Twijfel zwemles

Discussion in 'Schoolkinderen en pubers' started by baby1985, Feb 8, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. baby1985

baby1985 Bekend lid

Jan 21, 2012
    780
    0
    16
    Hallo

Ik twijfel een beetje over de Zwemles of ik er mee zal starten we hebben water voor ons huis.
    Mijn zoontje is 4 en zit op school dat gaat al best goed vind dit leuk.
    Hij is watervrij hij springt er zo in en is dus niet bang.
    Vanaf wanneer gingen jullie kindjes op zwemles?
    En voor welke methode hebben jullie gekozen hier een aantal zwemscholen in de buurt de 1 met kurkjes en bandjes en de andere met een easy swim. Weet niet welke ik moet kiezen en wanneer.
    Kunnen jullie mij een beetje op weg helpen ?

2. Eppo82

Eppo82 VIP lid

Jun 25, 2007
    15,234
    6,094
    113
    Ik heb bij beide wel gewacht tot 5 jaar (dochter moet nog starten). Kinderen zijn dan wat sterker, en motorisch vaardiger, waardoor ze gemiddeld korter over het zwemdiploma doen dan een 4-jarige. Ook de concentratie is dan al iets;) beter

Nou scheelt het natuurlijk hoe je 4-jarige is. ;)

En nog een afweging voor mij was om ze eerst lekker te laten wennen op school, 'ze moeten dan ineens zoveel'.

Tja en qua keuze zwemonderwijs zou ik iets verder kijken dan de drijfmaterialen. Wat is de opbouw van de zwemlessen? Hoelang duurt een zwemles? Krijg je updates over hoe het gaat? Mag je bij de les aanwezig zijn of niet? Wat kost het? wat zijn de ervaringen van andere moeders bij een betreffend zwembad?

3. oumnouafel

oumnouafel Actief lid

Oct 24, 2014
    328
    1
    16
    NULL
    NULL
    Ik heb drie kinderen oud st e 2 zijn ook met 4 jaar gestart met een easy swim vestje wat ze kregen eerste half jaar 2 uur per week achterelkaar

Na die 6 maanden 1 uurtjr per week ze hebben beide geniddeld iets langer aks jaar over hun A diploma gedaan

Nu me jongste die begint volgende week is in oktober 4 geworden.

Hij heeft ee al helemaal zin in

De zwemcursus zijn vrij duur 820 euro dan heb ik a en b cursus

4. oumnouafel

oumnouafel Actief lid

Oct 24, 2014
    328
    1
    16
    NULL
    NULL
    Oja elke eerste les vd maand is laatste half uur kijkles en ze krijgen inlogcode kan je hun resultaten bijhouden

5. Kache

Kache VIP lid

Jan 11, 2012
    6,257
    1,165
    113
    Ik heb gewacht tot ze 5 jaar was (en mijn oudste qua ontwikkeling ook ongeveer die leeftijd had ;), zodat ze samen konden gaan).

Dat hoorde ik van zoveel kanten, dat kids qua kracht, motoriek en concentratie meestal niet veel eerder er echt aan toe zijn en er simpelweg langer over doen. Eerder beginnen betekent dan dus ook vaak langer langs de kant van zwembad zitten ;).

Ze mag binnenkort op voor haar A diploma. Als ze het haalt (duimduim), dan heeft ze er net een jaar over gedaan (we zijn vorig jaar maart begonnen, 1x week). Haar nichtje dat 2 maanden jonger is, zwemt al sinds ze 4,5 jaar is, maar is nog niet verder dan mijn dochter ondanks dat ze al heel vroeg heel watervrij was.

Ik ben dus tevreden met mijn keus.

6. Eppo82

Eppo82 VIP lid

Jun 25, 2007
    15,234
    6,094
    113
    Ter aanvulling: Mijn zoontje had na 14 maanden z'n A-diploma. 1 keer per week 45 min les.

7. kersenflap

kersenflap Niet meer actief

Hier gestart met 4,5 jaar zoontje had angst en dat is nu onder controle, hij doet er niet langer over dan de kindertjes die wat ouder zijn, het eerste badje wel een maandje langer maar nu zitten ze weer samen.

8. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,068
    3,862
    113
    Ik heb even gewacht tot ze enigszins op school gewend waren. Mijn zoontje zit nu 11 maanden op zwemles, hij was 4 jaar en 7 maanden toen hij begon. Hij zit nu in het laatste badje, dus als alles goed gaat, verwacht ik dat hij over 2 maanden zijn zwemdiploma wel heeft, dan heeft het iets langer dan een jaar geduurd. Overigens, de meeste kinderen uit zijn groepje zijn ouder en lessen al een half jaar langer.
    Onze wijk is omringd door water, anders had ik gewacht tot hij vijf jaar zou zijn, maar ik vind het nu toch een veiliger idee dat hij waarschijnlijk in ieder geval naar de kant kan zwemmen, mocht hij in het water vallen.
    Hij heeft reguliere zwemles met een Easyswim pakje. Mijn dochter heeft de Easyswim methode gedaan bij een ander zwembad, beviel nog beter, maar helaas bieden ze dat hier niet aan in de buurt.

9. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

Nov 13, 2008
    3,422
    447
    83
    Limburg
    Hier dochter net voor de 5 jaar gestart met zwemles via de Easy Swim methode. We mogen er ook elke zwemles bij zitten om te kijken. Hier ook maximaal 6 kindjes in de groep en zwemjuf zit ook hele tijd mee in het water, erg fijn. Ander bad in de buurt heeft veel meer kindjes en mag je maar heel af en toe kijken. Waar we nu zwemmen is wel duurder maar wel fijner gevoel bij.

10. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,809
    3,339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    met of zonder pakjes, met of zonder materiaal maakt qua zwemduur niet uit is gebleken. Dus daar hoef je eigenlijk niet naar te kijken.

Wat handig is voor jezelf:
    Welk soort diploma hebben ze?
    Kunnen ze afzwemmen in hun eigen bad?
    Hoe groot zijn de groepen?
    Mag je kijken of niet kijken?
    Hoevaak per week is er les en op welke tijden (komen die uit voor jezelf?)
    En ook wel handig: Wat is de wachtlijst? Als je nu bijvoorbeeld besluit te wachten tot 5 en ze komen dan pas op een wachtlijst... En kijk even of ze mogen starten vanaf 4 of ook pas vanaf 5 (of je dus een keuze hebt hierin!)

Ik ben zelf voorstander van starten met ongeveer 4,9 - tenzij je veel water in je omgeving hebt, of als je al lang lessen met je kindje hebt gedaan. Dan is het simpelweg zonde om te stoppen.

School is inspannend en het begrip om 2 dingen gelijk te doen is vaak nog maar matig aanwezig als ze net 4 zijn. Ook kracht speelt een rol, hoewel je dat enigszins kan ondervangen door je kindje veel te laten fietsen.
    Het kan echter wel gewoon goed uitpakken - maar dat weet je nooit van te voren, moeilijk in te schatten ook.

Je schrijft dat je kindje goed watervrij is, maar ook zónder hulpmiddelen? Dus zonder vleugeltjes? Want sommige kinderen durven álles met de vleugeltjes om, maar als ze ineens zonder vleugels gaan en omvallen en niet weten hoe ze weer moeten gaan staan, kan het ineens omslaan...

11. maria80

maria80 Fanatiek lid

Aug 18, 2009
    1,974
    136
    63
    Hier meteen begonnen met 4 (3 eigenlijk, 2 weken later werd hij 4). Maar altijd ouder/kind zwemmen gedaan en overlevingszwemmen voor peuters. Meteen doorgestroomd dus. Gaat prima nu.
    Ik zou niet op de methode qua drijfmiddelen letten. Meer op lengte van de lessen, hoe vaak per week.
    Wij hebben maar 1x 45 min per week les, zou liever 2x per week willen eigenlijk. Nu gaan we wel geregeld zelf zwemmen in het weekend.

12. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,068
    3,862
    113
    Easyswim methode is buiten de drijfmiddelen om gewoon een heel andere manier van leren zwemmen, andere volgorde etc. Natuurlijk speelt de lestijd ook mee, vooral op jonge leeftijd, dan zijn ze vaak sneller uitgeput, hebben het eerder koud en kunnen zich minder lang concentreren.

13. baby1985

baby1985 Bekend lid

Jan 21, 2012
    780
    0
    16
    We hebben veel water om ons huis dus daarom. Heb al wel een zwemschool op het oog ze geven les met easy swim 1x in de week 45 min 40 euro in de maand .
    Ga bellen voor een afspraak kijken wat hij er van vind en of hij er aan toe is.

14. mimi83

mimi83 Niet meer actief

hier is zoon 1 week voor zijn 5 e verjaardag begonnen , maar we hebben hem er tijdelijk weer afgehaald en gaan over op lessen dat papa mee gaat het water is en hem begeleid met lessen. Hij heeft te weinig concentratie en voor een leraar is het gewoon niet te doen. Hadden al 2 leraren in zijn les van 7 kindjes.

Onze dochter gaat niet eerder als met 5,5 jaar die mist nl. kracht , ze gaat dat nog met geen mogelijkheid volhouden.

ik zou sowieso tot rond 5 jaar wachten, alle 4 jarige die te zwemmen waren hadden moeite het vol te houden, veel uitvalvanwege te moe om te zwemmen.

15. Maris22

Maris22 VIP lid

Aug 7, 2007
    5,402
    2
    38
    Female
    Assistent Manager Horeca
    Zuid holland
    Ook hier is onze oudste met 5 jaar op zwemles gegaan,wij vonden dat vroeg genoeg. Hier alleen diploma A afgekocht voor €600 en daarna zien we wel ;)

16. Leeuwtje83

Leeuwtje83 VIP lid

May 8, 2008
    9,079
    313
    83
    Female
    Software Engineer
    Nieuw-Zeeland
    Mijn beide kinderen zijn sinds kort begonnen. 1 van 4 jaar, en 1 van bijna 2 jaar :)

17. veense

veense Niet meer actief

Hoer mogen ze pas met 5 jaar inschrijven, dus die keuze hoef je hier niet te maken.
    Ze heeft gezwommen bij een gewoon zwembad met normale methoden (geen easyswim enzo). A deed ze in 9 maanden, B in 7 weken en 2 weken later in een ander zwembad C in 5 dagen.
    Nummer 2 gaat tzt ook naar dit zwembad, al is het een dorp verderop. Vind lessen van 2 uur veel en veel beter dan 2x per week 3 kwartier op steeds wisselende tijden!
    Kosten waren geloof ik 700 euro voor een pakket A en B. C heeft ons 95 euro gekost (snelcursus in herfstvakantie)

18. Ster27

Ster27 Fanatiek lid

Jan 14, 2010
    2,905
    254
    83
    Wij zijn met 3,5 jaar begonnen. Half uurtje per week in een groepje van 3 kinderen per instructeur (die ook bij de kinderen in het water is). Ze gebruiken alleen zwembadjes (schijven) en sinds vorige week zwemt mijn zoontje zonder bandjes. Als hij zo doorgaat verwacht ik dat hij voor de zomer afzwemt voor A. Daarna gaat hij door voor B en C. In oktober/november zal mijn jongste ook gaan beginnen met de zwemles.

Share This Page