Moestuin topic 2022

Discussie in 'De lounge' gestart door Amaranthas, 8 mrt 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zuul

Zuul Fanatiek lid

19 aug 2020
    2.834
    3.590
    113
    Vrouw
    Wij willen ook kippen:eek: Hoe groot is jullie ren en welk soort kip hebben jullie?

2. Kraanvogel

Kraanvogel Bekend lid

29 apr 2017
    723
    1.062
    93
    Wij hebben een een van schapengaas van 5m bij 1.8 meter ( zonder gaas of net eroverheen) en dan nog een groot hok van 1.5 bij 1.5 waar houten kratten in staan waarin ze slapen en eitjes leggen . Hier lopen ook konijnen bij. Wij hebben aan kippen 2 zijdehoenders, 3 Antwerpse baardkrielen en 2 gewone Hollandse krielen. Wat kleinere kipjes ( en kleinere eitjes) maar grote voordeel is dat ze niet vliegen en rustig zijn. Ik woon nl in het centrum van een stad met buren. Ik heb zo’n 35-40 eitjes per week.

Zuul vindt dit leuk.
  3. Zuul

Zuul Fanatiek lid

19 aug 2020
    2.834
    3.590
    113
    Vrouw
    Superleuk dank je! Ik twijfel ook om er konijnen tussen te gaan laten lopen. Ik heb 2 enorme schatjes gezien in het asiel hier die al gekoppeld zijn. Daarbij wilde ik dan 2 zijdehoenders en 2 wyandotttes of 2 chochinkriel erbij zetten. Kan dat wat jouw betreft?

Sorry voor het offtopic gaan:oops:

4. Jaimio

Jaimio Fanatiek lid

5 nov 2015
    1.656
    823
    113
    Vrouw
    Leuk! Wij hebben geen konijnen wel kippen. 2 Hollandse krielen (die hier juist wel erg goed kunnen vliegen) en een Bielevelder. Dochters nemen altijd graag een gekookt mini eitje mee naar school met de lunch.
    Ze lopen hier ook regelmatig even buiten de ren maar dat is straks niet handig icm de moestuin :D
    Ik heb geen plek over voor een echte moestuin maar zet altijd een een pot courgette neer en soms tomaten. Dit jaar heb ik ook komkommer en paprika voorgezaaid. Vorig jaar deed de courgette het voor geen meter.

Zuul vindt dit leuk.
  5. Amaranthas

Amaranthas Fanatiek lid

29 nov 2013
    3.534
    3.869
    113
    Dus die kippen beginnen ook niet zo te gillen wanneer er een ei is gelegd? Dat weet ik nog bij mij vader, die had ook kippen toen wij jong waren en man, die schreeuwen de hele wijk bij elkaar wanneer er een ei was gelegd. Dat was groot nieuws blijkbaar :D

Dreamz3 en zegenwens vinden dit leuk.
  6. Cobon

Cobon Niet meer actief

Hahahaha :roflmao::roflmao:

7. Ballyss

Ballyss Bekend lid

18 aug 2018
    509
    598
    93
    Vrouw
    Wij hebben een deel van de tuin ingericht als eetbare tuin.
    Ik ben nu eieren aan het uitbroeden omdat we dit jaar nieuwe kippen wilde.
    We hebben appelbomen, perenbomen en een perzikboom. En heel veel fruitstruiken.
    Ook hebben we een kas. Daarin staan nu al de pepers, paprikas en aubergines op te komen.
    Die kas was echt mijn droom, dit is het eerste jaar dat we hem hebben.
    Ik hou ervan bijzondere dingen op te kweken, dus ben nu bezig met een kerrieboom (voor curriebladeren). En ik heb koffiezaden besteld.

ook heb ik in de kas een limoenboom, daar hadden we vorige jaar een lekkere oogst van! Dit jaar wil ik er een mandarijnboom of sinaasappelboom bij. Ik twijfel nog wat.

Suzy85 vindt dit leuk.
  8. Zuul

Zuul Fanatiek lid

19 aug 2020
    2.834
    3.590
    113
    Vrouw
    O gezellig zeg! Hoe groot is jullie hok/een? Veel last van bloedluis?

Ik heb mij trouwens aangemeld voor een volkstuin. In de hoop daar een mooie moestuin te kunnen starten en dan in onze tuin de kipjes (eventueel konijnen) te hebben. De fruitbomen/struiken blijven wel staan.

9. Jaimio

Jaimio Fanatiek lid

5 nov 2015
    1.656
    823
    113
    Vrouw
    De ren is niet zo groot; 2mx5,5m. Het nachthokje is ook klein; 50x80, daar leggen ze ook de eitjes in. Maar ze lopen dus ook vaak in de tuin want ze eten graag gras en nemen een stofbad aan de andere kant van de tuin. Vorig jaar had ik voor het eerst bloedluis. Wat een ellende is dat zeg. Ik heb ze niet helemaal weg gekregen, ze zijn pas helemaal verdwenenen toen de temperatuur laag genoeg werd. Dus ik ben bang dat ze binnenkort weer terugkomen. Ik moet toch ook een groter hok gaan maken want het is te klein eigenlijk voor de Bielevelder. Die hebben ze vorig jaar uitgebroed en het was eigenlijk niet de bedoeling haar te houden maar ze is gehandicapt uit het ei gekomen dus we houden haar daarom maar.

Zuul vindt dit leuk.
  10. goblins

goblins Fanatiek lid

27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Hoe lang is bij jullie de wachtlijst?
    Hopelijk niet al te lang.

11. goblins

goblins Fanatiek lid

27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Hier met op de tuin geweest.
    Eerst een grote zak met onkruid meegenomen, afval geraapt en prei gestoken. Die eten we vanavond lekker op.

Ook even de spade naar een mederuinder gebracht, hij gaat hem slijpen.

En weer geen foto's gemaakt

12. Zuul

Zuul Fanatiek lid

19 aug 2020
    2.834
    3.590
    113
    Vrouw
    Schijnt dat er al percelen vrij zijn dus ik ben benieuwd!

13. Zuul

Zuul Fanatiek lid

19 aug 2020
    2.834
    3.590
    113
    Vrouw
    Best oké toch voor krielkipjes? Bij ons word het ook zo iets. Misschien zelfs iets kleiner. Wel vervelend van die bloedluis, ik las wel ergens dat je er roofmijten voor in kan zetten, die eten die krengen op en dan gaan ze weg ofzo

14. goblins

goblins Fanatiek lid

27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Woon je in de flevopolder?
    Hier zijn ooktuinen vrij, hahaha

15. Zuul

Zuul Fanatiek lid

19 aug 2020
    2.834
    3.590
    113
    Vrouw
    Neeeee het groene hart haha. Daarom verbaasde ik mij al zo dat er direct wat beschikbaar zou zijn. Er zijn meestal wachtlijsten van hier tot Tokio.

16. goblins

goblins Fanatiek lid

27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Haha, dat is wel vreemd dan inderdaad.
    Hier hebben we zelfs tuinen over.

Echt ronselen voor een nieuwe tuinder en de afgelopen 6 jaar zijn er 50 tuinen ingeleverd.

17. Neskio

Neskio Fanatiek lid

5 mrt 2017
    3.310
    2.677
    113
    Vrouw
    NB
    De tijm en courgette komt al naar boven :)

20220326_074346.jpg

Maev, Zuul en toch3 vinden dit leuk.
  18. Suzie01

Suzie01 Niet meer actief

In de volle grond eigenlijk alleen een knolseldrij voor in de soep.

Maar in de hanging baskets staan nu violen en daar komen aardbeien plantjes is.
    Ik heb een oppot tafel gekocht en daar staan worteltjes en radijsje in. De bak is 25 cm hoog en dat gaat net.

Onze tuin heeft wel een appel , peer, pruimenboom staan en 2* een rode bes. 1 rode bes staat in een pot, die had ik verkeerd gekocht.

Verder staat alles bom vol vaste planten en helemaal vol met bloembollen.

Niet zoals in de keukenhof allemaal op kleur maar onze tuin is een wilde kleur versie.

De bijen zitten nu al in de tuin.

In de ligusterheg zitten wel 100 musjes en die maken daar ook hun nestje in. Onze nestkastjes zijn al 2 jaar leeg.
    Maar de vogeltjes krijgen ook dagelijks eten, helaas ook wel veel onkruid tussen de tegels maar dat maakt me niet uit.

het is gewoon gezellig in de tuin

Zuul en Fruity90 vinden dit leuk.
  19. goblins

goblins Fanatiek lid

27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Je bent mooi optijd met de courgette!!!. Ik ga zaaien in april of mei.

De paprika doet het wel heel mooi hier. Ze hebben 4 weken stil gestaan qua groei, geen flauw idee waarom.
    Deze kunnen eind mei de tuin in. 20220326_083915.jpg

Maev, Neskio, Zuul en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  20. Zuul

Zuul Fanatiek lid

19 aug 2020
    2.834
    3.590
    113
    Vrouw
    Ik heb even vals gespeeld en broccoli en sla plantjes gekocht:o:
    Er komt 0.0 naar boven, zelfs de tuinkers doet het nog steeds niet:roflmao:
    O en gisteren ook een doyenne du comics perenboom gekocht!

Maev vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina