Ik las dat een hoop mensen een moestuin gaan beginnen of willen gaan beginnen. Superleuk en het kan echt overal! Je hoeft geen grote tuin te hebben om een moestuin te beginnen, dit kan zelfs op een balkon. Je moet alleen goed plannen en de groentes en kruiden kiezen die je ook daadwerkelijk gaat eten. Via makkelijke moestuin.nl bijvoorbeeld vind je veel tips en er zijn vast nog veel meer handige sites te vinden. Ik ben al begonnen met het voor-zaaien in een kasje in de vensterbank. Wel een beetje enthousiast merk ik want er staat ook komkommer bij die gaat als een malle en ik las nu dat die meestal pas eind April of begin mei wordt voor gezaaid. Naast komkommer heb ik 3 soorten tomaten staan, roma, vlees en cherry. Ook wat paprika plantjes en wat kruiden die bloemen geven. Zonder bijen geen vruchten he dus die willen we graag aantrekken. Ik ben van plan om nog courgette voor te zaaien voor in een grote pot en ga van de week beginnen met het stukje in de tuin om te spitten. Een stukje van 5 bij 3,5 ofzo maar ik kan daar al behoorlijk wat op kwijt. Misschien is het leuk om hier ook tips, ideeën of gewoon jou moestuin (Met eventueel foto's!) te delen. Dus kom maar op!
Leuk! Ik kom niet verder dan kruiden en tomaten dit jaar denk ik, geen puf voor in de zomer. Ik wil veel snijbloemen in de tuin dit jaar, iets minder arbeids intensief ik heb al lathyrus voorgezaaid en doe dit weekend tomaten.
Leuk! Ik volg graag. Vanaf mei gaan we een tuin hebben en wil ik graag een moestuin beginnen. Nu heb ik op ons terras al wel wat dingen gekweekt, of geprobeerd, maar nog niet heel veel successen gehad.
Leuk! Ik wil dit jaar ook gaan beginnen. Ik denk dat we veel potten gaan gebruiken, of misschien een verhoogd stukje gaan maken waar we groenten, zoals wortelen en prei kunnen zaaien.
Leuk, ik volg even! Volgensmij kan ik bij ons in de wijk een stuk grond als moestuin gebruiken en anders misschien bakken in de tuin zetten ervoor.
Hier is het moestuin seizoen ook weer geopend. Op de vensterbank staan de kweekbakken weer met gezaaide tomaat, wortel, aardbei, wat kruiden en we hebben wat zaden van vorig jaar bewaard en nu in een kweekbak gedaan. Die gaan ook als een malle. Benieuwd of daar iets eetbaars uit komt. In April/Mei gaan we nog wat groentes direct in de moestuin zaaien. De moestuin is inmiddels weer omgeharkt en aangevuld met verse grond. Echt leuk om weer te doen!
Leuk! Van het weekend hebben wij de kas opgeruimd en wat handiger ingedeeld. We hebben een kas van 3x3.40, had er 2 vierkante meter moestuin bakken in maar dat werkte niet zo top. Dus nu al blijde kanten een lange smalle border gemaakt. In het midden een werktafel en nog 2 rekken voor stekjes ed. Ik zaai ook heel veel bloemen. Buiten naast de kas heb ik nog 2 x een halve meter moesttuin bakken en heb nu die twee grotere over om ook in de tuin te zetten. Vorige jaar ging de mini snack komkommer echt als een trein trouwens! Gelijk wat groente plantjes gekocht en begonnen met het zaaien van lathyrus.
Leuk ik kom ook weer meeschrijven. Ik ga van het weekend weer eens beginnen in de tuin. Ik denk de tuinbonen en pootuien in de grond zetten. En ook even kijken of de winterbloemkool nu begint te groeien. Heb goede hoop dat we daar over een week of 3 de eerste kolen vanaf kunnen halen
Ik volg! Ik heb een moestuin met 6 verhoogde bakken van 1,5x3 meter en een kleine kas. Heb al weer wat zaden gekocht maar ben nog niet aan het voorzaaien gegaan. Eerst alle zaden verzamelen en dan een planning maken wat wanneer te gaan (voor-)zaaien. Vorig seizoen was de oogst om te huilen. De bladgroenten en kolen werden opgevreten en de tuinbonen zaten onder de bonenluis. Hopelijk dit jaar minder plagen.
Gezellig! Ik heb een moestuin van 60m2 op een complex . Momenteel een paar tomaten, cherrytomaten , ananaskers, pepers en brocolli voorgezaaid. Op ons complex heerst elk jaar de tomatenziekte dus ik ga daar al vanuit, maar ik heb nu een recept met groene tomaten die ik wil proberen en die zijn uiteraard nergens te krijgen dus nu loont het wel om tomaten te verbouwen. Verder wilde ik afgelopen weekend tuinbonen, erwten, voorjaarsspinazie en pootuien gaan doen, alleen zit ik thuis met corona dus dat wordt aankomend weekend. Misschien dat ik er maar meteen wat bietjes en wortel bij zaai, kijken of die al pakken.
Leuk topic, wij hebben afgelopen jaar moestuinbakken in de tuin aangelegd en een kas geplaatst! Dit wordt het eerste jaar met een kas, ben echt benieuwd! Ik heb nu pepers, paprika, tomaten en aubergine voorgezaait. Ook heb ik dit weekend sla en snijbiet gezaaid. Hopelijk lukt dit. Ik wil ook lekker veel bloemen gaan zaaien dit jaar, vorig jaar een groot succes met de goudsbloemen gehad.
Wij zijn ook druk bezig met de eerste voorbereidingen. Wij hebben 95m3 moestuin op een complex in de buurt waar ook een kleine kas op staat. Vorig jaar was ons eerste jaar en toen heeft het ons best veel tijd gekost. Ik was in de zomer ook hoog zwanger, dus mijn vriend heeft toen veel gedaan. We hadden wel een goede oogst! Alleen de wintergroenten hebben we een beetje verwaarloosd, doordat een newborn wel erg veel van je tijd inneemt maar we kunnen nu voortbouwen op ons werk van toen. Mijn vriend heeft twee weken geleden de chilipepers al voorgezaaid in de propagator en die komen inmiddels op. De zaadjes zijn uitgezocht en de aardappelen besteld. Deze week het plan nog verder uitwerken en dan beginnen. Ik heb er zin in!
Komkommer doet het ook goed als binnen plant Ik was twee jaar geleden beetje enthousiast en uiteindelijk met de hand bestuift binnen en mega veel komkommers gehad
Voor mensen zoals ik, die best heel veel tips kunnen gebruiken vond ik een paar super handige pagina's. Vooral met filmpjes waar je veel info en tips uit kunt halen. Deze is van het Moestuinmeisje voor de minimoestuin. https://www.youtube.com/channel/UC9VVF4DNqXVxZHmof0S8wmA En deze is van www.moestuinweetjes.com. Dit is wel voor de grotere moestuin maar deze man heeft heel veel filmpjes waar je veel tips uit haalt voor de correcte verzorging en alles wat er mis kan gaan. https://www.youtube.com/channel/UC_ieu1QvY9oOoXwC5nOAxxA
Ik heb dat eens geprobeerd 2 jaar terug, in grote bloempotten. Had toen heel veel tomaten en wortels. Alleen toen ik ze wou plukken zag ik overal beestjes en spinnenwebben. Brrr. Heb alles aan de buren geheven.
Ja, 2 jaar terug hadden we andijvie en toen ik met avondeten alsnog een meegewokte babyslak eruit kon vissen heb ik (bijna) alle bladgroenten uit de tuin verbannen. Spinazie en boerenkool mogen nog, de rest niet .