Ons dochtertje is 6,5 maand en ze zegt nu sinds een paar weekjes "dada" en vanochtend zei ze "dad" (we zijn engels dus ja..) kan ik dit als "eerste woordje" beschouwen (sowieso dada..) of moet ik nog even wachten totdat ze braaf daddy of mama zegt? Elke keer als we "Dada" tegen haar zeggen schreeuwt ze "DADAAA" terug..Zo schattig! Zou ook zweren dat ze Hello zei een keertje maar goed..Heb ik vast gedroomd haha.
Als ze het ook echt tegen papa zegt, dan zou ik zeggen van wel! Onze jongste zei ook heel snel mamamamamaaaa, maar zei dat niet echt tegen mij. Later wel, met een maand of 10, dan riep ze om mij (wilde dan BV).
Soms zegt ze het idd tegen papa, als ze hem ziet of als hij er niet is dan roept ze dada en dan is ze pas stil als ze hem ziet. Had heeeel stiekem gehoopt dat het eerst mama zal zijn maar helaas
Lijkt me heel snel, maar leuk als het zo us! Mijn dochter is 13 maand en babbelt de hele dag door, maar hier nog geen eerste woordje. Ze zegt voortdurend 'mama' en 'papa', maar tot ze het bewust als aanspreking gebruikt tel ik het niet mee.
Jeetje dat is snel! Wat leuk Mijn zoontje is nu 13 maand en brabbelt vooral veel 'aai' als hij de poes ziet en gaat aaien.. 'ete' als hij eten ziet.. En sinds kort ook 'mama'
Tja, moeilijk te zeggen. Hier ook al heel veel dada en wawa. Ik heb gekscherend ook al een paar keer tegen manlief gezegd, dat als we Engels waren geweest ze haar eerste woordje al lang gezegd had. Of als een van ons Ada had geheten... Sinds een week of 6 zegt ze ook 'die', maar volgens mij alleen de klank in plaats van dat ze een object bedoeld... Ik denk eerlijk gezegd dat het gewoon klanken zijn die vrijwel alle baby's van die leeftijd maken. Tenzij ze het echt en meerdere keren alleen zegt tegen papa. Maar leuk is het sowieso!
Mijn zoontje is net 6 maanden en roept ook de hele dag dada of dad.. wij zijn nederlands Ik denk dus niet dat het bewust gezegd wordt.. sorry..
Hier met bijna 6 mnd bewust mama. En met 8 mnd bewust papa. Maar ze riep me echt als ze honger had en papa hoefde dan ook niet t flesje te maken hoor Het kan dus wel, maar vaak zijn het toevallige klanken. Toen mn dochter een week of 5 was begon ze met brabbelen en als ik dan rrrrrrr deed, deed zij dat ook heel vaak. Ze deed mijn klanken soms gewoon al na. Bewust zal t vast niet zijn geweest . Maar vaak zijn mamamama dadadada de eerste klanken die ze kunnen. En het is opzich logisch dat er naar een ouder wordt gekeken. Ze wilt jouw aandacht.
Hier was ook een beetje een onduidelijke grens tussen het woordje 'mama' zeggen en daadwerkelijk 'mama' bedoelen. Pas toen ze het gericht zei, zijn wij het als 'eerste woordje' gaan beschouwen.