Veel voedingen

Discussie in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' gestart door mamavansam2010, 2 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamavansam2010

mamavansam2010 Actief lid

10 okt 2010
    469
    0
    16
    Noord-Brabant
    Mijn dochter is nu ruim 8 weken oud en ze heeft de eerste 6 weken volledige borstvoeding op aanvraag gekregen.
    Na precies 6 weken ben ik overgegaan op Nestle hypo-allergene flesvoeding.
    Met de borstvoeding kwam ze aan 9-10 voedingen per dag, met de flesvoeding begon het met 8 voedingen per 24 uur, nu zit ze op 6 of 7 voedingen per 24 uur.
    Afgelopen week heeft ze voor de eerste keer een nacht doorgeslapen, maar vannacht wilde ze toch weer een fles om 3.15 uur.
    Vandaag is ze gewogen en ze weegt nu 5475 gram (geboortegewicht was 3640 gram en de laatste keer wegen was 2 weken geleden en toen woog ze 4910 gram). Met de borstvoeding kwam ze steeds zo'n 500 gram per 1,5 week aan.

Ze groeit dus erg goed en met haar gewicht mag ze zeker op 5 flessen zitten en dat moeten we nu dus ook gaan doen van het CB.
    Maar ze vraagt de ene keer na 4 uur om de fles, maar soms al na 2 uur. Dit proberen we dan nog wel te rekken, maar op een gegeven moment lukt dit niet meer, ze wil namelijk ook geen fopspeen.

Ze krijgt nu 150 cc+5 per fles.
    Op aanraden van het CB ga ik vanavond Nutriton toevoegen aan de laatste fles, zodat ze hopelijk de nacht doorslaapt en daardoor op 5 of max 6 flessen uitkomt.

Maar ik vind het erg moeilijk om een baby in een schema te krijgen. Ze is natuurlijk gewend om op aanvraag voeding te krijgen, alhoewel ik haar toen ook niet bij iedere kik aanlegde en probeerde om minimaal 2,5 uur tussen de voedingen te laten zitten.

Maar ja, het is een baby en als ze honger heeft vind ik het ook erg zielig om haar te laten huilen, maar ik wil haar ook niet teveel geven.

Heb jij misschien nog tips wat we kunnen doen?

Ik geef trouwens ook 2x per dag probiotica in de fles tegen de darmkrampjes en dit helpt erg goed. Dus ik ga de Nutriton langzaamaan ophogen, want die krampjes willen we niet terug.

2. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hoi!

Ik vind 5 voedingen al best wel snel voor de leeftijd van je dochtertje hoor! Ze mag voor haar gewicht maximaal 1 liter voeding hebben. Je zou dus maximaal 6 flessen van 150/5 of 5 flessen van 180/6 mogen geven. Als dit beter gaat, zou je dus ook nog even op 6 flessen mogen blijven.

Verder mag je je dochtertje altijd wat extra water tussendoor geven, mocht ze al erg hongerig zijn. Het is belangrijk dat ze ongeveer 15-20 minuten over haar flesje doet. Als het sneller gaat, kan ze minder lang verzadigd zijn. Nutriton (verdikkingsmiddel) heeft geen voedingswaarde en alleen nut als het drinken te snel gaat. Je zou ook een kleiner speentje kunnen kiezen, als dit er nog is.

Groetjes Linda

Deel Deze Pagina