Dit ritme hebben we sinds 10 weken (met een late middagslaap tot een maand of 3) en dat hebben we nog steeds (ruim 2 jaar) minus de ochtendslaap.

Een kind van deze leeftijd slaapt niet van fles tot fles.. je kunt ook veel beter een kind eerst de fles geven, daarna laten spelen en dan in bed leggen (is ook beter voor de spijsvertering). Ik zou persoonlijk naar een heel nieuw schema gaan met minder slaapmomenten en 3- 4 uur slaap overdag is op deze leeftijd heel normaal (3-4 uur in 12 uur tijd... oftewel 15-16 uur slapen per dag)

Omdat je kindje eczee heeft zou ik nog even verder wachten met bijvoeding en eerst een lekker ritme vinden.

3. Lief

Lief VIP lid

26 sep 2007
    5.040
    2.851
    113
    Denk dat hij gewoon niet meer zoveel behoefte heeft aan slaap, of dat er een sprongetje aan komt?

Mijn kindje is ongeveer even oud en slaapt veel minder ;) als ik dit zie denk ik al goh sliep ze maar zoveel haha. Ik ben hier gewoon naar mn kindje gaan kijken, kijk niet meer op de klok hoe vaak of hoe lang ze slaapt eerlijk gezegd. Ze gaat ook niet gelijk na een fles naar bed ofzo, gewoon als ik de moeheidssignalen zie.. resultaat: kindje slaapt zoveel als ze nodig heeft en mama is niet meer gefrustreerd omdat ze aan de slaapjes wil vasthouden.
    De ene dag doet ze een keer een slaapje van 2 uur maar de andere dag maar een paar keer een half uurtje. Maar meestal doet ze in de ochtend en in de middag 1 slaapje, dus 2 keer per dag, soms eind van de middag nog een keertje en dan de hele nacht wel door van ongeveer 20/21 tot 7.30/8.30

Moet wel zeggen dat wij grotere flessen geven omdat ze hier niet genoeg aan de 180/6 leek te hebben. Ook werd ze hier opeens in de ochtend vroeger wakker en sinds we de late fles weglaten doet ze dat niet meer, nu tukt ze lekker de hele nacht door. Ze krijgt nu dus 4x 7/210 en in de ochtend wat fruit en tijdens ons avondeten wat groente :) Ben met hele kleine beetjes begonnen maar ze vind het gewoon erg lekker dus ze krijgt denk ik 3 eetlepels in totaal aan groente ofzo (nog wel klein beetje dus hoor). Met fruit ben ik nog maar een paar dagen begonnen trouwens.

Overigens was ze vorige week best wel zeurderig, niet zichzelf.. en nu kan ze opeens weer veel meer duidelijk dus weer een sprong :)

4. Melovekane

Melovekane Fanatiek lid

6 mrt 2011
    1.284
    0
    36
    Vrouw
    Lerares aardrijkskunde
    Zuid Holland
    Ik laat hem na iedere fles spelen tot hij aangeeft dat hij slaap heeft ( oogjes wrijven, gapen, zoeken naar zijn kroel) Maar dan is hij dus de laatste tijd binnen een uurtje wakker, maar ik merk dan vaak dat hij na een uurtje spelen het heeft gehad
    Ik begrijp idd dat een kindje van deze leeftijd minder slaapt, maar als hij het zelf aan geeft dat hij slaap heeft....
    We leggen hem dus niet op bed omdat ik graag wil dat hij slaapt. Het is echt omdat hij het zelf aan geeft.

@Cygnet: Wat zou je dan veranderen aan mijn schema?

5. marike

marike Bekend lid

21 mei 2011
    631
    0
    0
    interieurbouw
    Wij hebben precies hetzelfde schema als jij...en dat schema heb ik al vanaf dat hij 3 maanden is.alleen de hoeveelheid is anders geworden...mijn ventje heeft ook periodes gehad dat hij lastiger sliep.het zijn fases...bij ons gast het nu ook weer de goede kant op maar hij werd ook vaak wakker in de avond.gelukkig wel altijd snachts doorgeslapen.succes in ieder geval.

6. marike

marike Bekend lid

21 mei 2011
    631
    0
    0
    interieurbouw
    Ik wet al waar het verschil inzit bijde andere moeders.onze kindjes beginnen vroeg.6 uur...dus daarom heeft hij dat extra slaapje nodig.in dat andere schema is het 8 uur...dan gaat die van ons we slapen.ik denk dat je het goed doet.

7. Melovekane

Melovekane Fanatiek lid

6 mrt 2011
    1.284
    0
    36
    Vrouw
    Lerares aardrijkskunde
    Zuid Holland
    dank je voor je compliment! Dean is inderdaad stipt om 6 uur wakker. maakt niet uit of hij zijn avond fles later krijgt. Het is gewoon om 6 uur. En ja dan heeft hij idd om een uurtje of half8/8uur weer slaap!

8. Eylem

Eylem Niet meer actief

Mijn jongste dochter is even oud, maar die heeft nooit zoveel geslapen als jouw zoontje geloof ik :D . Vroeg wakker is hier ook vrijwel altijd, varieert van 5.00 uur tot 7.00 uur....'s morgen slaapt ze meestal 2 uur en dan 's middags nog 2 keer een uurtje, ongeveer. Als we weg zijn kan ze gerust een heel dagdeel wakker blijven. Maar goed, ik geef borstvoeding, dus hoef niet echt te rekken tot een volgende voeding ofzo, dat maakt het misschien makkelijker. Ik ben vorige week met bijvoeding begonnen, ze eet behoorlijke hoeveelheden en komt nu wel iets minder vaak voor een voeding dus dat scheelt ook.

9. Sallie

Sallie VIP lid

27 sep 2008
    8.257
    292
    83
    Voor de klas
    Noord-Holland
    Ik vind dat hij ook nog best weinig eet. Vaste voeding is natuurlijk een keuze, maar merkte hier dat hij het wel echt nodig had!

Wij hadden ong dit schema:
    8u wakker en fles
    9-10.30 slapen en daarna fruit
    12.00 fles
    14.00- ong15.30 slapen
    16.00 fles
    18.00 groente en aardappels
    20.00 avondfles en om 21.45 naar bed ( langer rechtop ivm reflux)

Ons zoontje slaapt altijd al weinig, maar hier doet hij het goed op. Ritme is nu nog hetzelfde maar korter ochtendslaapje en brood bij de fles tussen de middag. De 16 fles is vervallen. Flessen 180/6 trouwens.

10. Lief

Lief VIP lid

26 sep 2007
    5.040
    2.851
    113
    Je kijkt dus ook gewoon naar je zoontje qua moeheidsingnalen dan doe je het toch prima zo? Gewoon zo doorgaan misschien slaapt hij over een weekje wel weer langer of geeft aan dat hij toch meer honger heeft of zonder een bepaald slaaoje kan.

11. kawaii

kawaii Fanatiek lid

9 mei 2011
    1.364
    0
    0
    brabant
    Hm wel een beetje herkenbaar, al is mijn zoontje wat jonger...
    hij slaapt ineens veel minder, lijkt wel of hij zn ritme helemaal omgooit?? Hij sliep eerst sochtends 2,5 uur, soms zelfs 3 uur.. dan van 13.00 tot 15.00 weer, en daarna een hazeslaapje rond 17.00 uur. Maar nu... pff. Sochtends een half uur, smiddags een uur..?? En dan maar jengelen omdat hij zo moe is, maar slapen wil hij echt niet. Zit er een sprongetje rond 4,5-5 maand?

12. Gerdatjuh

Gerdatjuh Bekend lid

27 feb 2012
    992
    23
    18
    Vrouw
    Fryslân
    Ons ventje is net zo oud als die van jullie..

Dit is ons schema op t moment:

8.30/9.00 fles 210/7
    10.30 - 13.30 slapen
    13.30/14.00 fles 210/7
    15.00/15.30 - 18.00/18.30 slapen
    18.30/19.00 fles 210/7 + fruit/groente hapje
    20.30 - 23.30 slapen
    23.30 fles 180/6
    00.00 - 8.30/9.00 slapen

Soms slaat hij zijn middagslaapje over, maar dat is alleen als we visite hebben of ergens op visite zijn.. Dan wil meneer niet slapen, hij is best nieuwsgierig :) Hij is dan ook nooit vervelend ofzo, dus laat het dan maar gaan..

13. Melovekane

Melovekane Fanatiek lid

6 mrt 2011
    1.284
    0
    36
    Vrouw
    Lerares aardrijkskunde
    Zuid Holland
    Er zit idd rond de 19 weken (4,5 maand) een sprongetje. Maar ja vind dat sprongetje wel errrrrrrrg lang duren haha. Maar idd wat je zegt, die slaapjes doet mijn kindje ook... Eerst was het 2,5 tot 3 uur sochtends en nu ineens een uurtje.. pff

14. kawaii

kawaii Fanatiek lid

9 mei 2011
    1.364
    0
    0
    brabant
    Heb "oei ik groei" er ff bijgepakt. er staat "sprongetjes duren vanaf nu langer, enkele weken". Lekker dan! Maar volgens t boekje had het al eerder "moeten" beginnen, bij week 15 ofzo.
    Ochja, het zal wel weer overgaan ooit.. Vandaag weer erg weinig slaap overdag (2uur in totaal!) en vanavond compleet over de rooie. Hoera. Gelukkig ging ie zonder problemen slapen vanavond..das ook wel s anders.

15. Melovekane

Melovekane Fanatiek lid

6 mrt 2011
    1.284
    0
    36
    Vrouw
    Lerares aardrijkskunde
    Zuid Holland
    Ik heb dat boek ook liggen :) check ook altijd even als er weer wat andere dingen gebeuren haha. Maar ja is natuurlijk een gemiddelde. Bij de ene begint het sprongetje iets eerder als bij de andere. En als je kindje te vroeg geboren is moet je volgens mij die weken er ook af halen.
    maar ja het is inderdaad een gedoe. Gisteren heeft hij zijn ochtend slaapje gelukkig weer goed gedaan... maar zijn avond slaapje was weer helemaal niks! Vannacht gelukkig wel goed geslapen.

Maar het is gewoon lastig dat je niet precies weet waar het aan ligt...

16. Melovekane

Melovekane Fanatiek lid

6 mrt 2011
    1.284
    0
    36
    Vrouw
    Lerares aardrijkskunde
    Zuid Holland
    Ook een schrikkeldagkindje dus :) haha. Oeh wat is jullie laatste fles laat! Maar jullie eerste fles is wel een lekkere tijd!
    ja en als die niet vervelend is dan is het ook niet erg dat die wakker is :)

17. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Waarom geef je hem eigenlijk om 22.00 nog een fles? Komt oe daar zelf voor of maak je m wakker?

18. Melovekane

Melovekane Fanatiek lid

6 mrt 2011
    1.284
    0
    36
    Vrouw
    Lerares aardrijkskunde
    Zuid Holland
    @Sam: vaak maken we hem daarvoor wakker. Soms wordt hij zelf wakker, maar meestal niet.

19. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    En als je nou eens stopt met m wakker maken..
    Dan ontstaat er misschien weer een ander goed schema :)

20. Melovekane

Melovekane Fanatiek lid

6 mrt 2011
    1.284
    0
    36
    Vrouw
    Lerares aardrijkskunde
    Zuid Holland
    of hij komt midden in de nacht om voeding....

Deel Deze Pagina