Moestuin topic 2022

Discussie in 'De lounge' gestart door Amaranthas, 8 mrt 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Suzie01

Suzie01 Niet meer actief

Kan je zeggen dat het heerlijke peren zijn.

Een groot gat maken en er gewone potgrond ingooien met wat koemest gaat perfect, hou hem wel goed vochtig, ik had 2 waterslangen uit gelegd het 1ste jaar om de fruitbomen vochtig te houden, ze hebben echt veel water nodig.

Zuul en Vero0504 vinden dit leuk.
  2. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.945
    14.996
    113
    Das mooi, ik had ipv de gieser wildeman die meegenomen per ongeluk.

Hier komen de wortels ook boven, gisteren aardbeienplanten gekocht en de andere bakken gevuld met aarde. Nog een prei uit de winkel weer wortel laten schieten en die staat bij de aardbeien. Of we krijgen weer nieuwe prei of hij houdt andere beestjes weg bij mn aardbeien. Eigenlijk nog wat knoflook poten ernaast.

Erwten en driemaal wit bonen komen ook zachtjes aan op.

Zuul vindt dit leuk.
  3. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    #163 Devilschase, 27 mrt 2022
    Laatst bewerkt: 27 mrt 2022
    Dan heb je mazzel zeg, hier duurde het bijna 3 jaar voor er een tuin vrij was en die was vreselijk verwaarloosd. 155m2. Vorig jaar gekregen en dit jaar ons eerste seizoen. Keihard gewerkt om de tuin tot een paradijs te maken. De kas hebben we zelf in elkaar gezet, 2 volle dagen mee bezig geweest echt een drama. Maar hij staat. 2.60 x 2 meter. Perfecte maat.

Volgende week komt de biologische moestuin aarde in de bakken. In de bakken komt sla, andijvie, spinazie, radijsjes, sperziebonen op stok , aardbeien, wortels, bosuitjes en in oktober komt er knoflook etc. We hebben 2 kersenbomen, een appel (elstar) en perenboom( doyenne du comice)

Aan de linkerzijde staan 5 frambozen, Japanse wijn bessen, kiwibessen, blauwe bessen en aalbessen.

In de 2 grote walnotenboom en hebben we vogelhuisjes heel hoog opgehangen. De walnotenboom en geven honderden kilo's aan noten en worden dan ook door iedereen van de vereniging geraapt in overleg met ons. We hebben 400 tuinen en iedereen heeft altijd zat walnoten.

Aan de rechterkant op de foto komt een siertuin voor de bijen en vlinders. De vijver is voor de kikkers, daar komen vijverplanten in en een trappetje, mocht er een egeltje oid invallen. Aan de achterzijde vh tuinhuis hangt een insectenhotel, vlinder en bijenkast.

Ik heb thuis al 10 cherrytomatenplantjes gekweekt, aardbeien, 5 peperplanten, 6 paprika planten, 3 komkommer planten, meloen etc. Dat komt in de kas. IMG_20220326_172107.jpg

Taby, Amaranthas, zegenwens en 9 anderen vinden dit leuk.
  4. Cobon

Cobon Niet meer actief

Oh dit ziet er zó fijn uit!

5. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Het is ook een hele fijne plek. Helemaal afgelegen midden in de bossen. Echt heerlijk.

6. Maev

Maev VIP lid

4 dec 2014
    6.071
    5.553
    113
    Zoet er top uit, ergens zou ik dat zo graag doen, maar lichamelijk is het voor mij niet te doen de volkstuintjes zijn hier 200m2 en met 3 kids waarvan 2 kleintjes op een afstand die ik niet even afleg. En de wachttijd rond de 5 jaar :|
    Maar krijgen wel een voedselbos vlakbij, wat voor mij te doen is met rolstoel en kinderwagen met de jongste 2.

7. Cobon

Cobon Niet meer actief

En wijnbessen!! Die van ons lijkt de pijp uit te zijn gegaan dus met een beetje pech dit jaar nog geen vruchten :( zoooooo lekker, toen ik klein was hadden we er heel veel van, lekker van de struik eten haha

8. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.282
    17.159
    113
    IMG-20220323-WA0035.jpeg IMG-20220323-WA0023.jpeg IMG-20220323-WA0021.jpeg
    Niet zo'n hele grote moestuin maar leuk om dingen te proberen

Taby, Suzie01, Maev en 2 anderen vinden dit leuk.
  9. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.945
    14.996
    113
    Ik krijg hier spontaan zin in moestuinen van. Vereniging hier zit te ver weg helaas en vooralsnog ben ik nog met een inhaalslag bezig met huis/tuin en een gevecht met de oudste in dr bed te houden in de nachten.

Hopelijk als ze wat ouder zijn dat ik er tijd en vooral de rust voor kan vinden. Dit ziet er toch wel zooo fantastisch uit.

10. goblins

goblins Fanatiek lid

27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Ziet er prima uit!!!
    Ben je aan het voorkweken of blijft het hier.
    Een komkommerplant wordt namelijk enorm groot.... tot wel 2 meter....

De sugarnaps, als je niet voorkweekt, en het zijn klimmers, moet je er gaas tegenaan zetten zodat ze daar tegen aan kunnen groeien.
    Hangt voor het type af hoe hoog het gaas moet.
    Hopelijk heb je stamplantjes

11. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.282
    17.159
    113
    IMG-20220314-WA0029.jpeg
    Blijven hierheen en zit een klimrek boven :) Alles via makkelijke moestuin dus moet goed gaan qua combinatie/plek. Sugarsnaps vorig jaar ook gehad en aardig wat af kunnen halen. Geen volledige maaltijd maar dat hoeft van mij ook niet.

Vero0504 vindt dit leuk.
  12. goblins

goblins Fanatiek lid

27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Top!!!, die rekken haalde ik niet uit de eerste foto.
    Sugarnaps zijn heerlijk!!!!
    Maar wel onsmakelijk duur in de winkel.

Vero0504 en toch3 vinden dit leuk.
  13. Suzie01

Suzie01 Niet meer actief

In die op poot bakken kan mooi radijs in en worteltjes. die hebben geen lange wortels.

jouw schutting is ook mooi voor staakbonen.

Ik heb ook 2 gaas rekken maar daar groeit de lathyrus in, wij hebben wat bloemen gepoot die mijn schoonmoeder altijd heel mooi vond, nu het langer geleden is wil mijn schat zulke dingen. "bij het poten is het nu " dat vond mijn moeder mooi".

Niet alles blijft in de tuin, we zetten ook bloemen uit eigen tuin in de vaas.

14. aicirtap

aicirtap VIP lid

25 mei 2014
    9.148
    3.392
    113
    Vrouw
    Ik wil ook weer zo graag. Maar renovatie in de flat en lees vanaf eind mei bouwvakkers/klusjesmannen over balkon. En binnen moet ook alles verplaatst worden. Dus geen ruimte.
    :(

Wat ik mij afvraag als je een moestuin op een complex hebt hoe vaak moet je er heen in de week?

15. Cobon

Cobon Niet meer actief

Geen vensterbanken die als kasje kunnen dienen?

16. aicirtap

aicirtap VIP lid

25 mei 2014
    9.148
    3.392
    113
    Vrouw
    We krijgen nieuwe ramen, radiatoren en vensterbanken...

Daarnaast zitten we ook 4-6 weken niet in ons huis maar in een bouwkeet.

17. Taby

Taby Fanatiek lid

7 mrt 2007
    4.366
    140
    63
    Hier ook al lekker bezig op de moestuin. de aardappelen zitten in de grond.
    Uien en wortel in de grond.
    Doek tussen de aardbeien gelegd.
    Alle mest die ik in het najaar in de tuin had gereden door het zand gewerkt.

Bijgevoegde bestanden:

Maev en Vero0504 vinden dit leuk.
  18. Zuul

Zuul Fanatiek lid

19 aug 2020
    2.834
    3.590
    113
    Vrouw
    Ik geloof niet dat je perse elke dag moet maar het moet er wel netjes uitzien en je moet eens in de zoveel tijd corvee ofzo doen.

aicirtap vindt dit leuk.
  19. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.945
    14.996
    113
    Mijn opa en schoonvader waren er elke dag rond de oogst en om de dag of om de twee dagen in t voorseizoen.

Ik hou t nog wel ff op bakken in de tuin. Zou niet weten waar de tijd vandaan te halen op t moment. En dan hebben we nog geen eens nasvhoolse verplichtingen als sport oid. :roflmao:

20. goblins

goblins Fanatiek lid

27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Als je 6 uur per week per jaar aanhoudtkom je een heel eind.

Je moet zorg dragen voor een goede grond waar je op kan verbouwen, dan kan je gaan zaaien, en onkruidvrij houden, oogsten, tuin weer gereed maken voor volgend jaar, tuinplan maken etc.

Dan heb je voorwaardes waar je tuin aan moet voldoen qua onkruidbeheersing etc.

En dan heb je nog eventuele aanvullende eisen van het complex waar je zit.
    Sommigen hebben een dahliamoestuin, dus moet je ook dahlia hebben, of weet ik veel wat er allemaal mogelijk is aan aanvullende eisen.

aicirtap vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina