Even een vraagje aan de er varen moestuinders. Mijn bloemkool plantjes zijn aangevreten ik vermoed door rupsen van het koolwitje, kan ik de plantjes nog redden of is het gedaan met deze plantjes. Hebben jullie tips voor mij wat ik ermee kan doen of hoe ik het de volgende keer beter kan doen?
hmm mijn ervaring is dat er meestal geen beginnen meer aan is.. heel lastig bloemkool. Ik spoot ze wel af met water/sop in een spuit en zoveel mogelijk met de handen maar als het al op de kool zelf zit.. heel lastig. ik heb gisteren van alles gezaaid buiten dus ben heel benieuwd
Mariska: Geen idee ik gok dat ze niet te reden zijn sorry . Hier toch maar spaanse margrieten gekocht , die we gepoot hadden lijken op niets uit te komen helaas. De radijsjes lijken weer gelukt te zijn en de sla ook . Eerste boonplantje komt ook om hoog . Nu het mooie weer nog dan is het weer leuk om op balkon te zitten .
Leuk! Ik wil nog graag aardbeien Hier komt de courgette komkommer en tomaat nu eindelijk op in de binnenkas. Benieuwd of ze het buiten gaan redden.
Wij willen ook nog aardbeien moet nog naar tuinland [ heb het alleen nog drukker dan een achter hemd van een koe]
Hoi dames. Hier weer een update. Bloemkool is alleen te redden als het hart er nog in zit. Anders gedoemt te mislukken. Slakken, het enige wat echt helpt zijn de blauwe korrels van de welkoop/boerenbond. Ookvast wel ergens anders te verkrijgen. Al het overige spul is zo weg na een regenbui. De tuin hier gaat oke. Aardappels komen op, tuinbonen heb ik vorige week gevonden. .. alsnog maar in de grond gedaan. De overige bonen gaan volgende week erin. Ik heb de spreuk "de boon wil mei niet zien". Dus volgende week gaan de sperciebonen erin. Ik heb voor mijn verjaardag rode en gele paprika en rode en groene peperplanten gekregen. Helemaal top. Als het rijp is in stukken snijden en de vriezer in. Vandaag een komkommerplant gekocht. Die gaat er donderdag in. Boerenkool moet ik weer opnieuw zaaien. Van het hele zakje heb ik wel 1plant.....
Oh leuk, moestuinieren! Ik heb helaas alleen een balkon, maar door wat aanpassingen vorig jaar, hebben we toen een heleboel kunnen kweken. Dit jaar heb ik er een stuk minder moeite in gestoken:ik ben immers zwanger en we gaan in de zomer verhuizen. Dan hebben we echter een tuin en manlief vindt het prima als ik een deel omdoop tot moestuin. Hier een aantal fotootjes van ons balkon De eerste foto is van febr 2011, toen ik hier kwam wonen. Vervolgens juni 2012, vooral wat kruiden en druiven. Edit: Oh, daar blijft t ff bij. In de volgende post komen nog 2 foto's
Evelynde: Hier ook een balkon , we hebben twee grote bakken waar we groente in poten . Zoals bonen die gaan goed , en de sla lijkt niet wat te worden.
Op deze foto's nog de linker kant van t balkon vorig jaar met vooral paprika en peper. Rechts stonden 1 cherrytomaat en 1 mirabelle blance. De cherry staat op de volgende foto. Voor wie t leuk vindt om meer te zien, hier nog wat linkjes: De groei was een beetje uit de hand gelopen https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xfa1/v/t1.0-9/10346586_10152691495751385_463611084633714518_n.jpg?oh=447181da303c3544febdb03985da3037&oe=55FC7051 Heerlijk zoete puntpaprika! https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpa1/v/t1.0-9/10659188_10152760127496385_6518195669414269974_n.jpg?oh=e0e739bd2701b84fcbd48547bd1efd7b&oe=55E94994 Dit jaar wat kropsla, die overigens heerlijk zacht van smaak is! https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/v/t1.0-9/10590556_10153438238376385_2407366804522167130_n.jpg?oh=7bd0d008489f498ec49b1ec61b23e3bc&oe=56054A5B De framboos gaat echt super goed! https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xaf1/v/t1.0-9/11240781_10153438238411385_2017855819604058670_n.jpg?oh=71d9adcb6eb91d73428cd8106b23df42&oe=562E25C2
Watvoor bonen kweek je? Ik heb eens erwtjes geprobeerd. Hartstikke leuk hoor, maar veel te veel werk voor een handjevol erwtjes
Hoi allemaal, Ik zou ook graag mee willen kletsen met jullie clubje. Ik heb een moesbalkonnetje Dit zijn een paar foto's van paar weken terug, nu ziet het er alweer heel anders uit. Groetjes, Ike
Welkom ike ziet er netjes uit . Mijn spaanse margrieten die wel zelf gepoot hebben lijken het wel te doen . De blaadjes groeien mooi nu, nu de bloemen nog .
Ik zal mijzelf hier even voorstellen. Dan weten jullie wie hier mee kletst Ik ben "Ike" 29 jaar, getrouwd, ik woon in Waalwijk en werk in de gehandicaptenzorg. Sinds 4,5 jaar heb ik een kinderwens en sinds 1,5/2 jaar zijn mijn man en ik hier actief voor bezig. Nu gaan wij binnenkort de mmm in. Sinds februari hebben wij een moesbalkonnetje, een heel goede afleiding Eigenlijk praatten wij al jaren er over, maar wisten nooit welke groentes we dan wilden, hebben wij er wel genoeg ruimte voor op ons balkon, welke aarde moet je dan hebben. Iedere x lieten we het dan maar weer zitten. Tot de ah kwam met de moestuintjes. Nu hoefden wij niet meer na te denken over welke groentes dan, we kregen het zo in onze schoot geworpen haha. De andere 2 vragen bleven over, maar na hier antwoord op gekregen te hebben zijn wij begonnen met ons moesbalkon. Hier hebben we al het een en ander uit kunnen oogsten (worteltjes, kropsla, radijs, spinazie). Nu hebben wij het een en ander staan waar we nu wat van kunnen oogsten en het een en ander van de week gezaaid (zodra 1 bak leeg is zaai ik nieuwe groentes in, uit een andere groep). Nu zit in onze bakken, rucola (loopt op zijn eind), veldsla, worteltjes (net gezaaid moeten nog opkomen), kruiden (peterselie, selderij, basilicum), prei (nu nog mini prei maar smaakt wel al heerlijk door een salade), kropsla (komt net op), lente uit (moet nog opkomen), radijsjes (komt net op), bietjes, andijvie Ik vind het erg leuk om vanalles uit de bakken door het eten te doen. Zo hebben wij vandaag kliekjes dag uit de vriezer en maken hier een omelet van en dan lekker verse prei er door mmmmmm Groetjes, Ike
Heeft de sla gesmaakt? Ik heb vanavond ook veldsla geplukt. Het smaakt mij dan toch echt veel beter dan wanneer ik het in de supermarkt heb gekocht.
Kan iemand mij advieseren of helpen met tips voor de rode bes? Deze staat in een ronde (was)mand van de Action (40 liter). Heb me laten vertellen dat deze groeit als een struik en geen ondersteuning nodig heeft. Alleen nu breken er regelmatig takken af terwijl er nog geen vruchtje of niks aan hangt. Het is ook al echt een struikje, dus ondersteunen met bv. stokken lijkt me niet te doen? Hoop dat iemand me kan helpen hiermee.