Beebj: Geen idee sorry mis iemand anders die ze heeft of er wat van af weet . Weekend lijkt hier de sla uit de grond te gaan en eten we opgespoten sla zal me benieuwen . Eerste keer sla gedaan en de andijvie is nog geen krop.
Dat weet ik ook niet helaas. Inmiddels al drie keer sla gehad, erg lekker! Niet echt verschil met de winkel trouwens.
Ik ben misschien wat ongeduldig maar eet de sla en andijvie al voordat het een echte krop is, ik haal dan gewoon de grootse bladen eraf en laat de rest zitten. Heeft de bessen struik genoeg ruimte in de bak? Mijn ouders hadden het vroeger ook in de tuin staan, maar dan gewoon in de grond, de wortels hadden veel ruimte nodig en drukte na jaren de tegels wat omhoog. De struik werd niet ondersteund stond wel toevallig tegen de schutting aan.
Oooh wauuuw Leuk topic, moestuintjes ben er helemaal gek van! Helaas woon ik nu nog in een flat (hopelijk krijgen we snel goedkeuring voor ons huis). Zodra we ons huis gekocht hebben kan ik in de tuin gaan zaaien. Nu gaat het goed hier, alles staat in volle bloe, mijn sla is al bijna klaar de rest gaat nu echt de lucht in. Ojaa en mijn piemelpepers hebben al bloemetjes er aan hangen, en mijn augurken ook
Hoi allemaal, Vandaag maaltijdsalade gegeten uit de moestuinbakken op het balkon en wat wij in huis hadden. Ik heb van de andijvie de grootste bladeren geoogst (de rest in de bak laten zitten, groeit dan weer door), de harde kern verwijdert (is bitter) en de rest klein gesneden. Veldsla heb ik ook de grootste blaadjes geoogst, was behoorlijk wat van 5 plantjes. Ook hier groeien de plantjes straks gewoon weer verder. Een kleine prei. En wat wij in huis hadden: kip (gekruid met peper, zout, koriander en toen gebakken), feta, woknoedels Wij vonden het erg lekker. Ik ben benieuwd naar wat jullie maken met de oogst. Ik heb een vraag, misschien kunnen jullie mij helpen. Ik heb vorige maand bietjes gezaaid, nadat ik de radijsjes geoogst heb. Nu hebben de bietjes geel blad. Hoe komt dit en wat doe ik hier tegen? Op dit moment kan ik geen foto plaatsen daarom zal ik het omschrijven. De bieten hebben groen blad maar bijna iedere biet heeft ook 1 of 2 gele bladeren die sinds vandaag ook een beetje glazig worden. Ik heb na het oogsten van de radijs meteen weer de aarde gebruikt om de bietjes te zaaien en dus geen compost toegevoegd. Had ik dit wel moeten doen? Kunnen de gele bladeren kwaad? Ik heb ook nog een vraag over mijn tomaten. Ik heb de cherry tomaatjes binnen staan achter glas. Op ons balkon staat vaak erg veel wind en ik durf het dan ook niet aan om de tomaat buiten te zitten. Omdat sommige mensen de tomaten in de kas hebben dacht ik dat dit ook wel kan. Het lijkt ook gewoon goed te gaan, de plant groeit goed, heeft bloemen en krijgt nu groene tomaten. 2 van die groene tomaten zijn aan de onderkant zwart. Wat is dit? is dit het begin om rood te worden of zijn ze rot? Groetjes, Ike
Tot onze verbazing zijn de spaanse margrieten die we zelf gekweekt hebben gaan groeien er zitten twee bloemetjes al in een witte en paarse . Volgende keer wat eerder poten / kweken. De sla en andijvie niks geworden dat doen we maar weg . Bonen komen wel .
Hoi! Hier ook een moestuin liefhebber. Wij hebben een (moes)tuin van 800m2. Er staan fruitbomen, fruitstruiken, rabarber, aardbeien, asperges, aardappelen en veel verschillende soorten groenten. We eten nu dagelijks uit de tuin. Vanavond spinszie en eitjes (van eigen kippen die daar ook wonen ) en de eerste aardappelen van de oogst van dit jaar. Er zit veel werk in, maar geeft ook veel voldoening!
Als de takjes afbreken, is het hout dan groen van binnen of echt bruin? Als het onder de bast groen is denk ik dat het schade is van tegenaan lopen oid. Anders is het echt dood hout. Dat kan door rotten. Je zegt dat het struikje in een mand staat, heeft het genoeg afwatering? Het moet zonder ondersteuning een mooie struik kunnen worden. Hoewel ze toch echt liever de volle grond prefereren. Heb je wel eens aardappelen gekweekt in ee mand? Ook erg leuk, en heel makkelijk!
Hoi Dames! Wat leuk dat dit topic weer leeft! Ike: Bietjes: staan ze niet te nat? Glazig, geel blad klinkt alsof er te veel water in de bak blijft staan. Wat betreft je tomaten, is het blad ook wat geel/bruin met pluis op de onderkant van het blad? Klinkt namelijk als phytoftora. Dan zijn ze helaas verloren als de tomaten ook al zijn aangetast. Dat is een schimmel. Ook wel bekend als de aardappelziekte, maar omdat tomaten en aardappels beide uit de nachtschadefamilie komen zijn ze er allebei gevoelig voor. Gemma: wat gaaf! Wij hebben een tuin van 3 are, ietsepietsie kleiner dan de jouwe maar genoeg om alles te kweken wat we willen. Welke asperges hebben jullie staan? Wij hebben dit jaar voor het eerst groene geplant. Ik heb 2 jaar oude wortelkluiten besteld. Die komen erg mooi op. Ik kan niet wachten tot volgend voorjaar om te zien wat de oogst wordt. We mogen er dan maar 2 per plant oogsten maar als alles het gaan doen is 20 asperges niet slecht toch? Wij hebben het volgende al geoogst: sla, andijvie, kapucijners, tuinbonen, sjalotten, knoflook, aardbeien, rammenas, peulen, spinazie en mosterdspinazie. Hiervan is de oogst nu geweest. Wat we nu van oogsten is: haricoverts, sperziebonen, courgette, af en toe een maaltje aardappels maar die mogen nog even groeien en uit de kas: komkommers en tomaten. Wat er nog gaat komen: Pompoenen, siermais, kalebassen, pronkers, bietjes, schorseneren, pastinaken, sojabonen, rode en witte zaaiuien, knolselderij, zomer en winterwortels. Wat ik weer bij ga zaaien of al gezaaid heb: bietjes, andijvie en knolvenkel. En dan hebben we in een apart gedeelte van de tuin een bloementuin gemaakt voor de insecten en om van te plukken voor boeketten met daarin: cosmos, zinnia, gloriosa, rudbeckia, dahlias, leeuwenbekjes, lupine, lathyrus, asters en nog een paar waar ik de naam van vergeten ben. Druk druk druk!
Wij hebben het soort Gijnlim staan. Een erg sterk soort. Rechtstreeks van een professionele kweker. Staan nu ook voor het eerste jaar. 10 planten gezet. Ben heel benieuwd naar de opbrengst volgend jaar.
Wat leuk! Wij hebben een F1 hybride: Backlim. Deze kun je als witte en als groene asperge oogsten. Ik ben heel benieuwd! Hij is als het goed is later dan jullie ras die als vroeg in de boeken staat. Ik heb er ook 10 geplant, ze zijn allemaal opgekomen en zijn nu bezig aan hun tweede uitloper. Ik was laat met planten hoor, pas in mei gedaan.
Ik heb nog een paprika- en aubergineplant van de moestuintjes van AH en die staan in een terracottapot van 22 cm doorsnede. Hoogte ongeveer 20 en 25 cm. Ik heb ze op 15 maart gepoot. Moest ze na 35/40 dagen verpoten en dan zou je na ongeveer 12 weken vruchten moeten hebben. Maar er zit nog geen bloesem in. Iemand een idee wanneer dat komt?
Hier beetje de bakken verwaarloosd. Mijn man is 3 weken flink ziek geweest en daar ging mijn aandacht heen ipv naar de plantjes. Ik weet nu ook niet goed hoe het er met de bieten voor staat. Zal er van e week maar 1 uit halen. Water kan uit de bak weg. Van radijsjes en sla kunnen we nu eten. Rucola, veldsla en andijvie moeten eruit, die doen niks meer. Tomaten, er hangen er een paar aan. Van de week 1 kunnen eten en vanavond 1 geplukt. Geen grote oogst dus. Maar ze lijken dus toch wel iets te doen. De kruiden doen het buiten nog beter.
Tomaat en paprika heeft hier ook nog niks. Ik ben benieuwd. Boenen komen eindelijk drie op! Komkommer komt ook op maar kan dat nog wat worden zo laat? Courgette bloeit mooi en begint vrucht te dragen. Sla hebben we al veel op en de nieuwe komen net boven.
Hier al een beetje bonen in de vriezer , morgen weer wat er af plukken. De spaanse margrieten doen het goed , die we zelf gekweekt hebben komt weer een verse uit . Hoe gaat het bij de rest stil hier , niemand meer aan het poten ?
Afgelopen week de uien geoogst. Erg goede oogst, zo groot als tennisballen. Ook de aardappelen hebben een goede opbrengst. voorlopig kunnen we weer vooruit. ook de sjalotten hebben het goed gedaan, een kratje vol. verder oogsten we dagelijks tomaten, aardbeien, courgettes, aubergines, komkommers en spinazie. Sla komt ook dagelijks. Gisteren een nieuwe ronde geplant voor het na seizoen. Sla, andijvie, koolrabi, boerenkool, winterprei en bietjes. Komt nog wat meer bij. Ik las in de lounge het topic over een sport maken van boodschappenbudget. Dat lukt goed met een moestuin. Ben blij met al mijn verse groentes en voorraden. De stoofperen boom zit ook weer vol, dus die wecken we in straks. Appels en peren eten we vers of verwerken we in gebak. Pruimen vers of chutney van maken. Heb al 12 bakken pastasaus in de vriezer. Ook 7 kilo aardbeien, lekker door yoghurt of gebak. Morgen de knoflook oogsten. Heb 2 soorten gezet. Wil ook nog spinazie zaaien. Kortom; druk! Maar wel leuk druk.
Ik zaai niet veel meer nee. Sla komt alweer op, tomaat krijgt 'knopjes', peterselie zondag in de soep gehad en ook erwtjes en courgette. Komkommer is 15cm hoog nu, gaat niet snel.. Bietjes en wortels staan al tijden mooi hoog maar van vrucht niet veel te zien, zou dat nog eens komen?
Gemma: Als je te veel hebt willen we er wel van af helpen hihi. Als je niet te ver weg woont komen we helpen . Jij hebt vast een grote moestuin , zo veel heb je wel. Sjees: Geen idee of het nog goed komt met de wortels en bieten en hoe lang dat duurt .
@Marnat : ja, we hebben wel een redelijke tuin. 800 m2. Maar niet alles echt moestuin hoor. Staan ook tuinhuisjes op, een kippenhok en fruitboomgaard. En 2 kassen (voor tomaten, komkommer, paprika's en pepers. ) Verder een plattebak voor meloenen. Vandaag knolvenkel, wortel, courgette en sjalotten van de tuin. Een heerlijke quiche van gemaakt. @2jees : wanneer heb je ze gezaaid? Met name wortel heeft wel even tijd nodig om echt wat te worden. Zelf zaai ik ze in maart en oogst ze vanaf nu ongeveer. Ik haal eruit wat ik nodig heb per keer. Bieten gaan iets sneller. Hier ook in maart gezaaid en vanaf begin juni kunnen oogsten. Nu de laatste paar nog en tweede ronde kan erin. Je komkommer is wel laat nu.. Zelf gezaaid? Staat hij warm binnen of buiten? Komkommers hebben een hekel aan tocht. Ik heb mijne eigenlijk altijd in kas of plattebak. Hier zijn ze 1 1/2 tot 2 meter lang nu. Dagelijks oogsten.