Moestuin topic 2021

Discussie in 'De lounge' gestart door Nummer4, 22 feb 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. goblins

    goblins Fanatiek lid

    27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Hoe vriendelijk slakkenkorrels zijn, er is maar 1 ding wat echt helpt en dat zijn de blauwe korrels van de welkoop.
    Biervallen ook, maar voor 500m2 niet te doen
     
  2. Baileyy

    Baileyy VIP lid

    12 feb 2012
    5.378
    1.381
    113
    Van die moestuintjes van de AH kan alles ook in potten?
    Lijkt me dat spitskool ofzo in de grond moet? Ik weet van veel dingen gewoon niet hoe groot ik over moet potten...
    Kruiden doe ik in potjes.
    Aardbeitjes ook
    Verder heb ik nog:
    Sperziebonen
    Courgette
    Rucola
    Dille
    Dropplant
    Zonnebloem
    Cherrytomaatjes
    Komkommer
     
  3. Gruffalo123

    Gruffalo123 Fanatiek lid

    26 jun 2017
    3.939
    4.461
    113
    Ja de blauwe korrels zijn inmiddels gestrooid en die hebben eindelijk echt goed effect. Ben normaal niet zo een voorstander ervan, maar dit was niet normaal meer. Buren klaagden er ook al over en waren druk aan het strooien. Ze kruipen hier zelfs overal door de brievenbussen naar binnen. Kennelijk hebben ze zich afgelopen najaar massaal voortgeplant door gunstige omstandigheden ofzo.
    Wel de blauwe korrels in slakkenpotten gedaan en iedere paar meter een slakkenpot gezet. Alleen om de allerlekkerste plantjes voor de slakken wat losse korrels en dan zo veel mogelijk de kweekstolp er nog overheen.
    Paar jaar terug was de ervaring namelijk dat we hier hele domme vogels hebben die ook aan de blauwe korrels gingen zitten pikken, dat is nou net niet de bedoeling :oops:. En de ijzerkorrels worden uiteraard met rust gelaten door de vogels alleen de blauwe vonden ze lekker, stomme beesten :|
     
  4. Gruffalo123

    Gruffalo123 Fanatiek lid

    26 jun 2017
    3.939
    4.461
    113
    Niet alles kan in potten, kolen doen het het beste in de volle grond, het kan wel, maar dan moet je hele grote potten hebben.
    Dingen als tomaten willen ook heel goed in grote zakken tuinaarde (70 liter zakken). Klinkt gek, maar een paar jaar zo gedaan bij mijn vorige huis toen we een kas hadden en dat wilde prachtig. In 1 zak kunnen ongeveer 6 planten staan. Je maakt 6 snedes in de zak verdeeld waar de planten moeten komen. Plantjes op de plek en er een stok of touwtje naast als geleide.
    Dit kan ook met aardbeien, paprika's en komkommer heel erg goed.
     
    Baileyy en Suzy85 vinden dit leuk.
  5. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.828
    25.925
    113
    Vrouw
    Dit is mijn tuintje.
    Ik heb wat gesmokkeld. Er ging zoveel dood :cry: Geen idee waarom, maar van de 5 courgetteplantjes zijn er 4 verdwenen. De rucola en komkommer zijn kapot en de zonnebloemen staan er wat sneu bij.
    Dus ik had van de week al een tomatenplantje gekocht. En nu ook aardbeien, basilicum, tijm en nieuwe rucola.

    Ik wil hier nog wat houtsnippers oid op de bodem strooien. Ik heb nogal graafgrage katten :roflmao:. Poepen doen ze netjes op de bak gelukkig. Maar los zand vinden se gewoon geweldig om in te graven o_O
     

    Bijgevoegde bestanden:

  6. Chayammy

    Chayammy Fanatiek lid

    14 aug 2020
    1.288
    2.085
    113
    Vrouw
    Ja, inderdaad. Waarschijnlijk ook één van de redenen dat ze behoorlijk prijzig kunnen zijn. Het is eerst een paar jaar ruimte en energie investeren, voordat het wat oplevert. En natuurlijk dat je ze maar in een korte tijd kunt oogsten.
    Maar nu ze eenmaal staat valt het wel mee met het werk zo te zien (mijn vriend is de 'baas' over de asperges).
     
  7. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.828
    25.925
    113
    Vrouw
    Wel heel lekker als het lukt :)
    Ik heb hier mijn vaste boer. Dus daar ga ik zelf niet aan beginnen.
     
  8. Chayammy

    Chayammy Fanatiek lid

    14 aug 2020
    1.288
    2.085
    113
    Vrouw
    Ja, dat begrijp ik. Voor mij was het ook niet zo nodig geweest. Maar mijn vriend wilde het graag en we hebben genoeg ruimte. En inderdaad, als het allemaal lukt is het natuurlijk wel erg leuk!
    En ik vind het ook wel fijn om een paar vaste planten in de moestuin te hebben, zoals rabarber, frambozen en dus asperges. Het zaaien en opkweken is toch altijd best een gevoelig en soms ook frustrerend als de slakken alles opeten, zoals hierboven werd omschreven. Of zoals bij ons, dat de duiven de toppen van de doperwten en peultjes helemaal hebben afgevreten. Ze waren net aan het herstellen van de behoorlijke koude periode, maar nu staan ze er maar zielig bij.
     
  9. Baileyy

    Baileyy VIP lid

    12 feb 2012
    5.378
    1.381
    113
    Wat een goede tip! Dankjewel!

    En courgette?
     
  10. Gruffalo123

    Gruffalo123 Fanatiek lid

    26 jun 2017
    3.939
    4.461
    113
    Als het geen slakken zijn, dan misschien emelt? Was dit stukje eerst gras? Zo ja dan kunnen er heel erg veel emelten in de bodem zitten. Die eten jonge plantjes aan de basis op.
    Duiven lusten inderdaad ook graag jonge planten, maar courgette ken ik niet dat ze daar zo gek op zijn.
     
  11. Gruffalo123

    Gruffalo123 Fanatiek lid

    26 jun 2017
    3.939
    4.461
    113
    Ja courgette wil ook, dan zou ik niet meer dan 2, max 3 per zak zetten. Die hebben wat meer ruimte en voeding nodig en doen het dus minder goed als er teveel in een zak zitten.
    Pompoen en meloen wil overigens niet in zo een zak of pot, die moet echt kunnen kruipen over de aarde en zich her en der nog extra wortelen vanuit de kruipende stengels voor extra vocht
     
    Baileyy vindt dit leuk.
  12. Baileyy

    Baileyy VIP lid

    12 feb 2012
    5.378
    1.381
    113
    Oke top dankje. Pompoen heb ik ook ja ;)
     
  13. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.828
    25.925
    113
    Vrouw
    Duiven zitten hier niet.
    Het is wel een stukje gazon geweest idd. Grenst ook aan het gazon. Maar afgestoken omgespit en vervolgens nog 30 cm grond erop/bijgemengd.

    Hod herken ik emelt?
     
  14. Gruffalo123

    Gruffalo123 Fanatiek lid

    26 jun 2017
    3.939
    4.461
    113
    Emelt zie je als je een beetje gaat graven, zijn dikke grote larven. Beetje grijs van kleur. Het zijn larven van de langpootmug. Die mug legt zijn eieren in gras, dus overal waar gras staat zijn die larven. Normaal eten ze de wortels van gras en dat kan geen kwaad voor het gras. Maar als er geen gras meer is dan hebben ze honger en eten ze alle jonge plantjes die ze kunnen vinden.

    http://www.moestuintips.nl/ziekten_en_plagen/emelt.php

    Je kan ze gemakkelijk bestrijden met nematoden, heel effectief maar duurt wel een week of 2 voor het maximaal effect heeft.
     
    Mamafiets vindt dit leuk.
  15. Suzie01

    Suzie01 Niet meer actief

    We hebben van een oud raam zelf een kweekbak gemaakt.

    Bietjes
    Sperziebonen
    Radijsjes
    Staan erin
     
  16. cherrytomaatjes

    cherrytomaatjes Fanatiek lid

    30 mrt 2018
    1.807
    1.786
    113
    Vrouw
    Arg, net alles buiten gezet, ging het gisteren hagelen:eek: met name mn peperplantjes hebben schade. Allemaal gescheurde bladeren. Ik baal zo!:|
    Hopelijk nu geen sneeuw en hagel meer hoor...
     
  17. Majo1983

    Majo1983 Fanatiek lid

    1 feb 2013
    3.634
    2.336
    113
    Vrouw
    Broek
    Ik heb gisteren na mijn vakantie de moestuin gefixt! Helemaal trots. Een oude gebroken lattenbodem die ik in de schuur vond doet nu dienst als "hekje" zodat onze hond er hopelijk niet doorheen stormt.

    Ik heb pompoen, aardbei, bieten, tomaten, komkommers, boterbonen en suikermais. Er staat ook nog een rode bes, braam en framboos in.

    20210516_151330.jpg 20210516_151339.jpg
     
    Mop81, cherrytomaatjes, Gruffalo123 en 2 anderen vinden dit leuk.
  18. Gruffalo123

    Gruffalo123 Fanatiek lid

    26 jun 2017
    3.939
    4.461
    113
    @Majo1983 ziet er goed uit dame, netjes!
     
    Majo1983 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina