Hallo, Mijn dochter heeft nogal moeite met stukjes eten. De acht maanden potjes gaan er niet in. Ik moet het nog steeds pureren. Stukjes brood en een koekje gaat wel redelijk. Maar geef je haar een stukje fruit of groente zo,dan eet ze het niet! Ook de kleine stukjes in de potjes worden zorgvuldig naar buiten gewerkt om vervolgens de mond stijf dicht te houden. Ze heeft ook nog geen tanden,kan het daar wat mee te maken hebben? Heeft er iemand ervaring mee? Of tips? Alvast bedankt!! Groetjes!
Ik heb er (nog) geen ervaring mee omdat onze zoon nog ietsje jonger is. Ook hij heeft moeite met stukjes en ik kreeg de tip om het eten langs zijn wang te geven. Voorin de mond zit namelijk het kok reflex (zegt een vriendin) en als je het eten via de wang geeft zal de kleine minder kokhals geluiden maken. Volgens mij heeft tandjes hier niet veel mee te maken. Sterkte met oefenen!
Hier hetzelfde probleem. Madam lust ook niet ons eten gepureerd, alleen potjes van 6 maanden en van 8 maanden drie hapjes en dan kan ik het pureren. Brood eet ze wel, fruit moet ook fijn. En geef je haar een boontje of worteltje in d'r handje dan wil ze dat ook niet. Snoep, koek, taart interesseert haar niet. Melk wil ze ook niet, alleen smorgen een papfles. Ik geef haar dan nog in de loop van de morgen drinkjoghurt met 2 scheppen poeder opvolgmelk. Het komt vanzelf wel een x. En we blijven proberen , met brood lukte het eerst ook niet en ineens had ze de smaak te pakken. Zolang ze maar goed drinken en toch gepureerd eten maak ik me niet zo'n zorgen. enne tanden heeft ze ook al, daar ligt het niet aan.
Min zoontje is bijna 13 maanden. Na zijn 1e verjaardag ben ik gestopt met de potjes. Hier ging er in het begin ook echt maar heel weinig vers met stukjes in.... nu zo'n 3 weken verder kan ik al een hele verbetering waarnemen (gelukkig maar...). Toen ik nog potjes gaf werden de stukjes ook naar buiten gewerkt, nu ook nog weleens, maar het gaat steeds beter. Brood lukte bij mij eerst ook niet... wel bijna een maand bezig geweest voordat het een beetje ging en toen ineens ging het in rap tempo. Nu sinds een paar dagen vind hij brood niet zo interessant en eet daar maar weinig van. Zal wel weer een fase zijn. Avondeten en fruit daarentegen gaat steeds beter. Van een kwart appel uit het vuistje heeft hij vanmorgen toch zeker wel de helft op. Ik ben er al blij mee, hoewel het natuurlijk heel minimaal is. Ik raak er niet gefrustreerd meer om en dat merkt mijn kleine man ook. Verschillende mensen hebben mij al gezegd als kindjes honger hebben eten ze echt wel.... ook als het stukjes zijn. Hier heb ik dat ook ervaren. Soms een paar dagen minder gegeten om dan de dag erna ruimschoots in te halen. Succes
Hoi, ik heb 't zelfde "probleempje" , de 8-maandenpotjes wil Tijn ook niet. De 6-maanden gaan prima en brood enzo ook. Nu hebben we gister zijn avondeten (een 8-mnd potje) op een boterham gedaan en er ging ineens een half potje op! Vanavond eerst maar eens gewoon proberen en anders haal ik er weer een boterham bij! Succes!
Kindjes moeten leren om stukjes te eten en er is maar één manier om dat te leren: oefenen! Dat betekent niet meer het makkelijke gepureerde eten geven maar altijd stukjes en volhouden. Gepureerd eten is gewoon erg makkelijk en kindjes worden daar lui van. Het is natuurlijk ook raar als je dan opeens een stukje in je mond krijgt. Die zou ik er persoonlijk uit werken. Je moet hier echt even doorheen. Geef GEEN gepureerd eten meer maar alleen stukjes. Ze gaan vanzelf beter eten (een paar dagen slecht eten is echt geen ramp) en het wel of niet hebben van tanden heeft er niets mee te maken. Kindjes kunnen prima kauwen zonder tanden (kiezen heb je nodig om stukjes vlees te malen maar verder niet) Even doorzetten maar het levert je echt veel op! En je kindje biedt je weer een beetje uitdaging (ook heel belangrijk)