Moestuin 2025

Discussion in 'De lounge' started by Neskio, Feb 15, 2025.

1. Elena22

Elena22 VIP lid

Feb 10, 2010
    8,108
    1,795
    113
    Kraamverzorgende
    Wij huren 16m2 moestuin in een kas op nog geen 10 min fietsen vanaf ons huis. Ook wij zijn recent gestart en ben nu nog vrij intensief bezig (enkele uren per week momenteel) maar verwacht binnenkort iets minder werk te hebben gezien de tuin volledig ingericht etc is.

2. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,548
    524
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Sorry, beetje laat, hopelijk niet te laat....

Tomatenplanten kan je vernietigen, die zijn "op". Die zaai ik ieder jaar opnieuw en ik zet ze het liefst ieder jaar op een andere plaats, ook ivm met evt ziektes.

De aardbeienplanten kan je laten staan, die sterven in de herfst boven de grond af en lopen in deze tijd weer mooi uit. Evt kan je ze uitsteken, evt scheuren, en op een nieuwe plek zetten.
    De aardbeienplanten zijn na ongeveer 3-4 jaar "op" qua opbrengst. Door het scheuren ontstaan weer nieuwe planten. Daarnaast maken de oudere planten in de loop van de zomer nieuwe uitlopers aan, dat worden dan ook weer nieuwe planten.

Het meest handige is, om rijen te maken, waarbij je de oudste planten bijv links neerzet en dan de jongere planten aan de rechterkant van het plantbed. Dan kan je na de zomer de nieuwste loten daar weer naast zetten en de oudste planten kan je na het 3e of 4e jaar weghalen. Op die plaats ontstaat dan weer ruimte voor andere planten of weer opnieuw nieuwe aardbeienplanten te zetten.

3. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,548
    524
    113
    Female
    Duitsland
    Vergeet niet het schoffelen en onkruid wieden ;)

4. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,548
    524
    113
    Female
    Duitsland
    Aardappelen hoeven toch pas halverwege april in de grond? Of gaan de vroege rassen eerder?

Wij hebben nu voor het tweede jaar aardappelen en voor het eerst vroege rassen erbij... ze liggen bij ons nog te kiemen, mede omdat de winkel waar we de poters hebben gehaald ze ook pas sinds halverwege maart had liggen.

5. Esther2901

Esther2901 Fanatiek lid

Jul 3, 2014
    2,073
    1,568
    113
    Ik had afgelopen weekend wat komkommerzaadje geplant in kweekpotjes. En ik zie langzaam al wat opkomen. Altijd leuk om te zien.

Spectre, MamaSofie1 and Hopmarjanneke like this.
  6. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,548
    524
    113
    Female
    Duitsland
    Wij zijn wat aan de late kant gestart, twee weken geleden hebben we 1/8e deel van de tuin gefreesd en daar een nieuw aardbeienbed gemaakt. Al met al 90 aardbeienplanten verhuisd van het ene bed in het andere. Zoals het nu lijkt gaan een paar het niet redden, maar daar hadden we eigenlijk ook al twijfels over. In het oude bed zag ik gisteren dat er nog een aantal plantjes boven komen, dus die komen even in de "reservebak", zodat we evt de stumpertjes kunnen vervangen door sterkere planten.

We hebben inmiddels zo'n 8-9 kilo pootaardappelen liggen om ze te laten spruiten. We overwegen om er nog een aantal bij te halen, zodat we goed voorzien de herfst/winter in kunnen. Het stuk tuin waar we de aardappelen willen zetten is inmiddels al "doodgespoten", omdat het een voormalig stuk weiland is, dus nog vol met gras staat. Dit weekend willen we het gaan omfrezen, en dan kunnen we hopenlijk ook het nog resterende deel van de moestuin gaan frezen. En dan kunnen volgende week de poters de grond in.
    En dan kunnen de wortelen en de uien ook al worden gezet.

Twee weken geleden heb ik ook al het een en ander voorgezaaid, wat nu ook deels al moet worden verpoot naar grotere potjes. Spruiten, prei, basilicum, peterselie, munt, pompoen, tomaten, savooiekool en kohlrabi.
    Straks maar eens gaan kijken wat ik nu opnieuw ga voorzaaien.... mn vensterbanken staan een beetje vol ;) dus er moet eerst ruimte worden gemaakt.

Waar ik zelf nog over twijfel, jaja luxeprobleem met best veel ruimte :roflmao::oops: Eigenlijk wil ik een aparte kruidentuin aanleggen, waar ik de meeste keukenkruiden kan planten. Maar ja.... er wordt, in het kader van "companion planting" ook vaak geadviseerd om bepaalde keukenkruiden tussen bepaalde groenten te plaatsen ivm de afwerende werking op bepaalde insecten. Bijv tomaten en basilicum samen zetten. Misschien doe ik ook wel beide :oops:

7. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

Jan 9, 2013
    9,521
    3,739
    113
    Nou dit is sowieso een vroeg ras en er stond rond half maart poten. Dus ik dacht geen tijd meer om te laten kiemen, hup de grond in :roflmao:
    Van de week ook nog wat aardappelen in zak gedaan, die hadden inmiddels wel kleine uitlopertjes. Is voor mij het eerste jaar aardappelen, dus ga het wel zien, het is allemaal voor de hobby.

Hopmarjanneke likes this.
  8. Emm27

Emm27 Fanatiek lid

Mar 24, 2013
    1,906
    386
    83
    Iemand een tip voor een goede waterpomp op accu? Om ons 1000l vat te vullen?
    Ik heb er totaal gene verstand van en vind vooral dure opties.

9. Spectre

Spectre VIP lid

Nov 5, 2015
    19,819
    18,533
    113
    Female
    Wij hebben geen grote moestuin, maar gewoon wat losse plantjes 'om te proberen'.
    Ik zou ooit wel een lapje grond willen huren en er actief mee bezig zijn, maar daar heb ik nu geen tijd/ energie voor.
    Gisteren hebben we een kleine kweektafel gekocht en Morgen wil ik nog wat gaan zaaien.

De rucola en chili peper zien er nu zo uit;

Attached Files:

10. Esther2901

Esther2901 Fanatiek lid

Jul 3, 2014
    2,073
    1,568
    113
    Vanmorgen worden dan eindelijk de stenen geleverd, waarmee ik mijn moestuinbakken kan gaan maken. Daar hoop ik vanmiddag een start mee te kunnen maken.
    En dan er al een aantal plantjes ingezet worden.

MamaSofie1 and Neskio like this.
  11. Neskio

Neskio Fanatiek lid

Mar 5, 2017
    3,309
    2,677
    113
    Female
    NB
    Hier gaat het goed , ik heb nu verschillende plantjes, tomaat , komkommer, cucamelon, sperziebonen, pompoen. Ik heb nog maar 1 pompoen die omhoog is gekomen en heb er toch echt twee nodig straks. De zaden zagen er niet optimaal uit (uitgedroogd en scheuren) dus hopelijk komt er nog 1 omhoog...
    PXL_20250408_164654647.jpg

MamaSofie1 likes this.
  12. Fruity90

Fruity90 Fanatiek lid

Jan 16, 2022
    2,887
    4,160
    113
    Female
    Ik stop ze in de grond zodra ik daar zin in heb ergens tussen begin maart en eind april beetje afhankelijk van het weer. Bij mij zit alles nu 1 a 2 weken in de grond.

13. Vero0504

Vero0504 VIP lid

Nov 17, 2016
    18,943
    14,996
    113
    Hier met de franse slag. Uitzetten van komkommer is hier nog nooit goed gegaan en tomaten deden het ook beter opgekweekt vanuit de volle grond gelijk.

Dus ik heb nu radijs, komkommer en koolsla staan. In de buitenopkweek een vage peulsoort die wel grappig gekleurde bonen geeft (red scarlet) en doperwten. Die bonen week ik altijd voor, werkte tot op heden beter.

14. toch3

toch3 VIP lid

Dec 28, 2013
    18,273
    17,149
    113
    Vanmiddag even de bakken kunnen leeg maken. Door de zwangerschap afgelopen herfst gewoon alles laten staan met "dat zien we in het voorjaar wel". Moet nu nog even bijvullen bij 2 bakken, anderen wat mest erbij.

Binnen op de vensterbank staan vleestomaten van nr4, cherrytomaten van nr5 (een heel zakje heeft ze gedaan:eek: ik lette even niet op) en basilicum van nr2.
    Wil nog nieuwe aardbeienplanten. En had vorig jaar pepertjes (plant gekocht), dat vond ik ook leuk.

Verder nog in dubio wat ik ga doen.

Iemand een idee hoe lang zaadjes goed blijven? Heb best veel zakjes open...

15. Emm27

Emm27 Fanatiek lid

Mar 24, 2013
    1,906
    386
    83
    Ik vroeg me nog af. Wij gaan in bakken moestuinieren. Meng ik dan aarde met compost? Gewoon eenmalig compost?
    Hoe doen jullie dat?

16. Fruity90

Fruity90 Fanatiek lid

Jan 16, 2022
    2,887
    4,160
    113
    Female
    Mengen met aarde of iets met voeding, compost heeft van zichzelf geen voedingswaarde die komt pas als de beestjes in de grond het gaan verteren.

Emm27 likes this.
  17. Neskio

Neskio Fanatiek lid

Mar 5, 2017
    3,309
    2,677
    113
    Female
    NB
    Ik heb biologische moestuin mest gekocht en ik meng de aarde met moestuin potgrond waar al voeding in zit.

Emm27 likes this.
  18. Cin85

Cin85 VIP lid

Jan 12, 2010
    12,491
    13,945
    113
    Female
    Hier is de eerste oogst binnen! Vanavond dus de spinazie en rucola proberen. Het is beiden nog niet super veel, maar samen genoeg voor een maaltijd.
    Ook gaat de paksoi erg hard, dus die zullen we binnenkort wel oogsten.

Binnen had ik trouwens alfafa in een glazen pot gekweekt, super makkelijk! En ook lekker om ergens bij te eten.

Neskio likes this.
  19. Neskio

Neskio Fanatiek lid

Mar 5, 2017
    3,309
    2,677
    113
    Female
    NB
    De gember lijkt hier eindelijk wat te gaan doen. PXL_20250412_164731633.MP.jpg

Cin85 and Spectre like this.
  20. Spectre

Spectre VIP lid

Nov 5, 2015
    19,819
    18,533
    113
    Female
    Gaat dit makkelijk? En kweek je dit gewoon binnen?

Share This Page