Moestuin meiden!

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door woezeltje1, 15 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marnat

Marnat VIP lid

10 aug 2009
    29.821
    3
    38
    Vrouw
    Medewerker Thuiszorg
    Groningen
    Magnolia83: dikke knuffel meis , waarom gaat het zo blijft een vraag he?
    Kan helaas niks voor je doen , boos met je zijn is alles wat ik kan .

Fijn dat moestuin niet te veel schade heeft .
    Geniet van de tuin.

Hier vandaag de bonnen nog poten denk ik.

2. goblins

goblins Fanatiek lid

27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Ach, lieve magnolia.... ik denk aan je lieverd...

Hier op de tuin geweest, en wat een onkruidzooi. Had wel Roundup mee, gespoten maar deze week ng een keer omdat de 5 liter te weinig was om de hele are te bespuiten. Ik ben eigenlijk helemaal niet van de roundup, maar nu moest het gewoon!!!! zo erg.

Ik had Gijs mee, en gelijk allemaal nieuwe opa's erbij, whahaha. Schitterend.
    En heel veel adviezen over hoe nu verder met de tuin.
    De 1 zegt alsnog spitten, de ander zegt alleen laten frezen, en weer een ander roept dat ik gewoon kan gaan zaaien maar geen wortels ed.

Tja, ik heb gekozen om de tuin te laten frezen. Kost me 15 euro, dus valt ook nog reuze mee.
    Maar eerst het onkruid dood.
    Dat kan mooi deze week en dan eind volgende week laten frezen en dan kunnen gelijk de aardappels er in en goed bemesten.....
    de aardappels is ongeveer 1/3 van de tuin, nog een 1/3 komt vol met mosterdzaad,, en de laatste 1/3 gaat vol met diverse groentes zodat ik niet al te veel werk heb. Evt kan ik nog een stuk tuin krijgen van een buurman, voor als ik meer ruimte nodig heb als gepland.

Verder heb ik nog 80 preiplanten staan, winterprei dus die kunnen nu gegeten worden alleen Gijs kan nog niet goed tegen prei (borstvoeding)..... dus......... geen prei voor mij. Zucht.

Dit was een kleine update.

Ohja, kreeg de vraag hoe het kwam dat ik van de trap ben gevallen met Gijs..
    Nou, meneer Liander was er om de meter te vervangen, ik ging naar boven om Gijs te verschonen, en toen ik Gijs weer mee naar beneden nam, lag er een meter op de trap die ik niet gezien had.... dus BOEM daar lag ik.
    De meneer van LIander zal nooit meer een meter midden op de trap leggen, die is zich kapot geschrokken.... Hij had de tranen in de ogen staan.
    Maar Gijs had niks en dat is het belangrijkste...

3. Magnolia83

Magnolia83 Fanatiek lid

12 jun 2014
    2.007
    1
    36
    Bedankt lieve meiden. Tja, het is gewoon waardeloos maar wat moet je ermee idd. Ach, nu kan ik een curettage ook weer van mijn bukketlist schrappen. (sorry, ik verwerkt door slechte grappen te maken, niet denken dat ik gevoelloos ben.;))

Sandra, wat een ploert van Liander. (en dat is natuurlijk ook niet eerlijk om te zeggen want hij heeft er gewoon niet bij stil gestaan)
    En met een kleintje in je armen kun je de treden niet zo goed zien.
    Heb je nog last of ben je inmiddels weer helemaal de oude?
    Wel fijn om een tuinplan te hebben en wat leuk dat de nieuwe opa's Gijs zo leuk ontvangen hebben! :)

Wij hebben afgelopen jaar via via een kasje gekregen. Zo één met een schuifdeur en een kiepraam. Hij is 3x2.5 meter en ik geloof zo'n 2 meter hoog. Mijn man heeft van het weekend het frame in elkaar gezet. En als het mooie weer zo door blijft gaan is het zeker niet te vroeg want de tomaten staan al af te harden in de koude kas buiten in de achtertuin! (ik had binnen gewoon geen plek meer!)

Waar ik me dit jaar het meest over verbaas zijn de artisjokzaailingen. Wat groeien die hard! Het zijn al echte planten inmiddels en moeten alweer verpoot worden! Dat ga ik vanmiddag denk ik doen en ze gelijk buiten zetten. Kan best met dit mooie weer en dan harden ze verder af om hopelijk volgende maand de volle grond in te gaan. En met een beetje mazzel deze zomer al een artisjok hartje uit eigen tuin! Maar waarschijnlijk pas volgend jaar. :)

Oh, en de aardappels liggen al flink te spruiten in de schuur dus ik denk dat die er misschien morgen al in gaan. De grond is dan lekker warm na het mooie weer. Het zijn midden vroege dus mag al wel. :)

Hoe is het bij de rest?!

4. Magnolia83

Magnolia83 Fanatiek lid

12 jun 2014
    2.007
    1
    36
    Oh en Sandra, holy hell! 80 prei! :) Jammer dat je die nu even niet kunt eten! Aardappelpuree met crème fraîche en prei is namelijk goddelijk!

5. goblins

goblins Fanatiek lid

27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Prei is 1 van mijn favoriete groentes... Nu ben ik zo wie zo l verzot op groente... dat scheelt.

Ondertussen ben ik na de trapval wel weer de oude, l heb ik wel wat meer last van mijn nek, maar j, borstvoeding geven dan kijk je veel nar beneden dus dat is niet bevorderlijk voor mijn herstel. maar ja, gewoon doorgaan, tis ff niet anders.

Hier op mijn tuin weer een ander verhaal....
    eerst die laml..... die mijn tuin niet gespit had, en nu... ik wilde eigenlijk dat deze week mijn tuin gefreesd werd, dus ben ik vorige week woensdag nog geweest m het onkruid dood te spuiten.
    Heeft die lieve man donderdag de tuin gefreesd, whahahahahaha.
    maar alleen maar handig.
    Als vanmiddag Gijs meewerkt ga ik lekker naar de tuin, alle geultjes maken voor de aardappels. Daarna ben ik het waarschijnlijk wel zat en moet Gijs weer eten, dus morgen de aardappels erin, althans, de Niek's Witte.
    En misschien donderdag de Frieslanders.

Verder merk ik dat ik erg druk ben met Gijs, en ben blij dt ik neit veel voor gezaaid heb.

Wel krijg ik veel hulp op de tuin, zo lief. Ze weten allemaal dat een baby betekend dat je minder tijd hebt, dus komen ze allemaal hun hulp aanbieden. ZO lief!!!

6. Marnat

Marnat VIP lid

10 aug 2009
    29.821
    3
    38
    Vrouw
    Medewerker Thuiszorg
    Groningen
    Spaanse margrieten lijken het niet te doen , denk dat we toch zelf moeten kopen .
    De bonen moeten nog beetje druk hier .

7. 2jees

2jees Niet meer actief

Marnat, beetje laat :)
    De erwten hebben het overleefd, zijn zon 10 cm hoog maar echt groeien den ze ook niet!? De 3 slaplantjes zijn denk ik opgegeten.. Vel vogels hier.

Ik heb allerlei bakken buiten met de AH plantjes erin, sla gaat goed, nog wel heel klein maar toch. Paprika gaat ook vrij goed, ik ben benieuwd.. Ik heb ook viooltjes gezaaid, die zijn op maar ze groeien helemaal nit verder.. e koud nog denk ik.

Bonen heb ik binnen in een kasje maar zijn nog niet op.

1 van de fruitstruiken begint mooi uit te botten, bij de andere zijn de de groene puntjes ineens verdwenen.. ik hoop niet dat hij dood gaat.

8. Magnolia83

Magnolia83 Fanatiek lid

12 jun 2014
    2.007
    1
    36
    Hoi Dames!

Sandra, wat lief dat je zoveel hulp krijgt. Fijn is dat he?!

Wij merken dat de oude garde afgelopen jaar de kat een beetje uit de boom gekeken hebben en nu we voor het tweede jaar terug zijn kennelijk het respect van de mannen verdient hebben want ze staan ineens allemaal massaal aan het het te kletsen terwijl de meesten ons afgelopen jaar nog voorbij liepen. :) geestig vind ik dat.

Wij maken enorme vooruitgang met het opzetten van de kas. Ik vind het geweldig en word zo blij als ik er naar kijk! We hebben een kas!!! jeej! We moeten nog wat ruiten bestellen en wat glasfolie om de onderste ruiten te beveiligen. Stel dat onze dochter er door gaat geeft dit een wat veiliger gevoel zeg maar.

De uien en spinazie zijn aan het kiemen, de radijs heb ik uitgedund. En ik heb prei gezaaid. De slaplantjes en andijvie staan onder glas druk te groeien. (platte bak van 2*4m) dus heeeeeel veeeeeel andijvie! haha. Dat vind ik nou super lekker. En de buren ook dus die krijgen elk jaar ook wat.

Thuis gaat alles als een speer. De pompoenen en courgette zijn aan het kiemen binnen en de aardbeienmais kan al naar buiten zo groot. En dan heb ik vanmorgen van mijn moeder een enorme verzameling van haar eigen geoogste bloemenzaden gekregen voor de voortuin van de moestuin. Daar gaan we dit jaar een pluktuin van maken. Jeeeeeej!

De winter is voorbij!!!

9. Marnat

Marnat VIP lid

10 aug 2009
    29.821
    3
    38
    Vrouw
    Medewerker Thuiszorg
    Groningen
    Hier vandaag als we er aan toekomen de bonen dan eindelijk in bak .
    Verder groeit het ook hier nog niet echt .

Sjees: fijn dat het wat gered is .

10. 2jees

2jees Niet meer actief

Marnat, het is 2jees ;)

Hier staat de sla inmiddels in de tuin. 8 plantjes en voor de zekerheid nog een paar in de bak gelaten. Dit is allemaal van 1 zon AH-potje!! Veel he. ik heb zon aardbeiennet over de tuin gedaan omdat anders de jonge plantjes meteen weg zijn :( Ben benieuwd of het zo wel lukt.

11. Magnolia83

Magnolia83 Fanatiek lid

12 jun 2014
    2.007
    1
    36
    2Jees, Kun je nagaan hoeveel sla je hebt als je uit een zakje zaait. ;) Dan weet je echt niet wat je ermee aanmoet kan ik je vertellen. Andijvie idem.
    Goeie van het aardbeiennet trouwens, daar moeten wij het houten frame nog voor bouwen en ze staan al te bloeien.

Marnat hoe staan je boontjes erbij?

Hier staat de broeikas eindelijk! jaaaa!
    Hopelijk, als het qua planning lukt gaan vrijdag de tomaten de kas in.
    Die groeien inmiddels helemaal uit de tray's zo groot dus die moeten nu over.
    De paprika's hebben nog even, die gaan niet zo hard. Idem voor de komkommer.

Leuk hoor! En misschien regen dit weekend, is ook niet verkeerd hoor. Alles is zo droog. En je kunt water geven wat je wilt, het weegt niet op tegen een goede regenbui!

12. 2jees

2jees Niet meer actief

Ik heb gisteren ook komkommer, courgette en tomaat gezaaid in de mini kas. De bonen willen maar niet opkomen, ik heb ze opgegraven ;) 2 hadden er toch een worteltje en de andere 4 nog niks.. Hm. Afwachten maar..

13. Magnolia83

Magnolia83 Fanatiek lid

12 jun 2014
    2.007
    1
    36
    hahhaha, dat opgraven is zo herkenbaar, dat doe ik ook soms.
    Geduld, toch een lastig iets. :)

Welke bonen heb je gezaaid? Bij mij komen de sojabonen maar niet op, gek word ik ervan!

14. 2jees

2jees Niet meer actief

Gewone sperziebonen!

15. mariska165

mariska165 Fanatiek lid

4 jan 2009
    4.106
    624
    113
    groningen
    Ai gisteren de berichten van het nachtvorst gemist. Had net de spinazie gister naar buiten gedaan. Denk niet dat ze dit gaan overleven:)

16. Marnat

Marnat VIP lid

10 aug 2009
    29.821
    3
    38
    Vrouw
    Medewerker Thuiszorg
    Groningen
    Mijn bonen moet nog steeds gepoot worden.
    Manlief roept nu dat ze morgen de grond in gaan .
    De sla gaat goed , de bloemen doen niks lijkt het.
    Radijsjes geen idee .

17. goblins

goblins Fanatiek lid

27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant

Welke vorst???? oeps..... heb buiten allerlei spul staan voor de voorkweek.... ach ik zie wel wat er op komt, het zijn de bakjes vna de Alber Heijn, hihi.

Hier is alles in een stroomversnelling gegaan.
    De tuin was gefreesd, Ik wilde geultjes maken, maar Gijs werkte eht helemaal niet mee.
    Zie ik de buurman met een machine ruggen maken voor de aardsppels.
    dus gevraagd wat het zou kosten als hij dat ook bij mij zou doen.
    Nou, wel 1 liter benzine.
    Dus de buurman heeft 7 ruggen gemaakt en ik heb hem 2 euro gegeven... en verder misschien is wat onkruid weghalen als hij in de zomer op vakantie is.
    Afijn, de ruggen gereed, al was de grond wel gortdroog.
    Afgelopen weekend alle aardappels in de grond gedaan, ook weer gereed. alle uien staan ook op het veld (ik zaai die niet, ik doe pootuien) , wat plantjes had ik gekocht bij de intratuin en die staan ook in de grond, nu alleen een keer het mosterdzaad niet vergeten om te zaaien.

De intratuin vind ik trouwens belachelijk duur met hun zaad, maar ja, ik heb elk jaar een bon van de intratuin voor kerstpakket, dus het maakt mij niet uit dat het wat duurder is maar 5 euro voor een zakkie boerenkoolzaad, en geen alternatief hebben liggen, vind ik te duur.
    Wel heb ik daar een zak met 25 liter koemestkorrels gehaald. was 14 euro. En die zak is al bijna leeg...... dus maar weer een zak halen.

de tuinbonen heb ik nog niet gezaaid, had ik graag willen doen maar ik heb geen flauw idee waar ze liggen, whahahha.

18. Magnolia83

Magnolia83 Fanatiek lid

12 jun 2014
    2.007
    1
    36
    hahahhaa, Sandra! Heb je je tuinbonen inmiddels al gevonden?
    De tuinbuuf legt die in november en doet er dan een tunnelkasje over, die staan op die manier de hele winter buiten, ik geloof dat zij een maand geleden al bloeiende tuinbonen had :$ Dat wil ik dit jaar ook doen. Super leuk.

De sojabonen heb ik opgegeven, ik twijfel of ik nog nieuwe ga zaaien, stiekem heb ik namelijk veel zaden bijgekocht die op dan mooi op het stukje land kunnen dat voor de sojabonen bestemd was. :D

Ik heb struikslabonen gehaald, vorige jaar hadden we stok- dit jaar dus stambonen. Ik heb haricoverts en nog iets...

En....... Onze kas staat!!!!! Super gaaf. Wat een rijkdom een kas in de moestuin! Sinds afgelopen vrijdag wonen de tomaten er in en komend weekeind wil ik de rest gaan uitpoten: twee soorten paprika's, twee soorten aubergine en vijf verschillende soorten komkommer, er staan nu dus al drie soorten tomaat in. Ongelofelijk hoe goed die op de kas reageren. De planten zagen er na drie dagen al veel breder en steviger uit. Oh! Ik ben zooooo blij met onze kas!!

19. 2jees

2jees Niet meer actief

Hoe is het bij jullie? Ik heb bonen gezaaid in de volle grond. In de kas kwam maar 1 op en is inmiddels weer doet.. Wel iets anders opgekomen maar ik weet niet niet of het komkommer courgette of tomaat is haha. Hopelijk komt de rest ook nog op.

Sla gaat mooi beginnen en 1 erwtenplant gaat al bloeien maar is nog maar 20-30cm hoog, heel gek.

20. MiniMiNo

MiniMiNo Actief lid

11 mrt 2015
    130
    60
    28
    NULL
    NULL
    O wat een leuk topic! Vandaag ontdekt en maar meteen alles gelezen! Ik heb geen echte moestuin, maar probeer op elk beschikbaar plekje in voor- en achtertuin vanalles te laten groeien en bloeien!
    vorig jaar veel succes gehad met frambozen, blauwe bessen, 2 appel(lei)bomen, Japans peren (lei) boompje, bessen (kom Even niet op de naam), wortelen,radijsjes,aardappelen,citroenen,sperziebonen en diverse kruiden en munt. Kiwi staat er al 3 jaar,maar kan 10 jaar duren voordat deze vruchten krijgt,vorig jaar ook goji bessen geplant,benieuwd of er dit jaar iets aankomt!
    Verder heb ik nu oa nog staan aubergine, courgette, prei, knoflook,matador spinazie (plantjes helaas na 1e mnacht buiten opgevreten door slakken,maar heb nog zaad in de Grond en ben wanhopig op zoek naar iets om Slakken te weren!), pluksla (zelfde verhaal als spinazie), gember, bloemkool,spruitkool,artisjok,zonnebloemen, venkel ,waterkers en uiteraard bloemen! Zal Nog wel vanalles nijkomen en Vanalles sneuvelen,maar gaat ook om het plezier dat je er van kan hebben! En dan ervan kunnen eten is natuurlijk het ultieme doel!

Deel Deze Pagina