Ik overweeg inmiddels om voor mezelf een elektrische fiets te kopen. Ik heb altijd veel gefietst in mijn leven maar heb de laatste jaren echt het idee dat ik altijd alleen maar tegenwind heb met fietsen, we wonen aan de kust dus dat speelt zeker een rol. Ik kom zwaar bezweet aan op bestemming, mijn werk ik vlakbij en makkelijk aan te fietsen op een "normale" fiets maar ik wil ook eens wat makkelijker de fiets kunnen pakken voor wat verdere afstanden en wil dan niet doordrenkt van het zweet aankomen. Ben nu ook in een fase gekomen dat ik het nogal snel warm heb, de zgn opvliegers maar ik heb geen zin om duizenden euro's voor een fiets neer te leggen. Laten we zeggen dat mijn max tussen de 1500 en uiterlijk 2000 euro ligt. Het hoeft geen fiets te zijn waarmee ik honderden kilometers per week zal fietsen maar net iets meer comfort. Welk merk, wat voor motor, voor, achter, midden? Kom maar door met tips. Sws geen transportfiets.
Een tip van alle fietsenmakers die ik gesproken heb: sowieso een middenmotor, de voorwiel is goedkoper, maar wordt door iedereen afgeraden. Ik heb een cortina E u4, heerlijke fiets, maar volgens mij valt die onder de transport fietsen.
Geen tip voor een bepaald merk, maar je kan bijv ook kijken naar demomodellen bij fietsenwinkels. Zo heb ik mn elektrische fiets bijna voor de helft vd prijs gekregen, met amper kilometers erop.
Wij hebben een Forza. Zelfde idee als Stella, maar wij vonden Forza prettiger. Service van Stella scheen destijds bagger te zijn, Forza iets beter. Maar is alweer een jaar of drie geleden, kan nu best weer anders zijn. Wij hebben geen middenmotor, schijnt wel een stuk beter te zijn, maar daar betaal je dan ook voor inderdaad. Voor wat en waar wij fietsen werkt een voorwielmotor net zo goed.
Ik heb de cortina e-common en die vind ik echt fantastisch. Fietst lekker, accu gaat lang mee. Ziet er ook nog mooi uit. Wel bewust gekozen voor de iets duurdere met middenmotor, dat vond ik bij proeffietsen echt veel prettiger. Bij een fietsenwinkel zal die net boven je budget liggen, maar als je het model van een jaar terug bij zo’n discounter koopt, kun je die denk ik met middenmotor binnen jouw budget vinden als je even zoekt. Waar je wel rekening mee moet houden is dat je jaarlijkse onderhoud voor je e-bike wel een stuk duurder (en noodzakelijker) is dan voor een gewone fiets. Stella zou ik persoonlijk niet doen. We hebben hier een winkel zitten, dus veel mensen in de wijk hebben een Stella en echt niemand is blij met de service. Veel fouten met aflevering. Veel gedoe.
Dat is zo persoonlijk. Ik heb een voorwiel motor en vind dat veel fijner fietsen. Wij hebben ook nog kleintjes. Als ik naast hen fiets wil ik geen ondersteuning aan en ook dan is een voorwielaandrijving veel fijner. Dus per definitie middenmotor is echt niet zo.
Niet mijn fietsenmaker, wel exact het verhaal dat ik kreeg, mijn dochter en mijn ouders, bij allemaal andere fietsenzaken. https://vossebeldfietsen.nl/advies/motor-advies/voorwielmotor/
Op de veiligheid na, vind ik het allemaal niet zo problematisch. En qua veiligheid vraag ik me sowieso af of elektrische fietsen in hun geheel niet minder veilig zijn… Ik fiets in ieder geval al bijna vier jaar met plezier ik mijn fiets met voorwielmotor.
Mijn kinderen hebben een Amslod en mijn man ook, die heeft een 6 jaar oude van mijn vader en doet het nog prima. De kinderen hebben vorig jaar een gekregen. Allebei een model van het seizoen ervoor. Zoon heeft een voorwielmotor en kostte rond de 1400, dochter een middenmotor en kostte rond de 1600. Mijn ouders hebben fietsen van rond de 3000 euro en ik vind die van de kinderen dus echt veel fijner fietsen. Mijn dochter was in de winter gevallen met haar fiets. Binnen 3 dagen was er een monteur en die heeft hem gratis gemaakt (handrem was afgebroken). Tot nu toe dus alleen goede ervaringen mee. Heb zeld een cortina, die was 2400 euro. Fietst heerlijk, maar al best vaak wat mee gehad en dan moet ik er telkens mee langs, niet heel handig als ie niet werkt. Amslod kwam aan huis.
Wij hebben er 2 van allebei. Dochter en ik middenmotor en zoon en man voorwielmotor. Merk weinig verschil. Die van man kan alleen wel heel hard, maar die is wat ouder en zit geen begrenzing op.
Ja een vriendin van mijn dochter heeft ook een Amslod ( overgenomen van familie) en voor zover ik weet bevalt deze wel en is ook nog een beetje betaalbaar. Wat is nu het verschil tussen een voorwielmotor en een middenmotor? Koop je de Amslod enkel online of ook in de winkel?
Het precieze verschil weet ik niet, maar een middenmotor is meer als gewoon fietsen zeg maar, waar je bij een voorwielmotor soms "vooruitgetrokken" kan worden. Dat kan soms gevaarlikk zijn als je daar geen rekening mee houdt denk ik. Volgens de verkoper was een voorwielmotor voor luie mensen. Nou past precies bij mijn zoon haha. Wij hebben hem in een winkel gekocht, wilde toch even kunnen passen en stukje fietsen. Het is best veel geld, moet je wel zeker weten dat je er lekker op zit.