Moestuin topic 2022

Discussion in 'De lounge' started by Amaranthas, Mar 8, 2022.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Zuul

Zuul Fanatiek lid

Aug 19, 2020
    2,834
    3,591
    113
    Female
    Nee het valt mee, nou zitten wij niet vaak in onze tuin en hebben we de bomen wel uit elkaar staan. Misschien dat het meer word als de bomen pruimen gaan krijgen, dat risico zit er wel in. Tot nu toe nog geen pruimen gehad.

2. Zuul

Zuul Fanatiek lid

Aug 19, 2020
    2,834
    3,591
    113
    Female
    Ja en het leuke vind ik dat hij ook allerlei (eetbare) bloemen heeft enzo. Erg leuk! Bij 5 zakjes kan je er eentje gratis kiezen!

3. Amaranthas

Amaranthas Fanatiek lid

Nov 29, 2013
    3,534
    3,869
    113
    Ik ben de afgelopen dagen begonnen met de tuin omspitten. Man wat een &#@!?*&^!! werk is dat zeg. We zijn al jaren bezig met die tuin, zo'n 10 jaren plan, er komt steeds wat tussen. Maar nu heb ik echt een start gemaakt. Het staat alleen vol met lang gras en onkruid en ik krijg de spade er net voor de helft in. Allemaal klei en keihard. Ben kapot.
    Deze week ook druk met achter de schutting vrij maken aangezien we zaterdag naar de stort gaan om een heleboel weg te gooien.

4. Fruity90

Fruity90 Fanatiek lid

Jan 16, 2022
    2,887
    4,160
    113
    Female
    Nu heb je er niets meer aan maar voor volgend jaar: In het najaar de grond afdekken met karton en dan een flinke laag compost erboven op. Als je zoekt op "tuin karton compost" of "permacultuur" kun je vinden wat ik bedoel.

Droogbonen besteld, nu nog op zoek naar redelijk betaalbare bonenstokken :o:

5. Amaranthas

Amaranthas Fanatiek lid

Nov 29, 2013
    3,534
    3,869
    113
    Nou we hebben helemaal nog niets in de tuin gedaan. Dat is al jaren een wildernis van wild gras en allerlei onkruid. We snijden dat kort met het idee "Dit jaar gaan we de tuin doen!"...
    Maar een goede tip voor volgend jaar als we nu wel de tuin eindelijk in orde hebben.

6. Asil

Asil VIP lid

Nov 14, 2018
    10,147
    9,750
    113
    Female
    Bij ons waren vorig jaar slakken de boosdoener. Maar omdat wij een kat en toen katten hadden wilde we geen "gif" in de tuin. Ze komen, komt alleen maar in de tuin met mooi weer en is voor de rest een binnenkat.

Ook was het gewas erg minimaal, wortel was super klein. Momenteel hebben we echt zo ontzettend veel dat ik van ellende niet weet waar te beginnen, hoeveel zon ze nodig hebben, ruimte en welke bloemen je het beste bij de kruiden kan planten voor stuiving maar ook afleiding voor ongedierte. Onze tuin is helemaal op geknapt op het moment en zou het super tof vinden mijn eigen groente te kunnen verbouwen.

7. Fruity90

Fruity90 Fanatiek lid

Jan 16, 2022
    2,887
    4,160
    113
    Female
    Ik weet niet hoe groot je tuin is maar ik zou mij eerlijk gezegd niet te veel zorgen maken over wat naast wat, dan ga je inderdaad een gat in van overweldiging. Ik krijg altijd het idee dat dat vooral handig als je hele grote stukken met hetzelfde gewas hebt. Zo'n hommel gaat onze hele achtertuin wel door. Zou er vooral voor zorgen dat er bloemen staan die bijen aantrekken.

Veel groentes hebben ongeveer 6 uur zon minimaal nodig, dus lekker de zonnigste plek zoeken.
    Niet elk jaar achter elkaar hetzelfde op dezelfde plek.

8. toch3

toch3 VIP lid

Dec 28, 2013
    18,284
    17,167
    113
    Ik ben gisteren ook bezig geweest. En tot de conclusie gekomen dat ik te weinig plek heeb voor wat ik allemaal wil:roflmao:

Maev and Asil like this.
  9. Asil

Asil VIP lid

Nov 14, 2018
    10,147
    9,750
    113
    Female
    Thanks, mijn ADHD hoofd kan dan opeens wat overuren maken :roflmao:. De motor raakt dan wel eens overhit, want ik wil dan alles tegelijk. Zo van "doet zaadje in aarde" verwachte morgen een plant of boom :roflmao:

Fruity90 likes this.
  10. toch3

toch3 VIP lid

Dec 28, 2013
    18,284
    17,167
    113
  11. Kat1981

Kat1981 Fanatiek lid

Dec 7, 2009
    1,915
    1,667
    113
    Geschiedenisactrice in een museum
    Brabant
    Wat voor grond kan ik het beste gebruiken voor in de moestuin ? Gewoon die zakken moestuingrond?

12. Fruity90

Fruity90 Fanatiek lid

Jan 16, 2022
    2,887
    4,160
    113
    Female
    @toch3 Geen ervaring, denk wel dat je moet opletten dat de grond niet uitdroogt.

@Kat1981
    Soort van herkenbaar, heb geen ADHD zover ik weet maar ik kan wel super obsessief ergens induiken. Uiteindelijk besloot ik het eerste jaar moestuin maar gewoon wat aan te gaan klooien in plaats van in de details te duiken en dat ging best goed, vorig jaar wat dingen verbeterd en nu dit jaar weer wat dingen aanpassen door ervaringen van de afgelopen jaren. Ik leer ook steeds meer wat er wel en niet werkt in onze tuin en op ons bord.

Nog een tip: geen dingen verbouwen die je niet lekker vindt :p .

@toch3 Geen ervaring, zou wel goed opletten of de grond niet teveel uitdroogt bij een warme zomer.

@Kat1981 Ga je het in een bak doen of in de volle grond?

Asil and toch3 like this.
  13. toch3

toch3 VIP lid

Dec 28, 2013
    18,284
    17,167
    113
    Dat is wel een goeie ja:roflmao:

Ah ja, goed punt. Nog even wat op verzinnen dan richting de zomervakantie

14. goblins

goblins Fanatiek lid

Oct 27, 2013
    3,591
    3,222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Een goede schop is het halve werk
    Dit is echt serieus een waar iets.

Ik had altijd een schop van een deuro of 30. Deed het op zich wel goed.
    En toen ging een vriendin terug naar Amerika, ik mocht haar schop hebben.

Damn, wat een fijn ding is dat...
    Tot ik bij de welkoop kwam.... 125 euro...
    Maar het scheelt zoveel energie als je een goede schop hebt.

En hij moet goed geslepen zijn, een botte is ook verschrikkelijk.

Maar 125 euro voor een schopnuitgeven is een hele hoop, ik zou beginnen met het slijpen van de schop.
    Kan bij de welkoop, tenminste, wel in dronten

15. Asil

Asil VIP lid

Nov 14, 2018
    10,147
    9,750
    113
    Female
  16. Chayammy

Chayammy Fanatiek lid

Aug 14, 2020
    1,301
    2,091
    113
    Female
    Dit ziet er heel leuk uit, maar is in de praktijk vaak niet zo heel handig. Doordat de zakjes niet zo groot zijn en het water doorlaat, droogt de grond heel snel uit. Bij een beetje lekker weer in de zomer moet je dus heel veel water geven, anders verpieteren je plantjes nogal snel. Het zou natuurlijk wel kunnen als je een irrigatiesysteem bedenkt. Maar dat is wel meteen next level.

17. Asil

Asil VIP lid

Nov 14, 2018
    10,147
    9,750
    113
    Female
    Potverdorie, there bursts the bubble :roflmao:. Nu is het wel zo dat wij wel elke dag water kunnen geven als de zon uit de tuin is, we krijgen ook gras, het word nogal een uitdaaging bij een tuin op het zuiden :D

We hebben nog een hoop opvulling :)

Attached Files:

Catou likes this.
  18. Chayammy

Chayammy Fanatiek lid

Aug 14, 2020
    1,301
    2,091
    113
    Female
    Sorry, ik wil je niet ontmoedigen...
    Als je iedere dag water kunt geven, is het misschien wel mogelijk. Je zou ook in een stuk tuinslang allemaal gaatjes kunnen prikken en door de verschillende lagen van die zak kunnen hangen. Slang aansluiten op de kraan en alle zakjes krijgen meteen water.

Mooie tuin hoor! Veel ruimte om leuke dingen mee te doen. Ik word er altijd erg blij van als ik zie dat er maar weinig tegels zijn:)

Catou likes this.
  19. Asil

Asil VIP lid

Nov 14, 2018
    10,147
    9,750
    113
    Female
    Gemeente besloot de wijk op te hogen + tuinen. Dus gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt. Midden word gras. We hadden al veel groen in de tuin hoor. Zal even een before foto plaatsten.
    We hebben een groot gedeelte behouden of verplaatst.

En het wat ruimer gemaakt. De boom vooraan staat dus nu in het midden in het gras, kerstboom naar achter, bramen gaan ook naar achte, mits deze nog op komt. Appelboom is verplaatst etc.

Attached Files:

Chayammy likes this.
  20. Catou

Catou Fanatiek lid

Oct 11, 2013
    3,683
    1,860
    113
    Bramen ( en framboos ook) zijn net onkruid, die komen vast weer op...

Heerlijk een tuin dat tuin is ipv een stenen plaats/begraafplaats ( vind ik stiekem altijd van die ongezellige grindtuinen met bloempot erop.

masami and Asil like this.

Share This Page