Moestuin 2025

Discussie in 'De lounge' gestart door Neskio, 15 feb 2025.

1. Neskio

Neskio Fanatiek lid

5 mrt 2017
    3.308
    2.677
    113
    Vrouw
    NB
    Ik ben alweer bezig met plannen en voorbereiden. Wie van jullie is ook al bezig ?!

Afgelopen jaar niet veel gedaan in verband met verhuizing maar nu met grotere tuin ook meer plannen :D
    Ik heb nu twee kleine kassen besteld in de aanbieding en een langwerpige bak voor de komkommers waar ik ga proberen zelf een hekje / gaas tegen aan te timmeren waar ze tegen op kunnen gaan groeien.

Ik heb nu de gember en paprika al in de vensterbank staan.

De rest moet ik nog mee wachten natuurlijk maar vooralsnog ga ik zaaien:
    - pompoen (Hokkaido),
    - muismeloen (kwam het tegen en schijnt heel makkelijk te zijn met een smaak van komkommer met een beetje limoen)
    - boontjes moet nog even kijken welke
    - snack komkommers
    - tomaten
    Misschien nog wortel en bosui hangt een beetje van de ruimte af die ik over heb.

2. Neskio

Neskio Fanatiek lid

5 mrt 2017
    3.308
    2.677
    113
    Vrouw
    NB
    PXL_20250215_162014819.jpg

Foto van de gember nu, de knopjes zijn steeds duidelijker.

Chillin, Hopmarjanneke en Brinsa vinden dit leuk.
  3. Brinsa

Brinsa Fanatiek lid

16 mrt 2016
    3.653
    2.557
    113
    Leuk! Ik lees mee.
    Ik heb maar een klein balkon en een kleine bak dus moet kiezen wat ik veel eet en graag erin wil. Ik ga dit jaar voor komkommers en courgette. Heb al een bakje op de vensterbank staan met courgette wat een extra vroeg ras is. Stond op de verpakking en heb ik meegenomen uit Italië, ben benieuwd. Verder moet ik dus nog even wachten. Ohja en ik wil graag sier pompoenen kweken dit jaar.

Ben heel benieuwd naar iedereen!

Bijgevoegde bestanden:

Chillin, Hopmarjanneke en Neskio vinden dit leuk.
  4. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.272
    17.147
    113
    Ik wil wel weer wat doen maar eerst bevallen enzo ;) en dan kijk ik wel of ik zelf opkweek of plantjes koop.

Sowieso tomaat en aardbei.

Hopmarjanneke en Neskio vinden dit leuk.
  5. Neskio

Neskio Fanatiek lid

5 mrt 2017
    3.308
    2.677
    113
    Vrouw
    NB
    Haha nou ik kan me voorstellen dat je focus eerst even ergens anders op ligt :p

Oja aardbeien ook natuurlijk! Maar die koop ik inderdaad gewoon als plantjes :)

Hopmarjanneke vindt dit leuk.
  6. Neskio

Neskio Fanatiek lid

5 mrt 2017
    3.308
    2.677
    113
    Vrouw
    NB
    Ziet er wel heel mooi uit zo de bak en het klimsysteem!

Brinsa en Hopmarjanneke vinden dit leuk.
  7. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.357
    30.647
    113
    Vrouw
    Leuk!
    Ik heb maar een kleintje. En hij is vorig jaar wat verwilderd ivm geen energiecen daarna geen zin in groot onderhoud.

Maar nu begin ik juist wel weer zin te krijgen. En steek lichamelijk weer goed in mijn vel.

Er staan een hoop aardbeiplantjes. En een struikje tijm en salie.

De framboos moet flink gekortwiekt.

Daarnaast is nauwelijks nog plek. Ik denk erover een bak erbij te maken voor wat groenten als paprika, tomaat of komkommer. En er komen weer wat potten met kruiden naast.

Brinsa, Hopmarjanneke en Neskio vinden dit leuk.
  8. Neskio

Neskio Fanatiek lid

5 mrt 2017
    3.308
    2.677
    113
    Vrouw
    NB
    Ik plant de paprika en tomaat ook niet uit in de grond maar hou ze in een pot, dan kan ik ze ook sneller binnen zetten als het slecht weer is of kouder. En ik plant 3 paprika plantjes bij elkaar in één pot dat scheelt ook weer ruimte.

Hopmarjanneke en Mamafiets vinden dit leuk.
  9. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.664
    18.730
    113
    Vrouw
    Hier geen grote moestuin gebeuren meer maar wel nog wat kleine en makkelijke zaken.
    Dit jaar:
    -Appel, peer, aardbeien, framboos.
    -Snackkomkommer, kleine tomaatjes, radijs, knipsla.
    -Bieslook, peterselie, munt.

Mss dat er nog een stukje komt met pompoen en courgette.

Brinsa en Hopmarjanneke vinden dit leuk.
  10. Eruanna

Eruanna Fanatiek lid

13 mei 2013
    1.079
    1.071
    113
    Courgette neemt nog vrij veel ruimte in, is mijn ervaring. En houd je er rekening mee dat je tenminste twee planten nodig hebt om goede bestuiving te krijgen? Die fout hebben wij een keer gemaakt ;) Het eerste jaar hadden we zoveel courgettes van twee planten dat ik dacht, nou de helft is ook voldoende. Maar dat leverde dus amper courgettes op met één plant.

Brinsa, Neuzeke en Hopmarjanneke vinden dit leuk.
  11. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ook hier wordt al druk gepland voor het komende moestuinseizoen. Net als TS vorig jaar verhuisd, nu een grotere moestuin tot onze beschikking.... en deze wordt dit jaar groter ;)
    Kas: we hebben een aantal kunststofkozijnen met vensters gekregen, daarvan gaan we een kas maken, qua locatie een beetje afstand vanaf de moestuin. Ivm het gewicht van de vensters gaan we de kas niet op de tuin kunnen plaatsen... de bodem is behoorlijk zacht, dus verzakkingsgevaar. Verder hebben we nog een gehavende tunnelkas (heeft schade opgelopen van twee zomer/herfststormen) Deze gaan we in kleinere uitvoering herbouwen.

Wat we gaan verbouwen: aardappelen (de eerste 24 poters liggen al te spruiten in huis), bonen, rode biet, wortelen, aardbeien, spruiten, boerenkool, tomaten, komkommer, winterpeen, spinazie, ruccola, pompoen, courgette
    Diverse kruiden: peterselie, rozemarijn, thijm, oregano, basilicum, salie, munt, maggi/lavas

Rode bessen, bramen, frambozen en rabarber staan er al, daar hoef je niet veel aan te doen.
    Appel, peer, pruim en hazelnotenboom in de hof.

Neskio vindt dit leuk.
  12. rocketscience

rocketscience Fanatiek lid

16 feb 2015
    4.272
    3.239
    113
    Vrouw
    @Brinsa
    Ik bind hier de courgette altijd tegen een hek op, werkt goed en dan heb je niet veel ruimte nodig. En twee planten is makkelijker qua bestuiving maar je kunt ook van de mannelijke bloem met een kwastje wat stuifmeel eruit nemen, dit in zn geheel in de koelkast bewaren en zodra je een vrouwelijke bloem in bloei hebt, deze bestuiven met het kwastje. Zo help je de natuur een handje en kun je ook met 1 plant prima oogsten.

Eruanna, Jaimio, Neuzeke en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  13. Madeliefje1234

Madeliefje1234 Actief lid

6 dec 2018
    227
    205
    43
    Vrouw
    Ik ga dit jaar voor eerst groentetuin overnemen van m'n ouders.

Maar waar ga ik beginnen? Heeft iemand een site voor beginners?
    Ik wil eind februari/begin maart beginnen met bemesten, en compost erop doen. (Wil sws eerst even monster afnemen van de grond hoe vruchtbaar het is)
    Er stond in de moestuin wortels, bieten, spinazie, sla, andijvie en bonen. Met die basis wil ik weer beginnen. Moet het ene gewas nog meer bemest worden als andere gewas of gewoon even veel bemesten?

14. rocketscience

16 feb 2015
    4.272
    3.239
    113
    Vrouw
    Leuk om te lezen hoe sommigen al enthousiast bezig zijn met het nieuwe moestuinseizoen.

Ik ben zelf nog niet begonnen en het is de bedoeling dat we ons huis in augustus verkopen dus ik moet even nadenken wat we gaan zaaien dit jaar. Ik denk in ieder geval wel wortel, tomaat, komkommer, courgette, paprika, aubergine, radijs en rucola. Vorig jaar broccoli geprobeerd maar die zijn volledig opgegeten door de rupsen dus die doen we dit keer niet meer. En ik had vorig jaar ook flespompoen, zoveel lekkers mee kunnen maken en zo leuk in de tuin maar die zijn dan voor de nieuwe bewoners denk ik.

15. rocketscience

16 feb 2015
    4.272
    3.239
    113
    Vrouw
    Kan je het boek van de makkelijke moestuin aanraden.

Chillin vindt dit leuk.
  16. Neskio

Neskio Fanatiek lid

5 mrt 2017
    3.308
    2.677
    113
    Vrouw
    NB
    Ik vind deze site heel fijn
    https://www.mooiemoestuin.nl/

17. Brinsa

Brinsa Fanatiek lid

16 mrt 2016
    3.653
    2.557
    113
    Ja heb hem afgelopen zomer al gebruikt en heb er toen een tomaten, courgette en komkommer en paprika plant in kwijt gekunt :D

rocketscience en Neskio vinden dit leuk.
  18. Brinsa

Brinsa Fanatiek lid

16 mrt 2016
    3.653
    2.557
    113
    Ik heb afgelopen zomer ook courgettes gehad. Heb ze toen vastgebonden zodat ze mooi omhoog gingen. Heb ze op een gegeven moment helemaal van links naar rechts over de rand van het klimrek begeleid

Neuzeke en rocketscience vinden dit leuk.
  19. Neskio

Neskio Fanatiek lid

5 mrt 2017
    3.308
    2.677
    113
    Vrouw
    NB
    Paprika's komen omhoog

PXL_20250218_081300758.jpg

Mamafiets en Brinsa vinden dit leuk.
  20. Fruity90

Fruity90 Fanatiek lid

16 jan 2022
    2.887
    4.160
    113
    Vrouw
    Dit jaar op de planning:
    - aardappels: 2 soorten
    - tuinbonen
    - rode en gele uien
    - sperziebonen
    - boerenkool
    - bieten
    - wortels
    - venkel
    - meiraap
    - flespompoen, muscat pompoen, retzer pompoen.
    - spinazie
    - rode kool
    - sla
    - tomaten
    - snijbonen
    - courgette
    - paprika
    - bosui

Van het weekend ga ik beginnen met voorzaaien van in ieder geval de tuinbonen.

Boomie2012, Brinsa en rocketscience vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina