Toen wij verhuisden naar dit huis, noemde ik onze voortuin ook een begraafplaats. Helemaal vol met dat grijze grint en dan om de randen zo'n haagje. Alsof het de markering van een graf was. Dat hebben we dus maar snel aangepast!
De braam hebben we als ieniemini braam mee genomen van de Utrechtse Heuvelrug evenals de kerstboom, die was nog geen 5 cm groot. Beide hebben we mee genomen vanuit onze vorige tuin/huis. Sentimenteel zijn we . We hebben nu nog een beginnende kerstboom uit de Veluwe, begon ook als 5 cm. We zijn zo ontzettend graag in de natuur en met name op deze 2 plekken. We revereren er ook altijd naar en daarom heeft de kerstboom nu ook zo een prominente plek. De boom aan de voorkant komt helemaal op in de zomer en hebben we meer privacy van de buren aan de overkant en in de winter snoeien we hem kaal en dan zien we de kerstboom waar lichtjes in gaan. We krijgen straks ook een HUB met 2 spots maar die kun je helemaal uitbreiden. We kunnen niet wachten om straks weer tussen het groen te zitten. Bijna iedereen is "ouder" in de wijk en hebben dus ook tegels, wij zijn 1 van de weinigen met een groene tuin. Toen we er kwamen wonen was het een gedeelde tuin met de buren. Vorige bewoners en zij hadden 35 jaar geleden de tuinen aan elkaar gesloten maar wel met ruimte voor een schutting. Helaas voor hun wilde wij die graag hebben voor privacy maar wij hebben "hun tuin" altijd onderhouden met veel respect. Daarom ook de beste dingen behouden, uit respect en omdat we het mooi vinden, helemaal wanneer alles in bloei staat. De seringen achterin moest echt weg na 35 jaar.
Die framboos gaat echt de hele tuin door bij ons, in het voorjaar graaf ik de kleine plantjes uit en zet ik ze waar ik ze wil hebben. @Asil Mooi tuintje hoor! Ik zou geen pompoen nemen in die tuin, die gaat je hele tuin overnemen (zie foto, dit is die van mij, die gaat nog door de mais, bonen en daarachter nog verder). Misschien wel iets van stambonen? Heb je al een beetje bedacht wat je zou willen aan groenten / kruiden?
Je kan pompoen ook laten klimmen of dat is een specifiek soort.. Ik vind dat wel schitterend hoor, hoe pompoenen en meloenen groeien. Liggen er ineens van die loeigrote dingen op de grond haha!
Ik heb ook een begraafplaats, letterlijk onder de struik naast de voordeur. Alle dode vogels etc die in de tuin liggen worden daar begraven door de oudste
kan de foto niet openen. Nou, ik heb dus nog super veel moestuintjes van vorig jaar maar nu dus ook nieuwe zaadjes van de Boon Markt. Ik stik van de cayenne peper, basillicum, tijm, romatomaten enz. Dan heb ik zelf nog bij de lidl de laatste kans van afrikaantjes en andere bloemen gekocht voor 79 ct. Dus heb zeker wel wat. Ik zou ook aloevera in de tuin willen hebben als het kan en ik heb wel eens iets gelezen over een boom die in Afrika veel word geplant voor nutrieenten. Even kijken of ik die kan vinden, maar die vrucht schijnt vol met vitaminen e.d. te zitten. Edit: Gevonden : Moringa oleifera - Wonderboom / Moringaboom - 10 zaden - Onszaden
Vandaag op de moestuin geweest. De grond losgewoeld. Althans een gedeelte, 1/6e ongeveer. Morgen met de frees die kant op en frezen maar. Dan kunnen daarna de tuinbonen en uien erin. En als ik puf heb ook nog de capucijners, peulen en doperwten.
Jeej wat een leuk topic! In onze achtertuin hebben we veel schaduw en veel slakken, dus die is niet echt geschikt om te moestuinieren. Sinds juni 2020 heb ik een tuin van 99 m2 op een volkstuincomplex. Toen ik 'm kreeg was het eigenlijk alleen maar gras, dus dat is/was wel een strijd om moestuinklaar te maken. Qua vaste planten staat er eeuwige moes, braam, framboos, aalbes, kruisbes, jostabes, aardbeien en een kersenboompje. We hebben tot nu toe geen kersen gehad, ben benieuwd wat de boom dit jaar doet. Verder staat er bladmosterd en veldsla om nu te oogsten en er zit knoflook en olifantsknoflook in de grond, die nu ook serieus uit begint te lopen. Vorige week zaaide ik de eerste dingen, radijs, tuinbonen en doperwten. En binnen heb ik al pepers, paprika, en tomaten gezaaid. Vorig jaar was het dramatisch met de tomaten, alleen de "wilde tomaat" deed het goed met dat vochtige weer. Dus die heb ik nu vooral gezaaid. Ik ben eind juli uitgerekend van ons tweede kindje, dus ik ben benieuwd hoeveel aandacht ik kan geven aan de tuin. Mijn man wil ook best wat doen, maar die moet dan wel duidelijk instructies krijgen
Ik heb in de vensterbank een kweekset staan met paprika, aardbei en tomaatjes. Leek me het makkelijkste om mee te beginnen en dit eten wij veel. De tomaten zijn in een week tijd al echt een plantje geworden. Bij de paprika en aardbei is nog weinig te zien. Ik heb een grote kweektafel gekocht en daar gaan ze straks in over en dan hoop ik dat het lukt.
We hebben een kweekbakje bij de action gekocht voor in het raamkozijn. En bij een tuincentrum hadden we een plastic kweekbak gezien voor in de tuin, maar was dezelfde als die vanaction. Dus wilde hem daar kopen maar hadden ze niet meer. Dus ben nog opzoek naar een kweekbak voor in de tuin. Hadden al wel aardbeienplantjes, een preiplantje en nog iets meegenomen (weet even niet meer wat). En wilde nog wat zaadjes bestellen. Willen dan 1 bak met "kant en klare" plantjes maken en voor de andere bak eerst zelf opkweken vanuit zaadjes. Eerst maar eens kijken of dit lukt Volgend jaar kunnen we dan een echt moestuintje bij ons in de wijk nemen En als de plantjes te groot worden o.i.d. kunnen ze ook daarheen.
Was hier echt miskoop van de eeuw om het zo te zeggen. Zelfs met irrigatie systeem erin. Vandaag met de jongste 2 de eerste vensterbank kweekbakjes gevuld. En de rode ui, gewone ui, knoflook en gember in de tuin gezet, de maggieplant en de aardbeienplant in potten aan de schutting. Nu stiekem aan het hopen dat we worden ingeloot bij de woningen en volgend jaar daar een echte moestuin kunnen maken (betere ligging van de tuin tov nu en groter). Overigens wij hebben zo'n graf voortuin inclusief verplicht hegje maar voor hoef je hier niks weg te zetten want dat jatten de kinderen gewoon uit je tuin om het vervolgens ergens te dumpen. (Vandaar dat er nu ipv fruitbomen een eucalyptus boom staat )
Vandaag 1/6e gefreesd. Morgen de uien en tuinbonen erin. Een mooi plekje zoeken voor de peultjes, doperwten en capucijners. En dan moet de rest van de tuin nog.... Half/eind april de aardappelen in de grond, dus dat veld is nu als eerste aan de beurt. Dit is het gedeelte met de best bewerkbare grond is half zand half klei. En ik heb met mijn stomme kop daar de picknicktafel op tegels gezet.... Die die gaat naar de andere kant van de moestuin waar het kleigrond is. Is nog even een werkje. Dan nog een huisje bouwen, regenafvoer eraan deze doorzetten naar de 1000 litertank (die ook nog moet komen). En de pruim en druif eruit.... Verder valt het wel mee met hoe druk ik het heb. Hahahaha
Kanonnen wat een werk. Hoop echt dat het zijn "vruchten" af werpt. Foto zou ook handig zijn voor de minder visualiserende mensen onder ons
Wat een leuk idee eigenlijk om foto's te delen! Ik zal ff foto's maken van onze tuin en hier plaatsen. Is wel leuk om van elkaar t zien toch? Maken jullie de groenten/fruit ook in?
Van fruit maak ik jam, vorig jaar had ik bonen geweckt omdat de vriezer vol was maar ik vond dat toch niet echt lekker.
Als ik er aan denk zal ik straks foto's maken. Ik ben erg slecht in moestuintopics, ik hoop dat deze blijft leven, al is het maar een vraag over hoe het iedereen vergaat. Hahaha
Das waar. Topicstarter sterven hier vaak net zo snel uit als ze zijn begonnen maar gelukkig kun je altijd een verzoek bij beheer doen om hem te heropenen om je oogst te showen