Veel plantjes kunnen al best de tuin in. Hangt er een beetje vanaf hoe groot en hoe ver ze al zijn. Ik vraag mijn vader dagelijks om advies (die heeft al jaren een enorme groentetuin) want ik snap er zelf niks van, maar ik heb inmiddels radijsjes en wortel en broccoli er al in staan. Morgen gaan de rode bietjes, spinazie, courgette, tomaatjes en doperwten erin. Ik vind het ook maar niks met al die potten in huis.
Mijn plantjes met tijm beginnen ineens te schimmelen. Met de andere moestuintjes heb ik dit niet. Komt dit jullie bekend voor? En wat moet ik er mee? Weggooien gewoon?
Soms helpt gewoon wat direct zonlicht al om de schimmel weg te krijgen. Ik zou 'm dus morgen eens lekker in de zon zetten, kijken wat er gebeurt. Hier staat er nog niks buiten, wilde ik vandaag doen maar had geen tijd. Gelukkig maar, wang net begon het keihard te hagelen! Dat hadden ze nooit overleefd. Maar komend weekend gaan ze wel echt naar buiten! En dan binnen weer plek voor nieuwe
Die schimmel op de plantjes of wat het ook is kan geen enkel kwaad. Bij een vriendin zijn er vorig jaar even goed een goede oogst uitgekomen. De courgette schiet hier te grond uit. De basilicum doet het nog niet zo hard. Na mijn vakantie de rest planten, want ik ben volgende week op vakantie. Ik heb vandaag wel groenteplantjes bij de lidl gehaald! Ze hadden tomaten, cherrytomaat, 2 soorten pompoen, komkommer dacht ik en paprika. Zijn maar 99 cent per stuk.
Wij hebben ze van de week omgepot. Heb inderdaad alle potten nog binnen staan, heb ze gelijk in grote potten gedaan. Aankomende nacht verwachten ze nog nacht vorst, dus ik laat ze nog mooi even binnen
Bedankt dan gooi ik ze nog maar niet weg. Ze staan een deel van de dag in de zo'n, ik zal eens kijken wat een betere plek zou zijn Ik welke potjes poten jullie ze over en waar koop je die?
Hier met de watermeloen. Had er folie overheengedaan, nu maar weggehaald De basilicum doet hier nog niks, duurde dat bij jullie ook langer dan 1 week?
Je kunt de plantjes eerst verspenen. Dit kan in kleinere potjes. ( op YouTube staan hier filmpjes van) dit is ook beter voor de plantjes. Straks rond half mei wanneer de nachtvorst zo goed als weg is mogen de plantjes naar buiten en kun je ze in de tuin zetten of in grote potten. De plantjes op het kastje zijn verspeend. Dit kun je makkelijk in plastic drinkbekers doen. Wel even wat gaatjes in de bodem prikken van het bekertje
Voor het verpotten en dus tijdelijk in een wat grotere pot kan je van alles bedenken: soepblikken, melk jerrycans, frisdrank flessen door de midden, bakjes van de chinees, plastic bakje van de champignons, etc. Ik bewaar ook altijd de plastic potjes van het tuincentrum om daar in te verpotten.
Hier staat alles al een week buiten. Werd kierewiet van die rotzooi in mijn keuken. Mijn meloenen zijn al heul groot!! Bekijk bijlage 497442 Bij kwam de augurk niet op. Die heb ik ook niet verpot.
Ik heb alleen spinazie, doperwt, tomaat en rode biet... Alle vier zijn ze opgekomen. Ben benieuwd moet ze nu voor de tweede keer gaan verpotten, groeien echt super snel, vooral de doperwt
Haha cool topic! Wij hebben inmiddels ook een bak voor buiten gekocht en wat plantjes overgezet. Hopelijk gaat het goed
Even een vraagje over de moestuintjes😅. Ze staan allemaal in die verzamelbak van de AH op een lichte plek, ik geef ze water als de bakjes lichtbruin zijn.. Maar nu zie ik dat veel bakjes aan het schimmelen zijn.. Brrr hele schimmellaag op de bakjes. Wat te doen?!
Hier gaat het als een tierelier. Heb ze uit de ah-bak gezet en in een klein kasje gezet met kap. Sindsdien schieten ze uit als een gek. Zelfs de meloen is na 11dagen ontkiemd. Vandaag overpotten in grote potten en dan kunnen ze naar buiten. Ik had ook nog potjes van vorig jaar. Die doen het ook goed.
Hier gaat hij ook goed. Ergens de tip gelezen dat bij de watermeloen je een glas andersom om het potje moet zetten in de zon en ze zijn allemaal uitgekomen! Hier moesten alleen nog de laatste wortels in een bekertje! (1 per beker) Vanaf 30 mrt geplant, dus 2,2 weken.