Moestuin topic 2021

Discussie in 'De lounge' gestart door Nummer4, 22 feb 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. goblins

    goblins Fanatiek lid

    27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Rode bieten is misschien een idee?
    Een rijtje pootuitjes, maar dan zou iemand ze over moeten hebben. Een zakje is al teveel.
    Ik wil je ook wel wat pootuitjes sturen. Al zijn het er maar 5. Is gewoon leuk (vind ik dan).
     
  2. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    5.896
    5.583
    113
    Vrouw

    Maar alles wat je er nu in stopt gaat toch nog niet kiemen/groeien met deze temperaturen? Ik wil heel graag gaan zaaien maar moet mezelf nu echt even bedwingen als ik de weersvoorspellingen zie. Misschien toch de wortelen en uien alvast zaaien...
     
  3. goblins

    goblins Fanatiek lid

    27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Je hebt een heel aantal koudbloeiers.
    Zoals dus de tuinbonen.
    Uien overleven lichte vrieskou. Let wel, ik zaai ze niet, ik koop pootuien.
    Pootaardappelen, zolang er geen groen boven de grond komt is dat ook prima.

    Ik heb een duidelijk overzicht gezocht. Dmv een zaaikalender online heb ik weer mijn eigen zaaikalender gemaakt. Ik doe bijvoorbeeld geen veldkers.

    https://zaaikalender.com/
     
    Nummer4 vindt dit leuk.
  4. Gruffalo123

    Gruffalo123 Fanatiek lid

    26 jun 2017
    3.939
    4.461
    113
    Heel veel kan ook nu al gezaaid worden en wil juist wat kou met kiemen.
    Hier staat nu:
    Pootuien en tussen de rijen pootuien rijen wortels
    Tuinbonen
    Pluksla
    Snijsla
    Spinazie
    Snijmes
    Verschillende soorten snijbiet
    Rucola
    Prei (zomer en herfst is gezaaid. Over 2 a 3 weken winterprei zaaien )
    Spruiten 2 soorten
    Vroege witte en rode kool
    Rucola

    In de koude bak in februari al snijsla, snijbiet, rucola, ijsbergsla en spinazie gezaaid en daar sinds 1 a 2 weken al uit aan het oogsten.

    Aardappelen (ong. 50 m2) gaan er half april in.
    Dan ook beginnen met voorzaaien van alle andere groenten. Te veel om allemaal op te noemen :p.

    Deze week komen er weer 60 nieuwe aardbeienplanten. Iedere 3 a 4 jaar vervangen we 1 aardbeienbed met nieuwe planten. Plek van het oude bed krijgt dan 2 jaar rust met wat andere groenten erop en daarna weer aardbeien. We hebben nu dit jaar 2 aardbeienbedden voor de productie en 2 met rust.
     
  5. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    5.896
    5.583
    113
    Vrouw

    Ik had begrepen dat alle groene bonen pas na ijsheiligen de grond in mochten.
    En eerlijk is eerlijk, dat zaaien is zo gedaan dus of ik nu een paar soorten en straks een paar soorten, of straks alle bonen tegelijk de grond in stop, dat maakt niet zo veel uit.

    Twijfel nog wel wat ik met de courgettes ga doen. Vorig jaar deels voorgezaaid binnen (ging super) en deels in de volle grond in mei (die bleven kleiner). Maar mijn huis staat vol met kleine yoghurt emmertjes met zaailingen, dus er kan nu niet meer bij. Eerst die maar uitplanten in de kas en dan verder gaan met zaaien... Ik denk dat ik toch ook de courgettes weer binnen voor ga zaaien dit jaar, gezien de resultaten van vorig jaar. Boontjes gaan wel direct de grond in wanneer het weer er naar is. Ik ga even googlen op temperaturen etc. Dank je voor de link!

    Ik heb trouwens uien zaadjes en pootuien. Benieuwd naar het verschil, eerste jaar dat ik uien ga proberen te telen. Ben van plan om de rijen wortelen met uien af te wisselen. Moet me nog meer gaan verdiepen in combinatieteelt, want ook een paar rijen bloemen (sowieso om insecten aan te trekken, wij houden ook bijen dus die mogen de boel flink bestuiven) en als natuurlijke beestjes verjagers schijnt goed te werken. Tot nu toe heb ik alleen twee zakjes afrikaantjeszaadjes, maar goudsbloem moet ook goed werken. Waarvoor weet ik even niet. Tijd om aan de studie te gaan ;)
     
  6. Gruffalo123

    Gruffalo123 Fanatiek lid

    26 jun 2017
    3.939
    4.461
    113
    Tuinbonen zijn de uitzondering die al voor ijsheiligen in de grond mogen/moeten. Op wat beschutte zandgrond kunnen ze zelfs al wel in februari in de grond. Waar wij zitten op de koude winderige klei planten we de Tuinbonen relatief laat, tussen half en eind maart, soms zelfs pas begin april. Maar laten moeten Tuinbonen niet.
    De meeste andere bonensoorten moeten later. Die verrotten als ze te vroeg gepoot worden.
    Er is zelfs een winter bonen ras die je zaait in november en oogst in april. Maar dat is meer een voederboon voor dieren en minder geschikt voor mensen.
     
  7. goblins

    goblins Fanatiek lid

    27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Tuinbonen zijn Nederlandse bonen, sperziebonen komen uit warme landen.
    En dan geldt de regel, "de boon wil Mei niet zien".
    Veel tuinders houden zich hier niet aan op de vereniging en die blijven maar zaaien en zaaien, tot ze rond de 28ste mei zaaien, dan komt het goed
     
    Nummer4 vindt dit leuk.
  8. Koraal82

    Koraal82 Fanatiek lid

    17 jul 2013
    2.957
    1.313
    113
    Hoi dames,

    Ik heb even een vraagje. Ik heb bij de intratuin aarbeiplantjes gekocht en wil die al 2 weken poten. Het zou vanaf maart moeten kunnen volgens de omschrijving. Omdat het af en toe nog vriest snachts heb ik nog ff gewacht. Zou ik ze gewoon al kunnen poten? Hier binnen lijken ze nu ook een beetje te verpieteren....
     
  9. Gruffalo123

    Gruffalo123 Fanatiek lid

    26 jun 2017
    3.939
    4.461
    113
    Ja hoor gewoon in de grond zetten. Aardbeien kunnen veel hebben, gedragen zich haast als onkruid. Hier 3 weken geleden 60 aardbeienplanten gepoot en die zijn al flink aan het groeien en hebben helemaal geen last gehad van de kou.
     
  10. Gruffalo123

    Gruffalo123 Fanatiek lid

    26 jun 2017
    3.939
    4.461
    113
    Vandaag de winterpreien, herfstbroccoli, zomerandijvie, courgettes en suikermais voorgezaaid.
    Al flink wat sla geoogst, paar keer spinazie gehad en eerste porties snijbiet.
    De ijsbergsla al verpoot en de zomerbloemkool en broccoli al op de definitieve plek verpoot.
    Tuinbonen, uien en wortelen beginnen ook goed te groeien.
    Gaat lekker hier met de moestuin :).
     
  11. Gruffalo123

    Gruffalo123 Fanatiek lid

    26 jun 2017
    3.939
    4.461
    113
    Zonet een groot bloemenveld ingezaaid met de kinderen, die wilden dat graag.
    Manlief gaat zo de aardappelen poten. Vandaag heerlijk moestuinweer.
    Jullie allemaal ook druk bezig in de tuin?
     
  12. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.828
    25.926
    113
    Vrouw
    Gister en hebben we hier eindelijk de bak 3×1 m afgemaakt (randjes omheen gezet).
    Het hele huis staat nu vol met voorgezaaide miniplantjes :roflmao:

    Twee van de grootste courgettes heb ik vast in een grote pot buiten op het terras staan. Verder heb ik nog courgettes, aubergines, salie en tijm binnen in kleine potjes. En de moestuinmaatjes van Albert Hein beginnen op te komen
    Rucola, kerstomaat, komkommer, zonnebloem.
    En de kinderen willen ook aardbeien.

    Ik heb ook nog rode biet zaadjes. Maar die laag ik nog maar even liggen. Veel te weinig plek :roflmao:
     
    Nummer4 vindt dit leuk.
  13. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.144
    15.212
    113
    Man kwam van de week met makkelijke moestuin (.nl) en was erg enthousiast gemaakt door zijn vriend. Weinig ruimte, veel opbrengst, app die aangeeft hoe en wat...
    Net besteld, zou deze week geleverd moeten worden dan
     
    Nummer4 vindt dit leuk.
  14. Gruffalo123

    Gruffalo123 Fanatiek lid

    26 jun 2017
    3.939
    4.461
    113
    @Mamafiets bieten kunnen gemakkelijk wachten tot in mei. Meestal zaaien wij ze dan ook pas. April is hier altijd zo een drukke zaaimaand dat de bieten vaak vergeten worden :oops:.

    Aardappels zitten er bijna in, man is al de hele middag aan het rijen maken en poten. Ruim 50 m2 aardappelveld dit jaar :eek:. We hadden iets teveel besteld, 5 kg pootaardappelen. Volgend jaar maar weer 2,5 kg doen tenzij dit heel goed bevalt.
     
  15. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.828
    25.926
    113
    Vrouw
    Maar in mei heb ik nog steeds geen plek. Met de hoeveelheden andere plantjes die nu aan het kiemen/groeien zijn.
    T is Maar een tuintje van 1 bij 3 meter. Plus wat potten. Dus die bieten doe ik volgend jaar wel.

    Wauw. 50 m2 alleen voor aardappelen. Dat wordt stamppot eten bij jullie :roflmao:
     
  16. Gruffalo123

    Gruffalo123 Fanatiek lid

    26 jun 2017
    3.939
    4.461
    113
    We hebben dan ook een hele grote moestuin :oops:. De echte moestuin is 500 m2 en bij huis heb ik nog 2,5 m2 als verhoogde kas en een aantal kleine bakken waarin wat jonge planten staan te groeien.
    Maar we hebben een heel groot gezin, dus heel wat monden om te voeden met al die aardappelen :p. Per week gaat er zeker 5 kg aardappelen doorheen en sommige weken wel 8 kg :eek:.
     
    owly en Mamafiets vinden dit leuk.
  17. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.144
    15.212
    113
    Dat is klaar om te groeien. Er komt nog een klimrek achter de bak maar die is nog niet geleverd
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Suzy85, Gruffalo123 en Mamafiets vinden dit leuk.
  18. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.828
    25.926
    113
    Vrouw
    Weet iemand of courgette tegen nachtvorst kan?

    Ik ben vorige week druk geweest met sl mn kiemplantjes in grotere pitjes te zetten. Maarcheb binnen niet genoeg plaats. Dus ik had twee courgetteplantjes buiten gezet in grote potten. Daar heb ik er toch meer dN genoeg van.

    Ik denk alleen dat ze het niet overleefd hebben met de koude nachten afgelopen week :|
     
  19. Espoir

    Espoir Fanatiek lid

    28 feb 2013
    1.576
    731
    113
    Ik ga morgen een moestuinbak halen. Ik wil oa de peultjes en sperziebonen van de AH gaan verpoten. Kan ik gewoon losse bamboestokken gebruiken als geleiding?
     
  20. Espoir

    Espoir Fanatiek lid

    28 feb 2013
    1.576
    731
    113
    Oh ja, wel of geen worteldoek onder de moestuinbak?
     

Deel Deze Pagina