Het was dit jaar nog vrij los, heb een beetje gespit , grote brokken losgehakt en daarna 2 kruiwagens compost eroverheen . Vandaag komt daar nog een derde kruiwagen bij per bed .
Zal nog even stenen aan de uiteinden plaatsen om erin te beitelen wat ik gezaaid heb. Tuinbonen 26-02-2023 - 15-06-2023 Jullie waren lekker
Hebben jullie ook last van engerlingen? Ik ben er nu een aantal tegen gekomen in de kas. Iemand een goede tip om deze te bestrijden?
Het is volgens mij niet de tijd voor engerlingen (die kun je goed bestrijden met aaltjes), zijn het geen emelten? Dan kun je een paar dagen achter elkaar afdekken met zwart zeil, en elke ochtend optillen. Als je het zeil optilt, zitten ze daar tegenaan geplakt. Doe dat een paar dagen achter elkaar en dan heb je ze er over het algemeen wel uit. Werkt dat niet, dan heb je er ook weer aaltjes tegen.
Hier heb ik dit weekend mijn tuin helemaal onkruidvrij gemaakt en los geschoffeld, ergens de komende twee weken komt de mest/compost erop en dan kunnen we buiten ook beginnen. Binnen is mn gember al mooi uitgelopen en ook al mn pepeps en paprikas zijn opgekomen. Ik heb dit jaar edamame zaden gekocht, die vind ik altijd zo lekker, ben benieuwd of het gaat lukken in de kas!
Mijn gember begint ook te komen! Van de 4 paprika zaden die ik heb gepland zijn er 2 opgekomen dus ik heb er vanochtend nog wat bijgezaaid.
ik heb geen ervaring met moestuinbakken van wilgentenen, ik heb ze zelf van stapelstenen, ze zijn zelfgemaakt en dat was helemaal niet duur. In mijn vorige huis had ik moestuinbakken van hout maar na twee seizoenen was daar echt niks meer van over, ik zou daar dus niet meer voor gaan. Ik heb ook nog een oude plastic moestuinbak (daar ben ik ooit mee begonnen) die doet het na 10 jaar nog perfect! Die heb ik tegen de zuidkant van mn huis staan en daar kweek ik pepers in.
hier doen de paprikas en pepers het erg goed. Ik had ook een zakje met een mix verassings paprikas, daar komen er iets minder van op, maar goed weet ook nog niet wat ik daar precies mee ga doen.
Ik zit me net te bedenken dat ik mijn pepers mee naar werk ga nemen. Het is daar continu 19 graden. Ofwel, warmer dan hier. Ik kan beter op werk kweken, hahaha. Kantoor van 20m2 voor mezelf. Hahaha
Van wat ik begrijp zitten ze het hele jaar door in de grond. Soms zitten ze er wel 5 jaar voordat ze ontpoppen. Voor afdekken is de oppervlakte echt te groot. Maar Aaltjes ga ik zeker proberen. Bedankt voor de tip
Hier vandaag ook wat zaadjes in potjes gedaan. Ik kocht gister bij de Intratuin een balkonkas. Superhandig want nu staat alles in de hoogte en bij elkaar ipv 20 bakken op mijn vensterbank. En nu kunnen kat en dochter er ook niet bij of is het in ieder geval veel minder aantrekkelijk. Van de week komen er nog wat tomaten en paprika's bij. Hopen dat dit lukt. Bekijk bijlage 745871
Ik ga vandaag met de gastkinderen de moestuinbakken aanpakken. Onkruid verwijderen en licht harken. Maar nu heb ik een echte beginnersvraag: niet vorige herfst maar die herfst daarvoor (2021 dus) heb ik de bakken afgedekt met een hele dikke laag mest. Dit heb ik afgelopen voorjaar door de aarde gemengd. Doordat de slakken vorig jaar alles hebben opgevreten en ik door andere omstandigheden niets aan de bakken heb gedaan, behalve afdekken, heb ik afgelopen herfst niets gedaan aan bemesting. Moet ik de bakken alsnog nu bemesten? En zo ja waarmee? Ps ik wil graag worteltjes zaaien. Die moeten toch niet bemest worden?
We hebben vandaag een hoop paletten uit elkaar gehaald en gaan daar moestuinbakken van maken. Denk een stuk of 5 van 2 op 1m ongeveer. Op de foto gewoon eens geprobeerd, staat nog niet vast aan elkaar. Dan nog opvullen en dan hebben we toch een iets gestructureerdere moestuin dit jaar.
Ik bemest elk jaar, groente vormen kost veel energie en voedingsstoffen, Ik bemest elk jaar, ik maak mij eigen wormenmest, die ik gedurende het jaar bij planten strooi die meer mest nodig hebben, in het voorjaar mest ik de hele tuin. Wortels hebben niet veel mest nodig, dan maken ze vooral veel blad aan, ik zou wel een zak compost door de grond heen halen, dat maakt het wat luchtiger en dan groeien de wortels ook beter en rechter.
Wat is eigenlijk jullie doel met de moestuin? Ik vind het vooral leuk als hobby maar mag geen moestuin in de achtertuin van m'n vrouw (te rommelig en te lelijk voor iets waar we de hele tijd naar kijken,, ok..) vandaar op een complex. Qua geld ga ik het er absoluut niet uithalen, ben daar te chaotisch voor, ben slecht in om dubbele teelt te doen, ik heb/mag geen kas, kan het helemaal niet goed opslaan thuis (te warm, te vochtig, te kleine vriezer, vind gewekte groenten smerig etc). Ik vind het vooral leuk om dingen te kweken die niet of nauwelijks in de winkel liggen (vooral qua kleur). Dit jaar bv gele courgette, paarse aardappels, gele en chiogga bieten, rode boerenkool.
Wij eten ongeveer de helft vh jaar uit de moestuin. We verbouwen paksoi, prei, spinazie, komkommers, pastatomaten, cherrytomaten, pepers, sla, paprika, sperziebonen, snijbonen, aardbeien, frambozen, blauwe bessen, japanse wijnbes, knoflook, uien, wortels en noem het maar op. Ook kruiden zoals bieslook, knoflookbieslook, basilicum, tijm etc. Ons doel is dus veel verbouwen en ook veel invriezen zodat we er veel en lang van kunnen eten. Ik eet nu bijvoorbeeld nog steeds sperziebonen vanuit de tuin en 2 weken geleden hebben we de laatste zak pastasaus gegeten. Pepers heb ik gedroogd en vlokken van gemaakt en hebben we nog genoeg van. Ook prei en bosuitjes heb ik nog steeds.
Ik vind bepaalde dingen goddelijk uit de moestuin, zoals tomaten. Ik vind zaaien en dingen laten groeien heeeeeeeeeel erg leuk, en ik vind het ook leuk dat de kinderen goed zien waar eten vandaan komt. Dus echt hobby (qua bloemen zeg gerust obsessie ) en veel lekkerder. Ik zou graag ooit echt op grote schaal bloemen en groenten en fruit kweken, maar vooral bloemen en tomaten haha.
Gewoon beetje hobby. Heb geen ruimte voor een grote moestuin dus ervan leven kunnen we niet. Maar gewoon aardbeien en tomaten enzo vind ik wel leuk