Moestuin meiden!

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door woezeltje1, 15 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Magnolia83

Magnolia83 Fanatiek lid

12 jun 2014
    2.007
    1
    36
    Sandra: jeetje dat is schrikken! En pijnlijk! Mij ook een keer overkomen. En wat een heerlijk uitje je me je kleine man naar de tuin!

2. 2jees

2jees Niet meer actief

Niet alles gelezen..

Hier en paar jaar een vierkante meter tuin gehad en nu eindelijk een groter stuk! De metertuin staat er ook op omdat daar zon plastic hoes over zit. Kas vind ik nog te prijzig voorlopig. Ik heb er 3 sla plantjes in gezet, van 1 AH potje wel 15 plantjes :) en 3 erwten, binnen voor gekweekt. Binnen staat inmiddels al heel wat op te komen. Ik heb komkommerzaden gekregen en daar wil ik dit jaar een plant van proberen, hangend, iemand ervaring mee?

En o ja, een bessen en frambozenstruik geplant!! zo benieuwd of het allemaal een beetje lukt.

3. Teske1987

Teske1987 Fanatiek lid

7 aug 2013
    2.294
    0
    0
    Ik heb nu rucola die ontkiemt is en veldsla die op komt.
    Komend weekend de rest zaaien.

Is paprika een beetje makkelijk? Wil dit jaar niet te ingewikkeld doen.

Ik las dat aubergine niet buiten kan, klopt dit? Dan ga ik hem namelijk niet zaaien.

4. Lovelymommy84

Lovelymommy84 Fanatiek lid

27 dec 2014
    2.069
    1
    0
    Gelderland
    #64 Lovelymommy84, 19 mrt 2015
    Laatst bewerkt: 19 mrt 2015
    Hahaha samen knus bij elkaar op schoot zitten ;)
    Ben wel echt benieuwd wat betreft de spaanse magriet, ik hoor het graag van je.

Het is zeker leuk om te doen, en idd ook erg gezond, en daarbij blijven we heerlijk gezond bezig.

Slim van je om je daar even op te laten prikken.
    Kleine zaailingen verspenen met handschoenen aan is idd niet gemakkelijk. Ik heb wel handschoenen hoor maar gebruik ze eigenlijk nooit :)

Als je ze maar voldoende verzorgt en water geeft moet t goed komen. ;)
    Zeker de bessen en frambozen struik goed water geven in de gaten houden als je ze onlangs geplant hebt.

Paprika en pepers zijn in principe niet moeilijk hoor, als je n goeie soort hebt, heb je er ook erg lang en dus veel plezier van ;)

Ik zaai zelf alles binnen voor, en nu langzaam aan gaat er steeds meer naar de koude kas en naar buiten.

Dit geldt hier ook voor de aubergine. Vanaf de derde week van mei kun je de planten buiten uitplanten.

5. Marnat

Marnat VIP lid

10 aug 2009
    29.821
    3
    38
    Vrouw
    Medewerker Thuiszorg
    Groningen
    De spaanse margriet komt hier om hoog word spannend of het verder wat word .
    Morgen de radijs verpoten nu al zin om ze te eten mmm.

6. Lovelymommy84

27 dec 2014
    2.069
    1
    0
    Gelderland
    Spannend! Ben erg benieuwd. Zou wel hartstikke leuk zijn :D

7. mariska165

mariska165 Fanatiek lid

4 jan 2009
    4.106
    624
    113
    groningen
    Hallo moestuinders,

ik neem een abbo :D

Wij zijn afgelopen december verhuisd en hebben een heerlijk grote tuin gekregen. Het is een verassing wat hier allemaal nu gaat opkomen. We hebben al gezien dat er nog een stuk rabarber staat. Die gaan we nog wel verplaatsten en frambozen struiken. Verder 4 kleine stukjes waar een kruidentuin in heeft gezeten. Waar ze de moestuin hadden hebben we nu omgespit en willen nu beginnen met een moestuin van ca 5 vierkante meter.

Hebben jullie nog tips, wat is leuk om mee te beginnen.

Gr Mariska

8. Lovelymommy84

27 dec 2014
    2.069
    1
    0
    Gelderland
    Welkom Mariska :D

Leuk hoor!

Kruiden, sperziebonen, bruine bonen, komkommers, sla, pepers, paprika etc zijn vrijwel allemaal makkelijke soorten om evt mee te beginnen. En uiteraard de aarbeien niet vergeten ;)

9. Teske1987

Teske1987 Fanatiek lid

7 aug 2013
    2.294
    0
    0
    Vorig jaar voor het eerst had ik rode bieten en wortel:)!
    En al heel lang kruiden. En framboos, sinds vorig jaar ook bramen.

Heb nu cherry tomaatjes, spinazie en sla ingezaaid. Ben benieuwd.

10. 2jees

2jees Niet meer actief

Dank voor de tips. De bonen nu al naar buiten? Heb je een kas dan? Ik heb de sla en erwten wel gedaan maar groeit nog nauwelijks. hier nog vorst aan de grond af en toe!

11. Lovelymommy84

27 dec 2014
    2.069
    1
    0
    Gelderland
    De bonen kun al wel in de grond hoor. Hier staan ze al in de volle grond. En k geloof dat ze bij Magnolia ook al een week of twee buiten staan.
    En ik heb daarbij idd ook een koude kas staan. Ideaal ;)

12. 2jees

2jees Niet meer actief

Oh dus kan ik dat gewoon doen?! *Maakt een rondedansje* :)

13. Magnolia83

Magnolia83 Fanatiek lid

12 jun 2014
    2.007
    1
    36
    Hoi! Deze pagina helemaal vergeten! :) En dat terwijl we zo druk zijn in de tuin!

We hebben de tuinbonen, kapucijners en peulen inmiddels buiten in de moestuin staan. Ze groeien als kool! Zo mooi om te zien. Ze stonden al een week buiten in trays voor ze de volle grond in gingen maar daar stond de groei stil. Grappig om te zien dat ze gewoon wat ruimte rond hun wortels nodig hebben om te groeien kennelijk.

De radijs die we direct in de volle grond gezaaid hebben komt op.
    De wortels en twee zaai-ui-soorten moeten nog opkomen.

Verder hebben we thuis de tomaten, komkommer, aubergine, paprika, Roemeense peper en artisjokken verspeent naar trays, die staan nog even binnen in een onverwarmde kamer omdat het buiten in de kas nog wat te koud is.

Alle bloemen staan inmiddels in trays in de koude kas om af te harden.

Wat ik steeds vergeet te zaaien in de volle grond is de spinazie, die mag er inmiddels wel in. En voor de rest is het wachten tot de tweede helft april. Dan gaat de tweede zaaigolf binnen en buiten beginnen!

Hoe staat het bij de rest? Al tegenvallers/successen?

14. mariska165

mariska165 Fanatiek lid

4 jan 2009
    4.106
    624
    113
    groningen
    Leuk om te lezen alles, mijn dochtertje en ik hebben gisteren een kweekbak bij de welkoop gehaald, deze wil ik nog even in de beits zetten voor hij in elkaar gezet wordt. Manlief heeft nog even een drukke periode. Komend weekend niet maar het weekend daarop gaat hij de moestuin klaar maken voor gebruik, grond moet nog wat fijn gemaakt worden, en paaltjes met gaas er om heen dat de honden er niet door heen sjouwen. En dan kunnen wij ook van start.

15. Marnat

Marnat VIP lid

10 aug 2009
    29.821
    3
    38
    Vrouw
    Medewerker Thuiszorg
    Groningen
    Hier morgen wat over poten en zien wat er gebeurt .
    De spaanse margriet ook poten het groeit nu wel .

Vandaag stond er te veel wind .

16. Teske1987

Teske1987 Fanatiek lid

7 aug 2013
    2.294
    0
    0
    Hier gaat binnenkort alle sla naar buiten.
    Spinazie komt ook op! Ben benieuwd.
    Oh ja en de cherry tomaatjes zag ik vandaag ook komen!!

Binnenkort alle potten buiten een mooi kleurtje geven. Staat wat vrolijker in de tuin😊.
    Kijken of ik genoeg potten heb voor alle kruiden.

17. 2jees

2jees Niet meer actief

Hier is de plastic ombouw van de vierkantemeter tuin eraf gewaaid en de jonge plantjes hebben zoveel wind, regen en hagel gehad dat ik vrees dat ze het niet halen..

18. Marnat

Marnat VIP lid

10 aug 2009
    29.821
    3
    38
    Vrouw
    Medewerker Thuiszorg
    Groningen
    Sjees : meen je ik duim dat het toch goed gegaan is.

19. Marnat

Marnat VIP lid

10 aug 2009
    29.821
    3
    38
    Vrouw
    Medewerker Thuiszorg
    Groningen
    Laats niet aan toe gekomen om te poten .
    Vandaag mooi weer en net de spaanse margriet en groentes gepoot .
    Duimen maar dat het wat word .

Hoe gaat het bij rest ?

20. Magnolia83

Magnolia83 Fanatiek lid

12 jun 2014
    2.007
    1
    36
    Hoi allemaal, hier helaas wat minder in de tuin geweest door miskraam nummer 3. :(

Maar vrijdag even geweest na de storm om de schade op te nemen. Gelukkig viel dat reuze mee. Alleen twee tuinboontjes gesneuveld doordat het net eromheen weggewaaid was en de plantjes mee heeft genomen.

Hier is het thuis een drukte van belang. De tomaten en artisjokken staan inmiddels in de kas buiten. de komkommers staan nog binnen in de koude kamer maar staan er super bij, zo ook de paprika's en aubergines.

Gisteren hebben we binnen alle vier de soorten pompoenen en drie soorten courgettes gezaaid. Ook de aardbeienmais, sojabonen zijn voor gezaaid. De bloemen zoals, cosmos, zinnia's etc staan buiten af te harden en de lathyrus, andijvie en sla staan in de moestuin op hun plek. De sla en andijvie trouwens in de koude bak.

oh, buiten in de volle grond zag ik dat de radijs mooi opkomt, en ook de zaaiuien aan het kiemen zijn. We hebben vrijdag de spinazie in de volle grond gezaaid.

Al met al gaat het lekker op moestuinvlak. :)

Deel Deze Pagina