Moestuin topic 2022

Discussie in 'De lounge' gestart door Amaranthas, 8 mrt 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. goblins

goblins Fanatiek lid

27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Helaas weer vergeten foto's te maken. Hahaha

Net op de tuin geweest, de pomp is nog niet aangesloten. Dus ik heb het laatste water uit de ton onder de pomp gehaald en de zaden water gegeven.

Ik heb nu tuinbonen, doperwten, capucijners en peultjes gezaaid.

2. Zuul

Zuul Fanatiek lid

19 aug 2020
    2.834
    3.590
    113
    Vrouw
    Ik heb ook nog geen foto's gemaakt sorry! Wel een kruisbes bijgeplant vandaag. Ik verbaas mij erover hoeveel ik in ons kleine tuintje kwijt kan:roflmao:

3. goblins

goblins Fanatiek lid

27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Hoeveel ruimte heb je? En hoelang heb je de tuin al?
    Ik heb 200m2 en eigenlijk te weinig, hahaha.
    Er komt nog zoveel aan groentes bij...

Kolen, bieten, bonen, aardappelen, paprika, tomaten en wortels...

4. Zuul

Zuul Fanatiek lid

19 aug 2020
    2.834
    3.590
    113
    Vrouw
    Het is gewoon in onze achtertuin. Ik denk 2x 5 vierkante meter, 1x5. Dan nog een aantal potten. We hebben nog een hek waar veel aan kan maar daar komt maar weinig zon dus daar zoek ik nog wat voor. Wij hebben ook alleen maar fruit tot nu toe. De groenten willen niet echt groeien, 1 week geleden van alles gezaaid en er is nog geen sprietje opgekomen :cry:

200m2 is echt megaveel! Een volkstuin is hier helaas bijna niet te krijgen dus moet het maar in onze eigen tuin.

Wat doe jij met alle groenten en fruit? Drogen, inmaken of komt het altijd wel op? Ik zit te denken om een droogoventje aan te schaffen.

5. goblins

goblins Fanatiek lid

27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    #125 goblins, 17 mrt 2022
    Laatst bewerkt: 17 mrt 2022
    Wat heb je tot nu toe gezaaid?
    In principe is maart heel vroeg, tenzij je echt oerhollandsche groentes hebt. En die moeten dan ook vaak nog onder glas.

En 1 week is ook niet veel.
    Paprika heeft een spruittijd van 3 weken en dan moet het ook warm zijn...

Fruit heb ik niet veel.
    Wel veel aardbeien en aalbessen. Daar maak ik jam van en geef veel weg, maar alleen aan lieve mensen, hahaha.
    Appels en peren zijn hier thuis zo op.
    De mislukte appels en waar wespen aan hebben gezet maak ik appelmoes van.

Groentes...
    Komkommer maak ik in en heb dan augurken, sperziebonen Vries ik in, net al rode kool en rode bieten.
    Snijbonen ook de vriezer in.

Tomaten maak ik tomatenpuree van en dat is dan klaar voor de tomatensoep. Gaat ook de vriezer in.

Boerenkool gaat de vriezer in.

Wortels in een bak met scherp zand , dan blijven ze de hele winter goed, tenzij de deksel er niet goed op zit, en het gaat stormen en regenen en er een laag water in komt.
    Wat kunnen rottende wortels meuren!!!!

Broccoli mislukt meestal, van de 5 planten zouden we 20x moeten kunnen eten, ik red krap aan twee keer, hahahaha

Prei laat ik op de tuin en oogst ik als ik nodig heb.
    Als het begint door te schieten snij ik het en, je raadt jet al, gaat de vriezer in.

Courgette gaat in stukjes en in een grote zak op een hele koude plek. Zeker -18.

Uien hang ik op, nadat ze enorm goed ingedroogd zijn.

Knoflook haal ik uit elkaar, en de tenen in een pot.
    1keer per zoveel tijd pel ik er een heel aantal en snij die in stukjes en dan 4 uur in de oven op 120 graden (alleen als de zon schijnt, we hebben zonnenpanelen).
    Dan is het potje weer vol en kan ik die weer door de pasta heen doen.
    Ik heb wel olifantenknoflook.

Maïs vinden we zo lekker, zeker 20 planten en heel augustus eten we maïs.. daarna zijn we het zo zat, dat ik ook niet meer hoef en in juli begin ik weer zin te krijgen in maïs. Hahahaha.

Mocht je vragen hebben, stel ze gerust. Ik ben intussen een doorgewinterde tuinder, ik heb nu een jaar of 12 de moestuin

Floortje86, 1548, Clairemin en 3 anderen vinden dit leuk.
  6. Zuul

Zuul Fanatiek lid

19 aug 2020
    2.834
    3.590
    113
    Vrouw
    O haha dat is echt megaveel! Koop je überhaupt nog groenten in de winkel?

Ik heb tomaatjes, tijm, salie en lavas gezaaid in bakjes en binnen achter het raam gezet. Sperziebonen heb ik 2 dagen geleden in de tuin gezaaid. Dat zou moeten kunnen toch?

Ik krijg zelfs mijn water/tuinkers niet ontkiemdo_O

7. goblins

goblins Fanatiek lid

27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    De sperziebonen gaan niet lukken.
    Oorspronkelijk komen die uit Verweggistan waar het warm is. Suriname enzo.
    Het is dus geen inheemse groente.
    Sperziebonen kunnen pas in juni.
    Zoals een oud gezegde zegt: de boon wil mei niet zien".
    Maar geldt niet voor de Nederlandse bonen zoals de bruine en tuinbonen.

En helaas, ik koop nog groente zat, daar de opbrengst afgelopen jaar niet goed is geweest en ook een vriezer is was uitgezet heeft niet meegeholpen...

Kruiden ben ik niet goed in, is me nog nooit gelukt.
    Uien zaaien ook niet, dus ik koop pootuien.

Tomaten moet lukken, duurt wel twee weken voor die opkomen.

Zuul vindt dit leuk.
  8. Maev

Maev VIP lid

4 dec 2014
    6.071
    5.553
    113
    Hier zijn in 1 week de kerstomaatjes, radijsjes, balkontomaatjes en zomerworteltjes al opgekomen. Wel binnen overigens.
    H en L zijn helemaal enthousiast en gaan dus regelmatig kijken. En iedere avond gaan ze weltrusten zeggen tegen de plantjes bij het raam en iedere morgen vragen en vertellen hoe de nacht is geweest, zo aandoenlijk om te zien.

Als het goed is komt morgen mijn buitenkasje binnen, maar twijfel of ik ze dan al buiten in de kas kan zetten.

Amaranthas, Zuul en toch3 vinden dit leuk.
  9. Zuul

Zuul Fanatiek lid

19 aug 2020
    2.834
    3.590
    113
    Vrouw
    Het zijn geen sperziebonen, maar stokslabonen? Van die witte, lange bonen. Die zouden moeten kunnen volgens het pakje waar ze in zaten.
    Waar koop je pootuien? Gewoon bij de bosrand ofzo? Uien klinken ook nog wel interessant om zelf te kweken, vereisen ze veel zorg?

10. goblins

goblins Fanatiek lid

27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Uien vereisen geen zorg. Ik doe er altijd niks aan, misschien een keer wat mesten.
    Zeker geen verse mest, daar kunnen ze niet tegen.

Ik koop ze bij de welkoop, maar intratuin, de groot diervoeders en ranzijn zullen ze ook hebben.
    En anders via dezaden.nl
    Ze zijn tot half april te zetten.
    Ongeveer 10cm uit elkaar zetten.

Slagbomen zijn sperziebonen.
    De witte ken ik niet, de gele en groen wel, die zij e r in vele soorten.
    Kan je een foto sturen van de voorkant? En achterkant?
    Mag per pb

11. Neskio

Neskio Fanatiek lid

5 mrt 2017
    3.310
    2.677
    113
    Vrouw
    NB
    Vandaag cherrytomaatjes, tijm, rozemarijn, bieslook , basilicum, courgette , komkommer en wortels gezaaid. Ook een paar aardbeienplantjes. Hopelijk laten de slakken ze nu met rust o_O

Ik heb ook een zakje met zaadjes voor snoepkomkommers online besteld want die waren uitverkocht in de winkel.

12. goblins

goblins Fanatiek lid

27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Hopelijk wel een gedeelte binnen?

En je bent mooi op tijd met de courgette.. die gaan bij mij in mei pas gezaaid worden.

13. Maev

Maev VIP lid

4 dec 2014
    6.071
    5.553
    113
    Hier konden we vandaag gratis bomen en struiken halen in de gemeente. Dus we hebben onszelf getrakteerd op een walnoot, een tamme kastanje en een aalbes :D
    Dat grafzerkje voor wordt steeds meer tuin :roflmao:
    Blijft jammer dat we de haagjes niet weg mogen halen (zelfs het soort is vastgelegd) had er liever fruitstruiken langs staan, is toch ook groen zullen we maar zeggen.

Zuul en Cobon vinden dit leuk.
  14. Neskio

Neskio Fanatiek lid

5 mrt 2017
    3.310
    2.677
    113
    Vrouw
    NB
    Ja alles binnen , behalve de wortels en de aardbeien :)

15. goblins

goblins Fanatiek lid

27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Gelukkig, hahahaha.

Neskio vindt dit leuk.
  16. Chayammy

Chayammy Fanatiek lid

14 aug 2020
    1.301
    2.091
    113
    Vrouw
    Ik heb vandaag (eindelijk) de tuinbonen (29) en doperwten en kapucijners (120) gezaaid. Had ik eigenlijk vorige maand al willen doen, in zaaitrays in de kas. Nu nog wel in zaaitrays en potjes, maar ik laat ze gewoon buiten staan.
    De chilipepers zijn inmiddels al lekker aan het groeien.

Zuul en Cobon vinden dit leuk.
  17. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.948
    14.996
    113
    Hier komen de bonen (3maal wit) al boven piepen.

Radijs en spinazie laten zich ook al zien.

Binnen de afrikaantjes, broccoli gaan al heel behoorlijk en zojuist zag ik de eerste oranje paprika ook omhoog komen.

Wortel en doperwt nog niet gezien.
    Aardbei (binnen) is ook nog niet gesignaleerd.

Perenboom begint knoppen te vormen, de zwarte bes zit ook alweer wat leven in en de braam is zn spruiten aan t vormen dus die moet ik in de gaten houden voor t leiden.

Zuul en Maev vinden dit leuk.
  18. Cobon

Cobon Niet meer actief

Hebben jullie foto's van hoe jullie je frambozen hebben staan?

19. Kraanvogel

Kraanvogel Bekend lid

29 apr 2017
    723
    1.062
    93
    Ik ben deze week goed begonnen met het planten van bloemstruiken in de bestaande haag. En er zijn al 600 bloembollen de tuin in gegaan dus hopelijk genoeg bestuiving.

Ik houd de tuin altijd eenvoudig; heb twee pakkets omgebouwd tot bak waar tomaten en courgetten in staat , oh ja en veel pepers.

Verder heel veel kruiden en dat is het. Nouja veel bloemen. En overige eetbare waren; 7 kippen dus altijd verse eitjes.

20. Zuul

Zuul Fanatiek lid

19 aug 2020
    2.834
    3.590
    113
    Vrouw
    Ik heb nu even geen foto maar ik heb ze wel flink gekortwiekt. Die neemt echt heel je tuin over! Ik laat de takken gewoon lekker hangen trouwens, bindt ze niet op ofzo.

Cobon vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina