Moestuin topic 2021

Discussie in 'De lounge' gestart door Nummer4, 22 feb 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Amaranthas

Amaranthas Fanatiek lid

29 nov 2013
    3.534
    3.869
    113
    Ik wil al jaren een moestuintje hier. We hebben best een diepe tuin en wilde een stukje reserveren van 2 bij 3 ofzo. Misschien maar eens aan de gang dit jaar.

Nummer4 vindt dit leuk.
  2. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.676
    6.576
    113
    Vrouw
    Hoe gaat het in de moestuin?

Ik heb inmiddels al wat dingetjes voorgezaaid in mini kasjes. De tomaten en meloenen komen al op, en ook wat paprikaatjes, pepertjes en spruiten. Heel erg benieuwd hoe dit jaar zal gaan :)

Er zit nog niks in de volle grond, ik wilde ivm de kou nog even wachten maar als de nachttemperaturen weer wat omhoog gaan, ga ik de bonen, wortelen en uien zaaien.

3. goblins

goblins Fanatiek lid

27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Hier de pepers voorgezaaid en die zijn nu 5 cm hoog.

Verder nog niks.
    Als het weer droog is ga ik met de frees over de tuin, dan gaan de tuinbonen erin, en even kijken wat nog meer.
    Aardappelen kunnen elk moment binnen komen.

Nummer4 vindt dit leuk.
  4. Chayammy

Chayammy Fanatiek lid

14 aug 2020
    1.301
    2.091
    113
    Vrouw
    Hier gaat het lekker.

De tuinbonen en erwten/peultjes staan voorgezaaid in de kas en ze zijn bijna allemaal opgekomen en groeien goed door! Valt me erg mee, met zaad van vorig jaar.

Ik heb vorige week spinazie in een bak in de kas gezaaid en daar komen de eerste sprietjes ook boven.

De pepers en paprikas staan al een hele tijd in de propagator en die gaan lekker. We hebben de beste uitgezocht en van de zaaitray naar p9 potjes verplaatst.

En afgelopen weekend de tomaten voorgezaaid in de propagator en er zijn er al best wat ontkiemd!

Dit weekend willen we een paar bedden voorbereiden met stokken voor de erwten en peulen en een voor de aardappelen.

Nummer4 vindt dit leuk.
  5. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.395
    30.706
    113
    Vrouw
    Vandaag eindelijk bericht van bakker.vom dat mijn zaadjes en minikasje zijn verstuurd bijna 2 weken terug besteld). Dus ik hoop dat ik morgen kan gaan zaaien :)

Dit weekend gaan we, als het lukt, de randjes om de bakken zetten en verder vullen met aarde.

Nummer4 vindt dit leuk.
  6. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.676
    6.576
    113
    Vrouw
    Mijn voorgezaaide komkommers zijn enorm doorgeschoten. Ik heb ze nu in kleine yoghurt emmertjes gezet en hoop dat het nog wat wordt, anders moet ik opnieuw gaan zaaien.
    De paprika's ga ik vanmiddag verspenen.

7. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.395
    30.706
    113
    Vrouw
    Mijn zaadjes beginnen op te komen. Zo leuk om te zien :D
    Kinderen zijn ook helemaal enthousiast en willen liefst de hele dag water geven :roflmao:

Moet wel nog aan de bak met de bak buiten.
    Maar ben doodmoe en het nu weer is k**weer. Had gisteren in de tuin willen werken, maar was echt te moe.

8. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.676
    6.576
    113
    Vrouw
    Ja wat een weer he... hier is het plan om een paar grote bielzen te gaan verplaatsen zodat de kas daarop kan staan, maar die dingen zijn loodzwaar en het waait enorm vandaag, brrrr... heb er echt geen zin in!
    We moeten nu echt de kas gaan verplaatsen en ook twee vierkante meter moestuintjes die nog in de voortuin staan, die gaan naar de achtertuin waar meer zon is, zodat de kinderen ook kunnen zaaien en tuinieren.

Maar vandaag.... :confused:

9. goblins

goblins Fanatiek lid

27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Wat voor een weer is het dan bij jullie hier is het wel behoorlijk fris maar ik ben de hele ochtend al bezig geweest met troep ruimen onder de carport en de jongens vermaken en ruzies sussen....
    Nu even in het kleine kabouterbos,, kunnen de jongens even rennen springen vliegen (man heeft nachtdienst gehad en slaapt nu).

En wat ben jij op tijd met komkommers. Die ga ik pas ergens in april zaaien.
    Net als paprika, maar ik heb dan o ook geen kas

Gisteren ben ik op de moestuin geweest om de grond wat los te maken, zodat ik straks er goed door kan met de frees.
    Eind deze maand hoop ik de uien te kunnen poten en de tuinbonen in de grond te kunnen leggen

10. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.395
    30.706
    113
    Vrouw
    Hier is het fris, bewolkt en winderig.
    Vergeleken met het zonnetje gister nodigt het niet echt uit om naar buiten te gaan.

Maar ik ga straks toch even wat doen. Heb behoefte aan frisse lucht.

Nummer4 vindt dit leuk.
  11. Espoir

Espoir Fanatiek lid

28 feb 2013
    1.670
    768
    113
    Hoi!

Ik heb een stukje van +/- 3x3 over waar ik een moestuintje van wil maken.. een aantal dingen die ik graag wil poten heb ik opgeschreven. Behalve deze dingen, wil ik ook diverse kruiden, maar daar maak ik een aparte bak voor..

Ik heb alleen geen idee hoe te beginnen? Hebben jullie tips voor mij?

Bijgevoegde bestanden:

12. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.676
    6.576
    113
    Vrouw

Ik ben inderdaad iets vroeg met de komkommers, maar in principe kan je komkommers en paprika's vanaf half maart binnen voorzaaien. Ze zullen nog wel een tijdje binnen staan voordat ze de kas in gaan gok ik, het zijn nog inieminie plantjes, hoewel de komkommers dus even een flinke spurt maakten in de kweekkasjes in de vensterbank. Ik zaai over een paar weken weer een paar als deze niks worden. de snackkomkommers lijken nog wel redelijk.

Het waait hier en miezert steeds, ik heb nog steeds geen zin om naar buiten te gaan maar het zal toch moeten gebeuren, anders ligt het weer een week stil. Doordeweeks hebben we te weinig tijd om grote dingen zoals de kas verplaatsen en in elkaar zetten (al het glas hebben we er uit gehaald in het najaar).

Ik heb alle aarde in de bakken tot ongeveer 40-50cm diep omgezet, hopelijk is dat voldoende. heb ook flink wat mest onder gewerkt een paar weken geleden (oude stalmest) behalve waar de bonen komen te staan.

Mijn kinderen zijn verbazingwekkend rustig met dit weer, normaal gesproken zouden ze ook de hele tijd ruzie maken maar ik geloof dat ze allemaal wat moe zijn. De jongste ligt nu in bed dus moet aan het werk buiten.

Succes allemaal!

13. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.676
    6.576
    113
    Vrouw
    Wat leuk! Welkom hier :)

Als je weet wat je wilt hebben dan kan je die zaadjes gaan kopen, of bij sommigen kiezen voor plantjes (aardbeien bijvoorbeeld kan je overal heel goedkoop kopen momenteel).
    Achterop de zakjes zaad staan duidelijke instructies hoe en wanneer te zaaien, bijvoorbeeld onder glas of voorzaaien binnen, of in de volle grond.

Aan de hand daarvan heb ik in excel een zaaikalender voor mezelf gemaakt (omdat ik heel veel verschillende dingen heb) zodat ik weet in welke maand ik wat moet gaan (voor)zaaien en uitplanten en oogsten etc.

Bekijk bijlage 682818

Bovenaan staan de maanden (rood is al geweest), linker kolom de zaden. Groen bij de linker kolom is wat ik al voorgezaaid heb.
    In het schema: groen is voorzaaien, geel is zaaien in de volle grond, oranje is uitplanten wat voorgezaaid is en blauw is oogsten.
    Zo zie ik bijvoorbeeld nu dat ik de peulen eind deze maand nog in de volle grond moet gaan zetten (vorig jaar was ik te laat en had ik heel weinig peultjes).

Ik ben zelf geen tuinder, ik lees gewoon wat er op de zakjes staat en ik doe mijn best. Af en toe zoek ik via google of youtube op wat ik moet doen met zaailingen of bijvoorbeeld het dieven van tomaten, of ik pak een van mijn schoonmoeders oude boeken er bij.

14. goblins

goblins Fanatiek lid

27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Ik heb vorig jaar komkommers vroeg gezaaid... dat heb ik geweten, tis net onkruid, die krengen groeien als kool. En ik heb geen grote kas, dus kon ik ze ook niet naar buiten doen voor half mei, de ijsheiligen.

Hier is het de hele middag al droog. Het waait alleen redelijk stevig.
    De jongens zijn weer lekker buiten.. geen kind aan.haha

Zo weer even verder met het fietskarretje zodat de frees mee kan zonder auto naar de tuin

Nummer4 vindt dit leuk.
  15. Chayammy

Chayammy Fanatiek lid

14 aug 2020
    1.301
    2.091
    113
    Vrouw
    Hoi!
    Ik zou eerst beginnen met wat informatie over alle soorten op te zoeken en proberen uit te rekenen hoeveel ruimte je per soort nodig hebt. Sommige planten gaan de hoogte in en leveren daardoor per vierkante meter veel op, andere een stuk minder.

Frambozen en aardbeien zijn vaste planten en blijven op dezelfde plek. De andere die je graag wilt kun je het beste ieder jaar rouleren, om uitputting van de grond en ziektes te voorkomen. Als je zoekt op 'moestuin' en 'wisselteelt' kun je veel info vinden. Ook kun je rekening houden met welke planten goed bij elkaar passen, omdat ze elkaars ongedierte wegjagen. Dat heet 'goede buren'.

Veel plezier en succes!

16. Chayammy

Chayammy Fanatiek lid

14 aug 2020
    1.301
    2.091
    113
    Vrouw
    Wij hebben gisteren de grond op de moestuin klaargemaakt voor de lente. De voorgezaaide tuinbonen en peulen gaan lekker en willen we volgend weekend in de grond steken. Ik hoop dat het net dat we hebben besteld om de peulen en doperwten te ondersteunen deze week binnen komt!

Binnen zijn de paprika's behoorlijk aan het groeien en de tomaten die we een paar weken geleden hebben gezaaid doen het ook goed.

Nummer4 vindt dit leuk.
  17. goblins

goblins Fanatiek lid

27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Aardbeien zijn niet echt vaste planten.
    Op www.aardbeienplantje.nl kan je veel info vinden op een simpele manier.
    Fijne site en fijne shop. (Ik weetniet

Verder had ik hier teveel peperplantjes. Deze op de weggeefhoek gezet. Binnen 1 uur alle plantjes weg.
    Misschien e volgende plantjes verkopen voor 10 cent voor de kinderen ofzo, whahaha

Nummer4 vindt dit leuk.
  18. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.676
    6.576
    113
    Vrouw

Ik zag al dat er ook een stekjes/plantjes verkoop/ruil hoek is hier in de omgeving waar ook tuinplanten aangeboden worden. Zal daar denk ik mijn overtollige spul op gaan zetten.

Hier nog steeds niks in de grond, de komende twee weken blijft het nog erg koud 's nachts en ik durf het nog niet aan. Jullie wel?

19. Olympia

Olympia Fanatiek lid

16 okt 2020
    1.041
    1.668
    113
    Vrouw
    Ik wil heel graag weer eens andere dingen kweken, vroeger had ik een groot stuk grond met courgette, aardappel planten, noem maar op.

Helaas ben ik nu aangewezen op zo'n moestuinbak, een 1x1 tafel op poten.
    Daar groeide ik tot nu toe aardbeien, radijs, tomaat, paprika, kruiden etc in.
    Maar ik wil weleens weer wat anders, hebben jullie tips welke groentes er allemaal in die tuintafel kunnen, zonder dat ze te weinig ruimte hebben?

20. goblins

goblins Fanatiek lid

27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Ik

Ik wil aankomend weekend de aardappelen gereed maken, en dan de aardappelen in de grond over twee weken.
    De uien gaan de grond in evenals de tuinbonen. Tevens de prei wil ik zaaien.
    Dus er kan al wel wat in, maar nog niet veel.

Deel Deze Pagina