Zoals de titel al zegt, vanaf waneer mag een baby melkproducten? De verhalen die ik hoor en lees zijn erg tegenstrijdig. Van het cb pas heel laat ivm koemelkallergie. Dit slaat nergens op want in flessenmelk zit ook oemelkproducten.Wel mag ze van het cb smeerkaas op brood (zit toch ook melk in). Maar in het kookboekje opperdepop van de Albert Heijn staan weer hele lekkere recepten met yoghurt. Ook de toetjes vanaf 6 maanden van olvarit (volgens mij) zijn yoghurt toetjes en kwarktoetjes. Vanaf wanneer mag ik nu wat geven?
Als ze allergieën in de fam heeft, zou ik ook nog geen andere melkprodukten (bij)geven. Dit kan dan vanaf een jaar heel rustig aan (misschien obv een diëtiste). Anders mag je nu al wel beginnen met yoghurt ofzo hoor.
Melk bevat veel zout en daarom wordt het afgeraden voor 1 jaar. Yoghurt en andere melkproducten bevatten veel minder zout. Melk vanaf 1 jaar (volle melk en karnemelk) Yoghurt en andere melkproducten vanaf 6 - 7 maanden
Bij ons zei het CB dat ze vanaf 8 maanden een beker karnemelk mag per dag heel tegenstrijdig allemaal. Nouja zelf drinken wij ook geen karnemelk dus geven dat ook nog niet. Savonds krijgt ze wel sinds deze week een bakje yogert met een beetje roosvicee (Mijn meisje maar ik zelf ook vinden die baby's eerste danontjes gemaakt met opvolgmelk echt heel vies)
Gelukkig hebben we geen allergien in de familie, dus dat komt vast wel goed. Ook reageert ze niet op 'mijn eerste danoontje'. Dan kan ik dus ook voorzichtig beginnen met yoghurt. Ben benieuwd of ze dat lust.
hier op het cb zeggen ze dat ze makkelijk gewone melk kunnen drinken ,esmee was niet gek op opvolg melk dus wij waren snel over gestapt. cb zegt als ze koemelk allergie had hadden we het allang gemerkt , wat denk je wat er in die poeder melk zit zoals nutrilon,similac etc etc, zit ook koemelk in.
Dat dacht ik dus ook daarom snapte ik ook al niet dat er soms gezegd wordt dat baby's geen yoghurt en melk mogen. Ik vond dat ook al zo tegenstrijdig. Wel mag van het cb smeerkaas op brood. Daar zit toch ook melk in? Net als de flesvoeding idd. Het is allemaal zo tegenstrijdig bij het cb bij ons. De ene zegt dat ze voor 6 maanden geen groentehapjes enzo mocht. De keer daarop vroegen ze of ze al groente kreeg, toen was ze 5 maanden. Wat mag dan wel en wat niet?! Ik wordt knettergek van die lui daar. Heb me ook heilig voorgenomen om alles langs me heen te laten gaan en me niks meer aan te trekken van wat hun allemaal zeggen. Hier zijn moeders genoeg met veel meer ervaring en kennis dan die vrouwen daar!
Karnemelk mag al vanaf een maand of 10, dit is aangezuurde magere melk. Yoghurt mag ook vanaf een maand of 10. Persoonlijk zie ik in kindertoetjes geen enkele toegevoegde waarde tov gewone yoghurt of kwark, er zitten alleen maar extra toevoegingen in. Ben je al bekend met het bijvoedingsforum en het voedsel introductieschema? Daar staat het allemaal heel duidelijk beschreven.
kyan krijgt nu al af en toe yoghurt of een kleine slokje halfvolle melk.... gaat prima.... denk dat het soms allemaal beetje overdreven word, of beter gezegd teveel mee bezig word gehouden (door onderzoekers, reclame enz)
je zult ook altijd tegenstrijdige berichten en verhalen blijven lezen. waarom? omdat de meningen daarover gewoon verdeeld zijn en blijven. mijn persoonlijke ervaring is dat ze dat met deze leeftijd wel al mogen hebben hoor. kma had je allang al gemerkt, want wat je al zegt, dat zit ook in zuigelingenvoeding, en zou hij dat gehad hebben, had je allang al op hypoallergene voeding gezeten. wij gaven vaak genoeg als wij gegeten hadden ook een lepeltje aan de kleine, en die bleef dan net zo lang op en neer springen tot ze er nog een kreeg, 1e danoontjes is gemaakt van opvolgmelk,en de gewone van melk en die kun je mits er geen allergieën in de familie zitten ook gewoon al geven hoor, net zo goed als af en toe een glas gewone koemelk of yoghurt toe ipv een danoontje of wat dan ook. ik ben het wat dat betreft ook volledig met draak eens dat men er tegenwoordig veel te veel mee bezig is, en de onderzoeken daarover ook veel te tegenstrijdig dat je als moeder zijnde aardig in de war kunt raken van wat nou te doen of te geven. wil je iets geven, dan geef je het gewoon, je kleine is al 8 mnd en laat je zelf wel merken of hij iets lekker vindt of niet hoor
dus wat geef je dan allemaal en vanaf wanneer wat? verdiep me hier ook wel eens in en kom er echt niet uit hoe het nu zit! om gek van te worden...
Nog meer tegen strijdigheid... Ik mocht haar als wat melk gaan geven. En moet zeggen ze vind het wel lekker Ik geef haar 2x in de week een klein beetje. En verder drinkt ze vooral afgekoelde thee als tussen doortje. Vla en yogurt eet ze ook al van af 6 maand. En heeeel soms met mama een stukje kaas eten klein stukkie.. Tja ze moeten overal wennen zeggen ze hier En nee we hebben ind e familie geen allergieen
Met yoghurt en kwark ben ik geloof ik met 8 a 9 maanden begonnen, wij hebben namelijk wel wat allergiën in de familie. Van het CB mocht het met 7 maanden geloof ik, maar wat voeding betreft, luister ik daar weinig naar, bij ons cb vinden ze trouwens alles prima en hebben ze de ballen verstand van voeding. Danoontjes enzo krijgt ze niet, een en al suiker en ze vindt gewone kwark enzo heerlijk, al krijg ik vaak wel opmerkingen van 'moet er geen roosvicee door of een lepeltje suiker?'. Met melk ben ik na een jaar begonnen. Kan geloof ik wel eerder als je geen allergiën in de familie hebt.
Bedankt voor jullie antwoorden. Af en toe is het voor mij net een doolhof. Ik wordt heen en weer geslingerd tussen de verhalen van het cb, goedbedoelde adviezen van familie en mijn eigen gevoel. Erg lastig af en toe, want wanneer doe je het nou goed? En je wilt toch het beste voor je kindje. Ze moet wel leren wennen aan alle nieuwe smaken, maar wat kan ik haar beter niet geven en wat wel? Ik ben blij met jullie antwoorden. Heel duidelijk allemaal. Waar zwangerschapspagina wel niet goed voor is. Al die moeders weten meer dan het cb!
Volg je gevoel....Doe ik ook in grote lijnen. Ik luister naar alles en iedereen en daar trek ik mijn lijn uit. Mijn dochter is een paar dagen jonger. Met 6 maand heeft ze iets melk gehad. Nu soms een paar slokjes. Gewoon om lekker te proeven. Het is echt geen liters hier. lol.. En toetje is zo verschillend nu. Vla.. yoguhrt soms damoontje...ze eet alles dus het is maar net wat staat er in de koelkast voor aan.