Moestuin topic 2021

Discussie in 'De lounge' gestart door Nummer4, 22 feb 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    5.898
    5.585
    113
    Vrouw
    De lente is in zicht, tijd voor een nieuw moestuin topic!

    Wat ga jij zaaien?


    Ik heb net bij de Welkoop zaden ingeslagen (2+1 gratis):
    - bolcourgette
    - regenboog wortelen en zomerwortelen
    - rode bieten
    - komkommer
    - spruiten
    - boerenkool
    - rode kool
    - watermeloen
    - suikermeloen
    - suikermais
    - peulen
    - doperwten
    - stamslabonen
    - vleestomaten

    Zaadjes van vorig jaar:
    - paprika
    - zoete peper
    - peulen
    - komkommer
    - courgette

    Ik zal de tomaten, paprika's, pepertjes en meloenen in de kas gaan zaaien.
    Zie dat ik de pompoenen ben vergeten, die gaan we nog kopen want die wil dochter graag.

    Ik zaai vaak een zakje tegelijk dus oogst ook alles tegelijk, maar ik conserveer (weck) en vries veel in zodat we er de hele winterperiode van kunnen eten. We hebben ook een enorme fruitboomgaard dus weer veel appels en peren in de herfst en hopelijk dit jaar ook veel pruimen en kersen.
     
    Afua32, Cobon, Claprose en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  2. Chayammy

    Chayammy Fanatiek lid

    14 aug 2020
    1.288
    2.085
    113
    Vrouw
    Wat een leuk topic! Wij hebben sinds de herfst een stukje grond van 95m2 op het volkstuincomplex bij ons in de buurt! Hiervoor wel wat in de achtertuin gedaan, maar nooit echt genoeg plek gehad.

    Wij hebben vorige maand een kas gebouwd, daarin komen allerlei verschillende soorten tomaten, paprika's en pepers. De paprika's en pepers staan al een maanden in de propagator en zijn al ontkiemd.

    Veder staan er sinds de herfst al frambozen, rabarber en knoflook en ui. Vorige week heb ik tuinbonen, erwten en peultjes voorgezaaid in trays in de kas.

    Verder zo uit mijn hoofd:
    Aardappelen
    Courgette
    Pompoen
    Sperziebonen
    Spinazie
    Snijbiet
    Rode biet
    Spitskool
    Broccoli
    Verschillende soorten sla
    Komkommer
    Boerenkool
    Prei

    En mijn vriend wil graag een aspergesbed maken. Maar die zullen dan pas een jaar later wat opleveren.

    Hoeveel ruimte heb jij tot je beschikking?
     
    Nummer4 vindt dit leuk.
  3. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.838
    25.932
    113
    Vrouw
    Toevallig ben ik gisteten begonnen met een stukje van mijn grasveld omspitten om een moestuintje te gaan maken.

    Is maar een strook van 1 bij 2 meter :)

    Ik wil sowieso een salieplant. En wellicht nog wat andere kruiden.
    Mijn zoons willen aardbeien.

    En ik denk aan tomaten en courgettes.

    Het wordt mijn eerste keer. Dus alle tips zijn welkom :D

    Zaaien jullie alles zelf? Ik zat eraan te denken om gewoon jonge plantjes te gaan kopen.
     
    Nummer4 vindt dit leuk.
  4. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    5.898
    5.585
    113
    Vrouw

    Wat leuk! Je bent me al ruimschoots voor haha, ik heb dus pas vandaag zaden gehaald. Vorig jaar 5 grote verhoogde bedden van 3x6 gemaakt en we hebben nog 2 vierkante meter moestuintjes. Verder een kleine kas, 2x3 geloof ik, maar al met al ook ongeveer zo'n 100m2.
     
    Chayammy vindt dit leuk.
  5. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    5.898
    5.585
    113
    Vrouw

    Vorig jaar heb ik wat koolplanten gehaald maar de rest wel in de volle grond gezaaid en deels in huis voor gezaaid. Dit jaar wil ik niet weer mijn hele huis vol planten dus ga ik de voorgezaaide plantjes in de kas zetten tot ze de volle grond in mogen.
     
  6. crystals

    crystals Actief lid

    20 okt 2015
    404
    95
    28
    Heeft er iemand misschien tips voor een moestuin op een balkon?
     
  7. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    5.898
    5.585
    113
    Vrouw

    Je zou kunnen kijken naar een verticale moestuin, bakken of zakken langs een wand/afscheiding of balkonbakken aan de reling.
    Wel rekening mee houden dat je goed water moet blijven geven omdat je planten niet in de volle grond staan en dus sneller uitdrogen.
     
  8. rijo

    rijo VIP lid

    5 mrt 2014
    5.151
    1.943
    113
    Leuk topic!! Wij hebben een deel van onze tuin omgetoverd tot moestuin. Vorig jaar hadden we aardappelen, uien, prei, zomer- en winterwortel, rabarber, aardbeien, munt, sla en boontjes. Dit jaar doen we er nog courgette en watermeloen bij. We hebben in de zomer een appel- en perenboom geplant, hopelijk plukken we daar dit jaar de vruchten van :p Ik heb binnen in een klein kasje paprika- en peperzaadjes gezaaid. De plantjes hebben nu 2 blaadjes.

    Ook zaai ik elk jaar zonnebloemen, voor de bijen. Als de bloemen zijn uitgebloeid en wat zijn ingedroogd knip ik ze af en bewaar ik ze in de garage voor de winter, voor de vogels :)
     
    Nummer4 en Chayammy vinden dit leuk.
  9. Chayammy

    Chayammy Fanatiek lid

    14 aug 2020
    1.288
    2.085
    113
    Vrouw
    Volgens mij is de website makkelijkemoestuin.nl gericht op moestuinieren op een klein stukje. Ik denk dat je op het balkon vooral veel in potten moet doen. En inderdaad een verticale moestuin. Er is veel over te lezen op het internet. Veel plezier!
     
  10. Chayammy

    Chayammy Fanatiek lid

    14 aug 2020
    1.288
    2.085
    113
    Vrouw
    Wij zaaien bijna alles zelf. Sommige dingen net als @Nummer4 voor in de kas en later de tuin in. Vooral ter bescherming van de kiemplantjes tegen de slakken.

    Wij hebben alleen frambozen en rabarber als plantjes gekocht. En de aardappelen komen volgende maand. Asperges kopen we ook als plant. Aardbeien had ik nog, die maken zelf heel gemakkelijk nieuwe plantjes aan. Die zou ik zelf niet zo snel zaaien, maar als plantjes kopen/krijgen.

    Er schieten nog wat dingen te binnen, dus ter aanvulling op mijn vorige lijstje:
    Wortels
    Vijgenboom (in eigen achtertuin)
    Bramen (in eigen achtertuin, al een paar jaar).

    Ik maak zelf graag gebruik van de website mooiemoestuin.nl
    Wat zijn jullie favorieten?
     
    Mamafiets vindt dit leuk.
  11. goblins

    goblins Fanatiek lid

    27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Hier ook een tuin 200m2.

    Ik ga zaaien:
    Komkommer
    Peper
    Paprika
    Pompoenen
    Broccoli
    Boerenkool
    Rode bieten
    Suikermais

    Ik poot aardappelen. De melody, frieslander, jazzy en nog 1.

    Ik zet uien,gele, rode en witte
    En ik heb 24 knoflooktenen gezet in oktober, evenals veel prei.

    En ik heb een druivenstruik, gele frambozen, rode bessen, kruisbessen en aardbeien.

    Komkommer kan je trouwens beter niet uit gewonnen zaad doen. F1 is het beste, dan heb je minder kans op kruisbestuiving en dat je komkommer ineens een halve courgette is. Is mij gebeurd vorig jaar.
     
    Nummer4 vindt dit leuk.
  12. wiedeltje

    wiedeltje Fanatiek lid

    2 apr 2012
    1.134
    1.466
    113
    Wat een leuk topic. Wij hebben sinds een aantal jaar ook een moestuin. Het is een dingetje van mijn man en we zijn ook een beetje van het gemak, dus meestal zaaien of planten we niet veel verschillende soorten, maar juist meer van 1 soort.

    We hebben een stukje tuin van 5x5 ongeveer en nog wat losse bakken/plekken voor de tomaten, komkommers en paprika.

    Ook hebben we wat fruitbomen: 4 appel, 3 peer en een kersenboom, we willen nog 1 fruitboom aanschaffen. Meeste fruitbomen staan trouwens in de voortuin. En vorig jaar hebben we een braam en frambozenstruik aangeschaft.

    Dit jaar gaan we weer voor bonen. Die gingen vorig jaar geweldig. Ook wil ik graag koolraap.
    En verder misschien wortels, bieten, sla (verschillende soorten) en wat kruiden zoals bieslook, selderie en peterselie.
     
    Nummer4 vindt dit leuk.
  13. Anne2019

    Anne2019 Fanatiek lid

    14 apr 2019
    1.893
    2.682
    113
    Super leuk topic. Ik ben echt een beginner dus tips zijn van harte welkom
    Wij willen het in een border doen. Dus niet zon groot stuk. Ongeveer 5 meter lang en 1/2 m breed. Wat raden jullie voor dingen aan?
     
  14. Bluebell14

    Bluebell14 Actief lid

    5 mei 2019
    100
    41
    28
    Leuk topic!

    Ik heb een moestuin bak in de tuin van 150x90 cm. 15 vakjes van 30cm in het vierkant met een klimrek aan de achterwand. Volgens het principe van de makkelijke moestuin is dat trouwens. Daarin komt straks:
    - klimmende courgette
    - verschillende boontjes
    - klimmende baby pompoen (voor het eerst dit jaar)
    - komkommer
    - cherry tomaatjes
    - verschillende sla soorten, bietjes, radijs, wortel

    Daarnaast hebben we een appelboom, kersenboom, vijgenboom,, aardbeien en frambozen.
     
    Nummer4 vindt dit leuk.
  15. Bluebell14

    Bluebell14 Actief lid

    5 mei 2019
    100
    41
    28
    Sla en radijsjes groeien snel en kun je ook al vlot mee beginnen. Tomatenplantje vind ik zelf altijd erg leuk en boontjes doen het meestal ook goed, maar dan moet je er wel iets naast zetten zodat ze kunnen klimmen (paar stokken ofzo)
     
    Anne2019 vindt dit leuk.
  16. cherrytomaatjes

    cherrytomaatjes Fanatiek lid

    30 mrt 2018
    1.807
    1.786
    113
    Vrouw
    Ik heb afgelopen jaar bieten en worteltjes in een moestuinbak gehad. Platte egypstische bieten zijn goed te gebruiken voor moestuinbakken. Zelfdd geld voor Parijse broei worteltjes, die zijn rond ipv lang en dus makkelijker te kweken in een bak.
    Verder had ik een minikomkommer (mini snack komkommer F1)die het ontzettend goed deed en heel makkelijk was! Ik had twee van die bamboe stokken in een bak geprikt en daar twee planten omhoog laten groeien. Wel omhoogleiden en vastzetten, maar zo veel vruchten gehad!

    Spaanse pepers heb ik ook veel plezier van gehad. De pepers heb ik ingevroren en gebruik ik nu nog voor gerechten.

    Sla was ook een succes.

    Ik had snacktomaatjes, die waren ook leuk maar knakten snel in de wind of vielen dan om. Nu heb ik zaadjes van een struik cherrytomaat gekocht (naam is me even ontschoten, maar kan ik wel opzoeken als je geintereseerd bent) die als een struikje groeien en dus laag blijven. Handig, want dan vangt ie veel minder wind.

    Courgette in een bak heb ik ook geprobeerd, maar was echt te groot voor de pot, leverde maar 1 vrucht op. Ik ga nu klimcourgettes proberen tegen een raset aan, ben benieuwd of dat beter gaat. Oh en bijmesten, daar was ik vorig jaar veel te laat mee.

    Hoop dat je hier iets mee kan!
    Wat wil jij planten en hoeveel ruimte heb je op je balkon?
     
  17. crystals

    crystals Actief lid

    20 okt 2015
    404
    95
    28
    Dankje ik ga eens even kijken
     
    Nummer4 vindt dit leuk.
  18. crystals

    crystals Actief lid

    20 okt 2015
    404
    95
    28
    Wauw thanks voor je uitgebreide antwoord. Ben ik zeer blij mee! Platte Egyptische bieten? Klinkt interessant!? Haha alleen nog nooit van gehoord. Ik heb 2 balkonetje's.Het idee was om het, achterste balkonetje te gaan gebruiken
    Daar staat de zon wel vaak in de avond pas. Hij is echter wel groter dan ons balkon voor. Ik heb zelf konijnen en vogels. Het leek mij daarom wel leuk om wat verse groenten en kruiden voor hun te planten.
     
    cherrytomaatjes vindt dit leuk.
  19. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    5.898
    5.585
    113
    Vrouw

    Wat leuk zeg! Dan zou ik inderdaad ook gaan voor (pluk)sla, van die ronde worteltjes en evt wat ander klein spul waar ze van houden.
     
    crystals vindt dit leuk.
  20. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    5.898
    5.585
    113
    Vrouw
    Vandaag druk aan het voorbereiden. Heel wat spul opgeruimd, verplaatst, ruimte gemaakt voor nog twee vierkante meter tuintjes voor de kinderen en plek gemaakt voor de kas (die stond eerder erg ver weg en nu dichterbij huis).
    Komend weekend de moestuin bedden goed omspitten en op zoek naar mest ;)
     

Deel Deze Pagina