Dille kun je idd gewoon lekker in een rijtje naast je tuinbonen zaaien. En als je het hebt liggen zeg ik; zeker doen!
Goede tip! Zal het doen, wilde toch weer dille zaaien dit jaar. Hoe is het met alle zaai vorderingen?! Hier staan de tuinbonen, kapucijners en peulen inmiddels buiten. De rabarber die ik afgelopen jaar gezaaid heb in trays komt weer mooi op zag ik, die zal ik wat mest geven en verpotten. Binnen moet de andijvie verspeent worden en over naar de koude kas en moet de lathyrus nog opkomen. En dan wordt het zo langzamerhand weer tijd om de tomaten, pepers, paprikas te zaaien en buiten natuurlijk de wortels, bietjes en radijs. (zal van het weekeind er eens voor gaan zitten want volgens mij vergeet ik de helft!) Hopen dat het dit weekeind droog blijft zodat we weer kunnen spitten en de bonenrekken vast klaar kunnen zetten.
Je bent al lekker actief voor de tuin. Hier nog niks, maar ja, zie mijn banner, dus vind ik wel een goede reden om even weinig te doen. Wel heb ik 4 moestuintjes van de Appie gezaaid en staan deze nu in de vensterbank. Nu er nog aan denken ze water te geven, whahahaha. Alle overige potjes van de appie gaan naar een vriendin van me voor haar zoon van 7. Ik vermoed dat ik pas op z'n vroegst over 3 weken naar de tuin ga.
Hey meiden, Ik ben nieuw hier. Heb sinds vorig jaar een moestuintje in de achtertuin. Vandaag doodblad weggehaald. En de boel even omgewoeld en gemest. Zag dat een aantal kruiden de winter niet hebben overleeft dus die ga ik binnenkort maar opnieuw zaaien. Hadden jullie vandaag ook zoon zin om te tuinieren het was zo lekker weer
Welke kruiden ga je nog zaaien? En wat heb je nog meer staan? (Vind het altijd zo leuk om te horen wat er allemaal gekweekt wordt. ) Hier stond er een straffe wind vandaag en onze moestuin is heel open. Gisteren zijn we wel geweest. We hebben weer verder gespit en wat oude bouwwerken afgebroken. Er staan nu twee bonenrekken klaar. Bij de een hebben we de kapucijners al geplant die ik thuis buiten in trays had voorgetrokken. We zijn de eerste die ze buiten hebben staan. Misschien wat enthousiast maar we zien wel waar het schip strand. Vandaag hebben we binnen weer voorgezaaid: - komkommer, kas en volle grond - paprika, mini's - Roemeense puntpaprika - drie soorten tomaten - heet pepertje - aubergine - artisjokken - 7 soorten bloemen voor de dit jaar nieuw aan te leggen bloementuin op de moestuin. Is bedoeld als insecten lokkers en voor boeketten. Ho staat het met de rest?
Oww hihih zal even opnoemen wat ik heb staan. - 2 peren bomen - 1 paprika plant - 6 aardbeienplantjes - rode bieten - witte en blauwe druiven - 1 kersen boompje - rozemarijn - bieslook - peterselie - cherry tomaatjes die staan nog boven voor het raam. Wat ik net gezaaid hem voor het raam heb staan - dille - sali - tijm - lente ui - krop sla In de voortuin een jonge appelboom En heb in de tuin nog een hele grote pruimen boom staan. Heerlijke pruimen om jam van te maken
Wat leuk! Hier zijn we ook druk met de moestuintjes van de AH. Alsof we boven al niet genoeg zaaibakken hebben staan met groeten, onze dochter vind dat mini moestuintje veel leuker. Is natuurlijk ook helemaal van haar. Dus we hebben er nog meer naamloze soorten bij. Ik zal in de nieuwe kas een hoekje reserveren voor haar tomaten, komkommer en aubergine. En dan heeft ze op de moestuin ook al haar eigen hoekje op de tuin zelf waar ze de rest kan planten. Leuk hoor. De derde generatie moestuinder in onze familie.
Vanaf mijn kant is t even stil geweest, enorm drukke dagen gehad Hier is van de week al t een en ander naar de koude kas gegaan, van t weekend gaat de rest De bonen wil k binnenkort ook in de volle grond gaan zetten, maar man lief moet de rekken nog even afmaken Maar gaat helemaal goed komen
Hoi allemaal! Wat een prachtig tuinweer was het afgelopen weekeind toch! De kapucijners staan inmiddels in de moestuin. Al een week. Ze lijken het goed te doen! De tuinbonen zijn niet lekker opgekomen. Wat er opgekomen is staat buiten in trays maar gaan komend weekeind denk ik de moestuin in. Idem voor de peulen. Dit jaar niet zo veel peulen, die kwamen ons vorig jaar na een tijdje echt onze neus uit! LOL. Gisteren hebben we in de volle grond gezaaid op moestuin. We hebben zomer wortelen (Amsterdamse bak) rode en witte zaaiuien en natuurlijk ook radijs gezaaid. Oh wat hou ik van het voorjaar! Hoe is het met de rest? Sandra, ben je inmiddels al mama geworden?
JAAAAAAAAAAAAAAAAAAA, ons manneke is geboren op 2 maart. Hij heet Gijs. Wij zijn verliefd, wat en lekker ventje!!! En over de moestuin, vanaf donderdag is een moestuinwedstrijd op TV, dit is vorig jaar opgenomen. iets in de trant van Heel Holland Bakt. De man met witte baard Ijsbrand komt uit Swifterbant, samen met zijn vrouw Franciska. Leuke mensen, al vind ik IJsbrand wel redelijk bemoeizuchtig, whahahahaha. Maar dat is mijn ervaring op de tuin. Leuk dat ze meedoen. Ik zit bijna elke donderdag klaar om te kijken. En waarom niet elke donderdag, ML kijkt dan UEFAcup.... dus dan kijk ik het de volgende dag wel. Het begint aankomende donderdag. Verder ben ik begonnen met voorkweken voor de tuin. De potjes van de Appie, whahaha, maar ja, zoveel paprika heb ik nu ook weer niet nodig, dus zijn die ideaal. En een vriendin van me gaat alle kolen voorkweken omdat ze weet dat ik druk ben met Gijs. Ik denk dat ze ook nog wel komt om alles samen in de tuin te zetten. Ik ben og niet op de tuin geweest, ik ga wel binnen kort, als ik weer een beetje conditie heb... gelijk een spuitbus Roundup mee, ik vermoed dat die fijne tuingenoot geen drol heeft gedaan.... dus ik krijg een verrot tuinjaar. Als hij inderdaad geen drol gedaan heeft, wil ik mijn speciale spitschop terug en hoef ik hem nooit meer te spreken en vertel ik gelijk haarfijntjes wat ik ondertussen meer over hem weet, wat eigenlijk het zonlicht niet kan verdragen maar ik hem nooit verweten heb, tot ik het nu van 4 verschillende, onafhankelijk van mekaar, personen heb gehoord. Dus ik hoop voor hem dat het in ieder geval gespit is.
Sandra, gefeliciteerd met de geboorte van jullie zoontje Gijs! Lekker van em genieten meis. Magnolia, ik had onlangs toch weer wat fruitstruiken besteld, waaronder 2x de goji bes? Sinds vandaag staan ze heerlijk in de tuin. Samen met 5 ribes struiken (3x rood, en 2x wit), 2x doornloze bramen en 2x Japanse wijnbes. Ben benieuwd De tuinbonen zijn hier wel erg goed opgekomen, mag niet klagen volgens mij. (Ze zijn nu een goeie 50cm hoog.) Morgen (vandaag) weer lekker de tuin in
Hoi dames, Ik geniet van onze Gijs, hij is zoo lief en rustig. Helemaal geweldig. En ik heb net een tuingenoot gesproken en er is niks gespit..... Advies ingewonnen en het beste is nu om te frezen, en met een beetje geluk kan ik aan de bak dit jaar. anders zal ik een gedeelte met aardappels volgooien, de rest met een groenbemester, mosterdzaad en de tuinmaat die ik gesproken heb moet geopereerd worden, en is een half jar uitgeschakeld. nu neemt iemand de tuin waar voor hem maar ik mag van hem een gedeelte van zijn tuin gebruiken zodat ik in ieder geval wat groentes kan telen. Oh wat ben ik pissig.... nou, pissig is nog zacht uitgedrukt.... Je stelt je vertrouwen in een tuinmaatje, je geeft hem veel spullen via de weggeefhoek op Facebook, om hem te pleasen voor de tuin, je geeft hem de rest van de spruitenplanten, boerenkool (althans, 7 planten ik hd toch teveel, maar hij heeft alles meegenomen) en dan krijg je dt als dank. Oh wat heb ik een matje minder op de tuin. Maar eerst mijn speciale spitschop terug.... Dit is de schop die ik bedoel. Ideaal voor het spitten. Kost een berg, scheelt je je complete rug. Wipschop
Lijkt me n ideale schop! hoop dat je hem nog terug kunt krijgen. En jeetje wat jammer zeg... dat het zo heeft moeten gaan. Wel fijn dat je bij die ander een stukje mag gebruiken. Ik kan me je woede goed voorstellen hoor!
Gefeliciteerd met Gijs Sandra! Jammer dat het met je tuinmaatje wat minder gaat nu. Ruzie is nooit fijn maar ik heb er ook een hekel aan als mensen hun afspraken niet nakomen. Lovelymommy: Wat leuk dat de bessen staan! Ik zag bij ons de eerste blaadjes alweer aan de gojibessen zitten. Ik ben heel benieuwd! Hier hebben we de zaai uien, wortels en radijs in de volle grond gezaaid. Bijna alle bloemen verspeent en in de koude kas in de achtertuin gezet. De komkommers en tomaten zijn mooi aan het kiemen binnen evenals de artisjokken! De kapucijners staan buiten op het veld. De tuinbonen moeten nog even groeien, die staan nog in trays buiten in de achtertuin, samen met de peulen en lathyrus. Ik heb afgelopen jaar rabarber gezaaid, een soort die extra rood is en dus extra zoet moet zijn. Die is echt heel mooi weer aan het opkomen in de trays met echt vuurrode stelen. Dit jaar kunnen we er nog niet van oogsten maar volgend jaar waarschijnlijk wel! Nu nog een plekje verzinnen om ze te planten. Heerlijk dit weer he! We gaan dit weekend ook weer een dagje naar de tuin, we hebben nieuwe buren met jonge kinderen en onze dochter heeft gelijk vriendschap gesloten met hun dochter. Sandra, heb jij ook handschoenen gebruikt bij het werken met pot en zaaigrond tijdens je zwangerschap? Ik vind het geen doen om zaailingen te verspenen met handschoenen namelijk.
Hoi meiden Daar ben ik dan eindelijk en eindelijk begonnen op ons balkon met de moestuin. Alles of veel staat nu in kweek bakken ook de Spaanse margrieten die we vorig jaar gekocht hadden. Daar hebben we de zaadjes van in een kweek bakje gedaan ben benieuwt of het wat word. Ze zijn in zaad vorm niet te koop , dan zien we wel of het ons lukt . Sla en ijsberg sla andijvie enz ook in bakken . We hebben meer bloem zaadjes bewaart zal me benieuwen als het wat word. Veel plezier iedereen met de tuintjes .
Mag ik me ook aansluiten. Ik wilde dit jaar eigenlijk niet zoveel doen. Vorig jaar voor eht eerst wat groentes geprobeerd. Wortels en bieten. Nu heb ik van mijn schoonvader een hele hoop moestuintjes van de AH gekregen. Ik heb in de tuin 1 vierkante meter bak, zit erover te denken om toch een tweede erbij te doen. Ik vind het toch wel erg leuk om te doen. Verder hebben we framboos en bramen. En een grote bak met aardbeien. We zullen zien wat er dit jaar weer van komt.
Magnolia, Ik heb in de tuin geen handschoenen gebruikt. We hebben gelukkig ook geen katten op het volkstuincomplex, dus dat scheelt. De eigen tuin heb ik niks aan gedaan, daar lopen wel katten. Welkom Teske, veel plezier met je vierkante meterbak. Alles is zoveel smakelijker als je zelf kweekt. Ik ga straks even emt Gijs naar de tuin. Ik ben van de trap gevallen, en heb lst van mijn kuiten, ribben, onderarm en nek... Dus even een stuk wandelen is vast wel goed voor me, en de tuin ligt 900 meter verderop.
Marnat, wat zal jullie balkon er gezellig en knus uit zien Een vriendin van mij had vorig jaar ook haar hele balkon vol staan, zag er zo leuk uit Wat betreft de Spaanse Margriet, daar heb ik geen ervaring mee, ben wel heel erg benieuwd of er iets uit komt, zou wel harstikke leuk zijn. Teske Welkom leuk dat je mee komt kletsen. Bij de Boerenbond/welkoop hebben ze vaak wel leuke aanbieden met die vierkante meter moestuinen (nou ja bakken ). Ik heb er ook twee van staan, ik heb alleen nog geen idee wat ik daar dit jaar in ga doen Sandrameis toch... hoe heb je dat voor elkaar gekregen? Toen ons zoontje een paar maanden oud was ben ik met hem in mn armen ook van de trap gevallen, van boven naar benee, incl een draai in de trap lans een glazen pui op... Ik had mega grote blauwe plekken op mn rug, stuitje en beide billen, en allebei mn ellebogen waren goed kapot. Kleine man had gelukkig niets. Sindsdien loop ik eigenlijk niet meer met hem de trap op of af. Of mijn man moet niet in de buurt zijn. Ging t goed vandaag met Gijs mee naar de tuin? Magnolia, hier hebben alle bessen en bramen struiken ook hun eerste blaadjes al. De fruitbomen hebben al weer mooie knoppen gekregen, en de knoflook begint goed te groeien. Wat betreft handschoenen aan tijdens de zwangerschap in de tuin, dat heb ik serieus nog nooit gedaan. En ik heb hier meerdere katten lopen, zowel van me zelf (4 stuks) als die 30 van de buurman (serieus geen grapje) Ik heb gewoon altijd erg goed m'n handen gewassen na t tuinieren, ook extra goed met zo'n nagelborsteltje geschrobd en als ik echt veel in de grond had zielen wroeten, dan ging ik s' avonds lekker lang in bad, dan wist ik zeker dat m'n handen etc. goed schoon waren. Ik verschoonde ook gewoon m'n eigen katten bakken (2 stuks), en ook daarna was t gelijk wassen en schrobben geblazen.
Lovelymommy84: We zorgen wel dat we er zelf ook nog kunnen zitten Als het wat word met de Spaanse margriet hoor je het wel . Sla komt al wel om hoog en radijs , zal me erg benieuwen wat we er allemaal van eten deze keer . Het is leuk om te doen en ook gezond .
Hoi allemaal! Vandaag wordt een geweldige moestuin dag! En ik ben vrij! We gaan zo de tuinbonen en de peulen planten. Die staan al een paar weken thuis in trays en zijn nu groot genoeg om de volle grond in te gaan. Heerlijk! Heb er In in. Wat handschoenen betreft. Die draag ik wel zo veel mogelijk maar hele kleine zaailingen verspenen ermee is geen doen. Ik ga kijken of ik bloed mag prikken op antistoffen van toxoplasmose. Als ik het al een keer gehad heb, en die kans is heel groot aangezien we vroeger veel jonge katten gehad hebben, hoef ik me daar geen zorgen meer over te maken.