Moestuin topic 2022

Discussion in 'De lounge' started by Amaranthas, Mar 8, 2022.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Fruity90

Fruity90 Fanatiek lid

Jan 16, 2022
    2,887
    4,160
    113
    Female
    Hahahaha IEUW

2. Catou

Catou Fanatiek lid

Oct 11, 2013
    3,683
    1,860
    113
    Jammie met extra eiwitten! Ik check idd eerst alles en snij vaak iets door midden voordat ik het in mijn mond stop/geef aan iemand. In de peren, pruimen en appels zitten ook regelmatig bewoners.

Vero0504 likes this.
  3. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

Oct 14, 2010
    16,542
    3,057
    113
    :eek::eek:

4. Ballyss

Ballyss Bekend lid

Aug 18, 2018
    509
    598
    93
    Female
    ik heb zelf een kat, die jaagt lekker alle katten uit de tuin. Hij poept niet in de tuin, dat doet hij in zn bak/plantsoen/ de tuin van de buren:|

MamaChantal likes this.
  5. Fruity90

Fruity90 Fanatiek lid

Jan 16, 2022
    2,887
    4,160
    113
    Female
    De buurtkat probeerde bij ons naar binnen te glippen maar wij gooide snel de achterdeur dicht en zijn snorhaar kwam er (perongeluk) tussen, we hebben hem toen een paar maanden niet gezien :D.

6. Suzy85

Suzy85 Fanatiek lid

Apr 16, 2016
    2,364
    2,822
    113
    Informatiebeveiliging
    Provincie Utrecht
    Leuk! Ik doe aan moestuinieren op de manier van de makkelijke moestuin. Vorig jaar mee gestart. En ik vind het superleuk. Heb nu alweer t nodige ingezaaid, zoals peultjes, diverse slasoorten, radijs, spinazie, wintererwten en sugarsnaps.

HvL and Vero0504 like this.
  7. Vero0504

Vero0504 VIP lid

Nov 17, 2016
    18,955
    14,999
    113
    Wij doen met 3x 90L, 2x 65L en mn dochter met dr dedicated 1x65L voor puur bloemen ook weer mee.

App van Makkelijke Moestuin erbij, maar dan gewoon met normale bakken. Vind hun systeem er prachtig uitzien en ik geloof ook echt wel dat er voordelen aan zitten maar de prijzen, dat gaat me dan weer ff te ver...:|. Ik vergis me nog wel eens in de buurt planten, kijken of we dat foutje dit keer kunnen voorkomen. :roflmao:

Hier staat: 2 soorten bonen, wortel, radijs en spinazie al in de bak. Brocolli, paprika, afrikaantjes en aardbei in de opkweek.

8. Zuul

Zuul Fanatiek lid

Aug 19, 2020
    2,834
    3,591
    113
    Female
    Leuk ik schrijf ook mee!
    Ik heb ook al wat dingen voor gezaaid en van het weekend alles in de tuin teruggesnoeid, de grond omgespit en nieuw fruit gekocht en geplant.
    We hebben in de tuin nu staan:
    1 kersenboom
    2 pruimenbomen (waaronder 1 kleinblijvende)
    Framboos (geeft altijd megaveel)
    2 struikjes blauwe bessen
    1 bramenstruik
    Aardbeienplantjes
    In de minikas op poten staat nu munt. Daar komen nog radijsjes en alle andere kruiden die laagblijvend zijn in.

Ik heb dit jaar bewust gekozen om ook bloemen te zaaien, vooral bloemen die bewezen medische voordelen hebben.
    Die heb ik gezaaid in de voortuin. Denk aan: kamille, arnica, goudsbloem en nog wat anderen.
    Ook bewust gekozen om een pakje bloemenzaad te kopen en dat in de buurt te strooien, voor de bijtjes.

In de vensterbank staan nu:
    2 soorten tomaten
    Slabonen
    Salie
    Lavas
    Bieslook
    Water/tuinkers
    Tijm

Ik wil nog:
    Een stuk moestuin ergens anders
    Kleinblijvende kersenboom
    2 appelbomen
    2 perenbomen
    Van alles 2 zodat ze elkaar kunnen bestuiven.
    Nu denk je misschien dat wij een megagrote tuin hebben maar dat is niet! Gewoon slim neerzetten, onze tuin is 6x11 waarvan de achterkant bedekt is met schuur of overkapping.

Wat betreft katten hebben wij er zelf 1 dus dat helpt enorm haha. Wel heeft hij een stukje grond onder de heg en de hortensia toegeëigend waar ik niks meer kan zetten want hij gaat er met zijn dikke lijf op liggen en dan gaat alles stuk helaas.

1986Lynn likes this.
  9. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

Oct 14, 2010
    16,542
    3,057
    113
    We willen een bak op poten neerzetten in de tuin, wat zijn een beetje betaalbare bakken? Had ze wel eens bij intratuin gezien dacht ik maar volgensmij zijn ze daar best prijzig.

10. Amaranthas

Amaranthas Fanatiek lid

Nov 29, 2013
    3,534
    3,869
    113
    Mijn vader heeft ooit zelf een bak gemaakt. Nu is Hout op dit moment ook niet goedkoop maar die verzamelaar van een vader van mij had genoeg hout liggen dus we hoefden er maar weinig bij te halen. Was ideaal, hij maakte deze ook op perfecte hoogte dus je hoefde nooit te bukken.

11. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

Oct 14, 2010
    16,542
    3,057
    113
    Ja zelf maken zat ik ook wel aan te denken, volgensmij zag ik laatst ergens dat je gratis pallets mee kon nemen.

12. goblins

goblins Fanatiek lid

Oct 27, 2013
    3,591
    3,222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Als je op de zoekhoek op facebook vraagt naar pallets, krijg je die vast wel .
    Moet er wel een zoekhoek zijn natuurlijk. Haha

Ik heb 2 are grond.
    Dit weekend ga ik naar de moestuin toe en beginnen met gereed maken voor de tuinbonen en erwten.

Ik heb er zin in.
    Ik wil wel dit jaar echt serieus aan de slag gaan.

Zuul likes this.
  13. zara1983

zara1983 Fanatiek lid

Nov 1, 2013
    1,207
    534
    113
    NULL
    Waar halen jullie de zaden? Waar zijn ze betaalbaar en goed?

14. goblins

goblins Fanatiek lid

Oct 27, 2013
    3,591
    3,222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Ik haal ze bij:
    Welkoop (boerenbond)
    Action
    Dezaden.nl
    Aardbeiplantje.nl
    Vanderwal zaden
    Supermarkt

Dezaden en vanderwal zaden zijn heel goed.

En mocht je amerikaanse pompoen willen, ik heb zaden te over.
    Voor 2 euro stuur ik je er een aantal, die 2 euro zijn verzendkosten.
    Geldt voor iedereen. Wie wat wil mag me een bericht sturen.
    Ik kan 10 mensen wat sturen.

15. Zuul

Zuul Fanatiek lid

Aug 19, 2020
    2,834
    3,591
    113
    Female
    Fruity90 likes this.
  16. Fruity90

Fruity90 Fanatiek lid

Jan 16, 2022
    2,887
    4,160
    113
    Female
    #36 Fruity90, Mar 10, 2022
    Last edited: Mar 10, 2022
    Meeste bij Vanderwal, heb vorig jaar ook wat besteld bij https://www.zaden-enzo.nl/ , vooral groenbemesters en allerlei soorten pepers, ben benieuwd.
    Ook wat van de zomer uit de supermarkt in frankrijk meegenomen (gele courgette en chioggabiet)

17. Emotions

Emotions Fanatiek lid

Jan 5, 2019
    1,982
    2,237
    113
    Female
    Leuk topic!

Hier ook begonnen met het omspitten/bemesten van de tuin maar het gaat wat moeizamer omdat we graag smorgens werken, maar het nog vriest 's nachts. Ik ga denk ik pas binnen een maand courgette zaaien (had er van de boerenbond) en die groeien als een malle hier dus moet nog opletten. Straks gaan de ajuinen terug de grond in, gaan de aardbeien die nog gewoon netjes staan van vorige jaren groeien en ik denk dat we ook aardappelen, paprika's, tomaten en verschillende bonen zetten. Man en schoonpa werken veel in de tuin.

Ik ben vooral bezig met de bloemen. Heb vorig jaar rozen gezet, donkerroze, lichtroze en paarse.. en lichtroze pioenen die hopelijk dit jaar wel uitkomen. Ben benieuwd.

18. Emsy

Emsy Fanatiek lid

Jan 29, 2015
    1,872
    1,681
    113
    Female
    Ik zit ook te denken aan fruitbomen maar heb je dan niet erg last van wespen? Wij hebben ook niet zo'n grote tuin dus het terras zit er vlak naast.

19. Fruity90

Fruity90 Fanatiek lid

Jan 16, 2022
    2,887
    4,160
    113
    Female
    Courgette, komkommer en pompoen zaai ik pas half april binnen voor, en dan nog worden ze soms erg groot. Vorig jaar had ik mij vergist en in plaats van komkommer extra courgette gezaaid, gelukkig was het een slechter jaar en had ik net zoveel als normaal van 1 plant.

20. Fruity90

Fruity90 Fanatiek lid

Jan 16, 2022
    2,887
    4,160
    113
    Female
    Oeh wat een leuke bonen allemaal, misschien dit jaar toch maar 2 bonen rekken neerzetten, 1 voor sperziebonen en 1 voor droogbonen. Hou dit jaar aardig wat ruimte over omdat we geen aardappels doen dit jaar.

Zuul likes this.

Share This Page