laat gaan slapen

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Druif78, 11 jun 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Onze zoon van 6 gaat meestal tussen 19:45 en 20 uur naar bed. Op dagen dat hij de dag erna niet naar school hoeft is dat soms wat later, maar rond 20:30 uur ligt hij er altijd wel in. Hij slaapt zelden tot nooit uit. Hij is altijd tussen 6:30-7:30 uur wakker. (7:30 uur noem ik dan uitslapen).
    Wanneer hij echt rond 20:30 uur slaapt, is hij de dag erna prima te doen, blijkbaar heeft hij dan voldoende slaap. Echter, de laatste tijd komt het steeds vaker voor dat hij zijn bed uitkomt, hij wil dan bij ons beneden zitten. Hij laat zich dan ook moeilijk terug sturen naar bed. Hij vraagt dan: Tot hoe laat moet ik het proberen? Gisteren zei ik: tot 22 uur, (er van uitgaande dat hij dan allang zou slapen.) Meestal is dat ook zo namelijk, maar gisteren lag hij om 21:45 uur nog te "lezen":$ Met als gevolg dat hij vanmorgen gapend naar school ging... en vanavond zeer waarschijnlijk enorm prikkelbaar is.
    We doen al een uitgebreid bedritueel met hem, met extra een op een aandacht, kletsen de dag met hem door etc. Leggen hem uit dat hij op schooldagen fit moet zijn voor zijn werkjes etc, en dat hij in het weekend best wat later op mag blijven.
    Als ik hem vraag waarom hij niet wil/ kan slapen komen er wisselende antwoorden: bang voor nachtmerries, "omdat ik net zo lang wil opblijven als jullie", en nog meer...
    Ik merk zelf dat hij ook erg druk is in zn koppie. Gisterenavond bijvoorbeeld was hij totaal hyper en lukte het maar moeilijk om hem te laten afbouwen naar "bedtijd". Ondanks geen tv, ipad etc.
    Iemand tips??

2. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.064
    3.859
    113
    Ja, hier slapen ze momenteel ook wat later dan een maand of twee terug. Denk vooral omdat het langer licht blijft en 's ochtends ook weer vroeg licht wordt.
    De kamer van mijn zoontje kunnen we ook niet zo makkelijk verduisteren, kantelkiepramen van kunststof, het rolgordijn hangt er een stukje vanaf, anders kan het raam niet open. Dochter heeft en rolluik, dat scheelt.
    Misschien speelt dat bij jouw zoontje ook mee?

3. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Eigenlijk heeft hij nog nooit uitgeslapen, ook in de wintermaanden is hij vroeg wakker. We hebben verduisterende rolgordijnen en krijgen binnenkort ook rolluiken. Hopelijk helpt dat mee ;), maar ik verwacht het niet echt, omdat ik in de wintermaanden ook geen verschil merk. Het probleem is ook meer het inslapen wat niet lukt.

4. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

5 okt 2008
    4.473
    1
    38
    Vrouw
    Thuis
    Hee Druif,
    Wij hebben dit voorjaar een rolluik voor oudste zoon. Het werkt goed! Zo blij ben ik ermee. Maar hier ook periodes met druk in hoofd (hsp). Praten praten en nog eens praten. Maar bij T helpt douchen voor het slapen gaan ook goed. Hij is dan meer ontspannen. Tijdens een bedpraatje gaan we niet meer de hele dag doorpraten, hij krijgt hier juiste weer meer vragen van. Heb je al eens een muziekje geprobeerd? Je hebt van die rustgevende muziek voor kinderen.
    Verder zou ik goed met hem bespreken dat het echt tijd is om te slapen, niet meer om te spelen of lang te lezen. Desnoods een wekkertje erbij, dan stoppen met lezen en gaan slapen.

5. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.869
    113
    Onze oudste dochter slaapt ook vaak laat...als ze de kans krijgt wordt het rustig 22.00u. Sinds een aantal maanden doen we om 20.00u het licht uit (ze gaat rond 19.00u naar bed) en dan slaapt ze meestal rond 20.30u/21.00u. Rond 6.30u/7.00u is ze meestal weer wakker. We hebben rolluiken, maar dat maakt hier geen verschil.

Als het echt een probleem is, zou je melatonine kunnen overwegen.

6. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Hier helpt douchen en lang voorlezen best goed. Bij voorkeur bijna 3kwartier een lang(dradig) verhaal voorlezen. Op zachte bijna fluisterende toon.

Bij mijn kinderen werkt dat bijna hypnotiserend : )

7. Young Flower

Young Flower Fanatiek lid

25 jul 2006
    3.369
    507
    113
    vlakbij Rotterdam
    Hier ook heel lang problemen gehad dat mijn beide kinderen echt niet voor 22.00 sliepen. Nu slapen ze met melatonine en slapen ze binnen een kwartier en het mooiste is dat doordat de vermoeidheid weg is ze qua gedrag heel erg verbeterd zijn.

8. horselover

horselover Fanatiek lid

24 aug 2008
    2.518
    1
    0
    Dl 6 jaar is ook altijd vroeg, maakt niet uit hoelaat ze ligt.
    Ts het ene kind komt moeilijker in slaap merk ik wel om mij heen.
    Wat mij opvalt bij mijn eigen nichtjes en neefjes is dat de jongetjes toch wat meer moeite hebben met het in slaap vallen in de avond , in tegenstelling tot de dames. Die ruiken hun kussen en zijn weg.(kan het mis hebben maar dat is wat ik ervaar met mn 13 neefjes en nichtjes)
    Oke hier ook wel fases dat ze volgens haar zelf niet kan slapen.
    Maar dat is vaak een paar dagen.
    Ze gaat rond 19.00 naar bed.

9. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Bedankt voor jullie reacties! Mn dochter is idd ook zo vertrokken... maar die is ook een stuk minder druk en minder gevoelig ook.
    Paarse: ik merk idd dat met praten er vaak nog meer verhalen komen. Wel fijn voor de extra aandacht, maar echt rustig wordt hij er ook niet van. Wel een goed idee om de tijd af te bakenen met een wekkertje oid. Hij vraagt er nu wel om, maar ziet het ook als een reden om wakker te blijven zodat hij de tijd "gaat halen". Misschien is een kwartiertje lezen/ spelen in bed wel goed voor hem en duidelijker.

Melatonine heb ik ook overwogen, maar weet niet of dat ook helpt als de oorzaak bij het druk zijn in je hoofd ligt?

Vanavond sliep hij zo in trouwens, dwz rond 20:15 uur. Maar goed, hij was ook bek af, pips en zwarte kringen onder zn ogen nadat hij gisteren pas na 22 uur sliep en er weer om 7:15 uur uit was... :(

10. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Onze dochter (6) slaapt ook laat. Beetje vergelijkbaar met jouw zoon. Ze is ook nog te druk in haar hoofd. We lezen voor, ze leest of kleurt zelf, maar veel vaker praat ze uren door de babyfoon tegen ons en als we niet meer reageren komt ze naar beneden. Ook met dezelfde opmerking; ik wil net zo laat als jullie op blijven.
    'S ochtend moet ze er altijd vroeg uit. 6.15 of 7.00, ze is dus regelmatig knetter humeurig, maar wil niet rusten. Tja, wat doe je eraan. Ik weet het eerlijk gezegd ook niet. Ze is altijd al een korte slaper geweest.

11. Young Flower

Young Flower Fanatiek lid

25 jul 2006
    3.369
    507
    113
    vlakbij Rotterdam
    hier ook juist kinderen die druk in hun hoofd zijn en door die melatonine hun rust vinden. Het kan ook geen kwaad omdat het een lichaamseigen stof is dus je raakt er niet van afhankelijk oid hoor. Je kan het altijd proberen. ik haal ze bij de etos voor 7,00 en ze krijgen 10 tabletjes per keer 1 mg. Dit is ook echt goed de psyg van de kinderen gaf dit ook aan als dosering. mijn kids zijn 8 en 6

12. Miss T

Miss T Fanatiek lid

3 mei 2012
    4.367
    306
    83
    Mijn dochter is ook vaak nog druk in haar hoofd met hetzelfde resultaat.

In een ander topic had ik ook al getypt hoe wij dat doen als slapen niet lukt. We doen dan een voelspelletje. Het doel daarvan is dat ze 'uit haar hoofd' gaat en zich bewuster is van haar lichaam.

Het gaat zo:
    Dochterlief ligt in bed.
    Ik ga bij haar zitten en zij doet haar ogen dicht.
    Ik raak heel zacht -met mijn vingertoppen- een deel van haar lijf aan.
    Zij moet dan zeggen wat ik aanraak, bijvoorbeeld haar oor, wang, pink, etc.
    Dat spel doen we een minuutje of vijf, denk ik.

Ze vindt het erg fijn en soms vraagt ze er zelf om.

13. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Mijn zoon (6jr) heeft ook dagen dat hij niet kan slapen. Vorige week woe en do was hij echt tot laat op (woe 22:00 en do 21:00). De dagen zijn dan extra vermoeiend. Weekend ook druk gehad en laat naar bed. Zondag was hij pas half 10 wakker, dus hij kan wel uitslapen. Maar vaak genoeg wordt hij in het weekend om 6 uur al wakker:$
    Door de week met school moet ik hem echt wakker maken. Nu hebben we ons beide al een aantal keer verslapen (ben zelf ook erg moe).
    Maar merk ook dat hij vaak druk is in zijn hoofd en dan nog heel lang in zichzelf na praat.
    Ook de warmte en het lange licht/vroeg licht is geen pretje voor hem.
    Hij komt er idd ook vaak uit om bij ons te zitten. Als we alles geprobeerd hebben laten we hem soms op ons bed, hij gaat dan op mijn plekje liggen en als wij naar bed gaan leggen we hem over.

14. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Oh wat goed! Dit ga ik ook proberen morgen.

Deel Deze Pagina