Moestuin topic 2021

Discussie in 'De lounge' gestart door Nummer4, 22 feb 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.827
    14.156
    113
    Vertikale moestuin, aardbeien kunnen t super goed doen. Sla kan ook prima daarmee. Tomaten houden absoluut niet van wind, tenzij je beschutting hebt die niet doen. Komkommer vind wind ook niet grappig.

    Best jammer die twee zijn in volle grond of in een grote speciekuip met gaten in de bodem hardstikke leuk te doen en veeeeel lekkerder dan in de winkel.

    Framboos blijft ook redelijk binnen de perken, tamme braam, degene die ik er vorig jaar in heb gezet heeft nog geen haast maar die bij mn oude huis (was al een oudje) die ging als een malle over een hek van 10 meter met super lekkere grote bramen. Hebben er wel een stek van!

    Deze tuin is net een postzegel en voor een aparte moestuin nog geen tijd. Mis mn oude tuin...20x5.5 mja mis dan weer niet de rioollucht van de gebroken stamleiding en de zwarte schimmel. (huurwoning)
     
  2. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.144
    15.212
    113
    Kan dat buiten?
     
  3. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    5.898
    5.584
    113
    Vrouw

    Ik probeer het in de kas dit jaar. Vorig jaar wel veel paprika's buiten gehad alleen het seizoen was net te kort. Uiteindelijk de planten in potten gezet en binnen nog geprobeerd. Kreeg alleen helaas bladluis dus alles naar weer naar buiten gegooid :|
     
  4. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.144
    15.212
    113
    Eens kijken of ik mn vader zo gek kan krijgen dan :D
     
    Nummer4 vindt dit leuk.
  5. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.144
    15.212
    113
    Mijn moestuin is een strookje ik-weet-niet-wat-ik-er-mee-moet :D stonden aardbeien (geen idee of ze het nog gaan doen, msn heeft de grasmaaier erop gezet, onkruid stond een meter hoog. Iets met weinig thuis zijm en weken niks aan doen ;)). En 3 tomatenplanten.
    Misschien dit jaae wat anders proberen maar weet nog niet wat. Moet er rekening mee houden dat ik in de zomer 6 weken weg ben.
    En het heeft de hele middag zon
     
    Nummer4 vindt dit leuk.
  6. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.831
    25.929
    113
    Vrouw
    Ik lees leuke tips.
    Klimcourgette klinkt leuk. Mijn tuintje grenst aan de zijkant met de heg (hedera) daar kan hij die wellicht tegenaan groeien.
    Aardbeien en munt gaan we in potten doen denk ik. (Koop die als plantje)

    En ik zit aan rode biet te denken.

    Framboos had ik eerst in de border achterin de tuin. Die border is weg gehaald en hebben we terras gelegd. Toen kwam de framboos ineens aan de zijkant van het terras weer op. Hebben we maar zo gelaten. Komt echt veel fruit vanaf in de zomer.

    Plan is komend weekend de bak te gaan maken. Wordt nog stevig doorspitten.
     
  7. Taby

    Taby Fanatiek lid

    7 mrt 2007
    4.366
    140
    63
    Ik heb 65 vierkante meter moestuin bij een volkstuinencomplex.

    we hebben er fruit op staan:
    Kiwi
    Blauwe druif
    Witte druif
    Blauwe bes
    Kruisbes
    Rode besjes
    Appel
    Peer
    Pruim
    Bramen
    Aardbeien

    Groenten gaan er ook op:
    Aardappelen
    Rode kool
    Broccoli
    Bloemkool
    Rode biet
    Sla
    Boontjes
    Worteltjes

    Dit jaar ga ik voor het eerst witlof proberen.

    En ook bloemen gaan erop
    Zonnebloemen
    Snijbloemen
    En andere bloemenmixen die de bijen enzo aantrekken.
     
    crystals en Nummer4 vinden dit leuk.
  8. Minoesje

    Minoesje Niet meer actief

    Leuk onderwerp!
    Morgen wordt mijn kas geplaatst. Heb dan 10m2 kas en dat wordt mijn domein haha.
    Ik ga ook zeker wel wat makkelijke groentes erin zetten maar vooral ook veel (snij)bloemen.

    Ik heb gister 2 soorten frambozenplanten gekocht maar ben nog opzoek naar een manier om ze te planten zonder dat ze kunnen gaan woekeren. Ben net dagen bezig geweest met bramenstruiken hier in de tuin die helemaal verwilderd waren. En volgens mij moet je die volledig weghalen en kunnen ze door het kleinste stukje in de grond al terug komen dus ik zal er ook altijd werk aan blijven houden ben ik bang ;)
     
    crystals vindt dit leuk.
  9. crystals

    crystals Actief lid

    20 okt 2015
    404
    95
    28
    Echt aardbeien doen het ook goed op een balkon? Dat lijkt mij echt super leuk
     
  10. dreames

    dreames VIP lid

    9 dec 2007
    7.457
    3.708
    113
    Wij hebben een kersenboom, pruimen boom en nectarine. Verder nog aardbeien, frambozen en aalbessen.
     
    crystals en Nummer4 vinden dit leuk.
  11. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    5.898
    5.584
    113
    Vrouw
    Volgens mij gaat het zelfs beter. Geen last van slakken op een balkon gok ik ?

    Wij gaan ze dit jaar ook in bakken van de grond af plaatsen.
     
    crystals vindt dit leuk.
  12. rijo

    rijo VIP lid

    5 mrt 2014
    5.151
    1.943
    113
    Ik heb een moestuin, maar ik heb de aardbeien aan de muur hangen :)

    Dit zag ik ook voorbij komen, neemt ook niet veel ruimte in:
    buis-scaled.jpg
     
    Nummer4 vindt dit leuk.
  13. Chayammy

    Chayammy Fanatiek lid

    14 aug 2020
    1.288
    2.085
    113
    Vrouw
    Ja, aardbeien kunnen prima in een toren. Hangen de vruchten ook niet op de grond als ze zwaar worden, dan rotten ze minder snel.

    Ik ben net langs de moestuin gelopen. Een aantal peulen en erwten die ik een week geleden heb voorgezaaid zijn al aan het kiemen!
    Van de tuinbonen, die ik 1,5 week geleden heb voorgezaaid is er pas een opgekomen. De rest lijkt nog niets te doen. Hopelijk komt dat nog. Het is zaad van vorig jaar. Heeft iemand hier ervaring mee? Duurt het wat langer voordat tuinbonen kiemen?
     
    Nummer4 vindt dit leuk.
  14. crystals

    crystals Actief lid

    20 okt 2015
    404
    95
    28
    Ja zo iets is wel gaaf, waar vind je dat dan? Wat een gezellige tips allemaal binnenkort maar eens het een en ander gaan bestellen
     
  15. Chayammy

    Chayammy Fanatiek lid

    14 aug 2020
    1.288
    2.085
    113
    Vrouw
    Als je googlet op 'aardbeientoren' of 'vertical gardening' komt er al van alles naar voren. Als je en beetje handig bent kun je ook zoeken naar 'strawberry tower how to' krijg je ook allemaal filmpjes om het zelf te maken.
     
  16. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    5.898
    5.584
    113
    Vrouw
    Mijn bakken zijn weer onkruid vrij :thumup: Bekijk bijlage 680316

    Benieuwd of de prei nog verder gaat groeien...

    Bekijk bijlage 680317



    Edit: onkruid vrij is een groot begrip zie ik al tussen de prei :roflmao: het gras en de meeste plukjes groen zijn er tussenuit.
     
    toch3 vindt dit leuk.
  17. crystals

    crystals Actief lid

    20 okt 2015
    404
    95
    28
    Wauw wat een ruimte :eek:
     
    Nummer4 vindt dit leuk.
  18. Chayammy

    Chayammy Fanatiek lid

    14 aug 2020
    1.288
    2.085
    113
    Vrouw
    Dat ziet er goed uit. En ook zoveel ruimte. Is dat jullie eigen achtertuin?

    Hier is mijn vriend vandaag druk bezig met de pepers en paprika zaailing over te plaatsen in p9 potjes.
    Morgen ga ik spinazie en veldsla in de kas in bakken zaaien.
    We hebben gisteren een pallet met potgrond binnengekregen, dus we kunnen weer aan de slag!
     
    Nummer4 vindt dit leuk.
  19. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    5.898
    5.584
    113
    Vrouw
    Ja, we hebben 1800m2 grond waarvan het achterste deel (achter de moestuin) van mijn man is voor zijn hobby (bijen houden). Daar staan ook onze fruitbomen.
    De tuin is niet breed, 18 meter, maar wel erg diep, 100m. Ongeveer 70 meter daarvan is achtertuin.

    Ik heb 6 bakken van 3*6 meter en straks voor de kinderen elk een vierkante meter moestuin er naast.

    @Chayammy
    Jullie zijn al druk met voorzaaien zo te lezen. Ik ben nog niet begonnen. Ik heb vandaag al mijn zakjes zaad bekeken en een schema gemaakt in Excel met kleurtjes wanneer ik moet (voor)zaaien en oogsten.
    Zal deze week een begin gaan maken.



    De prei heb ik er trouwens maar uit getrokken. Ligt nu in de gootsteen te weken, ik ga het straks schoonmaken.
    De moestuin hebben we mei vorig jaar pas aangelegd en ik was toen met veel groenten heel laat om te zaaien. Nieuw jaar, nieuwe kansen ;)
     
  20. DeeLighT

    DeeLighT VIP lid

    9 jan 2007
    8.646
    555
    113
    #40 DeeLighT, 27 feb 2021
    Laatst bewerkt: 27 feb 2021
    .....
     

Deel Deze Pagina