Moestuin topic 2021

Discussie in 'De lounge' gestart door Nummer4, 22 feb 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Gruffalo123

    Gruffalo123 Fanatiek lid

    26 jun 2017
    3.939
    4.461
    113
    @Mamafiets courgette vindt nachtvorst niet fijn. Plant gaat waarschijnlijk niet dood, maar je kan wel vorstschade gaan zien aan de blaadjes en hij kan een tijdje wat minder goed groeien.

    @Espoir ja losse bamboestokken kan, met twee schuin naast elkaar hebben ze wat extra steun en kan je eventueel met een draadje de plant nog wat helpen.
    Er hoeft geen worteldoek onder de moestuinbak, er zit nu ongeveer 30 cm aarde qua hoogte in je bak denk ik? Dat is genoeg om het onkruid daaronder een tijd tegen te houden. Sommige planten wortelen ineens onverwacht diep en dan is het juist wel fijn dat ze de diepte inkunnen. Meeste groentenplanten wortelen overigens niet dieper dan 15 cm.
     
  2. Gruffalo123

    Gruffalo123 Fanatiek lid

    26 jun 2017
    3.939
    4.461
    113
    Weersvoorspellingen zien er niet hoopvol uit de komende weken, tot ver in mei koud :|.

    Is het bij jullie ook al zo gortdroog in de tuin? We mogen het zaaigoed hier wel 2 keer daags sproeien ondertussen. Combinatie van sneldrogende bovenlaag (zware kleigrond dus dieper dan 5 cm nog wel vochtig), overal om de moestuin heen grote open weilanden, zon en altijd echt altijd flinke wind :cool:.
     
  3. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.828
    25.925
    113
    Vrouw
    Thanks. Ik laat m nog een poosje staan. Kijken of het nog wat wordt. Binnen staan er ook nog een paar in potten. Ds ik heb genoeg reserve.

    Net het tuintje zelf gevuld met aarde. Daar gaan we vanaf volgende week de aardbeien (moet ik nog kopen) en rest van de plantjes die nu binnen staan in zetten.
     
  4. Gruffalo123

    Gruffalo123 Fanatiek lid

    26 jun 2017
    3.939
    4.461
    113
    Heerlijk veel regen gehad hier, plantjes zijn er blij mee. Ben benieuwd of daardoor de aardappelen volgende week hun eerste blaadjes boven de grond gaan steken. Zelfs die hadden volgens mij al last van de droogte.
     
  5. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.965
    7.895
    113
    Vrouw
    Wij gaan dit jaar ook weer wat dingen opkweken. Ik heb het jaren niet gedaan. Maar nu hebben we de ah moestuin vriendjes en het lijkt erop dat alles wel op gaat komen. We hebben nu een betegelde tuin om zoveel mogelijk speeloppervlak te hebben op dat kleine stukje. Dus alles zal in bakken moeten. Hopelijk kunnen we alles nog binnen houden voordat de ergste kou voorbij is. Ik heb wel een verzameling bakjes waarmee ik nog even kan verpotten.

    Er zaten ook Cherry tomaten bij. Die heb ik de 21e gezaaid. Maar daar is het toch veel te laat voor? Ik dacht uit mijn hoofd dat die in februari gezaaid moesten worden.
     
  6. Gruffalo123

    Gruffalo123 Fanatiek lid

    26 jun 2017
    3.939
    4.461
    113
    Tomaten is inderdaad wel erg laat om die nu nog te zaaien. Het kan wel, maar dan heb je waarschijnlijk pas laat oogst en misschien dat je ze einde van het seizoen in de nachten alweer binnen moet gaan zetten
     
  7. Asil

    Asil VIP lid

    14 nov 2018
    9.570
    9.025
    113
    Vrouw
    #87 Asil, 30 apr 2021
    Laatst bewerkt: 30 apr 2021
    Ook wij zijn weer begonnen, heb nog nooit een goede oogst gehad dus duimen dat er nu wel wat lukt hahaha.

    Wij hebben een appelboom, niet zo groot, geeft maar een appel of 8 als de vogels er niet aan beginnen.

    Bramenstruik

    Nu in huis aan het groeien:

    3 x zonnebloem (gewoon omdat ze mooi zijn) 17-4 voor ontkiemen
    Bieslook
    Dille
    3x wortel
    3x radijs
    2 x cherrytomaat
    spitskool

    Moet nog:
    pompoen
    sperziebonen
    salie
    en nog het 1 en ander maar weet ze even niet meer.
     
  8. Baileyy

    Baileyy VIP lid

    12 feb 2012
    5.378
    1.381
    113
    Leuk topic!!
    Wij dit jaar boor het eerst. De moestuintjes van AH en ook aardbeitjes, kruiden, sla. Alles staat nog binnen. Wel al ontkiemd. Ik durf ze nog niet over te poten buiten ivm de kou.
    Ohh ben zo'n beginner hierin.
    Fruit heb ik al wel paar jaar. Appel, peren, kersen, bramen, bosbes en rode bes. We doen maat wat eigenlijk daarmee. De boompjes groeien niet zo mooi, dus ben bang verkeerd gesnoeid. Opbrengst is wel groot trouwens.
     
  9. Gruffalo123

    Gruffalo123 Fanatiek lid

    26 jun 2017
    3.939
    4.461
    113
    Fruitbomen vroeg in het voorjaar snoeien, net voordat ze bloesem gaan krijgen. Alle takken waar je weinig blaadjes/bloesem aan ziet komen en die gek omhoog groeien snoei je eruit. Maar per soort fruitboom kan daar nog wel wat verschil in zitten. Wat je het best kan doen is eens een fruitkweker in je buurt vragen of hij/zij het wil uitleggen. Het is heel simpel, maar je moet het wel even een keer gezien hebben.
    Eerste keren met snoeien denk je oh wat zonde, nu heb ik minder appels/peren/kersen enz. straks. Maar het fruit wat je krijgt wordt door het snoeien groter en beter in kwaliteit omdat de boom zijn energie minder hoeft te verdelen.
     
    Baileyy vindt dit leuk.
  10. Baileyy

    Baileyy VIP lid

    12 feb 2012
    5.378
    1.381
    113
    OKe dankjewel! We hebben de appelboom al eens drastisch gesnoeid. Geen enkele appel dat jaar maar het jaar erop des te meer inderdaad.
    Alleen die boom ziet er echt niet uit meer door ons verkeerde gesnoei.
     
  11. Gruffalo123

    Gruffalo123 Fanatiek lid

    26 jun 2017
    3.939
    4.461
    113
    Wij deden ook altijd maar wat met de appelboom, vorig jaar voor het eerst advies erbij gevraagd. Toen geleerd dat je eigenlijk veel meer moet snoeien dan je denkt en dat jaar een stuk minder, maar wel duidelijk gezondere appels die ook beter te bewaren waren. Dit jaar weer op die manier gesnoeid, ben heel benieuwd hoe die het dit jaar gaat doen. Net 2 weken geleden gesnoeid, wel laat, maar kon nog prima. Bloesems zijn nog niet eens open zo laat is het allemaal dit jaar. Snoeien moet voordat de bloesems open gaan.
     
    Baileyy vindt dit leuk.
  12. Baileyy

    Baileyy VIP lid

    12 feb 2012
    5.378
    1.381
    113
    Ik hebxdie AH moestuintjes. Maar bij de bieslook en wortel zit schimmel...
    Hoe kan dat nou weer? Heb ze in een kweekbak met al die andere moestuintjes erbij.
    Ik heb ze maar weggegooid.
     
  13. Asil

    Asil VIP lid

    14 nov 2018
    9.570
    9.025
    113
    Vrouw
    Mijn vriend houd de appelboom bij, hele uitleg gaf hij erover maa heb het niet onthouden.
    Wij hebben (jonge boom) een appel of 8 a 10 maar die zijn heel groot.
     
  14. Gruffalo123

    Gruffalo123 Fanatiek lid

    26 jun 2017
    3.939
    4.461
    113
    Hier een ware slakkenexplosie in de tuin. Zelfs alle planten die al vrij groot waren en normaal prima tegen slakken kunnen worden helemaal opgevreten. Kan me niet herinneren dat we eerder zoveel last hadden van de slakken.
    Al hele pakken van de voor andere dieren niet giftige ijzerkorrels gestrooid, maar lijkt totaal geen effect te hebben. Ja het wordt massaal opgegeten, maar de slakken zijn er resistent voor ofzo.
     
  15. LadyKikker

    LadyKikker Fanatiek lid

    12 feb 2012
    3.829
    1.677
    113
    Vrouw
    Jaaa superfijn dit topic! Blij dat ik'm gevonden heb.

    In onze tuin hebben we 2 bakken van 1 x 2.5m en daar willen we groenten/fruit in gaan kweken.
    Op wat aardbei plantjes na, zijn ze nog leeg.

    Als we id zomer of vlak daarna willen oogsten, wat moeten we dan nu zaaien?
    Of zijn we een beetje laat....

    En weet iemand of asperges te doen zijn om zelf te kweken?
     
  16. Chayammy

    Chayammy Fanatiek lid

    14 aug 2020
    1.288
    2.085
    113
    Vrouw
    Voor sommige dingen ben je misschien wat laat, maar andere gaan nog prima. Je kunt nu bijvoorbeeld nog boontjes, courgette, pompoen, wortels, bietjes en sla zaaien. Ongetwijfeld nog veel meer.

    Wij hebben sinds dit jaar asperges. We hebben kluwen gekocht (= 2 jarige wortels). Deze komen nu op, maar kun je nog niet oogsten. Pas bij het 3e jaar mag je echt oogsten, dit om te zorgen dat de plant eerst sterk wordt. Geen idee nog dus hoe succesvol het gaat worden, maar zo far, so good.
     
  17. LadyKikker

    LadyKikker Fanatiek lid

    12 feb 2012
    3.829
    1.677
    113
    Vrouw
    Klinkt als een mooie uitdaging, die asperges :)
     
    Chayammy vindt dit leuk.
  18. Manana

    Manana Fanatiek lid

    3 mei 2017
    2.477
    1.420
    113
    Vrouw
    Zwarte peper strooien. Houden ze absoluut niet van!!
     
  19. Manana

    Manana Fanatiek lid

    3 mei 2017
    2.477
    1.420
    113
    Vrouw
    Wij hebben op dit moment bosuitjes, knoflook, aardbeiplantjes en en een komkommerplantje buiten. De rest zit nog binnen, maar gaat van de week de tuin in. Dit jaar heel veel moestuinmaatjes van de AH gekregen bij de boodschappen. Ben benieuwd!
     
  20. Gruffalo123

    Gruffalo123 Fanatiek lid

    26 jun 2017
    3.939
    4.461
    113
    Wordt alleen wel een beetje veel peper voor 500 m2 :p.
    Maar ik ga een paar kleine stukjes wel even proberen.
     

Deel Deze Pagina