Ik ben 5 weken zwanger en ben een topsportster. Nu hebben wij nog 5 a 6 weken competitie. Kan ik gewoon door sporten ? Ik doe aan softbal (net zoals honkbal), het is een contactsport maar wat betreft "contact" kan ik die redelijk veel vermijden maar hoe zit het met alles wat in mijn lichaam gebeurd? Ik moet veel gooi bewegingen maken en swings (golfbeweging) maar kan dit kwaad ? Gisteren moest ik weer voor het eerst trainen en voelde ik m wel bij t gooien. Ik heb namelijk veel steekjes en krampen gehad de afelopen paar dagen. Na mijn training zijn opeens die krampjes weg en heb ik er niet echt veel last meer van, is dit raar ??
Hoii gefeliciteerd met je zwangerschap! Ik denk persoonlijk dat het geen kwaad kan de baby zit veilig in je buik. Wel of niet sporten geeft vaak de onnodige discussies doe vooral waar je je goed bij voelt je lichaam geeft zelf aan of je het wel of niet kan doen en bij twijfel zou ik het gewoon even aan de verloskundige vragen. Zelf doe ik crossfit dit deed ik in het begin van de zwangerschap gewoon 4x per week intensief en vanaf week 20 in de zwangerschap 3x in de week niet meer zo intensief gewoon lekker mee doen en bewegen Succes met de zwangerschap groetjess
Voorlopig zit je baarmoeder nog goed verstopt. De kans dat je een klap op je baarmoeder krijgt is nog bijna 0. Of je het prettig vindt is de volgende vraag. Sporten op zich zorgt niet voor een miskraam, goede bloeddoorstroming is alleen maar goed voor de groei van je kindje, maar jij zit in je lijf en jij weet wat goed voelt en wat niet. Daar kan niemand anders uitspraken over doen.
Als je nog 6 weken door moet sporten, dan ben je max 11 weken zwanger tegen het einde. Al die tijd zit de baarmoeder volgens mij nog veilig achter je schaambeen. Heftige armbewegingen etc zouden volgens mij helemaal geen invloed moeten hebben op de baarmoeder in die vroege periode. Ik kan me wel voorstellen dat je bij inspanning wat voelt, wellicht aan de banden er omheen (die rekken natuurlijk uit naarmate je baarmoeder groeit, wellicht dat ze bij grote inspanning dat wat duidelijker laten weten). En ik kan me ook voorstellen dat je gewoon supermoe bent of misselijk of last hebt van andere kwaaltjes waarom sporten niet zo fijn is. Bovenstaande tip, let goed op je lichaam en doe wat goed voelt, lijkt me dan ook heel verstandig. En in geval van twijfel idd verloskundige of gynaecoloog even vragen. Geniet ervan!
Lijkt me ook niet dat het kwaad kan. Ik ken genoeg mensen die nog fanatiek hardlopen, dansen, of fietsen terwijl ze al tegen de 30e week zwangerschap zitten. Dus nee je kan gewoon doorgaan denk ik. Maar als je er niet goed bij voelt moet je andere beslissing nemen. Je kan je VK ook vragen wat het beste is
Gewoon naar je lijf luisteren, die vertelt je wel wanneer het teveel is en tot die tijd lekker sporten! Liefs Tess
Je kunt de competitie prima afmaken hoor! Helemaal geen probleem. Je kunt zelf wel wat veranderingen gaan merken, toch wat sneller moe etc. Verder kan het voor de baby geen kwaad. Hier tot 20 week aan hardlopen gedaan. Tot ongeveer 10 weken ook bootcamp. Na de 20 weken kreeg ik te veel klachtjes. Conditioneel liep ik tegen grenzen aan en pijntjes in de liezen etc. Sindsdien geen actieve sportbeoefening meer.
Oh goed om te horen! Ik doe zelf ook sinds paar maanden aan crossfit en ben heel erg benieuwd hoe ik dat ga volhouden mocht ik zwanger raken.... Maar t kan dus we😉
Volgens mij moet het geen kwaad kunnen als je maar luistert naar je lichaam. Ik heb zelf tot 18 weken gebootcampt en tot 20 weken hardgelopen. Daarna kreeg ik te veel last van mijn heupen/rug bij het hardlopen en ben ik Zwangerfit gaan doen en 2 keer in de week zwemmen.
je kan alle sporten doen die je gewend was. Het enige waar je inderdaad mee moet opletten is contactsporten, zoals je zelf al zei. Ook mag je na 3 maanden geen (rechte)buikspieroefeningen meer trainen. Het lijkt me dat je met het werpen van een bal o.i.d. wel gebruik maakt van je buikspieren, maar de komende 5-6 weken is dat dus nog geen enkel probleem. En daarbij gebruik je dan waarschijnlijk voornamelijk je schuine buikspieren, die je gewoon de hele zwangerschap mag trainen. Verder is het enige wat je kan doen (en ook al als advies hebt gehad hier) luisteren naar je eigen lichaam. Ook zou je altijd advies kunnen inwinnen bij je verloskundige. Zij zal je straks lichamelijk in de gaten houden en weet waarschijnlijk je ook goed advies te geven voor jouw lichaam. Ik heb in mijn zwangerschap gesport tot 32 weken (BodyCombat), maar wel aangepaste oefeningen (zoals niet meer springen en een lagere intensiteit).