Moestuin 2023

Discussie in 'De lounge' gestart door Nummer4, 10 feb 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.943
    14.996
    113
    Bij mij gingen ze onderdoor. Als je nou eieren hebt, ff de schillen op een aparte hoop gooien (in een oude emmer met deksel ofzo) en dan de hoop in 1x wat pletten, niet te fijn, dan strooi je die er met een boog omheen en ben je van een deel van de ellende af.

Zo hebben wij last van wurmpjes in de tamme braam. Gooi ze altijd wel in t zout maar soms zijn t er echt gruwelijk veel die eet ook ik niet. Nog geen idee hoe dat tegen te gaan. Oude takken zijn allang weggesnoeid. Hebben wel 2 katten en aanloop of t is van een stel vlinders ofzo. Geen idee...

Nummer4 vindt dit leuk.
  2. Chayammy

Chayammy Fanatiek lid

14 aug 2020
    1.301
    2.091
    113
    Vrouw
    Ja, wij geven ter haar geleden zaadjes gekregen van een witte pattison. Hij deed het erg goed, grote oogst. Wij willen hem dit jaar weer gaan zaaien.
    Inderdaad een soort van courgette, maar dan in een andere vorm. Erg lekker om te vullen. Ziet er ook erg leuk uit, doet het goed bij gasten. Ik maakte dit recept regelmatig:
    https://www.southernliving.com/recipes/stuffed-pattypan-squash-beef-feta-recipe

Maar dan met vega gehakt. Denk ook gemakkelijk vegan te maken, met vegan feta. Ei is vooral als bindmiddel, niet echt noodzakelijk.

Cobon vindt dit leuk.
  3. Cobon

Cobon Niet meer actief

Leuk!! Dan ga ik ervoor :) mn man wil graag courgettes maar ik wil wat leukers :p

Chayammy vindt dit leuk.
  4. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.045
    2.182
    113
    Brabant
    Leuk !!!

Ik vraag me af of iemand met me mee kan denken...
    Ik heb straks 2 bakken van 0.75 x 2m
    Allebei redelijk zon en schaduw.
    We hebben veel slakken in de tuin!

Wat zal ik erin zetten? Iemand leuke tips?(sowieso courgette, want dat lukt altijd. Komkommer ook)
    En wat zaai ik nu al?

Mijn hoofd loopt momenteel erg over, dat ik nu ff geen Google zoektocht kan doen.

Ik heb her en der nog wat ruimte in de tuin, dus kan nog wel t eea kwijt.
    (We hebben al framboos, braam, tayberry, aalbessen en een appelboompje)

5. Maev

Maev VIP lid

4 dec 2014
    6.071
    5.553
    113
    Ik ben ondertussen begonnen met de voorbereiding, helaas de zaadjes die ik nog had en vorig jaar netjes heb overgehouden zijn deze winter vochtig geworden en echt niet meer bruikbaar. :( was er al een beetje bang voor ivm de verhuizing.
    Volgende week wordt de tuin aangelegd dus dan kan daarna de kleine kas opgezet worden. Binnen ga ik al wel beginnen. Zijn nog wel even aan het kijken of we mini fruitbomen of kleine fruit leibomen gaan planten. Tips voor die keuze zijn welkom. :D hebben geen mega tuin en helaas op het oosten met een appartementencomplex op de zuidzijde :(

We zijn sowieso in afwachting of de gemeente akkoord gaat met een voedselbos aan de voorkant, hebben we als geheel blok gevraagd aangezien het opnieuw ingericht moet worden.

Nummer4 vindt dit leuk.
  6. Chayammy

Chayammy Fanatiek lid

14 aug 2020
    1.301
    2.091
    113
    Vrouw

Ja, je kunt ze ook gewoon gebruiken zoals je courgette gebruikt, in stukjes door je pasta bijvoorbeeld. Alleen de schil van die van ons was iets dikker/harder, dus eventueel wat langer bakken of schillen.

Cobon vindt dit leuk.
  7. Chrystal86

Chrystal86 Bekend lid

13 mei 2020
    618
    672
    93
    Vrouw
    Heb ze hier vorig jaar gehad, deden het heel goed en door de kleur zie je ze ook goed aan de plant. Heb bij andere soorten wel eens gehad dat ik er een over het hoofd had gezien en dan had je opeens z'n uit de kluiten gegroeide courgette ertussen zitten.
    Als je ze vroeg oogst zijn ze het lekkerst anders wordt inderdaad de schil wat hard.
    Ik had hier ook de trombetta staan is ook een hele fijne soort, omdat deze omhoog klimt neemt hij ook niet zo veel plaats in beslag.

Cobon vindt dit leuk.
  8. Cobon

Cobon Niet meer actief

Oja wat een maffe dingen! Ik wil ook een kleine pompoen laten klimmen, ik zal deze ook in overweging nemen :) thanks!

Chrystal86 vindt dit leuk.
  9. Neskio

Neskio Fanatiek lid

5 mrt 2017
    3.309
    2.677
    113
    Vrouw
    NB
    Zo paprika's staan in verwarmde bak. Ik heb een mand gekocht waar ik onderin hydrokorrels doe , daarboven de potgrond , dan kan ik daar de sla (op hoogte) dus misschien aan de schutting of gewoon op de grond in de tuin, in doen in de hoop dat de slakken weg blijven...

10. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.045
    2.182
    113
    Brabant
    Dat is ook slim ja!
    Ik ga komende week eens kijken.
    We zijn straks een week weg dus ik denk dat ik daarna ga oorzaaien.
    Heb nog allerlei oude zaden, kan gewoon kijken wat opkomt lijkt me?

Neskio vindt dit leuk.
  11. Neskio

Neskio Fanatiek lid

5 mrt 2017
    3.309
    2.677
    113
    Vrouw
    NB
    Ja lijkt me ook, zorgen dat ze goed nat zijn!

12. Neskio

Neskio Fanatiek lid

5 mrt 2017
    3.309
    2.677
    113
    Vrouw
    NB
    Ik kwam trouwens op deze site, erg handig, zowel wanneer je moet zaaien als welke temperatuur ze het best ontkiemen en waar je niet onder moet zakken qua temperatuur. Ook wat tips qua grondsoort en mest etc.

https://www.keukenplanten.nl/zaaikalender/paprika

Mamafiets en Olifantje1991 vinden dit leuk.
  13. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Ik zou dit jaar ook graag willen beginnen met moestuinen in bakken. Mijn man wil de bakken maken van hardhout, is dat oké?
    Verder nog tips hoe en waarmee te beginnen? Welke groente is makkelijk te kweken bijv?
    Over een paar weken ook uitgerekend van onze 3e, dus nog even kijken hoeveel er daadwerkelijk van komt, maar al vanaf dat we dit huis kochten wel een grote wens dus zou toch graag ergens mee beginnen. Nu beetje als proef en volgend jaar voor t echt. :roflmao:
    Onlangs ook een appelboom gekocht, maar las dat het wel 2 jaar duurt voordat daar wat aan gaat groeien.

Nummer4 vindt dit leuk.
  14. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.669
    6.564
    113
    Vrouw
    @Olifantje1991 mijn bakken zijn ook van hardhout, bevalt prima.

Tips: niet te veel voorzaaien want je hebt echt niet voor alles plek :p Ik maak nog steeds de fout dat ik 20 tomatenplanten heb van elke soort die ik voorzaai en nog niet de helft in de kas kwijt kan. Zelfde geldt ook voor buiten zaaien: het zakje hoeft niet leeg (note to self)

Verder is het hier trial and error, ik leer elk jaar meer.

Courgettes doen het altijd goed hier net als peultjes (langs een rek planten zodat ze kunnen klimmen). Rabarber staat ook op een vaste plek in mijn tuin, die komt elk jaar weer mooi op.

Zaai vooral wat je zelf ook vaak eet. Ik had vorig jaar snijbiet die het prima deed, maar we hebben er maar 2x van geoogst en gegeten. Niemand was er echt fan van. Het lijkt leuk in de moestuin, al die kleurtjes, maar als je het niet gaat gebruiken is het natuurlijk zonde.

Olifantje1991 vindt dit leuk.
  15. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Super, dank je wel! Kan man in elk geval aan de knutsel. Haha oh ja dat is niet handig. Wilde verder inderdaad beginnen met wat hier vooral gegeten en gebruikt wordt zoals tomaat, paprika, courgette enz en liefst een lekkere volle bak aardbeien.

Nummer4 vindt dit leuk.
  16. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.277
    17.155
    113
    Ik moet nog beginnen. En moed verzamelen om te starten :oops: al staat er nu op de helft nog ui en knoflook. Andere helft niks met dank aan buurkat:confused:

17. artie

artie Fanatiek lid

27 sep 2021
    3.561
    3.892
    113
    Vrouw
    Net een hele hoop dingen voorgeplant in mini serretjes. Staat nu op de vensterbank, in de voormiddag in het zonnetje.
    Ben altijd zo jaloers op die grote en nette moestuinen waarin alles zo gestructureerd in bakken staat met leuke paadje ertussen. Is toch een droom om dat ook ooit te hebben :D
    Voor nu gewoon een amateur plat stukje grond. Vorig jaar veel te laat begonnen ook (eind mei verhuisd), pas in juni gezaaid. En toch hadden we nog best wel redelijk wat kunnen oogsten.
    Vorig jaar stond ook alles wat door elkaar omdat ik vergeten was wat ik allemaal gezaaid had en alles op elkaar leek. Dit jaar toch wat meer structuur erin proberen brengen.
    En zo leren we elk jaar wat bij :p
    Ik word daar echt zo gelukkig van :)

Nummer4 vindt dit leuk.
  18. Neskio

Neskio Fanatiek lid

5 mrt 2017
    3.309
    2.677
    113
    Vrouw
    NB
    Inderdaad niet teveel en kijken wat er wordt gegeten. Ook even inlezen in hoe de bestuiving werkt van de planten Een tomaat is een zelfbestuiver bijvoorbeeld dus dan is een beetje wind of iedere dag even tikken nodig. Courgette is handig om twee planten van te hebben en de bestuiving gaat via bijen / hommels. En bij tomaten niet vergeten te dieven. Er staat veel info online in iedergeval!

Olifantje1991 vindt dit leuk.
  19. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Dank je wel! Inderdaad dingen waar ik nog niet echt over na had gedacht. Vond de link die je hierboven plaatste ook heel handig, vanmorgen al even wat zitten lezen. Dus met dat bij elkaar binnenkort maar eens een plannetje maken en kijken wat er precies nodig is.

Neskio vindt dit leuk.
  20. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Oh ja en als je dit jaar zaadjes koopt. Zijn die dan eventueel volgend jaar weer te gebruiken? Als je dus inderdaad wilt voorkomen dat je teveel zaait? Of moet je elk jaar nieuwe zaden kopen?

Deel Deze Pagina