Tandpasta doorslikken

Discussie in 'De lounge' gestart door me1989, 5 jan 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. me1989

    me1989 Fanatiek lid

    29 dec 2013
    2.992
    663
    113
    Mijn zoon slikt altijd tandpasta door, omdat hij wegens een lichamelijke beperking liggend poetst. In de tandpasta voor jonge kinderen zit geen/weinig fluoride, maar hij krijgt nu ook nieuwe tanden en dus nieuwe tandpasta. Hij slikt dus elke dag fluoride door.

    Weet iemand of het kwaad kan om tandpasta zonder fluoride te gebruiken? En welke is dan goed?
     
  2. Berte

    Berte VIP lid

    24 feb 2011
    6.870
    3.638
    113
    Vrouw
    Thuis
    De tandarts van mijn zoon raadde ten zeerste aan om wel tandpasta met fluoride te gebruiken, hoewel hij vanwege een beperking ook moeite heeft deze uit te spugen (zware vorm van non-verbaal autisme).

    Ik zou even met je tandarts overleggen hierover
     
  3. chrystel73

    chrystel73 VIP lid

    9 jan 2009
    6.188
    2.400
    113
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  4. Inge1984

    Inge1984 Fanatiek lid

    10 sep 2015
    1.594
    1.413
    113
    Onze tandarts raadde aan om alleen een keer te spugen en zeker niet te spoelen. Dit zodat de fluor juist nog een tijdje op de tanden blijft zitten. Denk dus niet dat het heel veel kwaad kan als je iets meer binnen krijgt dan enkel wat er achterblijft op je tanden.
     
  5. me1989

    me1989 Fanatiek lid

    29 dec 2013
    2.992
    663
    113
    De tandarts gaf inderdaad aan dat we gewoon niet teveel tandpasta moeten gebruiken. Maar Google heeft me bang gemaakt dat het toch schadelijk kan zijn.
     
  6. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.253
    5.206
    113
    Als je je veel zorgen erover maakt, kun je in ieder geval beter de peutertandpasta blijven gebruiken dan een zonder fluoride. Volgens de tandarts van mijn dochter is het echter beter om een kleinere hoeveelheid van de tandpasta voor oudere kinderen te gebruiken dan 2x zoveel van de peutertandpasta (zelfde totale hoeveelheid fluoride), omdat de hogere concentratie fluoride ervoor zorgt dat er meer op de tanden achterblijft. Ik heb daar zo mijn twijfels over, aangezien het toch verdunt met speeksel, maar goed, we blijven het wel proberen (dochter wil niet echt dat we poetsen met de nieuwe tandpasta).
    O ja, mijn dochter spuugt meestal ook niet (we poetsen niet liggend, maar ze heeft wel een beperking), vandaar dat ik er ook naar had gevraagd. De (speciale) tandarts had het over een rijstkorrel grootte tandpasta 2x per dag, dat is denk ik wel vergelijkbaar met 2x een erwtformaat peutertandpasta qua totale hoeveelheid fluoride inderdaad. (Die erwt staat op de verpakking)
     
  7. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.951
    15.257
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Zolang je de tandpasta gebruikt ter grootte van een erwt kan het echt geen kwaad als hij tandpasta doorslikt.
    Zolang die geen tubes per week binnenkrijgt zou ik me hier zeker geen zorgen over maken.
    Wat denk je dat een fluoride behandeling bij de tandarts doet?
    Dat is gewoon een overdosis fluor in ene keer ;)
     
  8. heidiane

    heidiane Fanatiek lid

    5 jul 2010
    1.721
    1.647
    113
    Ik werk in de gehandicaptenzorg en daar slikt het grootste deel tandpasta door.
    Is daar (misschien voor anderen bizar) heel normaal
     
  9. femkes

    femkes VIP lid

    24 jul 2007
    9.064
    10.334
    113
    Ik zou hierin meer vertrouwen hebben in de tandarts dan in Google. Vroeger kregen we fluoride tabletjes. Daar is men helemaal vanaf gestapt omdat lokaal gebruik (dus op de tanden zelf) nuttiger is en in grotere hoeveelheden is fluoride gevaarlijk. Maar het beetje wat je doorslikt bij het poetsen is heel beperkt.
     
    Athina vindt dit leuk.
  10. Anne2019

    Anne2019 Fanatiek lid

    14 apr 2019
    1.893
    2.682
    113
    Ik snap je gevoel. Misschien kan je afwisselen? Bijv 3 x in de week met fluoride en de rest met peutertandpasta? Er zijn mensen die helemaal zonder fluoride poetsen, dus het zal vast geen probleem zijn dit te verminderen. Als je in ieder geval alle tanden maar heel goed poetst.
     

Deel Deze Pagina