Moeite met voor het eerst logeren?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door FoxyDiamond, 8 aug 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zoranya

    Zoranya Bekend lid

    31 jan 2017
    783
    488
    63
    Onze dochter gaat volgend weekend voor de eerste keer logeren bij mijn ouders. Ze is nu 22 maanden. Ik heb er tot nu toe geen moeite mee, denk mijn man wat meer. Ik vind het fijn om te weten dat ze ook in de nacht ergens anders kan slapen, ook gezien mijn zwangerschap. Ze slaapt door de week ook een keer overdag bij mijn ouders en dat gaat altijd goed, dus verwacht nu ook geen problemen.
     
  2. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.693
    14.045
    113
    Eerste logeerpartij was met 3 mnd oud bij mn schoonzus. We waren daarvoor ook wel door een hel gegaan en hadden ff tijd voor onszelf nodig om de afgelopen perioden ff op een rij te zetten. Ze had uitstekende verzorging van twee stoere neefjes (jongste was 6 toen) die hun nichtje prachtig vonden. En kleine pretletter vond t helemaal gaaf, zoveel te bekijken en kindjes oeeeeeh!

    Bij oma logeren volgde later toen het in alle redelijkheid wel was te verwachten dat ze doorsliep in de nacht, ook dat vond ze prachtig. Wakker worden in een andere kamer en dan opa en oma!!! Feest feest feest!

    Nu kan ze uit dr bed klimmen (bij ons stapt ze gewoon uit bed dus, na 2 keer een klimpartij is de zaag in het bed gegaan) maar haar kamer is daar ook op aangepast. Maar "afblijven" is nog niet in dr hoofd opgekomen dus oma zit even te tobben met dr logeerkamertje want zij wil de kleine meid graag nog eens te logeren hebben maar campingbedje gaat dr niet meer binnenhouden en dr staat allemaal spul waar zij nog niet bij losgelaten kan worden.
     
  3. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.260
    3.497
    113
    De oudste vanaf een jaar of 2, vond ik de eerste keer wel even spannend, maar hij is daarin vrij makkelijk en sliep op die leeftijd al een paar maanden door, dus vanaf toen met regelmaat bij opa's en oma's gaan logeren. Nadat zn zusje werd geboren wilde hij een hele poos niet, dit ook zo gelaten en toen vorig jaar zn kleine zus ziek werd moest hij opeens wel weer, was ook geen keuze, hij ging een week naar opa en oma, die konden hem naar school brengen en de eerste 2 weken bij andere opa en oma die wat verder weg woonden. Gelukkig is het niet meer voorgekomen dat hij zolang weg hoefde, alleen in acute situaties.
    Inmiddels alles achter de rug en hij logeert nog steeds met plezier. Pas 2 nachtjes bij opa en oma geweest en hij vroeg waarom hij er geen 4 of 5 mocht, zoals toen M. ziek was. :roflmao:

    M. Is pas voor het eerst zonder ons wezen logeren bij mn schoonouders samen met haar grote broer. Wij hadden nog een bon liggen voor een nachtje weg en waren daar stiekem wel heel erg aan toe. Vond t rondom de jongste wel heel spannend, maar het was super goed gegaan. Net als thuis wel 1x wakker geworden s nachts, maar had zich goed door oma laten troosten en overdag 2 hele gezellige dagen gehad.
    Dus als het nodig is weten we dat we haar samen met haar broer uit logeren kunnen doen.
    Echter als het niet nodig is gaat ze pas weer als ze er zelf om vraagt.
     
  4. Muisje2016

    Muisje2016 Fanatiek lid

    18 jan 2016
    3.004
    5.079
    113
    Ik vind het ook lastig hoor. Dochter is bijna 4 en heeft in totaal denk ik 4 of 5 x bij opa en oma gelogeerd (inclusief tijdens de bevalling van dr broertje). En zoon van 5 maanden nog helemaal niet.

    Ik had zelf als kind enorm veel moeite met uit logeren gaan. Wilde wel en vond het deels ook leuk maar ook heel wat tranen gevloeid. Heb dat nu ook met kindjes uit logeren doen, geniet wel maar ook een beetje knoop in mn maag.

    Dochter lijkt echter niet mijn genen te hebben wat dat betreft, en daar ben ik alleen maar blij om! Dus om die reden toch af en toe logeren en dan doe ik mijn uiterste best om niet te laten merken dat ik het er moeilijk mee heb. :oops:
     
  5. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    Mijn kinderen zijn pas gaan logeren toen ze er zelf om vroegen. De oudste was 5 oid, de jongste 3,5. Eerder vond ik niet nodig. Eerste keer vond ik zeker spannend, maar omdat ze er zelf om vroegen, vond ik het minder erg.
     
    Mammavantwee vindt dit leuk.
  6. PerfectLittleTwin

    PerfectLittleTwin Bekend lid

    11 jul 2018
    578
    577
    93
    Vrouw
    Ik snap het helemaal!
    Mijn oudste is 4,5 jr en nog noooooooit ergens gelogeerd. Dit wil ik ook niet! Wel heeft mijn schoonmoeder hier eens geslapen, zodat wij eens een weekendje weg konden. Maar heb gewoon de kinderen het liefst in eigen bed, thuis...
     
  7. Salentein

    Salentein Niet meer actief

    Hier geen moeite mee. Oudste was een huilbaby en ging na 3,5 maand logeren omdat ik het niet trok. Ze logeren eigenlijk altijd bij opa en oma, of mijn zus daar vragen ze zelfs om. Ze gaan dan altijd leuke dingen doen en krijgen veel 1 op 1 aandacht. En wij kunnen even samen weg! Win win dus haha.

    De oudste vraagt overigens vaak of hij bij vriendjes mag logeren of zij hier. Nu is hij bijna 5 dus dat is denk ik nog een beetje jong. Zeker als andere moeders/kindjes daar wat meer moeite mee hebben. Dus het beperkt zich tot opa en oma en tante een paar keer per jaar.

    Ik vind het zelf niet lastig. Afscheid is even moeilijk maar verder weet ik dat het goed met ze gaat.
     
  8. Ansj84

    Ansj84 Actief lid

    10 mei 2019
    470
    635
    93
    Vrouw
    Hier ook vanaf een paar maanden voor het eerst gaan logeren en inmiddels al paar keer nachtjes of weekendjes zodat wij een weekend weg konden of een avond uit. Ik vind samen thuis komen als je kind ligt te slapen toch net wat minder romantisch dan als je het rijk alleen hebt en weet dat je niet gestoord wordt. En het uitslapen is ook fijn. Nooit problemen mee gehad, hij ging ook naar de crèche en sliep daar ook goed en ik vertrouw mijn moeder en stiefvader voor 100%.
     
  9. cherubin

    cherubin Bekend lid

    8 sep 2014
    549
    360
    63
    NULL
    NULL
    Oudste ging met 6 maanden logeren ofzo? Maar toen gingen wij nog mee :)
    Daarna wel geregeld nachtje bij opa en oma omdat die daar ook zo van genieten en wij dan of zelf weg gingen of iets praktisch moesten doen in huis

    Nu gaan we volgend weekend voor het eerst weg sinds de jongste geboren is. Dan komen mijn ouders bij ons in huis, maar vooral omdat dat nu praktischer is met alle spullen die dan niet versleept hoeven te worden :)

    Oudste komt nu in de fase dat ze het geweldig vindt om naar opa en oma te gaan dus van het najaar mag ze met opa en oma een weekendje naar Landal. Dat vindt mama nog wel even een volgende stap :roflmao:
     
  10. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Hier nog nooit gelogeerd. Voorlopig gebeurd dat ook niet. Hij is nu 22 mnd
    Pas als ie er zelf om vraagt.
     
  11. Yelly

    Yelly Bekend lid

    26 jun 2019
    647
    575
    93
    Dit dus. Wij proberen de kinderen waar mogelijk te volgen en logeren dus enkel op verzoek van het kind. Oudste was vijf toen er voor het eerst gelogeerd werd. De middelste gaat vol goede moed met de oudste mee inmiddels, tot de pyjamas aan zijn, dan.vlot naar mama toe:roflmao:
     
  12. Mammavantwee

    Mammavantwee VIP lid

    4 feb 2019
    5.319
    4.700
    113
    Vrouw
    Hier nog nooit gebeurd en gaat voorlopig ook niet gebeuren! Wij vinden het niet nodig en ze hoeven van mij pas te logeren als ze er zelf om vragen.

    Het verschilt ook wel per kind denk ik, bij mijn dochtertje (2.5) hoeven we het niet eens te proberen.
     
    G89 vindt dit leuk.
  13. G89

    G89 VIP lid

    18 sep 2008
    9.906
    1.187
    113
    Nederland
    De oudste was bijna 2 toen hij voor het eerst bij mijn moeder ging logeren en ruim 6 jaar voordat hij bij mijn schoonouders ging logeren. Dit wilde hij overigens zelf, want van mij had het niet gehoeven.

    Wij zijn niet zo van het logeren, dus de jongste zal ook nog een flinke tijd duren. Vooral doen wat goed voelt.
     
  14. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.457
    13.054
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Wel wat herkenning ja. Het is altijd even spannend om je kindje voor het eerst te laten logeren.
    Zelf had ik niet zozeer moeite met het loslaten van m'n kind. Ik had meer moeite ermee dat als onze kindjes dan misschien niet lekker zouden slapen/niet lekker in hun hum zouden zitten om wat voor reden dan ook, ze dan diegene bij wie ze logeerden tot last zouden zijn (heb ik nog steeds wel een beetje ;) ).

    Wat maakt dat je er precies tegenop ziet als er anderzijds 'vrij weinig aan de hand' is?

    PS: de oudste is nu trouwens aan het logeren (4 nachtjes, 5 was ook goed maar kwam ons niet uit). Voor het eerst dat ie er zelf om vroeg (begon er 1,5 maand geleden om te vragen maar voor degene bij wie ie nu slaapt kwam het niet zo lekker uit tot nu).
    Oudste ging denk ik met een maand of 9 voor het eerst logeren (precies weet ik het niet meer). Jongste met een maand of 3.
    Tot nu toe altijd bij (schoon)ouder(s) of (schoon)zussen (oudste) en (schoon)ouder(s) (jongste).
     
  15. momwithcamera

    momwithcamera Fanatiek lid

    13 mei 2019
    1.934
    2.777
    113
    Vrouw
    Voor degenen die niet aan logeren doen: is dat een bewuste opvoedkundige keus, of meer gevoelsmatig ('ik ben er nog niet aan toe'), of gebrek aan vertrouwen in opa/oma oid? Of iets anders? Geen kritiek hoor, maar gewoon nieuwsgierig :) Ik dacht zelf dat logeren heel gebruikelijk was, maar valt me op dat er heel veel zijn die het niet doen/vrij laat pas doen.
     
  16. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Hier is het de combinatie ouders/schoonouders die het door ziekte niet/slecht aan zouden kunnen, en het gewoon niet nodig vinden dat ie gaat logeren.
     
  17. Yelly

    Yelly Bekend lid

    26 jun 2019
    647
    575
    93
    Hier is het een bewuste keuze. We proberen, voor zover mogelijk, mee te bewegen met het tempo van het kind.
    Oudste is bv nooit naar de PSZ geweest. Middelste gaat sinds paar maanden, wordt bijna vier maar wilde ineens heen. Direct aangemeld en hij geniet met volle teugen.
     
  18. babbel1983

    babbel1983 Fanatiek lid

    3 jul 2013
    1.324
    298
    83
    Hier heb ik er echt geen moeite mee als mijn kinderen gaan logeren, maar wel bij mensen waarvan ik het vertrouwd voel. Dus alleen mijn ouders en mijn zus, de rest pas als ze zelf aangeven ergens te willen logeren.
    Mijn dochter heeft in de 1ste 4 jaar 1x per week bij mijn ouders gelogeerd, voorafgaand aan de dag dat ze hun oppasdag houden. Dit ivm woon-werkverkeer, waardoor dit gewoon makklijker was. Altijd goed gegaan, mijn dochter wist niet beter. Zelf vond ik het ook fijn een nachtje door te kunnen slapen, aangezien mijn dochter vrijwel elke nacht wel een of meerdere keren wakker werd/ wordt en natuurlijk sliep ze bij mijn ouders eigenlijk wel altijd door :rolleyes:
    Sinds ze naar school gaat is dit niet meer mogelijk, dus nu slaapt ze eigenlijk alleen bij mijn ouders/zus als het echt moet (zoals bij mijn bevalling) of als ze zelf wilt. Dat laatste komt er nu even niet van, want ze wil het liefst bij mama slapen, ook goed dus ze logeert even nergens, totdat ze het zelf weer aangeeft te willen. Wel is ze nu met mijn zus mee op vakantie alvast 2 nachtjes zonder mij (ik ga met zoon er woensdag heen), en dat vond ze eerst wel even moeilijk, maar gelukkig heeft ze er nu super veel zin in.
    Mijn zoon heeft nog niet ergens gelogeerd zonder dat ik er bij was, gewoon omdat het tot nu toe nog niet noodzakelijk is geweest. Maar moet het nodig blijken of mochten mijn partner en ik toch een keer besluiten een nachtje weg te gaan ofzo met zijn 2en, dan heb ik er totaal geen moeite mee dat ze uit logeren gaan en weet ik dat ze het bij mijn ouders/ zus ook prima naar hun zin hebben.
     
  19. G89

    G89 VIP lid

    18 sep 2008
    9.906
    1.187
    113
    Nederland
    De eerste periode was dat een bewuste keuze. Vooral bij mijn schoonouders. Daar heb ik vrede mee sinds hij goed voor zichzelf kan op komen. Schoonmoeder is een lief mens, maar oh zo aanwezig. Als klein kind was onze oudste mega gevoelig voor veel prikkels. Mijn schoonmoeder is het type die de hele dag "aan" staat, zelfs op de momenten dat hij sliep ging ze hard tegen hem praten zodat hij wakker werd. Nu is hij 7 en kan hij prima aangeven dat mensen hem even met rust moeten laten als hij bezig is of even nergens zin in heeft. Daarnaast zijn er nog een aantal dingen die er voor gezorgd hebben dat hij pas op latere leeftijd mocht logeren bij hen.

    Mijn moeder voelt voor ons beide gewoon goed en dit logeerpartijtje is ook maar 1 keer per jaar. Maar de eerste jaren hadden mijn man en ik aardig wat moeite om hem weg te brengen.
     
  20. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.516
    4.576
    113
    Hier logeren ze met veel plezier! Juist vanaf jongs af aan (bij oma). Op die manier wennen ze eraan en zorgt het voor een leuke ervaring.

    Ik vind het juist zeer belangrijk en waardevol dat ze die ervaring hebben. En het draagt bij aan de band die ze hebben met grootouders. Waar wij weer een prima band mee hebben en waar ik ze volledig asn toevertrouw. Waarom zou ik mijn eigen familie niet vertrouwen met mijn kinderen (als je een leuke familie hebt natuurlijk)? En ze zoiets ontnemen omdat ik niet durf los te laten?

    Verder hebben ze door al deze ervaring ook nooit problemen met logeren bij vriendjes, schoolkamp of sportclubs. Ze hebben vertrouwen in zichzelf en doen veel leuke ervaringen op. Stappen ook makkelijker op nieuwe dingen af merk ik.

    En los daarvan. Jullie zijn toch ook nog partners? Je wilt toch ook wel eens samen zijn of wordt toch wel eens uitgenodigd voor iets als een bruiloft? Sommige vrouwen zijn alleen nog maar moeder en stralen weinig vertrouwen naar anderen uit. Dat wil ik zelf niet. En dat beeld wil ik ook niet meegeven naar de kinderen. Ik zie in mijn omgeving vaak mannen die hier toch anders over denken (met alle problemen van dien).
     
    Pechvogol vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina